De kans bestaat dat vanaf 2011 de Formule 1 weer gereden zal worden met geblazen motoren. FIA baas Max Mosley gaf tijdens een bijeenkomst in München aan dat de regels mogelijk zullen worden aangepast. Mosley was in Duitsland om vrede te sluiten met de wagenfabrikanten verenigd in de GPMA-groep. Na jaren van onenigheid zijn ze er eindelijk in geslaagd eensgezindheid te bereiken over de manier waarop de Formule 1 in de toekomst moet worden bestuurd.
De reden dat de turbo motoren mogelijk weer zullen worden toegestaan is omdat hiermee milieuvriendelijkere F1 auto’s kunnen worden gebouwd. Details ontbreken nog, maar wel is al duidelijk dat het niet de bedoeling is om de motoren een absurde hoeveelheid vermogen te geven. Tevens moeten de motoren gaan lopen op bio-brandstof.
In de tachtiger jaren haalden de F1 bolides meer dan 1.000 pk uit slechts een 1,5 liter turbo blok (huh?). Dat is dan het vermogen op de wielen, want volgens BMW engineers was het vermogen misschien zelfs 1.470 pk. (via: motorauthority)
jefke zegt
zotte toestande
Susp1cious zegt
Dat gezeur altijd! een formule 1 hoeft niet zuinig te zijn, hij moet gewoon hard gaan en technisch de meest geavanceerde systemen hebben.
Formule 1 wordt al jaren om zeep geholpen dus daar zullen ze wel vrolijk verder mee gaan!
CSL zegt
Dat wordt een makkie voor BMW dan.
Robert0 zegt
Laat die peekaas maar komen!
En om even te reageren op Susp1ciuos: Hij heeft helemaal gelijk; Geld speelt helemaal geen rol in de formule 1, even een sjeik erbij en het is opgelost! Het gaat ook uiteindelijk om het accelereren. Het gaat om de snelheid in de bochten,,, Met andere woorden: Let the muscles come!!
JPM zegt
@ Robert0
Geld speelt geen rol? hahaha grapjas even een sjeik erbij en dan wat? sjeiks hebben niet genoeg geld voor de F1 hoor! Er is geen enkele sjeik in de F1. Misschien in de A1 GP maar daar is geld zo een kleine factor.
Maar ff ontopic: Ach over 5 jaar dan is Max Mosley al weer weg en dan zien we nog wel of die turbo’s er komen. Maar opzich heb ik er niets op tegen.
david zegt
Ik zou liever hebben dat ze meer spoilers toelaten in de F1, terug naar het “stofzuigereffect”!!
Rick dos zegt
Uhm….JPM……De co-owner van McLaren is een sjeik, sjeik Mansour Ojjeh ook eigenaar van TAG.
Maar RobertO als geld geen rol speelt waarom moest Christian Albers dan betalen om een racestoeltje te bemachtigen?
Ik ben geen fan van turbo´s ik vind het eerder een lapmiddel voor ingenieurs om een auto meer vermogen te geven. Ik vind juist dat de F1 op het voorfront van de technologie moet zitten. En dus nieuwe mogelijkheden bedenken om vermogen uit een motor te halen.
Maar dat is maar mijn mening.
fubar zegt
ja is wel een tof idee maar vroeger haalden ze al 1200 tot 1500 pk uit een 1.5 je
Dorian zegt
@ JPM
Is een F1 dan zo duur? Ik dacht dat ik vorige week een filmpje had gezien over de Ferrari’s, en als ik me niet vergis zeiden ze dat die prijzen wel meevielen. Of Ferrari F1’s op de openbare weg mag leveren, dat is nog iets anders; maar ik denk dat als een sjeik zich een privésnelweg kan laten bouwen, dat die F1 erbovenop (financiëel) geen probleem mag zijn.
…of vergis ik me?
In ieder geval: als ik die sjeik was dan zou ik naast een F1-crew ook een medische dienst inhuren…
ps.: Tip voor de sjeiks onder jullie: koop een veyron!
Lebastille zegt
Ik vind het wel een vet idee. Waarom zou turbotechniek niet innovatief kunnen zijn? Kijk naar wat BMW en Porsche hebben bereikt met hun huidige motoren (als ik me niet vergis de 535 en de motor in de 997 turbo). Ben benieuwd naar welke cilinderinhoud ze zullen gaan, een V8 1L motor ofzo? :P. Waarom worden er eigenlijk geen compressoren of een gedeelde compressor/turbo techniek in F1 gebruikt?
sjors zegt
Bron: f1racing.nl 16 november 2006
FIA-president Max Mosley heeft donderdag benadrukt dat er geen problemen meer zijn tussen de internationale autosport FIA en de Grand Prix Manufacturers Association, waarin vier grote autofabrikanten in de Formule 1 zijn verenigd. Beide partijen zijn het over alle punten eens geworden en zullen werken aan een goedkopere en schonere Formule 1. Mosley: “We zijn het in de basis met elkaar eens over de toekomst.”
