• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Montecarlo Automobile Rascasse: dakloos supercargeweld

Auteur: ricardo, gepost 25 juni 2013 om 09:15 – 41 Reacties

Afbeelding Montecarlo Automobile Rascasse: dakloos supercargeweldAfbeelding Montecarlo Automobile Rascasse: dakloos supercargeweldAfbeelding Montecarlo Automobile Rascasse: dakloos supercargeweldAfbeelding Montecarlo Automobile Rascasse: dakloos supercargeweldAfbeelding Montecarlo Automobile Rascasse: dakloos supercargeweldAfbeelding Montecarlo Automobile Rascasse: dakloos supercargeweld


Twaalf cilinders en een exotisch prijskaartje. Dit is de Rascasse!

Deze supercar, waarin alle lijnen van elke supercar ooit in lijken samen te komen, is een verzinsel van Montecarlo Automobile. Een relatief onbekende en kleine autobouwer uit de gelijknamige plaats. In 2008 fabriceerden ze de de Ala50, voor Prins Albert. Met de Rascasse, vernoemd naar een bocht van 180 graden om een restaurant in Monaco heen, willen ze zichzelf weer op de kaart zetten en het doel is om er 15 te bouwen. Welja, als er maar genoeg klanten zijn die 500.000 euro willen betalen voor dit ontwerp, dan komen ze er wellicht ooit.

Onder de kap van deze achterwielaangedreven exoot ligt een V12 van BMW. Een motor met een inhoud van 5,7 liter, die vanaf 1998 in de Rolls-Royce Silver Seraph werd gehangen. Niet je meest voor de hand liggende supercarblok, maar hij schijnt dusdanig te zijn aangepast dat er nu 174 extra pk’s uitrollen, om op een totaal van 500 pk uit te komen. Daarnaast werd de Italiaanse LPG-specialist BRC er bijgesleept om de motor op een mengsel van LPG en waterstof te laten draaien.

Wanneer ze de auto’s gaan uitleveren, en of er überhaupt al gegadigden zijn die de knip hebben getrokken, is niet bekend. Wel schijnen ze, volgens Carscoop, een sterkere versie in de planning te hebben, met AWD, een hybride-aandrijfsysteem én een supercharger. Plannen, Montecarlo Automobile heeft ze.

Wij kunnen ondertussen weinig anders doen dan ons vergapen aan de Maranello-trekjes en dat houten jacht-interieur. KLIK!

Ook interessant!

  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

lpg, montecarlo, Supercars, waterstof

Vorig bericht: « Paniek! Onze verkeersveiligheid verliest koppositie
Volgend bericht: Trucks zijn leuk als ze 2.400 pk hebben. En driften [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. undifined1 zegt

    25 juni 2013 om 09:18

    Mooi! eindelijk weer eens een dikke sportauto met een BMW V12, nu nog met een dichte versie met een zwart interieur en een leren sportstuurtje komen en dan is ie helemaal goed, laat dat hybride spul maar achterwege.

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      25 juni 2013 om 09:25

      @undifined1:
      Wel een oude motor trouwens, 2 kleppen per cilinder, en hij is niet veel anders dan de originele M70 die 1987 in de 750i Zat volgens mij. Verder ziet deze motor er onder de motorkap wel anders uit dan die van de rolls, is het niet gewoon een opgevoerde 750i/850(C(S))I motor?

      Login om te reageren
      • KUYL zegt

        25 juni 2013 om 10:01

        @undifined1: M70 is niet aluminium, M73 is dat wel. Misschien hebben ze een stel Alpina B12 krukassen op de kop kunnen tikken om zo van 5.4 naar de 5.7 te gaan. Maar waarom niet voor een N73 gaan met DOHC VANOS etc. Want zoals je al zegt, M73 (is niks meer dan aluminium M70) is wel erg oud.

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          25 juni 2013 om 10:15

          @KUYL:
          Voor zover ik weet zijn de M70 en de S70/1(850csi motor) ook gewoon Alu, enkel de Elektronica van de M73 is wat moderner.

          Redenen dat ik kan bedenken dat ze voor deze motoren hebben gekozen, is dat ze geen drol kosten en vanwege de simpele techniek eenvoudig op gas kunnen.

          Niks ten nadele van de M70 overigens, die lopen heerlijk en zijn niet kapot te krijgen, alleen zijn ze niet de modernste meer tegenwoordig. Het schijnt toch niet mee te vallen om een M70 om te bouwen naar 48 kleppen, is wel eens geprobeerd met cilinderkoppen van M52’s of S52’s, dat past prima (Zowel M70 als alle 6 cilinders hebben dezelfde hart op hart afstand van de cilinders.) alleen lukt het vaak niet om het (goed) aan het lopen te krijgen.

          Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          25 juni 2013 om 10:17

          @KUYL:
          Mooi verhaal over de M70, staat ook in dat ie van Aluminium is:
          http://bmwe32.masscom.net/sean750/M70info.pdf

          Login om te reageren
          • KUYL zegt

            25 juni 2013 om 10:39

            @undifined1: Ja stom had ik wel kunnen weten ja. Dat van die cilinderkoppen heb ik wel eens heel lang op internet proberen uit te speuren maar volgens mij hebben de M50/S52/S54 6 cilinders dezelfde cilinder afstanden als een S70/2, het F1 blok. Die is namelijk korter. Zoals in je PDFje staat is een M70 gebaseerd op M20 techniek, waarschijnlijk dat een oudere 6 cilinder er wel op past.
            Er staat heel wat zin en onzin over een dergelijk ombouw project, maar nog nooit een gevonden die het daadwerkelijk gelukt is.

            Login om te reageren
            • undifined1 zegt

              25 juni 2013 om 11:02

              @KUYL: volgens mij is de m50 niet meer als een 24v uitvoering van de aloude m20 en heeft de m50 een distributieketting ipv riem. De m52 is een Alu m50 en alles wat daarna komt, is gewoon doorontwikkeling (incl de s versies) volgens mij moet het gewoon allemaal op de m70/m73 passen, omdat de m70 eigenlijk een dubbele m20 is. Terwijl de s70/2(niet te verwarren met de s70/1, wat gewoon een 5.6 m70 is) een compleet andere motor is. Maar nogmaals, helemaal zeker ben ik er niet van, maar kijkend naar hoe BMW alles altijd modulair doet, lijkt het me wel aannemelijk. BMW heeft in de jaren 90 overigens ook eens een v16 met de m70 techniek gemaakt, de goldfish.

              Login om te reageren
              • KUYL zegt

                25 juni 2013 om 11:24

                @undifined1: Ja alles lijkt altijd modulair bij BMW, maar in de praktijk valt dat wel weer tegen. Zoals bijna alle motorsport motoronderdelen zijn niet uitwisselbaar met normale blokken. S62 koppen passen bijv niet op M62 terwijl wel zelfde basisontwerp etc is. S70/2 is volgens Roche gebasseerd op S50 koppen en of die dan ingekort zijn??? of dat M70 kopppen gewoon groter/langer zijn is mij tot op heden een raadsel gebleven.

  2. midasracer zegt

    25 juni 2013 om 09:19

    Vernieuwend? Nee.

    Login om te reageren
  3. baklava zegt

    25 juni 2013 om 09:19

    Niet vekeerd. Is dit dezelfde Montecarlo die verantwoordelijk was voor de GTB Centenaire?

    Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    25 juni 2013 om 09:19

    Hmmmm…dorpels van 3,5meter breed…;) Wel een fijne auto om te zien! Met het BMW Maritime houten interieur….nice!

    Login om te reageren
  5. roberto zegt

    25 juni 2013 om 09:20

    De voorkant lijkt een beetje op een mislukte Ferrari Enzo creatie..

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      25 juni 2013 om 09:29

      @roberto: heel de auto is een rare mix tussen enzo, f40 en 360

      Login om te reageren
      • karsvdtuin zegt

        25 juni 2013 om 10:08

        @darkpluisje: ja…

        Login om te reageren
    • ronaldddvos zegt

      25 juni 2013 om 09:30

      @roberto: dat dacht ik ook al:D

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 juni 2013 om 11:04

      @roberto: Ik vind het lijken op een MC12

      Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      26 juni 2013 om 18:42

      @roberto: Vind het beter uit zien dan een Enzo. En al helemaal beter dan die LaFerrari…

      Login om te reageren
      • roberto zegt

        26 juni 2013 om 20:42

        @FrankypankyV8: sowieso de Enzo en LaFerrari vind ik niets. F40 is een icoon en F50 vind ik gewoon geweldig om zijn geluid en die zie je veel minder vaak dan een Enzo, ondanks dat er maar 50 minder geproduceerd zijn!

