
Louwman en Morgan hebben wat te vieren.
Als je in Nederland een Morgan wilt aanschaffen moet je bij Louwman aankloppen. Dat is al vrij lang zo: het is namelijk 60 jaar geleden dat de Britse autofabrikant met Louwman in zee ging. Om even aan te geven hoe oud Morgan wel niet is: destijds bestond het merk al 50 jaar.

Hoe vier je een jubileum in de autowereld? Juist, met een special edition. Waar sommige fabrikanten er niet voor terug deinzen om enkele honderden exemplaren te maken van een special edition, is deze ook écht speciaal. Qua aantallen in ieder geval. Het gaat om slechts drie exemplaren, die alle drie verschillend zijn.

De speciale Morgan heeft de naam LE60 gekregen, wat staat voor Louwman Exclusive 60 Years. Er zijn drie Morgans in deze trim uitgedost: een Scintilla Silver Plus Six, een Ice Blue Plus Six en een Almond Green 3wheeler. De jubileummodellen zijn voor de gelegenheid voorzien van gele accenten. Op de zijkanten en de hoofdsteunen treffen we LE60-logo’s aan. De zilveren Plus Six heeft ook een gele 6 in de grille.

Aan de Plus Six LE60 hangt een prijskaartje van €139.950. De driewieler moet €74.750 kosten. Ter vergelijking: een normale Plus Six heb je vanaf €126.450 een Three Wheeler vanaf €62.250. Dure stickers dus. Mochten de drie auto’s in no time verdwenen zijn dan behoort een tweede oplage overigens ook tot de mogelijkheden, aldus Louwman.
Vorige maand was er iets minder heuglijk nieuws over Morgan en Louwman. Toen maakte een nieuwe Plus 6 namelijk een stevige klapper, waarbij de beide voorwielen eraf vlogen. Met de zeldzaamheid van deze exemplaren in het achterhoofd zal er met deze Morgans wellicht iets voorzichtiger gereden worden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik had gedacht dat de Nederlandse special editions gecrashed hadden moeten zijn.
“Want spelen met LE60 is fijn!”
Inpakken maar! Maar wel even die lelijke stickers eraf krabben aub.
Stoer! Dan heb je echt iets bijzonders.
De titel lezende vreesde ik al voor een Plus2 versie met 900cc twinair motor ivm de uitstoot…. pfieuw, valt weer mee
Ik was al bang dat ze de Nederlandse versies op 100 km per uur gingen begrenzen…
Wat zijn die wielen op die Scintilla Silver gaaf! :o
Iemand een idee of dat OEM wielen zijn, of dat die door iets of iemand voor Morgan gemaakt worden (en dus eventueel ook los te koop)?
Het blijft mooi spul, en het feit dat er nog een houten skelet in zit is best wel humor.