Twaalf cilinders en een exotisch prijskaartje. Dit is de Rascasse!
Deze supercar, waarin alle lijnen van elke supercar ooit in lijken samen te komen, is een verzinsel van Montecarlo Automobile. Een relatief onbekende en kleine autobouwer uit de gelijknamige plaats. In 2008 fabriceerden ze de de Ala50, voor Prins Albert. Met de Rascasse, vernoemd naar een bocht van 180 graden om een restaurant in Monaco heen, willen ze zichzelf weer op de kaart zetten en het doel is om er 15 te bouwen. Welja, als er maar genoeg klanten zijn die 500.000 euro willen betalen voor dit ontwerp, dan komen ze er wellicht ooit.
Onder de kap van deze achterwielaangedreven exoot ligt een V12 van BMW. Een motor met een inhoud van 5,7 liter, die vanaf 1998 in de Rolls-Royce Silver Seraph werd gehangen. Niet je meest voor de hand liggende supercarblok, maar hij schijnt dusdanig te zijn aangepast dat er nu 174 extra pk’s uitrollen, om op een totaal van 500 pk uit te komen. Daarnaast werd de Italiaanse LPG-specialist BRC er bijgesleept om de motor op een mengsel van LPG en waterstof te laten draaien.
Wanneer ze de auto’s gaan uitleveren, en of er überhaupt al gegadigden zijn die de knip hebben getrokken, is niet bekend. Wel schijnen ze, volgens Carscoop, een sterkere versie in de planning te hebben, met AWD, een hybride-aandrijfsysteem én een supercharger. Plannen, Montecarlo Automobile heeft ze.
Wij kunnen ondertussen weinig anders doen dan ons vergapen aan de Maranello-trekjes en dat houten jacht-interieur. KLIK!
undifined1 zegt
Mooi! eindelijk weer eens een dikke sportauto met een BMW V12, nu nog met een dichte versie met een zwart interieur en een leren sportstuurtje komen en dan is ie helemaal goed, laat dat hybride spul maar achterwege.
undifined1 zegt
@undifined1:
Wel een oude motor trouwens, 2 kleppen per cilinder, en hij is niet veel anders dan de originele M70 die 1987 in de 750i Zat volgens mij. Verder ziet deze motor er onder de motorkap wel anders uit dan die van de rolls, is het niet gewoon een opgevoerde 750i/850(C(S))I motor?
KUYL zegt
@undifined1: M70 is niet aluminium, M73 is dat wel. Misschien hebben ze een stel Alpina B12 krukassen op de kop kunnen tikken om zo van 5.4 naar de 5.7 te gaan. Maar waarom niet voor een N73 gaan met DOHC VANOS etc. Want zoals je al zegt, M73 (is niks meer dan aluminium M70) is wel erg oud.
undifined1 zegt
@KUYL:
Voor zover ik weet zijn de M70 en de S70/1(850csi motor) ook gewoon Alu, enkel de Elektronica van de M73 is wat moderner.
Redenen dat ik kan bedenken dat ze voor deze motoren hebben gekozen, is dat ze geen drol kosten en vanwege de simpele techniek eenvoudig op gas kunnen.
Niks ten nadele van de M70 overigens, die lopen heerlijk en zijn niet kapot te krijgen, alleen zijn ze niet de modernste meer tegenwoordig. Het schijnt toch niet mee te vallen om een M70 om te bouwen naar 48 kleppen, is wel eens geprobeerd met cilinderkoppen van M52’s of S52’s, dat past prima (Zowel M70 als alle 6 cilinders hebben dezelfde hart op hart afstand van de cilinders.) alleen lukt het vaak niet om het (goed) aan het lopen te krijgen.
undifined1 zegt
@KUYL:
Mooi verhaal over de M70, staat ook in dat ie van Aluminium is:
http://bmwe32.masscom.net/sean750/M70info.pdf
KUYL zegt
@undifined1: Ja stom had ik wel kunnen weten ja. Dat van die cilinderkoppen heb ik wel eens heel lang op internet proberen uit te speuren maar volgens mij hebben de M50/S52/S54 6 cilinders dezelfde cilinder afstanden als een S70/2, het F1 blok. Die is namelijk korter. Zoals in je PDFje staat is een M70 gebaseerd op M20 techniek, waarschijnlijk dat een oudere 6 cilinder er wel op past.
Er staat heel wat zin en onzin over een dergelijk ombouw project, maar nog nooit een gevonden die het daadwerkelijk gelukt is.
undifined1 zegt
@KUYL: volgens mij is de m50 niet meer als een 24v uitvoering van de aloude m20 en heeft de m50 een distributieketting ipv riem. De m52 is een Alu m50 en alles wat daarna komt, is gewoon doorontwikkeling (incl de s versies) volgens mij moet het gewoon allemaal op de m70/m73 passen, omdat de m70 eigenlijk een dubbele m20 is. Terwijl de s70/2(niet te verwarren met de s70/1, wat gewoon een 5.6 m70 is) een compleet andere motor is. Maar nogmaals, helemaal zeker ben ik er niet van, maar kijkend naar hoe BMW alles altijd modulair doet, lijkt het me wel aannemelijk. BMW heeft in de jaren 90 overigens ook eens een v16 met de m70 techniek gemaakt, de goldfish.
