Met de Mopar Challenger Drag Pak kun je mooi Dominic Toretto nadoen. Maar dan veel beter.
De Dodge Challenger dragster is mischien wel de goedkoopste manier om in Nederland zo’n brute bak te kunnen rijden. Precies ook hoe Dominic Toretto het gewild zou willen hebben. Een dikke V8, kaal interieur en alleen maar achterwielaandrijving.
Mopar Challenger Drag Pak
De Mopar Challenger Drag Pak is simpelweg een kant-en-klare dragster. Je gaat naar Mopar, de aftermarket divisie van FCA (en dus ook Dodge) en bestelt daar zo’n apparaat. Vervolgens verschijn je aan de dragstrip en rijd je iedereen zoek. Je kan ‘m ook nog zelfs gaan aanpassen en verbeteren.
10.000 tpm, meer dan 1.500 pk
Dit is geen Hellcat, Demon of dergelijke, nee. Dus die ijzersterke doch loodzware motor is vervangen door een eigen 5.8 liter V8. Deze wordt vervolgens voorzien van een 3-liter grote Whipple supercharger. Mopar is niet scheutig met specificaties, maar dit blok draait meer toeren dan een Honda S2000 (zo’n 10.000 rpm) én levert meer vermogen dan een Bugatti Chiron (meer dan 1.500 pk). Het gehele blok is verstevigd en aangepast om enorme krachten te kunnen weersstaan. Ook is er een aluminium tank voor ijs, om de intercooler te kunnen koelen. Verreweg de sterkste Challenger, dus.
7 Second Car
We noemden Dominic Toretto al even omdat hij in de wetenschappelijke documentaire ‘The Fast and The Furious’ uit 2001 naarstig op zoek was naar een ’ten-second-car’. Dat is een auto die de kwartmijl doet tussen de 10 en 10,99 seconden. Toretto is gelukkig al een Challenger-fanaat, dus hij zal blij om te horen zijn dat deze Mopar Challenger Drag Pak een ‘seven-second-car‘ is. En nee, dan refereren we niet aan het liedje van Neheh Cherry en Youssou N’Dour.
Ophanging Mopar Challenger Drag Pak
De achterwielophaning is ook aangepast. Er is een schroefset van Bilstein en een nieuwe 4-link achterwielophanging, speciaal afgestemd op dragracen. Niet alleen om beter van je plaats te komen, maar ook voor stabiliteit op enorm hoge snelheid. Ook is er een anti-rollbar die 250 procent stijver is dan normaal. Geen halve maatregelen, dus.
De Bilstein-set is op twee dingen afgestemd: op de gewichtsdistributie die plaats vind tijdens extreme acceleratie, maar ook om oneffenheden op de dragstrip goed weg te filteren. Uiteraard kun je alles naar wens afstellen.
Interieur Mopar Challenger Drag Pak
In het interieur zien we niet veel bijzonders in de Mopar Challenger Drag Pak. De meeste luxe is eruit gesloopt. Nu waren die luxe items op een Challenger sowieso niet al te best, dus dit staat veel beter. Er is een rolkooi aanwezig die goedgekeurd is door de NHRA voor dragtijden die SNELLER zijn dan zeven en een halve seconde. Verder zit je in een racekuip met raceharnas. Nog een veiligheidsitem is het snel verwijderbare stuurwiel.
Samenstellen
Ondanks dat de productie van de Mopar Challenger Drag Pak zeer beperkt zal zijn, kun je ‘m redelijk naar wens samenstellen. Standaard is ‘ie wit (White Knuckle), maar kleuren als Hellraisin, Smoke Show, TorRed, Frostbite en Pitch Black zijn ook mogelijk. Man, wat kunnen die Amerikanen goede namen bedenken.
Verder is er keuze uit twee merken qua wiel: Bogart of Weld Racing. Deze zijn voorzien van Mickey Thompson-banden. Om de boel weer tot stilstand te brengen, is er een setje Strange Engineering-remmen en natuurlijk een parachute.
