We werpen een blik op de mooiste Franse auto’s ooit gemaakt.
Een paar weken geleden zag @machielvdd iets heel erg moois op zijn scherm: een Facel Vega. Machiel krijgt prikkels van fraaie carrosserievormen (en kleuren). De Facel Vega in kwestie maakte hem helemaal blij. Kirrend liep hij door het redactiekantoor, op zoek naar verse gevulde koeken om uit te delen aan zijn collega’s.
Mooiste Franse auto’s ooit gebouwd
Maar hij stelde daarbij een heel erg belangrijke vraag: is dit de mooiste Franse auto ooit gemaakt? Daarom doken wij eventjes de geschiedenisboeken in. Vervolgens braken er lange middagsessies aan waarbij we fanatiek overleg pleegden.
Uiteindelijk kwam onderstaande lijst eruit rollen. Het is een top 10 waarbij we per merk hebben gekeken naar het mooiste model dat ze ooit hebben gemaakt. Dit om te voorkomen dat er alleen Facels instaan.
Die modellen hebben we op een zeer dictatoriale wijze gepositioneerd om er zo een top 10 van te maken. Uiteraard mag je zelf veel betere suggesties hebben die er ook bij hadden gepast. Die mag je uiteraard vermelden in de comments!
10. Renault Laguna Coupé (X91)
2008
Er moet natuurlijk wel een Renault in staan. Het gekke is dat we eigenlijk niet veel mooie Renaults konden bedenken. Interessante Renaults? Jazeker. Bijzonder? Ook. Iconisch? Absoluut. Maar enkel en alleen echt mooi? Daarom komen we uit op de Renault Laguna Coupé. De derde generatie Laguna was een typische Franse Berline met een grote overhang en korte, hoge achterzijde.
Echt mooi werd het pas met de Coupé-variant. En ja, er waren meer dan een paar subtiele hints naar de Aston Martin DB9. Maar is dat erg? Als jouw vriendin te veel op Julianne Moore lijkt, ga je toch ook niet klagen?
9. Matra-Simca Bagheera
1973
Bijzondere auto’s bouwen konden ze wel bij Matra. Leuk weetje: Jean Graton dacht bij het merk Vaillant in de stripboeken aan Matra: aparte raceauto’s en eigenzinnige straatauto’s. Veel Franser wordt het niet. De Bagheera werd gebouwd door Matra in opdracht van Simca. Simca wilde gebruik maken van de marketingmogelijkheden (door Simca op Matra-raceauto’s te zetten) en Matra kon op zijn beurt gebruik maken van het dealernetwerk van Simca. Slim, toch?
Het bijzondere koetswerk is door Jean Tropieux ontworpen en later verbeterd door Jacques Nochet. Volgens kenners was de auto mooier dan de Lancia Stratos en Dino GT4. Voor dit overzicht maakt het niet uit (het gaat om looks), maar het is wel jammer dat de Serie I er enkel was met de 1.3 met dubbele Webers. Echt snel was de Bagheera dus niet.
8. Alpine GTA V6 Turbo Le Mans
1991
Ja, we kunnen de originele A110 benoemen want dat is een natuurlijke schoonheid, uiteraard. Maar kom op zeg, de latere Alpines werden alleen maar interessanter en mooier. De GTA kwam vlak voordat Alpine de A610 lanceerde. Die kreeg klapkoplampen en wat andere frutsels die ‘m moderner moesten lijken dan dat deze was.
De GTA V6 Turbo is trots op het feit dat het een jaren ’80-auto is die overduidelijk zijn roots heeft in de jaren ’70. De Le Mans is een van de laatste van de serie. Die kregen een bodykit en extra brede wielkasten.
7. Mega Monte Carlo
1994
De Mega Track kennen de kenners nog wel. Een gigantische offroad-supercar, speciaal ontwikkeld met Arabische markt in het achterhoofd. De Track was enorm groot, enorm capabel, maar ook enorm zwaar. De Mega Monte Carlo is een raszuivere supercar en supercars zijn bij voorbaat mooi. In dit geval schroomde men niet om alle designtrends van de jaren ’90 volledig te omarmen. Dus lekker veel ronde details en een aerodynamisch uiterlijk.
