Hoera, de allermooiste Volkswagen die je nu kan kopen is nog even houdbaar!
Volkswagen heeft aardig toffe modellen in hun portfolio (gehad). Het is een beetje een no-nonsense merk, wat het juist leuk maakt als ze ineens uit een iets andere vijver gaan vissen. Toen Mercedes zichzelf tot koning niche kroonde met de CLS, kwam Volkswagen een paar jaar later ook ineens met de Passat CC. Een vierdeurs coupé? Van Volkswagen? Die ook nog eens CC heet terwijl die afkorting in zijn meest gangbare vorm voor Coupe/Convertible stond? Het voelt alsof een paarse-broeken-merk als Volkswagen even gek mocht doen met de “Passerati”. Maar zo gek was het helemaal niet: het was gewoon een briljant mooie auto. Net even wat chiquer dan een Passat. Laatstgenoemde is de slimmere koop, maar de CC droogt echt een stuk beter op.
Arteon
Helaas is het nieuwe Volkswagen weer de koning van het bonen tellen. Alles waar het merk geen winst in ziet moet eruit. Dat wil zeggen: alles wat overlap heeft in één segment wordt het onderwerp van een keuze. En wanneer je de nog prima scorende Passat naast de wat duurdere, eigenzinnigere en dus iets slechter verkopende Arteon zet, is de keuze snel gemaakt.
Jammer, want het is nog niet eens heel lang geleden dat de Arteon een prachtige broer kreeg: de Arteon Shooting Brake. Naast de wat zakelijke en belegen Passat echt een schitterende wagon, al is het kopersgilde van Volkswagen natuurlijk ook ietwat zakelijk en belegen. De keuze tussen de Passat Variant die net vernieuwd is en de Arteon Shooting Brake lijkt ook makkelijk voor Volkswagen.
Arteon blijft!
Helemaal omdat Volkswagen beloofde dat Arteon- en Passat-kopers zich konden vinden in de ID.7, en Shooting Brake- en Variant-kopers binnenkort bediend worden met een ID.7 Tourer, hoe de Variant gaat heten. De realiteit is simpel: Volkswagen is officieel gestopt met de Arteon vorig jaar. Tenminste, de sedan (of eigenlijk liftback). De Shooting Brake is nog hier en gaat nergens heen. Hoezee! Volkswagen heeft de Arteon met pensioen gestuurd in de Emden-fabriek, maar de Arteon Shooting Brake blijft in de Karmann-fabriek in Oostenrijk gebouwd worden tot en met 2026.
Passat-recept
Een ietwat bijzondere keuze, want daarmee volgt Volkswagen het Passat-recept. De negende generatie Passat die afgelopen najaar werd onthuld komt enkel als Variant. Des tijds was het argument dat je nog kon kiezen tussen de Arteon en ID.7 als je een sedan wilde, maar de Arteon is dus weg voordat de Passat Variant ten tonele treedt. Dat terwijl de keuze voor een stationwagon nu reuze is: Passat, Arteon, ID.7. Het wordt ook niet duidelijk waarom Volkswagen de Arteon Shooting Brake blijft bouwen. Het enige wat we kunnen verzinnen is dat de SB pas opdook bij de facelift en de levensspanne dus zo iets ‘normaler’ wordt. Als de Shooting Brake in 2024 met pensioen wordt gestuurd, zou ‘ie maar vier jaar gebouwd zijn.
Dus, stationwagon-kopers, help jezelf (en als we toch bezig zijn, toekomstige occasion-kopers) en kies voor de Volkswagen Arteon Shooting Brake. Nu het nog kan. (via Motor1 Deutschland)
pignon zegt
Sorry maar dit is voor mij echt een pseudo-auto. Bepaald niet moeders mooiste
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem schitterend!
dracae zegt
Tja, waar ik de Golf en de gewone Passat wel kan waarderen, ook al zijn die niet heel spannend, vind ik dit helemaal niks. Te veel gedoe en modieus geneuzel.
papa zegt
Ik vind hem wel erg fraai, ik denk dat ze hem nog even in productie houden om te kijken hoe de verkoop van de id7 zal zijn.
Johanneke zegt
Met afstand de mooiste VW die je kan kopen ja, vind ik. Eigenlijk de mooiste station die je kan kopen sinds begin 2000, toen de Galant uit productie ging ;-)
Soms denk ik wel dat we te veel naar merk kijken. Als hier Benz op had gestaan had niemand gek opgekeken, maar VW oeeh. Andersom ook: als een audi Q2 een citroën was geweest was het gewoon een lelijke citroën zoals de cactus. Als de BMW IX multipla SJ rexon had geheten hadden we gezegd haha kijk weer zo’n lelijke Rexon.