KUYL zegt
@undifined1: Ja alles lijkt altijd modulair bij BMW, maar in de praktijk valt dat wel weer tegen. Zoals bijna alle motorsport motoronderdelen zijn niet uitwisselbaar met normale blokken. S62 koppen passen bijv niet op M62 terwijl wel zelfde basisontwerp etc is. S70/2 is volgens Roche gebasseerd op S50 koppen en of die dan ingekort zijn??? of dat M70 kopppen gewoon groter/langer zijn is mij tot op heden een raadsel gebleven.
midasracer zegt
Vernieuwend? Nee.
baklava zegt
Niet vekeerd. Is dit dezelfde Montecarlo die verantwoordelijk was voor de GTB Centenaire?
Megakix zegt
Hmmmm…dorpels van 3,5meter breed…;) Wel een fijne auto om te zien! Met het BMW Maritime houten interieur….nice!
roberto zegt
De voorkant lijkt een beetje op een mislukte Ferrari Enzo creatie..
darkpluisje zegt
@roberto: heel de auto is een rare mix tussen enzo, f40 en 360
karsvdtuin zegt
@darkpluisje: ja…
ronaldddvos zegt
@roberto: dat dacht ik ook al:D
berlinetta zegt
@roberto: Ik vind het lijken op een MC12
Frankypanky zegt
@roberto: Vind het beter uit zien dan een Enzo. En al helemaal beter dan die LaFerrari…
roberto zegt
@FrankypankyV8: sowieso de Enzo en LaFerrari vind ik niets. F40 is een icoon en F50 vind ik gewoon geweldig om zijn geluid en die zie je veel minder vaak dan een Enzo, ondanks dat er maar 50 minder geproduceerd zijn!
pjotr zegt
Waarom denken al die kleine supercar producenten allemaal weg te kunnen komen met een middelmatig ontwerp? Zitten ze die zelf op een zondagmiddag te schetsen? Er loopt op verschillende ontwerpopleidingen zoveel talent rond, dat moet toch inzetbaar zijn?
Rob zegt
@pjotr:
Het tekenen/photoshoppen is meestal het probleem niet. De uitvoering, daar gaat het altijd (uitzonderingen daar gelaten) mis…
VeniVidiVici zegt
De motor van een McLaren F1 paste er niet in zeker haha
undifined1 zegt
@VeniVidiVici:
Tja, als je die wilt kopen ben je evenveel kwijt als wat deze auto kost vrees ik.
vali1992nl zegt
Hoeveel inch verschil zit er tussen voor en achter velg? Lijkt wel 3 inch ofzo.
Kvgorp zegt
Een hoop geld voor een “verouderede” (uitziende) auto. Voor dat geld koop je heel wat anders moois maar ja daar zijn er meestal geen 15 van gemaakt. Er zijn vast nog wel wat sjeiks die een half miljoen hebben rond slingeren waar ze toch niets mee doen.
Hupke zegt
Een beetje te ’90s achtig.
ferrariaron zegt
We mogen de achterkant niet zien?
lambo4all zegt
de wagen ziet er wat verouderd uit maar de grote lijnen zijn wel erg mooi! ook erg mooi interieur waar de inspiratie duidelijk gehaald wordt uit boten/jachten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LPG?? Damn…
dragspert zegt
Ze slaan de plank(ha..ha..) erg mis met het interieur hoor. Idee is prachtig, maar de afwerking faalt bunkerhard…
erce zegt
De jaren 90 belden, ze willen hun auto terug.
pomoek zegt
Ziet eruit als een zelfbouwproject, Enzo glasfiber schilletje over een Pontiac Fiero heen gebouwd. Oude V12 erin omdat…tja waarom eigenlijk? Er lijkt geen ander idee achter deze auto te zitten dan “omdat het kan”.
pomoek zegt
nb.: Is dat een Lotus Elise voorruit?
brabantia zegt
Wat een gedrocht! De 90ties vragen hun design terug!
reggie-boy_rood zegt
Tja.. Dit ontwerp is echt iets voor een auto uit 2004 ofZo…
papa zegt
Ik zie er wel een Ferrari F50 neusje in …
ericc zegt
Waar heb ik m’n antitankraket gelaten??????
super zegt
rascasse is geen restaurant, maar een gokhal en een pub
Esprit_de_Flandre zegt
Vreemd dat op de site van Monte Carlo Automobile bij ’the new prototype’ nog steeds Alberts Ala50 staat, ipv deze…
RobGTR zegt
Laat maar, blijkbaar werkt deze algemene code niet. Ik herinner me niet meer hoe ik dit eerst deed, sorry voor mijn 2 vorige reacties. Plaats wel gewoon de link: http://static.blogo.it/deluxeblog/montecarlo-rascasse/montecarlo-rascasse-fm-ballabio-lr-1.jpg
mevipp zegt
F50, Ford GT en Pagani in een?
Frankypanky zegt
Netjes hoor. Wel duur, terwijl de concurrentie niet mals is.