Doordeweeks worstelen we ons in een vervoermiddel door de spits, maar in het weekend maken we plezier.
Eerlijk is eerlijk: bij de aanblik van de Morgan Three Wheeler was mijn eerste gedachte: “Wat een belachelijk ding.” Geen dak, deuren of zijruiten, te weinig achterwielen, een niet bepaald een indrukwekkend aantal pk’s voor een tweeliter blok. Kortom, als je het zo omschrijft, is er geen enkele reden om de driewieler uit de showroom in Vianen te halen. Of het is juist de reden waarom je er eens in je leven in gereden moet hebben. Gezien de strekking van het artikel, kunnen jullie al raden welke insteek ik heb gekozen.
De “tegenstander” van de Morgan is een Moto Guzzi V7 Racer. Say again? Een motor op AUTOblog? Een passende retro & dakloze tegenstander vinden was namelijk niet zo makkelijk, moderne cabrio’s zijn te saai, te klinisch, te zwaar of als de power-to-weight ratio wel goed is: te duur. Bovendien zijn ze allemaal te praktisch, zeker de varianten met stalen klapdak, waar je in wintertijd niet eens meer merkt dat je een cabriolet rijdt. Vooruitgang is prachtig hoor, maar in sommige gevallen is de ouderwetse manier veel leuker. Een ouderwetse plak vynil stofvrij maken, voorzichtig op de platenspeler leggen, de naald laten zakken en na het gekras van het voorloopspoor de eerste klanken horen van je favoriete muziek is oneindiger veel bevredigender dan doelloos door 40Gb aan muziek heen zappen op je MP3 speler.
De Moto Guzzi is een cafe racer, waarbij je de fout zou kunnen maken om dit te assioceren met ietwat corpulente heren in leren hesjes die tussen het bier drinken op hun chopper van de ene bar naar de andere bar rijden. De cafe racers zijn de Europese tegenhangers van de choppers. Zowel de cafe racers als de chopper ontstonden toen na de twee wereldoorlog er een grote groep motorrijders was die weinig behoefte had aan zwaardere motoren met veel luxe. Die motoren werden ontdaan van de overbodige ballast, waarbij de cafe racers meer moesten gaan lijken op de grandprix motoren uit die tijd. Gezien de aard van het wegennet werden choppers laag en zwaarder, terwijl de cafe racers juist licht, iets hoger en daardoor agieler werden. Op zo’n cafe racer reed je van koffiebar naar koffiebar.
Morgan is bij uitstek een merk waar de tijd stil heeft lijken te staan. De Three Wheeler is dan ook niet uit het niets voortgekomen, vanaf 1909 tot 1953 bouwden de Engelsen al een vergelijkbare driewieler. Pas vorig jaar besloot Morgan dat ze het stof weer van die oude deerne konden afblazen. Heel veel lijkt er in eerste instantie niet gewijzigd ten opzichte van de eerste driewielers en ook na een nadere inspectie lijkt er niet veel te zijn aangepast. Moderne gemakken zoals airco, airbags, tractiecontrole en ABS ontbreken allemaal. Dat minimalistische design zorgt er dan wel weer voor dat het gewicht prettig laag blijft. De Morgan Three Wheeler weegt leeg slechts 525 kilogram, met bestuurder in dit geval ruim over de 600 kg. In beide gevallen is dat prettig weinig en mede de reden dat het relatief lage topvermogen toch voldoet. Het twee liter grote V-twin blok van S&S Cycle levert namelijk slechts 115 pk, geen wereldscore voor de inhoud, noch voor wat we gewend zijn voor een op sportiviteit georienteerde auto.
De power-to-weight ratio is 4,56 kg per pk, beter dan bijvoorbeeld een Z4 sDrive35is. Daarmee zijn de sprintcapaciteiten van de Morgan Three Wheeler ook duidelijk: naar de 100 moet in minder dan 5 seconden lukken. Tenminste, dat is als je de tractie niet verbreekt, want met slechts één band achter is het al te gemakkelijk om een dikke zwarte streep achter te laten op het asfalt. Met één blik op het voorwiel en retro voorband kun je ook inschatten dat het gripniveau van de vooras niet op modern niveau ligt. In een Three Wheeler zul je dus niet, zoals misschien wel in een Lotus, auto’s met beduidend meer vermogen makkelijk los rijden. Op topsnelheid al helemaal niet, de Three Wheeler haalt een bedaagde 185 km/u. Dat is overigens ruim voldoende voor een auto zonder echte voorruit en juist ook de charme: het hoeft niet achterlijk hard te gaan om een beetje het gevoel van tempo te hebben.