De Mega Monte Carlo begon zijn carrière als MCA en moest een Monegaskische supercar worden. Dat plan ging niet denderend na 5 verkochte exemplaren die van 1990 tot 1992 gebouwd werden. Daarna name een Georgiër het over in 1993 om Le Mans ermee te gaan rijden (wat hopeloos mis ging). Daarna nam Mega (Aixam, van die brommobielen) de boel over.
6. Bugatti Type 51 Dubos Coupé
1931
In principe kun je het hele lijstje volzetten met Bugatti’s. Ondanks dat Ferrari voor velen het meest magische merk ooit is, mag het niet eens de veters strikken van Bugatti. Het Franse merk verlegde constant de grenzen. Uiteraard is de 57S Atlantique een hoogtepunt, maar vandaag stippen we de Type 51 Dubos aan. De basis is een Type 51-raceauto, maar de toenmalige eigenaar wilde er een straatauto van maken.
Dus kreeg de auto spatlappen en koplampen. Een paar jaar later mocht de firma Dubos er een uniek koetswerk op zetten. Enkele jaren later werd de auto doorverkocht en maakte de nieuwe eigenaar weer een originele raceauto van. Vervolgens bleef de auto zo 40 jaar bestaan, totdat in 2000 de Type 51 weer de bijzondere Dubos-koets kreeg.
5. Venturi Atlantique
1994
Nast Alpine had je in de jaren ’80 en ’90 nog een Franse sportwagenbouwer: Venturi. Saillant detail is dat beide merken het opnamen tegen Porsche en de instappers van Ferrari en dat ze beide gebruik maakten van dezelfde PRV-motor. De auto’s die ze maakten waren allemaal doorontwikkelingen van elkaar.
Dat levert niet altijd de mooiste ontwerpen op, maar in het geval van de Atlantique wel. De laatste series hadden beeldschone glasvezel koetswerken die niet zouden misstaan op een Ferrari. Ja, zo mooi waren ze. Sterker nog, de auto deed wel wat denken aan de Ferrari 456GT en hoort dus thuis in het overzicht van mooiste Franse auto’s.
4. Facel Vega HK500
1959
Wederom een merk dat het niet gered heeft, ondanks dat ze bijzondere kunstwerken maakten. Sterker nog, Facel Vega heeft uiteindelijk slechts 10 jaar bestaan, maar in die tijd hebben ze wel wat klaargespeeld! De mooiste is de Facel Vega HK500. Het mooie eraan is dat het een elegante GT is, geen sportauto.
De HK500 heeft een schitterend statig voorkomen. De details zijn ook geweldig, let op de uitlaten die in de bumper geïntegreerd zijn. Of die kleine achterlichten. De HK500 evolueerde verder door tot de Facel Vega Facel II, die niet de kenmerkende dubbele koplampen had.
3. Peugeot 406 Coupé
1998
Ja, een vrij modale auto op nummer 3. En ja, we weten het, de koets is Italiaans. Niet alleen tekende Pininfarina de 406 Coupé, de koets werd daar ook gebouwd. Leuk detail: de Coupés rijden wat minder goed dan de sedans vanwege het hogere gewicht en de mindere stijfheid. Maar dat is in dit lijstje niet van belang, want het is een van de fraaiste auto’s ooit ontworpen.
Er is werkelijk geen lijntje te veel bij deze cleane Peugeot. Maar het is zeker geen saaie auto. Het is een bijzonder elegante auto die de perfectie benadert. Met de 3.0 V6 was het ook nog eens een fijne GT met een uitstekend prestatiepotentiaal.
2. Talbot-Lago T26 GSL Coupé
1953
Talbot-Lago probeerde na de tweede wereldoorlog verder te gaan met waar het gebleven was: het maken van bijzondere, luxe en prestigieuze auto’s. Uiteindelijk bleek ook Talbot dat niet kunnen, maar ze deden nog wel wat na de oorlog. De T26 GSL Coupé is een bijzonder fraai hoogtepunt en een van de mooiste Franse auto’s ooit gemaakt.
