Was het de moeite waard?
In Nederland zijn traditionele autoshows ten dode opgeschreven. Tegenwoordig vinden er her en der autobeurzen plaats met de focus op vermaak & lifestyle, maar zoiets als de AutoRAI gaat gewoon niet meer werken op Hollandse bodem.
In Brussel hebben ze jaarlijks het Autosalon. Het ene jaar staat het in het teken van bedrijfsauto’s en het andere jaar draait het om personenauto’s. In tegenstelling tot de AutoRAI in Amsterdam, is het Autosalon in Brussel wél een hit. Autofabrikanten pakken grootst uit en zijn met een zo goed als compleet portfolio aanwezig op de show. Er worden dan ook altijd veel auto’s verkocht op de beurs.
Het 98ste Autosalon van Brussel ligt inmiddels achter ons. De beurs was meer dan een week, van 10 tot en met 19 januari 2020, te bezoeken in de hoofdstad van België. De beurs niet bezocht en toch nieuwsgierig? Dat geeft niks. Autoblog was aanwezig en we hebben een uitgebreide reportage gemaakt van het Autosalon in Brussel.
FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, weet trots te melden dat het Autosalon in Brussel dit jaar goed was voor meer dan een half miljoen bezoekers. De organisatie spreekt dan ook over een succes. Het exacte bezoekersaantal zal later bekend worden gemaakt.
Onze ambitie was om 500.000 bezoekers aan te trekken. Hoewel het eindresultaat op het moment van schrijven nog niet bekend is, is het nu al zeker dat dit symbolische cijfer zal worden bereikt en zelfs overtroffen. Een exploot dat niet mag worden onderschat, vooral omdat onze Show dit jaar een dag minder lang duurde dan in 2018. – Pierre Lalmand, directeur van het Autosalon van Brussel namens FEBIAC
artje zegt
Aantal bezoekers naar recordhoogte vanwege activisten.
Welkom in de snowflake twenties.
wolfssjrd zegt
Gelukkig is er nog een auto-evenement dat wel werkt in Nederland: Interclassics Maastricht. Dit jaar het bezoekersrecord weer verbroken. Prachtige klassiekers, youngtimers en moderne super/hypercars aanwezig. Variatie van een oude eend tot de Senna GTR die vers uit de fabriek gerold kwam. Echt een aanrader voor jullie om eens wat meer aandacht in te steken.
tortuga zegt
@wolfssjrd: u spreekt zij luisteren
tjorque zegt
De moment van het jaar als je wilt kopen…
Alleen hoef je er helemaal (gelukkig maar) niet voor naar de beurs.
bbjorn zegt
@tjorque: het*
tjorque zegt
@bbjorn: mijn excuses voor de Vlaamsche spreektaal!
hanse1one zegt
En voor sommige krijgt hun bezoek nog een staartje ?
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/klimaatactivisten-extinction-rebellion-die-actievoerden-op-autosalon-krijgen-elk-dagvaarding-van-2-000-euro~a1f2e88f/
BaRa zegt
@hanse1one: Het nieuwsbericht op HLN is alvast niet correct. Een dagvaarding is een oproep om voor de rechter te verschijnen. Dit betekent dat er een tenlastelegging is. Het is geen boete die je eventueel kan betwisten – lees: bij de dagvaarding zit geen giroformulier. Het bevestigen van het boetebedrag gebeurt op de zitting zelf, er zitten dan ongetwijfeld advocaten mee aan tafel en het is nog maar de vraag of de zaak op die manier overeind blijft. Febiac heeft natuurlijk gelijk dat ze dit niet blauw-blauw laten. Maar of die 300.000 euro schadevergoeding ook echt wordt opgehoest, valt momenteel te betwijfelen.
SimonMc zegt
@bara: Zeggen dat nieuwsberichten op hln niet correct zijn, is als zeggen dat regen nat is.
johnwaters zegt
Spijtig dat het Salon ontsiert werd door de fundamentalistische klimazis van extinction rebellion.
mashell zegt
@johnwaters: dat geeft het juist geloofwaardigheid als een serieuze beurs. Zonder protesterenden tel je als beurs of vliegveld niet meer mee.
johnwaters zegt
@mashell: last van normvervaging, :-) :-)
Dutchdriftking zegt
Toch fijn voor de merken welke aanwezig waren. Fijn om te zien dat de bezoeken daadwerkelijk toenemen. Zullen er op de beurs ook daadwerkelijk veel auto’s verkocht zijn?
BaRa zegt
@dutchdriftking: De beurs in Brussel blijft interessant voor fabrikanten net omdat er veel auto’s op worden verkocht. De beurskortingen zijn dan ook stevig.
johnwaters zegt
@dutchdriftking: Natuurlijk worden er veel auto’s verkocht op de beurs, maar vooral bij de dealers. In België is “salonkorting” bij de dealer een jaarlijks weerkerend fenomeen. 25 tot 30% van de Belgische autoverkoop wordt in januari gerealiseerd. Om een voorbeeld te geven, bij Citroën rijd je na aftrek van de salonkorting met een C5 Aircross vanaf 21.150€ en krijg je tot 100% korting op de opties.