De klad is er nog niet uit bij PSA, de Franse fabrikant van Peugeot en Citroën. In 2013 zakten de wereldwijde verkopen met bijna 5% in, een daling die geheel toe te schrijven was aan de slechte prestaties van Peugeot.
We zagen vorige week al dat PSA in Europa de grootste verkoopdaler was, iets dat ze met een marktaandeel van meer dan 11% niet in de koude kleren is gaan zitten. Op ons continent presteerde Citroën trouwens beduidend slechter dan Peugeot, maar omdat het merk met de dubbele Chevron zich steeds meer concentreert op activiteiten buiten Europa (met name in China), kan het dit verlies volledig compenseren. Het verkocht in 2013 1.266.000 auto’s, 1.000 meer dan in 2012.
Peugeot, de grootste van de twee, klapte met 8,7% ineen. De release van de hier alleszins populaire 208 mocht niet baten. Met 1.553.000 verkopen (tegenover 1.700.000 in 2012) werden de Fransen dit jaar voorbijgestreefd door merken als Audi en BMW. Best pijnlijk. Wellicht biedt de 308 dit jaar soelaas, maar dit verandert weinig aan de grote afhankelijkheid van Europa. Als (Zuid-)Europa opveert gaat het ook met Peugeot beter.
Resumerend: PSA deed in 2013 2.819.000 verkopen, tegenover 2.965.000 in 2012. Hiermee is het nog steeds een grote speler op de wereldmarkt.
Vertrekkend CEO Philippe Varin kan dus niet bepaald terugkijken op een succesvolle periode, maar gelukkig leverde hij zijn royale pensioen al in. Geruchten over het inkopen door Dongfeng blijven ondertussen stug aanhouden, maar er is nog niets officieel inzake deze mogelijke Chinese inmenging. GM dumpte kortgeleden al zijn 7% aandeel in de fabrikant.
W115 zegt
Afstappen van de vreemde positie van de klokken zal ze goed doen
mashell zegt
@W115: zodat ze helemaal geen “unique selling point” meer hebben? Misschien is het gebrek aan succes wel veroorzaakt door gebrek aan karakter en zouden ze juist meer van zulke eigenzinnigheden moeten hebben.
rotarypowah zegt
@W115: achter het stuur is zo vreemd toch niet?
W115 zegt
@rotarypowah: Het hangt af van je zitpositie. Bij de 308 is het een stuk beter gelukt.
Design_Driven zegt
@W115: Heb je er wel eens ingezeten? Het ziet er idd niet uit maar als je er eenmaal in zit is het helemaal zo gek nog niet.
joejojo2012 zegt
Het lijkt me dat hun wagens (in ieder geval in Europa = Frankrijk) te duur worden geproduceerd vanwege de lonen. Hierdoor minder concurrent. Mag hopen dat die nieuwe 308 goed zal aanslaan in Europa, kan in ieder geval Peugeot de verliezen beperken. Op foto’s ziet ie er ansich niet verkeerd uit.
mout zegt
Jammer. Met Fiat / Alfa toch het concern dat het meeste doet tegen grijze muis-eenheidshokken.
potver7 zegt
De Nederlandse markt heeft voor Peugeot/Citroen ook niet echt geholpen:
Peugeot van 40.000 (2012) naar 30.000 (2013) personenwagens
Citroen van 26.000 (2012) naar 20.000 (2013) personenwagens
Daarnaast verkopen ze ook nog wat bedrijfswagens natuurlijk, maar nooit genoeg om dit een beetje te compenseren…
De 208 legt het af tegen de Renault Clio, en de C1/107 kunnen gewoon niet meer concurreren met het VAG-trio (Up/Mii/Citigo) waardoor de verkopen behoorlijk zijn ingezakt.
moolmash zegt
@potver7: Nee, in 2013 verkocht de Aygo/C1/107 in Nederland béter dan het VAG-trio. Dit omdat enkel de Up enigszins verkoopt.
valetparker zegt
Vind je het gek? Ze maken op de radio reclame over een familie die om 1 uur ’s nachts pas aan het kerstdiner kon beginnen omdat ze geen Peugeot Wintercheck hadden gedaan…
Dus als je dat niet doet, dan doet je Peugeot het niet?! WTF? Welke marketeer heeft dat verzonnen? VW’s en KIA’s gaan niet kapot, maar als je een Peugeot koopt moet hij dus gewintercheckt worden. Nee, bedankt. Dan kijk ik nog even verder naar een ander merk.
peugeot013 zegt
Vw’s niet kapot gaan? Je hebt zeker nog nooit een werkplaats van binnen gezien, dan wist je wel beter.
endofline zegt
Een beetje hun eigen fout. De franse wagens waren uitgesproken goed in het bouwen van kleine wagens. Maar dat zijn aziatische merken ook. En waar ze tot de jaren 80-tig niet enkel kwalitatief beter waren dan de laatste hadden ze ook een eigen karakter ( denk de sportieve peugeot, de superzachte citroën ). Die unieke selling points zijn ze grotendeels kwijt geraakt. Andere no-nonsense merken doen het zelfs beter. De gemiddelde kleine ford stuurt scherper dan menig franse wagen en een kleine citroen rijd echt niet zachter dan pak men beet een toyota. Voeg daaraan toe dat hun design niet echt gesmaakt wordt in oost-europa laat staan de rest van de wereld , hmmm …
Ik zie gelukkig kleine sprankeltjes hoop. De nieuwe 308 is best ok. Maar peugeot maak aub weer scherper sturende wagens en citroën maak weer eens een eigen futuristische wagen ipv enkel een massaproduct met wat stickers op te leuken en het dan als DS te verkopen.
Esprit_de_Flandre zegt
Bah, gewoon de 106 op de Indiase markt smijten. Levert vast wel 200.000 stuks per jaar op. Met winst zelfs…