GSL staat voor Grand Sport Lounge en zo moet je de auto ook zien. Dankzij de zes-in-lijn met 210 pk was de auto heel erg snel, maar niet zozeer sportief. Het koetswerk is van ongekende schoonheid en precies zoals @jaapiyo het graag zien: een hele lange voorzijde en korte achterzijde.
1. Citroën SM
Er kan er maar één de mooiste Franse ooit zijn en dat is simpelweg de Citroën SM. SM staat voor de masochistische houding die je moet hebben tegenover garagerekeningen. Er zijn hoeken waarbij de SM er een beetje raar uit ziet. Zeker op de foto’s. Ook als je een klassiekerbeurs bezoekt kun je denken: “is dit nu echt de mooiste Franse ooit gemaakt?” Maar je moet het meesterwerk van Robert Opron in het echt zien rijden. Met natuurlijk licht erop. Dan klopt ‘ie ineens helemaal. Niet alleen is het een beeldschone en elegante auto, maar ook een zeer originele. Het kan namelijk alleen maar een grote, luxe Citroën zijn.
Met de Citroën C6 wist het Franse merk weer wat van die magie te heroveren. En je kan er met zijn vieren inzitten! Overigens werden er ook cabrio’s en sedans van gemaakt door een carrossier (Opera), maar om te zorgen dat die modellen ‘klopten’, vroegen ze Robert Opron om ze te ontwerpen. De Citroën SM is niet alleen de mooiste Franse auto ooit gebouwd, maar ook een van de gaafste, origineelste en meest eigenwijze.
Zoals gezegd, niets is zo persoonlijk als smaak. Dus mocht je het hartstochtelijk met ons eens zijn: laat het weten! Je bent uiteraard welkom om in de comments nog veel mooiere Franse auto’s te nomineren!
jaapiyo zegt
De Facel Vega is inderdaad wel bloedverziekend mooi. Mijn nieuwe favoriete Europese koets met Amerikaanse V8 is echter de Iso Grifo.
mc96 zegt
Jammer dat je van ieder merk maar één model mag uitkiezen. Van Renault zou ik toch eerder gaan voor R16 of de R5 Turbo. Van Alpine zou ik eerder de A110 of de A310 V6 kiezen. Bij Peugeot vind ik de 504 coupe toch net iets mooier dan de 406 coupe. Van Talbot/Matra zou ik gaan voor de Djet of de Subeam Lotus 😀
alloallo zegt
A610 heette toch Renault-Alpine?
Persoonlijk vind ik de Peugeot 504 coupé en cabriolet vele malen mooier dan de 406 coupe.
Tevens kan ik de Renault Avantime ook waarderen.
Johanneke zegt
De avantime vind ik allesbehalve mooi, en wat lachten we om die auto, en wat missen we dat soort auto’s nu. Nu is alles hetzelfde platform, dezelfde lelijke crossover.
donvincenzo zegt
De 504 coupé lijkt me ook niet de mooiste Peugeot ooit. Daarbij denk ik eerder aan de 402 darl’mat roadster uit 1938. Sensationeel mooi (bekijk ook even een foto van de achterkant).
lucerd zegt
Mis de Peugeot 504. De cabrio is het mooiste, jammer dat meeste in Afrika zijn geëindigd.
kniesoor zegt
En van de Talbot-Lago’s vind ik de 1938 T23 ‘Goutte d’Eau’ mooier dan de T26 GSL. Maar goed, doorredenerend kom je waarschijnlijk aan een lijst van misschien wel 100 fraaie Frambozen . . .
alcantara zegt
Even opgezocht wat dat is, maar ziet eruit als zwaar gedateerd blik voor mij. Hoezo kan dat mooier zijn dan een 406 coupé? Zal wel een generatiedingetje zijn.
Motomoto zegt
Knap lijstje! Het is namelijk veel eenvoudiger om de top 10 lelijkste Franse ontwerpen samen te stellen
Motomoto zegt
Knap lijstje! Het is namelijk veel eenvoudiger om de top 10 lelijkste Franse ontwerpen samen te stellen
krisp zegt
Poeh, er komt zo veel moois uit Frankrijk dat je uit elk decennium na de WO2 wel een serieuze lijst kan maken. Willem weet in ieder geval een goede selectie te maken. Ik mis als hoogtepunten in ieder geval nog de DS, de CX en de 504. Uit de moderne tijd zou ik naast de C6 en de Laguna Coupe nog de Peugeot RCZ en de Espace 4 willen noemen. En verder is elke selectie die je maakt van Bugatti.