Dutchdriftking zegt
Ik ben het bijna met je eens. Ik denk dat het de mooiste station is sinds de 159. Ik zou dan ook graag op termijn mijn Alfa willen vervangen voor deze Arteon.
joki zegt
5 Jaar in de gewone versie gereden als lease, design ben je voor of tegen maar ik vond de wagen wel mooi. Plastics voorbumper buigen niet maar komen uit elkaar of breken als je tegen een stoeprand rijdt…
Erg ruime wagen, langere wielbasis dan Passat, ik heb er nog een Ikea-kast van 2m hoog, in de verpakking dus 2,05m, ingeschoven, die mens met zijn X5 op de parkeerplaats naast mij z’n gezicht vergeet ik nooit omdat hij een soortgelijke doos er niet in kreeg (koffer gesloten…)
Koffer 560l, dus voor ons gezin van 4 personen was reizen geen enkel probleem qua zitruimte en bagage. 2.0TDI 180pk, geen racemotor maar was voldoende sterk, vanuit Gent naar Nice reden wij op 10 uur, 2 chauffeurs, weinig verkeer, 1 tankstop net voor de bestemming… fris aankomen op bestemming ( tja als je voor 7 dagen gaat dan rij je door, nooit flitsboete gehad…), wij deden dit minstens twee maal per jaar.
Nadelen: adaptieve cruise control die niet kon omgeschakeld worden naar een gewone( daarvoor heb ik de wagen niet overgekocht toen de mijne stuk was op het moment dat het leasecontract afliep), is een draak van een systeem. Veel te zachte vering ( daar zou ik iets aan kunnen doen) en als tweede belangrijk punt/ de automaat die helemaal flipt als te remt en gas geeft tegelijk om bvb je wagen in een bocht te zetten ( is een rallytechniek…): als je dit doet lijkt het of de wagen alle remmen dicht klapt. Bij m’n BMW kon ik dit wel perfect doen. Maar het is dus zeker geen Passat, hoewel het interieur krak hetzelfde was…
In lease is er een X1 hybride voor gekomen en die bevestigd al mijn negatieve vooroordelen: te zwaar, te hoog, te lomp en tov de buitenafmetingen is de binnenruimte gewoon karig, je kijkt over de neus en het lijkt alsof je in zo’n Amerikaanse truck rijdt… Deze genomen omdat het, na veel testritten, de beste van de “soort” bleek… en we alleen konden kiezen uit die soort…Maar wat een drama. Rijdt absoluut niet als een BMW, ik had een E46, een E60, een F30, als ze je wijsmaken dat een X1 zo rijdt kennen ze er niks van, dit kan evengoed een Nissan, Mercedes, Audi,… zijn. Zelfs de reactie op stuurinput is trager dan mijn F30…
Je voelt ook dat het gewicht zich moet “zetten”, moeilijk te omschrijven maar het lijkt alsof je nooit de controle hebt. Trouwens lichter = beter, anders wogen F1- en rallywagens ook een stuk meer…
Voor mij gaat niks boven een hatchback, sedan of break…
Jammer dat de Arteon verdwijnt ten voordele van al die overroepen SUV’s. Want u.s.p. als “stoere uitstraling”, robuust en “hoog zitten” tellen niet als iedereen het doet… Dus als ik “hoog” wil zitten ga ik wel met het vliegtuig…
Verschrikkelijke evolutie, ook vooral jammer dat mensen zo’n kuddedieren zijn (ik heb nog een echte herder in de familie…)
RAW zegt
Mooi reactie en gelijk een recensie van de auto die op mijn shortlist staat (als PHEV). Nog niet mee gereden, maar ik vermoed dat de Cupra Leon Sportstourer PHEV toch een betere keuze is. Die heb ik wel gereden en stuurt en veert erg strak. Is eigenlijk ook ruim genoeg voor mij, maar ik vind de Arteon Shooting Break mooier!
Over die proefritten in SUV/Crossovers: precies hetzelfde ervaren, zelfs met een Ford Kuga PHEV een enorm onzeker gevoel op een snelwegafrit, de auto helt dan toch behoorlijk over en het gewicht laat zich gelden. En die CVT bak hielp ook niet mee …
Robert zegt
Volkswagen en adaptieve cruise control is blijkbaar wel een dingetje, ja. Zelf een keer meegemaakt in de Passat van de baas, dat deze op de snelweg plots ‘ingreep’ en ik ineens, zonder enige aanleiding terug ging van 105 naar 50 km/u. Not funny. Volgens mij werkgever ‘deed die dat wel vaker’.
Johanneke zegt
Adaptive cruise control niet uit kunnen zetten is voor mij een reden een auto niet te kopen. Is het net alsof je in een achtbaan zit, want als er ruim voor je iemand langzamer rijdt, en ik bijna 1 baan op wil schuiven, gaat de auto al inhouden. Dan ga je naar links, en ga je weer accelereren. Echt bijzonder irritant.
alloallo zegt
De Arteon SB zie je stiekem vaak rijden in Duitsland.
DeWitteCondor zegt
Van hele VW line up is dit het enige model dat ik zou overwegen. Smaken verschillen maar ik vind dit wel een fraaie wagen. En ook een verademing tussen het crossover geweld.
Dutchdriftking zegt
Zet de Arteon naast een ID7 en je ziet precies wat er mis is met de laatste… Slimme zet deze nog even in productie te houden. Zeker nu de interesse in elektrische auto’s zo afneemt.
thjvanvlerken zegt
Ik zou graag een arteon all track zien. Dan zou die voor mij iniedergeval perfect zijn.