De Morgan 3 Wheeler is een groot succes voor de kleine fabrikant uit Groot-Brittannië, maar er zit nog genoeg rek in de retrobak.
De 3 Wheeler is en blijft een opvallende verschijning en nee, dat is niet alleen omdat er een wiel ontbreekt. Morgan houdt namelijk nogal van opvallende, klassieke styling en zo is ook de driewieler niet te missen. De fabrikant had er verwacht zo’n 400 te kunnen slijten, maar inmiddels staat de teller al op 1.400 exemplaren.
The Telegraph schrijft dat Morgan dat succes nu graag verder wil uitbouwen door het concept van de 3 Wheeler nog net een beetje unieker te maken. De bolide moet namelijk volledig elektrisch worden. Dat zou betekenen dat het V-Twin blok verdwijnt en er dus ook onderhuids het nodige zal moeten veranderen, mocht Morgan de kenmerkende rij-eigenschappen willen behouden.
De combinatie van een elektrische aandrijving in een klassiek jasje is natuurlijk niet nieuw. Het Nederlandse Carice ging Morgan bijvoorbeeld al voor. Toch kunnen wij niet wachten op de unieke creatie van de Britse fabrikant.
UPDATE: daar is ie dan, meer info HIER!
norge zegt
Twijfel tussen waanzinnig gaaf en ontzettend jammer…
stamp zegt
@norge: Jij bent waanzinnig gaaf.
Hoe ze de V-twin vervangen voor iets ‘elektrieks’? Dat zal het ‘probleem’ zijn.. Wellicht een setje isolatoren in V-opstelling?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Isolator_PA070099a.jpg
86x86mm zegt
@norge: Precies dezelfde reactie als door mij heen ging!
Geweldig: Retro uiterlijk met moderne techniek :-D
WTF: Spartaans geluid / gloeiende uitlaatpijpen vervangen door draadjes en electromotoren :-(
stamp zegt
@86x86mm: vergeet niet dat ‘elektriek’ al heeeel veel jaren bestaat. en dat Morgan vast wel iets verzint waardoor het bij het ontwerp past.. Wellicht een groot opengewerkt spoel/anker voorop? Zoals een dynamo ook open kan zijn? Als je een beetje je best doet, kan het op een ster-motor lijken ofzo.
stamp zegt
@stamp: [img]http://www.pkracing.nl/siteplaatjes/Ank2.jpg[/img]
lincoln zegt
aan “overwegen” doen ze bij Morgan niet ..
er is op een gegeven moment gewoon iemand die ja of nee zegt ..
bmw135i zegt
@lincoln: Voor die tijd zijn ze toch echt aan het overwegen hoor.
lincoln zegt
@bmw135i:
ja idd ..
gaan ze net doen of ze aandeelhouders hebben ..
of dat ze de bank nodig hebben om te overleven ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Het ding staat vast al klaar. Het “overwegen”-bericht is een vorm van teasen. Lekker gratis reclame.
Niet dat ze een gratis reclaampje op wereldwijde AB’s nodig hebben om zo’n ding verkocht te krijgen…
knipperlichtje zegt
@lincoln: het hangt er allemaal vanaf of een van de medewerkers toevallig iemand kent die in de elektrotechniek zit ;)
potver7 zegt
Leuk, en dan met 4% bijtelling rijden… :)
henkhupelschoten zegt
Hmmm, totaal niet verwacht van morgan, ik vind het wel een supergave wagen. Als ik nou een flinke zak met geld had was het deze motor/auto geweest! Alleen heb ik die flinke zak met geld (nog) niet haha
gtwillem zegt
De Harley V-Twin is, naar mijn bescheiden mening, toch wel een essentieel onderdeel van de beleving van de Morgan Threewheeler.
Ik heb op zich niets tegen elektrisch rijden. Of een Focus nu een 1.6 diesel, 1.0 benzine of een elektromotor heeft, maakt niet zo veel uit.
Maar een elektrische sportwagen, voor mij, werkt absoluut niet. Het motorgeluid is een van de onderdelen die de verbrandingsmotor behoorlijk voor elkaar heeft. Een elektromotor in een Threewheeler is net zoiets als een een espresso uit de Senseo: veel efficienter, maar geen beleving.
w0o0dy zegt
@gtwillem: s&s v-twin, ooit maakte ze Harley blokken sterker maar dit is grotendeels eigen werk
gtwillem zegt
@w0o0dy: om het even. Nog altijd de betere (voor dit type auto) optie t.o.v. elektrisch…
moveyourmind zegt
Dit is een grap mag ik hopen. Wie wil er nou een Morgan die klinkt als een opgevoerde SRV-wagen? Waar je niet eens lekker aan kan sleutelen, of je moet er genoegen uit halen om eens in de zoveel tijd de koolborsteltjes te vervangen.
w0o0dy zegt
@moveyourmind: hippe figuren met (te)veel geld die in de stad wonen en alleen maar willen opvallen? Open cruisen met iets anders….
SimonMc zegt
@moveyourmind: Dat van die koolborstels is een grap vermoed ik?
tupperware zegt
@SimonMc:
Nope, een mengeling van populistische haat jegens EV’s en onwetendheid.
moveyourmind zegt
@tupperware: Ik heb niks tegen electrisch aangedreven auto’s, dat gaat dé aandrijving voor de komende jaren worden en ik verwacht dat over een paar jaar de accutechniek zover ontwikkelt is dat het een meer dan volwaardig alternatief voor de verbrandingsmotor is.
Maar tegelijkertijd heb ik nog steeds een voorliefde voor de oldschool techniek van de verbrandingsmotor. De geur van olie, de techniek en het geluid, onweerstaanbaar! Zo’n Morgan smeekt gewoon om een rauwe verbrandingsmotor. Terwijl ik met net zoveel verwondering naar bijvoorbeeld een Tesla kan kijken, óf een Renault Twizzy. Beide op hun eigen manier ook erg begeerlijk.
tupperware zegt
@moveyourmind:
Het cynische kwartje viel even niet.
Je reply gelezen hebbende zijn we het volledig eens.
moveyourmind zegt
@SimonMc: was cynisch bedoeld, ik vind electrische aandrijving gewoon niet bij zo’n Morgan passen. Niet dat ik tegen electrische aandrijving in het algemeen ben (zie ook mijn reactie op @Tupperware). Ik zie daar zeker toekomst in.
ettie zegt
Liever een elektrische aeromax met 4% bijtelling
mashell zegt
Goed idee. Het is een open auto voor in het weekend, niet al te grote stukken rijden. Lekker door de natuur, dat werkt natuurlijk beter zonder primitief motor geluid of uitlaatgas stank.
berlinetta zegt
Driewielers zijn het gewoon net niet. Ondingen.
Rob zegt
@berlinetta:
Ondingen, uiteraard. Maar werkelijk nergens pretendeert Morgan dat dit ding handig of praktisch is, sterker nog, geen enkele Morgan is dat ooit geweest.
Dit is gewoon een geinig en leuk ding. Net als elke andere Morgan.
n54coupe zegt
Eigenlijk best bijzonder dat dat hele Morgan nog bestaat.
Als je ooit een merk op de openbare weg NIET tegenkomt dan is het wel Morgan.
In ik denk zomaar dat de gemiddelde leaserijder hiervan de bijtelling straks niet de belangrijkste drempel vindt om niet voor een Morgan te kiezen.