Is dit gaaf of is dit gaaf?
Zul je net zien: schrijf je de ene dag dat geen fabrikant het aandurft om een off-road sportwagen in productie te nemen, doet de volgende dag een fabrikant precies dat. Ja, er zit nog een 911 Safari aan te komen, maar zover is het nog niet. Vandaag is het Morgan die verrassend uit de hoek komt.
Morgan bouwt al zo ongeveer sinds de Industriële Revolutie variaties op hetzelfde thema: de klassieke Britse roadster. Deze nieuwe Morgan is nog steeds een variatie op dat thema, maar wel een hele interessante variatie. Dit is namelijk een off-road roadster. Dat bekt niet echt lekker, dus je zou het ook een off-roadster kunnen noemen.
Officieel heet deze auto de Morgan Plus Four CX-T. De Plus Four dient dus als basis. Dit is voor Morgan-begrippen een hypermoderne auto. Dit is namelijk een compleet nieuw model, die op een nieuw platform staat.
Deze auto heeft Morgan nu dus omgetoverd tot een waanzinnig gave off-roader. Daarvoor hebben ze hulp gekregen van Rally Raid UK, die gespecialiseerd is in het bouwen van rallyauto’s voor onder meer de Dakar.
Om te beginnen is de ophanging aangepast, wat resulteert in 230 mm bodemspeling. Dunne bandjes had de Morgan Plus Four sowieso al niet, maar nu is de roadster voorzien van echte terreinbanden, die toch nog klassiek ogen. De Morgan Plus Four CX-T ziet eruit als een auto die regelrecht uit een Kuifje-album is gereden.
De Plus Four is nog steeds een achterwielaandrijver, maar wel heeft Morgan het elektronische xDrive sperdifferentieel van BMW geleend. Dit kan ingesteld worden in drie verschillende standen. Ter bescherming van de onderkant zijn er vijf beschermingsplaten. De auto heeft ook een aangepast uitlaatsysteem, die de bodemspeling ten goede komt.
De Morgan Plus Four CX-T ziet er nog steeds uit als een Britse roadster, maar het officieel geen echte roadster meer. Het dak kan namelijk niet meer open. De CX-T heeft een hardtop, met een externe rolkooi ter versteviging. Deze dient ook als bagagerek en biedt plaats aan reuzehandige zaken als reservewielen en jerrycans.
De Morgan Plus Four CX-T is een nicheproduct van de bovenste plank en wordt daarom helaas maar in een zeer beperkte oplage gebouwd. Morgan bouwt maar acht stuks van deze ‘off-roadster’. Om die reden is het ook een erg prijzig speeltje. Een Plus Four CX-T kost €200.000, exclusief belastingen.
vaakbenjetebang zegt
Alles hieraan is fantastisch, omdat het zo ontzettend nergens op slaat. Hulde!
dvaerden zegt
Doe mij dan toch maar die Caterham van James May in The Grand Tour.
berlinetta zegt
Heel gaaf ding! Ik ben alleen bang dat je het interieur na iedere rit helemaal kan schoonmaken.
meneerdemeneer zegt
@berlinetta: Je vriendin hoeft niet mee, gewoon lekker vies laten.
berlinetta zegt
Ik trek vieze auto-interieurs best wel slecht. Niks zo fijn als een schone auto van binnen.
lluq zegt
Te gek!!!
ghini zegt
Gaaf maar alleen voor in het stof, modder gaat ie niet fijn vinden..
tinnemans zegt
Klopt, maar ik zou daar prima mee kunnen leven. Blubberrijden is ook niets voor mij.
Alleen die prijs. ☹️
potver7 zegt
Nou en. Niemand zal beweren dat het de perfecte terreinwagen is. Het ding is juist zo gaaf omdat het concept eigenlijk nergens op slaat.
superhans zegt
Lanceert? Zoals de Ariel Nomad dus? Of lang gelee: de Buggy en de Mehari?
EnthousiaST220 zegt
Een paar van deze jongens in de Dakar lijkt me wel wat!
isleofman zegt
Wat een lef van die gasten! Very nice!
roadster zegt
Een auto die geen enkel ander doel dient dan lol hebben, voor wie alles al heeft. Mooi.
tenaci zegt
Dit is gewoon episch! Wat een fantastisch ding. Zou ik wel een woestijntje mee willen doorkruisen. Iemand een mooie racebril te leen?
bpc zegt
Volgens mij is richard hammond nu een nieuwe hypotheek op zijn huis aan het nemen