Gelukkig bestaat afscheid nemen niet.
Morgan neemt in de autobranche sowieso al een unieke positie in met hun traditionele aanpak. De Morgan 3-Wheeler is nog eens extra speciaal. Met slechts drie wielen, geen dak of voorruit en een extreem laag gewicht biedt deze Morgan een rijervaring die nergens mee te vergelijken is.
Uit productie
Helaas loopt deze driewieler voor volwassenen op zijn laatste benen. Morgan gaat volgend jaar namelijk een punt zetten achter de productie. De huidige 3-Wheeler maakte zijn opwachting in 2011 en zal dan dus tien jaar in productie zijn. Tot op heden heeft Morgan 2.500 exemplaren in elkaar geschroefd.
Opvolger
Voor degenen die betreuren dat de productie van de 3-Wheeler ten einde loopt is er goed nieuws. Er komt namelijk een opvolger! Op basis van de EV3 Concept zou je denken dat deze elektrisch wordt, maar Morgan gaf eerder aan dat dit project in de ijskast is gezet. Wat we wel mogen verwachten verklapt Morgan nog niet, maar ze beloven in ieder geval dat de 3-Wheeler terug zal keren. Heeft Marco Borsato toch weer gelijk gekregen.
P101
Om de huidige 3-Wheeler een waardig afscheid te geven heeft Morgan een special edition in het leven geroepen: de P101. Dit staat voor Project 101, wat destijds de interne code was voor deze auto.
Einzelgängers
De P101 onderscheidt zich onder meer met een tonneau cover, een afdekkap die het passagiersgedeelte bedekt. Ideaal voor einzelgängers dus. Iets soortgelijks zagen we ook op de eerdergenoemde EV3. De cover is gemaakt van een goudkleurig doorschijnend materiaal. De P101 ziet er verder extra gestroomlijnd uit dankzij de dichte wielen die uitgevoerd zijn in carrosseriekleur.
Asymmetrie
Mensen die van symmetrie houden kunnen deze auto beter links laten liggen. De 3-Wheeler was al niet symmetrisch, maar Morgan doet er nog een schepje bovenop. De uitlaten links en rechts hebben bijvoorbeeld verschillende kleuren. De speciale uitvoeringen zijn verder ook voorzien van asymmetrische bestickering. De liveries zijn geïnspireerd op klassieke racewagens, militaire voertuigen en vliegtuigen. Daar leent de 3-Wheeler zich natuurlijk uitstekend voor.
Motor
Motorisch is er niets veranderd, dus de 3-Wheeler P101 beschikt nog steeds over een 2.0 V Twin S&S-motor. Deze stuurt 86 pk naar één wiel, namelijk het achterwiel. Dankzij het gewicht van slechts 525 kg sprint je in 6 seconden naar de 100 km/u en kun je een topsnelheid van 185 km/u bereiken.
Veel geld
De Morgan 3-Wheeler P101 is gelimiteerd tot 33 stuks. De speciale driewieler moet €50.420 kosten exclusief belastingen. Als er één of meerdere exemplaren naar Nederland komen zullen die nog een stukje duurder uitvallen. Hier kost een normale 3-Wheeler namelijk al minstens €62.250. Hoe leuk de 3-Wheeler ook is, dat is toch wel heel veel geld voor weinig auto.
Update: er komen twee van de 33 exemplaren naar Nederland. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.
katoenboer zegt
Sad.
moveyourmind zegt
Één van de hoogstandjes uit het rariteitenkabinet van de automobiele industrie. Lijkt me een geweldig ding om mee te rijden, gewoon enorm primitief vervoer waarmee je je honderd jaar terug in de tijd waant. En het mooiste is als het landschap daar bij past, zodat de illusie van het terug in de tijd reizen compleet is. Wat dat betreft is Groot Brittannië het land bij uitstek om rond te toeren met zo’n ding.
ttr6 zegt
Ooit met Ton Roks een uurtje mogen sturen met dit apparaat…..ik kon er niet fatsoenlijk een bocht mee door en schaamde mij dood naast de nestor van de automobiel-journalistiek. Tot ik toevallig paar weken geleden bij Louman naast een 3 wheeler een leuk autogesprekje voerde met de verkoper en hij dus precies hetzelfde zei….geen bocht fatsoenlijk mee te maken. Viel na jaren eindelijk mijn schaamtegevoel weg……
moveyourmind zegt
Dat is wel jammer, had verwacht dat hij uitgerekend op bochtige sluip door kruip door weggetjes helemaal in zijn element zou zijn.
550maranello zegt
Echt lekker rijden doet ie niet. Maakt een tering herrie en is ook niet echt snel. Als je op gang bent gekomen slaat de angst om je hart want lekker stabiel de bocht om is ook niet zijn sterkste kant. Je kan geen gesprek voeren en nattigheid komt aan alle kanten naar binnen. En je hebt echt een Lamy coat nodig van het dikste soort ander stap je uit met een dubbele longontsteking.
Kortom: geweldig!
eaudi zegt
@550maranello: je vergeet de wielspin nog. Mooie vette strepen kun je trekken. Prachtige rariteit.
jeroen82 zegt
@eaudi: *streep
eaudi zegt
@jeroen82: oeps, je hebt gelijk. Streep dus.
deSjonnies zegt
Kortom een echte Britse roadster !
Vincegail zegt
Spijtig dat de M3W op z’n laatste benen loopt :(
Goed dat er een opvolger komt :D
Vorig jaar eentje gehuurd bij de fabriek en er 3 dagen mee door Wales getoerd. Best driving experience ever!
(nog maar eens mijn verslag spammen ;) https://www.autojunk.nl/2019/08/morgan-3-wheeler-wales-roadtrip-d )
erce zegt
Thanx voor de spam :-), wat een geweldige ervaring moet dat geweest zijn!
Dutchdriftking zegt
Erg benieuwd wat de opvolger wordt. Wellicht met de 1800cc Boxer van BMW.
erce zegt
Wat een ongelofelijk gaaf ding is dit toch.
spence zegt
Einde van de 3-wheeler ? Dan toch geen elektrische versie ?
Deze is in elk geval prachtig.