Maar waarom is er in vredesnaam geen Delahaye opgenomen in deze lijst? De Delahaye 135 is een van de meest futuristische auto’s ooit gemaakt, en als het iets normaler moet is de 135 MS Pourtout een prachtig alternatief.
dawwg zegt
Ik heb ooit nog eens overwogen om zo’n Laguna Coupe te leasen, het ontwerp is inderdaad erg mooi in het echt – de foto’s doen het niet echt recht lijkt het – maar dat interieur was zo dramatisch, dat ik bijna gillend weggerend ben na de proefrit (het reed ook niet echt bijzonder).
melcon zegt
Destijds was 4-Control/4 wiel besturing toch wel een hele bijzondere ervaring en eigenlijk nu nog steeds, de meeste auto’s hebben het niet. Of je het interieur wel of niet mooi vind is smaak gebonden natuurlijk maar de meeste mensen vinden het toch wel mooi. Zeker het vol-lederen initiale interieur of het half lederen/half alcantara interieur van de GT uitvoering. Of zat je vast een 1.5 dci instapper voor de proefrit?
Johanneke zegt
Niks toe te voegen aan dit lijstje. Wat een verschrikkelijk mooie wagens allemaal. De 406 vind ik als sedan overigens ook prachtig. Was een paar weken geleden in Athene, daar staan ze in iedere straat nog. Beeldschone normale auto.
57sc atlantic is echt het bruutste ooit gemaakt voor mij, maar elke in dit lijstje is gewoon prachtig. Kan geen lompe crossover of witte leasebak tegenop.
ferrari94tr zegt
Hier had echt een Delahaye in gemoeten. Mooier dan dat wordt het voor mij niet.
sabrerator zegt
Talbot Lago T150 SS Coupé Figoni & Falaschi. De Teardrop.
Iets van Avions Voisin. De C25 Aérodine bijvoorbeeld.
991TurboS zegt
Bugatti Chiron
Facel Vega Facel 2
Renault Alpine A610
Renault 5 turbo
Peugeot 205 gti turbo 16
Rob zegt
Waar te beginnen? Eigenlijk kun je gewoon het Franse gedeelte van de Peter Mullin collectie opsommen. Maar dat is te makkelijk.
Als we het over echt oud hebben, voel ik mij verplicht De Dion-Bouton te noemen. Aan wie we de V8 (mede) te danken hebben, en misschien überhaupt wel het succes van ‘de auto’ als een idee. Er bestaat nog een werkelijk prachtige De Dion V8 type DM roadster uit 1912.
Iets ouder, maar nog steeds heel erg oud: Voisin C14. Met het lage dak en dichte wielen lijken het haast wel hot-rods/customs, maar ze zijn toch echt in de jaren 20/30 gebouwd. Werkelijk fantastisch interieur ook.
Tot de mid jaren 50 had je de Citroen Traction Avant. Je hebt natuurlijk de cabriolet en er zijn zelfs heuse coupes gebouwd, maar eigenlijk is de basis 4-deurs het mooist. In zwart natuurlijk.
Een in mijn ogen onterecht vergeten auto is de Renault Floride. Misschien wel de mooiste cabriolet ooit gebouwd.
Jaren 60/70 = Peugeot 404. Het maakt niet uit welke carrosserievorm, ze zijn allemaal even prachtig.
En als we het nu toch over Peugeot hebben; in een gekke bui hebben ze ooit de 607 Pescarolo gebouwd. Hoe met een paar subtiele wijzigingen de brave sedan ineens een soort Jaguar/Maserati wordt, dat is toch wel bijzonder.
Verder blijft de moderne Alpine A110 geweldig. Ik zag er eens eentje in Parijs, in de kleur “Rose Bruyere” en in die kleur is er gewoon niks mooiers te koop vandaag de dag.
spidermann zegt
Citroen Mehari
flyingduckman zegt
Leuke lijst, en zeker ook mee eens, maar ik mis toch echt een paar hele belangrijke auto’s in deze lijst!