Beschikbaarheid en prijs Mopar Challenger Drag Pak
Het nadeel: je mag er alleen de dragstrip ermee op. Het voordeel: dat moet je sowieso doen met een Challenger en op deze manier bespaar je een hoop BPM, want de auto is absoluut niet straatlegaal. De Mopar Challenger Drag Pak kost zo’n 145.000 dollar. Er zullen er 50 van geproduceerd worden.
roelster zegt
Een 10 second car is een wagen die onder 10 seconden over de quarter mile doet.
Wat een dikke bak
willeme zegt
@roelster: nee, een 10-second car is een auto die tussen de 10,00 en 10,99 de kwartmijl doet ;-)
In principe, sneller dan 11 seconde (dus ’the tens’).
https://www.quora.com/What-is-a-10-second-car
https://blog.dupontregistry.com/features/top-10-fastest-quarter-mile-times-production-cars/
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=10-second-car
https://www.torquecars.com/tuning/10-second-car.php
lekbak zegt
Een Challenger is net ff wat anders dan een charger natuurlijk…
Verder lijkt me dit de meest fantasieloze manier om een 7 sec auto te verkrijgen. Het lijkt me toch echt veel leuker om vanuit het niks een auto op te bouwen.
cossiekiller zegt
7 sec is echt achterlijk snel. Is een heel stuk sneller dan een F1 auto, topsnelheid zal ook wel rond/boven de 400km/u liggen.
svdv zegt
@cossiekiller: ik denk eigenlijk dat de bakverhoudingen zo zijn dat na die kwart mijl er geen acceleratie meer over is
cossiekiller zegt
Is goed mogelijk. Maar welke snelheid denk je dat deze haalt na 8 sec? Ik denk een stuk boven de 300 al.
Dutchdriftking zegt
Dragracen moet toch een mooie hobby zijn voor in het weekend.
lekkerlinksrijden zegt
Als u klaar bent met 7 seconden plezier/horror kunt u uw nieren uit de achterbak halen, dank u
Robert zegt
Och, met een pufje perslucht op de anus duw je zó de ogen weer terug in de oogkassen ?
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: ?ervaring mee?
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: gelukkig niet.
Jantje_555 zegt
Moeten jullie nu niet Stellantis zeggen want FCA en PSA zijn toch samen.
kennone zegt
Een oranje met Hazzard flag graag??
geelbarrel zegt
@kennone: die vlag is tegenwoordig verboden…..
yajouri zegt
@kennone: de enige echte
okdoei zegt
Ik wil dit. Geen idee wat ik ermee moet in NL maar ik wil dit.
Wat is Dodge toch een vet merk.
escort77 zegt
@okdoei: naar Drachten, verder weet ik in NL ook geen plek waar je ‘m los kan laten gaan
jdpetrolhead zegt
Supervet pakketje! Jammer alleen van het goedkope stuurtje, maak dan even iets unieks…voor 145.000… Zou m toch zo willen hebben hoor haha
davelepeef zegt
@jdpetrolhead: ik snap dat we het tegenwoordig nooit meer zien, maar dit is nou een sportstuur. Best op z’n plek in dit ding. Wat had er moeten veranderen dan? Een bontrandje? Een kitscherig gefreest en glimmend hart?
jdpetrolhead zegt
@davelepeef: nee gewoon een betere kwaliteit stuur erin. Kan echt mooier google maar ;-)
davelepeef zegt
@jdpetrolhead: mooier kan vast maar het is geen Pagani… Ik vind het een mooi stuurtje. Beetje dish, gaten, alcantara of whatever. Prima. Stoor me eerder aan de enorme berg plastic op het dashboard…
mpgc zegt
Ook leuk als je snel van Breda naar Rotterdam moet.
arta zegt
Wat een goeie bak!
sudbina zegt
Top voor in Almere dit! Bij elk stoplicht in 0,3 seconden van 0 naar 50 knallen en dan driehonderd meter verderop bij het volgende stoplicht alle tijd om de parachute weet terug te douwen alvorens weer in net iets meer dan een halve seconde weer naar de 50 te knallen. (And repeat)