De Morgan Aero8 gaat alweer zijn vijfde generatie in. Veel bleef bij hetzelfde, zo ook de dikke bullige V8 onderin. Gelukkig maar.
Sinds zijn introducie in 2000 werden er 1.250 Aero’s afgeleverd. De nieuwste editie van de range toppende 8 heeft weer een soft top. De 4.8 BMW V8 levert 370 pk en komt beschikbaar met een handgeschakelde zesbak of als automaat.
De Aero8 met zijn handgeklopte body gaat eind 2015 in productie, tegen die tijd zijn de Aero SuperSports en Coupé overigens al uit de roulatie.
Update: nu met livepics
Dizono zegt
Gelukkig hebben MINI en Lancia nog respectievelijk koplampen en achterlichtjes liggen van hun oude modellen ;)
rolov zegt
@dizono: ik zie nu dat je me al voor Was ;)
motoragent zegt
Ik moet een beetje denken aan de Chevrolet SSR bij het zien van de achterklep, wat op zicht geen compliment is.
Maakt verder niet uit want ik vind ‘m ècht waanzinnig gaaf.
bofkont zegt
Allemachtig wat een ontzettend gaaf ding, met stip een van mijn favorieten :)
rolov zegt
Die achterlichten zijn van de Lancia thesis. En hij ziet er van voren beter uit dan toen hij scheel keek. Komt deze ook naar louwman?
mitro0o zegt
Schele.
Senne zegt
Wat een schitterend model, ook al is het met bij elkaar geraapte onderdelen van andere merken.
Prachtig design met een simpele maar zeer fijne Bmw v8.
Ja, doe mij er maar één !
berlinetta zegt
Altijd een zwak gehad voor Morgan. Ben alleen geen fan van het interieur.
JamesBond007 zegt
@berlinetta: bij mij andersom juist! Geweldig nostalgisch interieur, heerlijk!
Dutchdriftking zegt
Past een 6 in lijn van BMW hier niet veel beter in? Zelfde vermogen maar minder gewicht.
Senne zegt
@dutchdriftking: Zucht, 2 cilinders minder betekend niet altijd minder gewicht.
Een v8 motor is compacter en korter dan een 6 in lijn.
Doordat de v8 korter is kan deze verder naar achteren geplaatst worden wat de gewichtsverdeling ten goede komt.
Dutchdriftking zegt
@senne: Maar de v8 is 4,8 liter en de 6 in lijn 3.0, ik denk dat dat het lengte verschil redelijk opheft. Maar anders is de 4.0 v8 van de M5 ook een mooie oplossing.
Senne zegt
@dutchdriftking: Uhm nee sorry, dat slaat nergens op.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cilinderinhoud
Hier staat het kinderlijk eenvoudig uitgelegd.
Ik vermoed dat de 4.8 v8 een langere slag heeft dan de 3.0 motor.
Met een langere slag legt de zuiger in de cilinder een langere afstand af van boven naar beneden. Als de slag langer word en de cc’s blijven hetzelfde moeten de zuigers en cilinders dus een kleinere diameter krijgen.
Met een kleinere diameter kunnen de cilinders ietsje dichter naast elkaar geplaatst worden in het onderblok, waardoor het blok dus ietsje korter word.
De gewonnen of verloren afstand valt echter totaal in het niet bij 2 extra cilinders in de lengte.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt !
Dutchdriftking zegt
@Senne: Oke duidelijk, weer wat geleerd, bedankt!
87sandyd zegt
Hammond: SIDEPIPES!!!!
mrrallycross zegt
Wat is er precies veranderd?
Hupke zegt
Petjescabrio, dit?
jrk68 zegt
@Hupke:
Yep, voor heren van minimaal mijn leeftijd met een geruite pet/lederen vliegeniersmuts als het iets frisser (-10) is….
Hupke zegt
@jrk68:
Ja voor van die gezelige fantasten ‘vroeger’ was het beter boys, maar dat petjesvolk noemen…