Irritanter is het gebrek aan een stuuruitslag. Straatje keren wordt een oefening steken, en driften schrap je al snel van de lijst met mogelijkheden. Het risico is te groot dat je stuuruitslag tekort komt. Het komt door de mooie uitlaten die horizontaal van het helemaal voorop gemonteerde V-twin blok naar achteren lopen. De beide uitlaten lopen buiten de carrosserie en blokkeren zo de voorwielen bij insturen.
Ondanks het woord racer in de naam zet de Moto Guzzi V7 Racer ook geen nieuwe benchmarks qua topvermogen. Uit 744cc wordt voor modeljaar 2012 een slordige 50 pk en 60 Nm gehaald, net als bij de Morgan is dat overigens genoeg om lol mee te beleven tijdens een rit over de binnenwegen. Waar de Moto Guzzi excelleert is de afwerking. Hoe langer we keken, hoe mooier we de V7 Racer vonden en hoe meer werkelijk excellent afgewerkte details we vonden. De spiegelende tank en de “racenummers” 7 springen als eerste in het oog, maar het zijn juist de kleine dingen die de Moto Guzzi bijzonder maken. Zoals de leren straps op de tank, het vele gebruik van aluminium, de rode stiksels voor het leer van het zadel, de Brembo remmen. Alles straalt vakmanschap en liefde voor design uit. De Moto Guzzi V7 Racer koop je ook niet als vervoermiddel, maar als traktatie voor jezelf. Om zo nu en dan op te toeren, maar ook om af en toe even naar te kijken in de garage.
Beide voertuigen (bijna een belediging om die term te gebruiken) zijn geen vervanging voor het leasehok waarmee de saaie kilometers doordeweeks worden gemaakt. Dit zijn de bolides om de stress van de week van je af te rijden, zonder dat daarvoor achterlijk hoge snelheden nodig zijn. Al boven stads-snelheden geven de Moto Guzzi en de Morgan je het gevoel echt op weg te zijn. Naar een bestemming die niet belangrijk is, maar een reis die er toe doet. Behalve het aantal wielen zijn er nog twee belangrijke verschillen tussen de twee kemphanen. De Moto Guzzi staat op de oprit voor rond de 10 mille, voor de Morgan is een kleine 50 mille nodig. Vooral dat laatste bedrag is fors, zeker gezien een aantal afwerkingsmissers, maar een kniesoor die daar op let. Plezier mag best een beetje geld kosten.
tvrspeedsix zegt
Gaaf ding die Morgan, alleen hadden jullie van mij die brommer niet hoeven testen.
SCscreamGT2 zegt
Voelt als een slechte internetverbinding.
jzaero zegt
@SCscreamGT2: Hoezo? Haperde het beeld bij jou ook af en toe? Dacht namelijk dat het aan mij lag!
OT: Hele leuke afwisseling, die motor mag er van mij gerust bij alleen werd er inhoudelijk eigenlijk over beide machines vrij weinig vertelt! Geschiedenis van Morgan en waaruit deze machine is voortgebracht etc!
Flamingo zegt
leuk opaspeelgoed
maar wel erg gaaf!
baasbas zegt
Voor mij falen ze beide. En de reden is dat ze nieuw zijn en proberen oud te doen. Ik zag die Guzzi en dacht: “GAAAAF!”. Maar meteen daarna: “laaaaaame”. Was het een oude motor, dan was het een heel ander verhaal geweest. Voor mij een klassiek geval van trying too hard
syliaca zegt
Die Morgan is echt enorm gaaf en wat gaat ie snel naar de 100, die motor hoeft van mij niet op autoblog..