        Login om te reageren
  6. pjotr zegt

    25 juni 2013 om 09:26

    Waarom denken al die kleine supercar producenten allemaal weg te kunnen komen met een middelmatig ontwerp? Zitten ze die zelf op een zondagmiddag te schetsen? Er loopt op verschillende ontwerpopleidingen zoveel talent rond, dat moet toch inzetbaar zijn?

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      25 juni 2013 om 10:23

      @pjotr:
      Het tekenen/photoshoppen is meestal het probleem niet. De uitvoering, daar gaat het altijd (uitzonderingen daar gelaten) mis…

      Login om te reageren
  7. VeniVidiVici zegt

    25 juni 2013 om 09:26

    De motor van een McLaren F1 paste er niet in zeker haha

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      25 juni 2013 om 10:15

      @VeniVidiVici:
      Tja, als je die wilt kopen ben je evenveel kwijt als wat deze auto kost vrees ik.

      Login om te reageren
  8. vali1992nl zegt

    25 juni 2013 om 09:49

    Hoeveel inch verschil zit er tussen voor en achter velg? Lijkt wel 3 inch ofzo.

    Login om te reageren
  9. Kvgorp zegt

    25 juni 2013 om 10:03

    Een hoop geld voor een “verouderede” (uitziende) auto. Voor dat geld koop je heel wat anders moois maar ja daar zijn er meestal geen 15 van gemaakt. Er zijn vast nog wel wat sjeiks die een half miljoen hebben rond slingeren waar ze toch niets mee doen.

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    25 juni 2013 om 10:06

    Een beetje te ’90s achtig.

    Login om te reageren
  11. ferrariaron zegt

    25 juni 2013 om 10:07

    We mogen de achterkant niet zien?

    Login om te reageren
  12. lambo4all zegt

    25 juni 2013 om 10:08

    de wagen ziet er wat verouderd uit maar de grote lijnen zijn wel erg mooi! ook erg mooi interieur waar de inspiratie duidelijk gehaald wordt uit boten/jachten.

    Login om te reageren
  13. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 juni 2013 om 10:12

    LPG?? Damn…

    Login om te reageren
  14. dragspert zegt

    25 juni 2013 om 10:15

    Ze slaan de plank(ha..ha..) erg mis met het interieur hoor. Idee is prachtig, maar de afwerking faalt bunkerhard…

    Login om te reageren
  15. erce zegt

    25 juni 2013 om 10:43

    De jaren 90 belden, ze willen hun auto terug.

    Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    25 juni 2013 om 10:56

    Ziet eruit als een zelfbouwproject, Enzo glasfiber schilletje over een Pontiac Fiero heen gebouwd. Oude V12 erin omdat…tja waarom eigenlijk? Er lijkt geen ander idee achter deze auto te zitten dan “omdat het kan”.

    Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    25 juni 2013 om 10:57

    nb.: Is dat een Lotus Elise voorruit?

    Login om te reageren
  18. brabantia zegt

    25 juni 2013 om 11:02

    Wat een gedrocht! De 90ties vragen hun design terug!

    Login om te reageren
  19. reggie-boy_rood zegt

    25 juni 2013 om 11:25

    Tja.. Dit ontwerp is echt iets voor een auto uit 2004 ofZo…

    Login om te reageren
  20. papa zegt

    25 juni 2013 om 11:54

    Ik zie er wel een Ferrari F50 neusje in …

    Login om te reageren
  21. ericc zegt

    25 juni 2013 om 12:24

    Waar heb ik m’n antitankraket gelaten??????

    Login om te reageren
  22. super zegt

    25 juni 2013 om 12:43

    rascasse is geen restaurant, maar een gokhal en een pub

    Login om te reageren
  23. Esprit_de_Flandre zegt

    25 juni 2013 om 13:07

    Vreemd dat op de site van Monte Carlo Automobile bij ’the new prototype’ nog steeds Alberts Ala50 staat, ipv deze…

    Login om te reageren
  24. RobGTR zegt

    25 juni 2013 om 17:19

    Laat maar, blijkbaar werkt deze algemene code niet. Ik herinner me niet meer hoe ik dit eerst deed, sorry voor mijn 2 vorige reacties. Plaats wel gewoon de link: http://static.blogo.it/deluxeblog/montecarlo-rascasse/montecarlo-rascasse-fm-ballabio-lr-1.jpg

    Login om te reageren
  25. mevipp zegt

    25 juni 2013 om 18:58

    F50, Ford GT en Pagani in een?

    Login om te reageren
  26. Frankypanky zegt

    26 juni 2013 om 18:43

    Netjes hoor. Wel duur, terwijl de concurrentie niet mals is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North