Mosley zei: “Professor Goeschel (voorzitter van de GPMA) en ik zijn bij elkaar gekomen, omdat het misschien niet helemaal duidelijk was dat alle problemen tussen de GPMA en de FIA inmiddels zijn opgelost. We zijn het over alle kwesties eens geworden. We hebben de ontwikkeling van de motoren al voor het seizoen 2007 weten te bevriezen en we zijn het in de basis met elkaar eens geworden over hoe de toekomst van de Formule 1 eruit zal zien. Een belangrijk punt is het verlagen van de kosten.”
“We willen niet alleen dat het onderzoek in de Formule 1 efficiënt wordt uitgevoerd, maar het onderzoek moet ook relevant zijn voor de weggebruiker”, liet Mosley weten. “Nieuwe ontwikkelingen in de Formule 1 zouden direct een bijdrage moeten leveren aan de auto-industrie, en dan met name op het punt van het terugdringen van de CO2-uitstoot. Daarom willen we op korte termijn kijken hoe we energie bij het remmen kunnen opwekken of energie van de remmen kunnnen hergebruiken. Dit willen we in 2009 kunnen invoeren , maar we willen dit jaar al met regels hiervoor komen.”
Voor 2010 willen de FIA en de GPMA ook dat de warmte die de motor afgeeft, wordt omgezet in energie. Op de langere termijn wordt gedacht een een compleet nieuwe Formule 1-motor. Mosley: “We willen kijken naar de mogelijkheid om een kleinere, turbocharged motor in de Formule 1 te introduceren.” Tijdens de vergadering in Nice, begin augustus, kwam volgens Mosley de grote doorbraak in de gesprekken tussen de FIA en de GPMA. “We realiseerden ons toen dat we eerst onze doelen moesten bepalen en ons daarna pas zorgen hoefden te maken over de regels.”
De FIA kreeg veel kritiek op de nieuwe motorregels. Deze zouden de F1 technisch minder vooruitstrevend maken. Mosley weerlegt die kritiek: “We werden beschuldigd van het versimpelen van de F1, toen we besloten de ontwikkeling van de motoren stil te leggen. In feite doen we precies het tegenovergestelde. Het steeds sneller maken van de motor is zinloos, terwijl de technologieën die ik net heb besproken, juist erg high-tech zijn. We voorkomen op deze manier dat de F1 straks bestempeld wordt als een dinosaurus. De F1 blijft zo met relevante, geavanceerde technieken komen.”
sjors zegt
Kijk vooral naar de laatste alinea waar mosley zegt:
“Het steeds sneller maken van de motor is zinloos, terwijl de technologieën die ik net heb besproken, juist erg high-tech zijn”.
Dit wijst erop voor mij gekeken naar de vorige nieuwe regelinvoeringen dat er wel beperkingen zullen komen zoals de V8 motoren nu maximaal 21.000RPM mogen draaien enz.
Kevski-Style zegt
Er kloppen een aantal dingen niet in het stukje: Die 1000Pk was niet het vermogen op de wielen, maar aan de krukas. Die 1470Pk overigens ook. 1000Pk voor in de race, en 1470Pk voor in de quali. En op zich gaat dat ook wel, met meer dan 4,5Bar overdruk (5,5Bar daadwerkelijke druk).
Mooie van die blokken is het dat het gewoon een straatblok is geweest. het gaat namelijk om het M10 blok, wat van gietijzer is. Blokken waren allemaal gebruikt met minstens 200.000km op de klok, alvorens ze ervoor in aanmerking kwamen om omgebouwd te worden tot F1 blok.
JPM zegt
@ Rick dos
daar heb je wel gelijk in maar ik zie dat anders. Die man is een investeerder en liefhebber, hij is al jaren betrokken bij McLaren, hij komt niet ff zomaar een paar honderd miljoen in de F1 pompen zoals Schneider. Nee de sjeiks weten hoe kostbaar de F1 is en houden hun handjes ervanaf.
Pieter zegt
weet iemand mischien in hoeveel seconden van 0 na 100 gaat ik heb ut nog nooit geweten..??
JPM zegt
nou ik weet wel dat van 0 naar 200 en weer terug naar nul in 6 seconden gaat.