Flamingo zegt
@syliaca: is gewoon reclame denk ik
sirmustang zegt
@syliaca: waarom zou een motor niet op autoblog mogen?
auto = automobiel
auto = zelf
mobiel = bewegend
auto betekent dus eigenlijk zelf bewegend en motoren vallen daar dus ook onder
syliaca zegt
@sirmustang: Tegenwoordig denkt men bij auto niet aan motor.
betonstaal zegt
een motor mag best op autoblog. Jammer van die zwart-wit foto’s.
Hupke zegt
Mooie vergelijking Wouter, af en toe eens een motor op autoblog kan zeker geen kwaad.
blacksquad zegt
@Hupke: 1
Silverarrow zegt
Beide echt unieke and strakke apparaten, zoiets zou zeker op m’n shortlist staan als het geld er was. De rolbeugels van die Morgan lijken niet helemaal op hun taak berekend (te laag), maar who gives a f*ck, als je gaat ga je wel in stijl :lol: .
bonkers zegt
Leuke reactie, zo’n moto guzzi lijkt me wel leuk om mee te rijden. En die morgan.hoeft voor mij niet, raar ding, lelijk en echt ouderwets
bonkers zegt
@bonkers: reactie in de eerste zin is vergelijking, rare capriolen met die autocoureur soms
bonkers zegt
@bonkers: weer!!! Dit keer is autocoureur autocorrect
technopatat zegt
@bonkers: leuk gesprekje heb je daar met jezelf ;)!
zion88 zegt
Leuke speeltjes !
fluvioglacialeafzetting zegt
Geweldig! Allebei!
Flamingo zegt
wat is nou eigenlijk het verschil met een JZR 3wieler?
Hupke zegt
@Flamingo:
Originaliteit, naam, motor en de prijs.
benenwagen zegt
De meest toepasselijke vergelijking met de morgan lijkt me dan nog wel met de t-rex (zoek maar op als je niet weet wat dat is ;)
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Mooi artikel @wouter !
tjorque zegt
Als guzzi liefhebber lust ik zulke vergelijkingen wel :)
Mijn favoriete Guzzis:
De oude V7
De V50 (heb ik zelf)
De nieuwe V7 classic
én
De Griso 8V special edition :)
Hupke zegt
@tjorque:
Voor mij de centauro, gewoon de meest magnifieke motor (en guzzi) ooit, wel een merde om aan te sleutelen.
meneersander zegt
Is wel een mooie fiets voor 10mille.
JanJansen zegt
Wat een moddervet ding die 3wheeler! Geluid is ook helemaal top.
Aan de reactie van de dames hier is het ook nog een echte chick magnet.
rolanduitbreda zegt
Hee mannen, en misschien hier en daar een verdwaalde vrouw,
Ik denk dat we hier met 2 prachtige speeltjes te maken hebben, waarvan misschien inderdaad de 2-wieler niet op jullie auto-feestje thuis hoort, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik intens plezier beleefde de keren dat ik op mijn Guzzi Lemans 850 III uit 82 (met ook zijn bescheiden 75 pk of zo maar aangename trekkracht in de lage toeren), een soort voorvader van de hier getoonde V7, de prachtige bochten van de Stelvio en andere ‘heuveltjes’ in De Italiaanse Dolomieten op en neer geragd ben. Iets wat ik ook graag zou doen in die Morgan trouwens, maar die kan ik niet betalen. nee man, prachtig ding, alleen erg balen dat ze aandrijving op het achterwiel gezet hebben. Die had voorop gemoeten, dan had je een bochtenkiller gehad, heerlijk.
Simpson zegt
Mooi artikel & dito filmpje jongens!
birdboy zegt
Erg leuk filmpje, als motorrijder zie ik natuurlijk graag motors op Autoblog voorbij komen.
@Wouter, Trouwens, tussen mijn maatjes en ik hebben we best wat leuke motoren tot onze beschikking. Denk aan 2011/2012 modellen, allemaal 150pk+ supersport fietsjes. Mochten jullie nog eens een duo test willen doen zoals bij de Gallardo en S1000RR…
ArnoldH zegt
*wat een bekende omgeving is het waar ze dit filmen…*
Pas nadat ik het woord “lekdijk” hoorde had ik pas door dat dit allemaal bij mij in en om het dorp is gefilmd.
Jammer dat ik jullie toen niet heb gezien.
ene, ga de lekdijk niet te veel promoten al een lekkere stuurmansweg, anders is het in de zomer nog drukker…