Dus huiswerk slecht gedaan…
We beginnen met de Delahaye Saoutchik Roadster. Sorry, maar dit is absoluut nummer 1. Zo’n unieke body, waanzinnig!
En dan de DS cabrio, uiteraard de Chapron… Hallo, hoe kan die niet in de lijst staan!
figoni falaschi talbot lago, pure sex op wielen daar mag de Laguna coupe (hoewel die erg fraai is) niet in de schaduw staan..
En natuurlijk bevenaan een design klassieker, eenvoud is eenvoud, veel een(d)voudiger gaat het niet. Iedereen vind het leuk…. de 2CV
Richmond zegt
een 2cv is bijzonder en uniek, maat niet perse mooi
Robert zegt
Renault 4
Renault Twingo
Citroën DS
Citroën XM
Peugeot 404
Peugeot 504 Coupé
Facel Vega
Matra-Simca Rancho
Simca 1000
DB Panhard HBR
shibby zegt
Ik mis alleen nog de Citroën DS
alloallo zegt
Renault jolly
Edge zegt
Er zijn al heel veel fraaie Franse auto’s genoemd. De auto’s die ik nog mis op zijn de:
Renault 4CV Iozard van Pichon-Parat
Renault 4CV van Vernet Pairard
Panhard CD
Delage V12 Labourdette
Dubonnet Hispano-Suiza H6C
Allison Burgers zegt
Is me nooit eerder opgevallen, maar wat detoneren die zwarte stootstrips op de 406.
jaapiyo zegt
Eens. Gek genoeg was dat in die tijd vrij normaal. Het irriteert me ook bij de BMW E46 en E38 bijvoorbeeld. De E39 had het na de lift niet meer (voor de lift wel). De E46 coupé ook niet. De strips zijn daar ‘gewoon’ in kleur gespoten. De zwarte strips zijn lelijk en dateren de auto’s nogal. Maar goed dat laatste ‘heeft dan ook wel weer wat’. Maar fraai is anders.
sizedoesmatter zegt
Géén Panhard in de lijst? Onvergeeflijk ;-)
tenaci zegt
Eens! De 24 had een hoge notering in deze lijst mogen hebben.
Rob zegt
@sizedoesmatter;
Maar bedoel je dan Panhard van voor of na de tweede wereld oorlog? Dat is nogal een verschil.
De vooroorlogse modellen waren zeer luxe auto’s waren voor de welgestelden (de Franse president werd er bijv. in rondgereden). Ik denk ook dat ze ook een van de eerste autofabrikanten waren die gebogen glas/ramen gingen gebruiken. In de “Panoramique” modellen zaten in de A-stijl kleine gebogen ramen, waardoor je een panoramische zicht kreeg. Het latere “Dynamic” model had deze raampjes ook. De auto had ook een zelfdragende carrosserie, wat toen zeer vooruitstrevend was. Je zou de Dynamic als een soort luxe, extravagante, Citroen Traction Avant kunnen zien.
Na de tweede wereld oorlog werden ze min of meer gedwongen om auto’s voor het klootjesvolk te maken: de Dyna. Op zich innoverende autootjes (waar ook gewoon vraag naar was natuurlijk), maar het steekt nogal schril af tegen de Dynamic.
pignon zegt
Over de volgorde kun je twisten maar de deelnemers op de lijst zijn zeker supermooi. Net als alle suggesties die via de reacties zijn gedaan. Mag ik een van mijn favorieten eraan toevoegen: Ford Comete Monte Carlo. Een prachtige coupe met carrosserie van Facelift . . . .
koosonderbeenloos zegt
geen Panhard, geen Delage, geen Delahaye? Nee deze lijst is met geen mogelijkheid serieus te nemen
camber24 zegt
Van mij mag de huidige DS4 niet ontbreken. Vind dat de mooiste auto die momenteel op de markt is. Mooier dan menig Duits, Italiaans, of Engels product. Echt een enorm geslaagd ontwerp. Elke keer als ik er eentje zie draai ik me om om nog eens te kijken. Beeldschoon.
tenaci zegt
De HK500 is schitterend. Maar de Facel II is voor mij meer in balans. De veel minder bekende Facel III is ook een schoonheid. Maar de auto kwam te laat. Z’n voorganger de Facellia met zelf ontwikkelde (en rampzalige) viercilinder zou de winstgevende kleine Facel Vega moeten worden. Maar onbetrouwbaarheid nekte hem. De Facel III was de opvolger en met Volvo B18 blok veel beter. Maar het kwaad was al geschied. De Facel III is een nog redelijk bereikbare auto. Onlangs bij de veling van de Palmen collectie nog een voorbij gekomen.
