En daarmee mag de Morgan Super 3 gereden worden met zowel een auto- als een motorrijbewijs. Maar er valt nog meer te vertellen.
Het komt niet vaak voor dat het Britse Morgan een compleet nieuw model lanceert. Dat maakt het toch een beetje extra bijzonder. Het merk, in Nederland geleverd door Louwman Exclusive, had al eerder een driewieler. Echter met de nieuwe Super 3 zet Morgan een compleet nieuwe stap.
Er zijn heel veel eerste keren met dit model. Het is bijvoorbeeld de eerste Morgan met een monocoquestructuur. Daarnaast is het de eerste Morgan op het nieuwe driedelige aluminium platform van het merk. Een ander primeur is dat je de Super 3 uitgebreider kunt personaliseren dan ooit. Kortom, jij snapt hem. Het is een zeer belangrijke nieuwe auto voor het sympathieke merk.
Morgan Super 3 motor
Krachtbron van de nieuwe Morgan Super 3 is een 1.5-liter driecilinder motor van Ford. Tijdens de presentatie zei Morgan dat ze niet uitsluiten dat de echte Ecoboost motor (dus met turbo) in de toekomst mogelijk gebruikt gaat worden.
Het blok levert nu zonder turbo 118 pk en 150 Nm koppel. En dat op een gewicht van 635 kg. Gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak sprint de Morgan Super 3 in zo’n zeven seconden naar de 100. De topsnelheid ligt op 209 km/u, als je dat al durft te rijden.
De Super 3 is 3,58 meter lang, 1,85 meter breed en 1,13 meter hoog. Klanten kunnen het model zowel met het stuur rechts als links bestellen. Bij de oude 3 Wheeler kon het nog fris rijden zijn in ed winter met enkel stoelverwarming. De nieuwe Super 3 heeft dankzij een vloeistofgekoeld blok nu ook interieurverwarming. Het nummerbord op de achterkant krijgt een combinatie van het personenkentekenreeks, terwijl het formaat van een motorfiets wordt aangehouden.
Zoals gezegd was er al een eerdere driewieler, de Morgan 3 Wheeler. Dit model werd gebouwd tussen 2011 en 2021. De Super 3 volgt dit oude model op. Het interessante aan de nieuwe Super 3 is dat het voertuig gereden kan worden met zowel een auto- als een motorrijbewijs.
Wanneer jij je autorijbewijs hebt gehaald voor 2013 dan tenminste. (19-1-2013 om precies te zijn). Als jij het later hebt gehaald dan MOET je een motorrijbewijs hebben.
Prijs
Fiscaal gezien valt het voertuig in de L5e-categorie. Het komt erop neer dat je de bijtelling van een motorfiets moet betalen en niet van een auto. De kosten rijklaarprijs ligt op 68.499 euro inclusief belastingen. Maar dat is nog zonder alle accessoires die je zeker gaat aanvinken bij dit model.
rwdftw zegt
Ik vond de vorige reïncarnatie van de Morgan 3 wheeler erg geslaagd met die S&S V-Twin aan de voorkant. Dit doet het niet meer voor mij. Daarbij, 70K? Ik vind het heel erg veel voor zoiets.
royaledeluxe zegt
Tja, het is een echte plezier wagen, er worden er niet veel van gemaakt daardoor heb je automatisch een hogere kost. en het NL taks systeem helpt ook niet echt natuurlijk, alhoewel dat wel zal meevallen op dit model. Misschien is hij wel wat sneller leverbaar ;-)
ricardostoute zegt
Belangrijk voor de rijbeleving: het blokje van Ford is ontdaan van zijn turbo. 118 pk uit een NA 1.5 is best netjes.
erwingrunn zegt
” Het interessante aan de nieuwe Super 3 is dat het voertuig gereden kan worden met zowel een auto- als een motorrijbewijs.”
Kleine toevoeging, je moet het autorijbewijs wel voor 2013 hebben gehaald.
Dutchdriftking zegt
Wel de nadelen maar niet de voordelen van een motor… Voor die 67k kan je ook een knappe cabriolet kopen…
Dieseltor zegt
Een hele knappe! En ook nog een motor.
Willson zegt
@dieseltor: ja hoor en ook nog 2 brommers en een renfiets !!! 👍👍😂😂
ttr6 zegt
Paar jaar geleden uurtje gestuurd in zijn voorganger. Leuke ervaring, maar je moet er echt verliefd op zijn om hem te kopen (nieuw of gebruikt) want idd zeer onpraktisch. Ik zou er geen been in zien om met deze driewieler een tour d’Europe te doen. Dan liever een gewone cabrio (waar meestal ook al niet veel bagage in kan, maar toch praktischer is).
pomoek zegt
Ik vond de elektrische Morgan die ze een paar jaar geleden wilde maken veel interessanter. Die had wat mij betreft toegevoegde waarde. Dit is een mweh dingetje.
JanJansen zegt
@pomoek: zeker de toekomst. Daarom is dit chassis al voorbereid op een elektrische aandrijflijn.
Nu nog een dakje en je hebt 0% bijtelling als motorfiets. Ik denk een instant hit voor NL.