Rick dos zegt
Wellicht is dit wel een leuk filmpje……
En als ik dit niet kan embede
dan hier de link
http://www.youtube.com/watch?v=q49BXK3ZX7U
Morrie zegt
Nee, liever geen turbo’s.. Liever zo’n atmosferische motor, want dan pas bewijs je als constructeur dat je goeie motoren kunt bouwen.. Een turbootje op een motor schroeve s niet zo moeilijk uiteindelijk..
Kevski-Style zegt
Nee, maar heel erg veel vermogen uit een motor halen ook niet echt. zeker niet als je kijkt naar de duurzaamheid die het moet hebben van 2 races. Of je dat doet met een turbo of met een motor zonder maakt dan ook geen zak uit. De belastingen blijven hetzelfde in het blok, maar de koppeling en aandrijving krijgen het veel zwaarder met een turbo. Dus ik zou eerder zeggen andersom. Het enige voordeel wat je hebt met een turbo ten opzichte van een een NA motor is dat een turbo relatief goedkoop is in vergelijking met wat er allemaal met NA motor gedaan moet worden om hetzelfde vermogen te genereren….
dekster zegt
haha, biobrandstof, ze zijn zot zekers :shock: wat schandalig.
HaS zegt
sjeiks investeren hun geld liever in een prettige autocollectie en als ze nog wat over hebben bouwen ze een f1 circuit ( Bahrein ) dicht bij huis zodat ze ernaar kunnen kijken lolz daar draait het toch om naar f1 kijken lolz
Zoef zegt
“De reden dat de turbo motoren mogelijk weer zullen worden toegestaan is omdat hiermee milieuvriendelijkere F1 auto’s kunnen worden gebouwd. Details ontbreken nog, maar wel is al duidelijk dat het niet de bedoeling is om de motoren een absurde hoeveelheid vermogen te geven. Tevens moeten de motoren gaan lopen op bio-brandstof.”
Is dit een aprilgrap of zo? Of gaat Bernie Ecclestone met Femke Halsema trouwen?
Monk zegt
ergens vind ik het wel een goed idee, al die techniek die ontwikkeld gaat worden is dan misschien nuttig voor de normale autos. ik denk dat door ontwikkeling de motoren niet langzamer zullen worden.
Franco zegt
Ik vind het een zeer goed idee om de F1-auto in de (nabije?) toekomst op bio-brandstof te laten rijden.
Immers wordt op deze manier de imago van de F1 als rijdend laboratorium, hersteld.
Tevens is het een flinke slag tegenover de (fundamentalistische) milieu-terroristen, die nu niet meer kunnen roepen dat de F1 (en de autosport in het algemeen) een verspilling is.
Minimaal twee vliegen in 1 klap dus, dat rijde nop bio-brandstof…
sjors zegt
@ idd, want tegenwoordig zie je bijna alle huidige technieken uit de F1 al in supercars en zelfs productiewagens worden toegepqst…
Zelfs F1-style peddels kun je al op iedere auto installeren “met wat aanpassingen”:P
En aangezien we straks er allemaal aan moeten gaan geloven om op biobrandstof te gaan rijden is het goed dat de formule 1 de productie auto’s een stap voor is. Zoals dat altijd al is geweest.
En na een aantal jaar zie ik die turbo er wel weer af gaan omdat,
de blokken “te snel zijn”…
BMW Freak zegt
wat n belachelijk idee.
Ik weet heel veel van F1 af, en ik ben al jaren een trouwe kijker, maar ik weet zeker dat er geen turbomotoren gaan komen
Mosley is al jaren bezig om de snelheden terug te brengen (tevergeefs trouwens). Maar met turbomotoren zijn er weer zo veel mogelijkheden om harder te gaan, ook al breng je de inhoud tot onder de 1L.
Nee, ik zie dit nog niet zo snel gebeuren
StefModena zegt
Ben eigenlijk verbaast dat de Turbo niet eerder in de F1 is teruggekomen, qua emissie uitstoot kan deze techniek veel besparen! Turbo is vandaag de dag niet bepalend voor snelheid in F1. Men is met de huidige atmosferische motoren in de F1 in staat meer PK’s te genereren dan de Turbo’s in de jaren ’80. Afschaffen was dus in feite nutteloos. Turbo is weer HOT voor benzinemotoren. Fiat ziet het nut van de turbo ook in, de nieuwe 1.4 benzine turbomotor zal denk ik een succes worden. Ik vind het prima Turbo terug in de F1! Die motoren klinken veel voller dan de huidige atmosferische! Vergelijk qua geluid seizoen ’88 en ’89 maar met elkaar!