In 1966 stond Bruce McLaren voor het eerst aan de start van een F1-race in zijn eigen wagen, de McLaren M2B. Dat heugelijke feit vond plaats in Monaco en dus is het tijd voor een lijstje van McLaren’s in Monaco door de jaren heen.
De Nieuw-Zeelandse Bruce McLaren was niet alleen een goed coureur, maar ook een uitstekende engineer. In 1958 maakte hij zijn debuut in de Formule 1, terwijl hij in zijn vrije uurtjes een eigen racewagen ontwierp. Op 22 mei 1966 stond Bruce McLaren in een naar zichzelf vernoemde wagen aan de start van de Grand Prix van Monaco. Heel succesvol werd zijn debuut niet, de McLaren M2B haalde de finish niet. In 1968 wint Bruce zijn eerste race in een McLaren M7A, de eerste en vermoedelijk laatste keer dat een coureur een race wint in een auto waarvan hij ook de constructeur is.
In 1970 komt Bruce McLaren op een mistig Goodwood om het leven tijdens testritten met een nieuwe Can-Am-racer. Zijn naam blijft echter voortleven in een van de succesvolste F1-teams aller tijden, dat in haar historie acht constructeurstitels en twaalf wereldkampioenschappen wist te behalen, met 182 overwinningen en 155 polepositions. Reden genoeg om eens de archieven in te duiken en je de mooiste foto’s van McLarens in Monaco voor te schotelen.
1966 – McLaren M2B – Bruce McLaren
1969 – McLaren M7C – Bruce McLaren
1970 – McLaren M14A – Bruce McLaren
1973 – McLaren M23/1 – Peter Revson
1976 – McLaren M23 – James Hunt
1983 – McLaren MP4-1C – John Watson
1984 – McLaren MP4-2 – Niki Lauda
1988 – Mclaren Honda MP4-4 – Alain Prost
1990 – McLaren Honda MP4-5B – Ayrton Senna
1991 – McLaren Honda MP4-6 – Ayrton Senna
1993 – McLaren Ford MP4-8 – Ayrton Senna
1998 – McLaren Mercedes-Benz MP4/13 – Mika Häkkinen
2003 – McLaren Mercedes-Benz MP4-17D – David Coulthard
2013 – McLaren MP4-29 – Jenson Button
2016 – McLaren MP4-31 – Fernando Alonso
mrrallycross zegt
Echt vet om de ontwikkeling te zien in de relatief korte tijd!
Dizono zegt
@mrrallycross: 1968 was misschien wel het belangrijkste jaar voor de F1 ooit, toen maakte de spoiler zijn intrede. Er werd die eerste jaren aardig wat geëxperimenteerd, onder andere met dubbele spoilers e.d.
nvn1993 zegt
@Dizono: menig corsa/golf rijder experimenteert nog steeds met dubbele spoilers.
viezefreddyw zegt
Prachtige foto’s allemaal. Vooral de auto’s uit de tijd dat Marlboro de boel nog sponsorde. Het rood witte staat geweldig, mooier dan de donkere auto van nu. Ook de livery van West en Vodafone vind ik niet mooi.
Dizono zegt
@viezefreddyw: ja, volgens mij nog altijd een van de langstlopende sponsordeals in de Formule 1. Die van 1991 is wat mij betreft de mooiste.
viezefreddyw zegt
@Dizono: Verreweg de mooiste inderdaad. Moet wel zeggen dat ik de auto’s van Prost en Lauda schitterend vind. Vooral die van Lauda, ontzettend ‘smooth’ in vergelijking met zijn voorgangers.
Edge zegt
@Dizono: Een van de langstlopende, ja, maar niet dé langstlopende. McLaren en Marlboro zijn van 1974 tot 1996 (22 jaar) aan elkaar verbonden geweest. De langstlopende voor zover ik weet staat echter wel ook op naam van Marlboro/Philip Morris. Ze zijn sinds 1984 aan Ferrari verbonden, dus de teller staat nu op 32 jaar. Omdat het contract nog tot 2018 doorloopt, zal de teller sowieso op 34 jaar komen te staan.
Leuk weetje: Sergio “koltrui” Marchionne staat voor $320,000 per jaar bij Philip Morris op de loonlijst als “Non-Executive Director” en heeft voor meer dan vijf miljoen dollar aan aandelen in het bedrijf. Gezien zijn invloed daar, moet je er dus niet raar van opkijken als de sponsordeal gewoon nog een keer verlengd wordt.
peug206 zegt
Die oude auto’s ? kan niks van tegenwoordig meer aan tippen, maakten ze nog maar zoiets…
dwersbongel zegt
Heel mooi! Afgelopen week was Life on the Limit op tv. Erg mooie docu / film waar je deze auto’s ook in voorbij ziet komen.
pinut187 zegt
@dwersbongel: is dat die door Brad Pitt is geregiseerd, heb ik nog ergens liggen maar mijn dvd speler is kaduuk.
dwersbongel zegt
@pinut187: denk dat dat Rush is. Check : http://m.imdb.com/title/tt2518788/
viezefreddyw zegt
@dwersbongel: Rush is geregisseerd door Ron Howard.