Rob zegt
@tenaci; de Facel III had toch een Austin Healy motor? Of was dat weer een later model?
Overigens vind ik de verhoudingen op de kleinere Facel niet lekker uit de verf komen. Ze hebben de koets van de grotere Chrysler V8 modellen genomen, maar dan iets kleiner. Tis het niet, vind ik.
tenaci zegt
De Facel 6 had het blok van Austin Healey. Na de Facellia en de III de derde poging voor een kleine Facel. Waar het aantal van de III met zo’n 1100 stuk al tegenviel werden en van de 6 slechts enkele tientallen gemaakt en daarna viel snel het doek.
eaudi zegt
Peugeot 604, misschien wel de mooiste Franse sedan. Mooie auto’s hoeven niet per sé coupés te zijn.
rob5nismo zegt
Franse auto’s en mooi in 1zin….
JelmerS zegt
je vergist je tussen mooi en kwaliteit denk ik?
Tony EV zegt
DS cabrio van de eerste of tweede serie zonder de visbokaal loplampen
alloallo zegt
De Renault wind hoort op een ander lijstje 😂
alcantara zegt
Renault Laguna Coupé vind ik echt een lelijke auto. In tegenstelling tot een 406 Coupé.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
De Citroën C2 (van 2003) is toch ook altijd een mooi autootje gebleven. De tijd dat een kleine budgetauto gewoon door een goede designer werd getekend, en met verwijzingen naar de 2CV.
Joost zegt
De RCZ?
Niet de mooiste peus maar wel origineel! Anders een 504 cabriolet?
Verder:
– A110 (de oude) was destijds nog geen Renault ;)
– Renault Sport Dpider ipv Laguna Coupé?
pietertje123 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
melcon zegt
De 406 coupe wil je met de 2.2 Hdi overigens, rijdt veel beter als de V6, dat blok maakt de auto te zwaar en is veel te lui.
mmax zegt
Nou best een aardig lijstje, maar ik snap niet hoe die laguna coupe in deze lijst terecht komt. Já ik zie de overeenkomsten met enkele aston martin lijnen, maar ik vind het zo 13 in een dozijn. en ik kan het gewoon niet mooi gaan vinden.
Goed het is natuurlijk gelukkig smaak, en ondanks de gelijkenissen vind ik de 1998 406 coupe juist wél erg mooi. Ook altijd al een leuke ding gevonden
cossiekiller zegt
Voor mij blijft de Venturi 400GT de mooiste Franse auto ooit. Er stond er vroeger vaak een gele net voor onze schoolpoort. Bijna niemand wist wat het was.
Rob zegt
@cossiekiller;
Venturi had ik een meer succesvol bestaan gegund. Het zijn prachtige wagens, daar lag het niet. De potentie was er.
Het doet een beetje denken aan Artega: ook zo’n werkelijk prachtige auto en je zou ze de tijd gegund hebben om een alternatief te worden voor de Porsches en Ferraris.
Eigenlijk had je zowel Venturi als Artega een overname door Ford gegund. Zodat ze net als Aston Martin en Jaguar op sleeptouw genomen konden worden.
tjorque zegt
Voor mij mag de A110 er zeker nog bij. Zowel de oude als de nieuwe.
En zo’n schattig Renault 4CV’tje ook.
En een Ami 6…
504 in pickup spec
Er komt/kwam zoveel leuks uit Frankrijk.
kilum zegt
@willeme Bij Renault ga je wat mij betreft wel voorbij aan de R8 Gordini. Dat is wel echt een mooie Renault. De Laguna Coupe is best aardig. Maar echt heel mooi is het niet. Zoals je zelf ook al aangeeft.