Edge zegt
@pinut187: Volgens mij heeft Brad Pitt geen F1-gerelateerde film gedaan. Rush is van Ron Howard, regisseur van onder andere Frost/Nixon, The DaVinci Code en Apollo 13.
1: Life on the Limit is van documentairemakers Paul Crowder en Mark Monroe, met acteur Michael Fassbender als voice-over.
toniominestrone zegt
Echt ondenkbaar anno 2016 dat een F1 bolide 5 raceseizoenen meegaat ala’ de M23.
toniominestrone zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Die auto`s uit ’66, wat een plaatjes!!
super zegt
Tot een jaar of 5 geleden kon je nog gratis bij de trainingen kijken vanaf bepaalde plekken, daarna hebben ze echt alles maar dan ook alles afgeschermd, zelfs vanaf le rocher word je door politie zo ver van de ballustrades gehouden dat je niks kunt zien. Het is van een “volksfeestje” (het is tenslotte een stratencircuit) veranderd in een hoe-verdien-ik-zoveel-mogelijk-geld feestje.
pinut187 zegt
Nooit geweten dat Mclaren een Kiwi was, weer wat geleerd vandaag. Wat een baas trouwens zelf auto in elkaar schroeven en er zelf winnaar mee worden, hoofddeksel af.
joep zegt
Wat ik met name echt bizar vind: op de foto uit 1966 is geen enkele veiligheidsmaatregel aan het circuit te zien. Geen boarding voor betonnen muur, de kade niet afgezet zodat je zo het water in rijdt, en last but nog least, de bolders staan ook nog gewoon op de kade zodat de kans groot is dat je jezelf sowieso al naar de godverdomme had gereden nog voor je in het water belandde….
Het lijkt wel of de enige voorbereiding op de gp het afsluiten van de straat was. Wellicht heeft de f1 wat dat betreft wel net zo’n grote ontwikkeling doorgemaakt als de auto’s
Dizono zegt
@joep: Er reed er zo nu en dan ook eentje het water in. Alberto Ascari in 1955 bijvoorbeeld, of Paul Hawkins in 1965:
http://i.imgur.com/36hVnYk.jpg
Edge zegt
@Dizono: De foto die je daarbij hebt is niet van het daadwerkelijke ongeval van Hawkins. Dit is een replica die het water in gegooid is voor de opnames van de F1 film “Grand Prix” een jaar later. Het is te zien aan het nummer op de zijkant, in Monaco in 1965 reed Hawkins met 10 op de zijkant, terwijl de wagen van de film 11 (het nummer van Frank Gardner tijdens de ’65 Monaco GP) op de zijkant heeft. Deze foto is wel van Hawkins:
joep zegt
@Edge: bizar! Hebben beide coureurs hun auto wel op tijd kunnen verlaten?
Edge zegt
@joep: Ja! Zowel Ascari als Hawkins wisten tijdig hun auto’s te verlaten. Beide coureurs zijn wel in het harnas gestorven. Ascari kwam een week na zijn haven-crash alsnog om het leven toen hij tijdens een testsessie op Monza crashte met zijn Ferrari, en Hawkins overleed in 1969 door een crash tijdens een Tourist Trophy race op Oulton Park, Engeland.
fordnut zegt
Ik mis deze:
http://nl.tinypic.com/m/j8jk46/3
PS. Foto gemaakt tijdens Stars & Cars 2008. Hamilton was net voor de eerste keer wereldkampioen.
pomoek zegt
Is die monteur links op de foto Ron Dennis? http://static.autoblog.nl/images/wp2016/McLaren-F1-monaco-1977.jpg
Edge zegt
@pomoek: Nee, Ron Dennis heeft nooit zo’n lang kapsel gehad. Ik vermoed dat het de vader is van deze persoon:
Mika_Hakkinen zegt
Ik mis de west auto`s voor de tijd rond de mp4-17D was echt nice
Mee zegt
” de eerste en vermoedelijk laatste keer dat een coureur een race wint in een auto waarvan hij ook de constructeur is.”
Jack Brabham niet vergeten… die heeft races én een WK in zijn eigen wagens gewonnen.