Elektrische Lamborghini’s kennen we al jaren. De pest (of juist het geluk) is dat deze vooral interessant zijn voor je Lego poppetjes. Hoewel we niet raar op zullen kijken wanneer Porsche ineens met een elektrische 911 op de proppen komt, hoeven we een elektrische Lambo voor grote mensen nimmer te verwachten; zelfs geen volwaardige hybride. Een milde hybride dat kan volgens topman Stephan Winkelmann dan weer wel.
Tijdens een interview met de Duitse Financial Times heeft de Lamborghini topman zich laten ontvallen dat hij zich kan voorstellen dat zijn merk in de toekomst met mild hybride modellen zal komen. Hierbij helpt een elektromotor een handje mee bij het wegrijden of tijdens het accelereren, zoals we dat ook kennen van de ActiveHybrids van BMW. Dit alles natuurlijk om de CO2 uitstoot te beperken. Voor dit doel zal het Italiaanse merk de komende jaren 35 miljoen euro investeren. Verwacht de mild hybride Lambo echter niet voor 2015.
XRI6 zegt
Hybridghini Estoque klinkt best redelijk!
Stefan-Venema zegt
Gewoon doen, als hij er maar sneller van wordt.
lamborghini_bastiaan zegt
Ik hoop dat de lambo’s wel zo bruut blijven zoals ze nu zijn.
ferrari599xx zegt
eindelijk vooruitgang in elektrische voertuigen
van G-whiz tot nissan
van nissan tot lotus
van lotus tot porsche
van porsche tot lambo
jeremy clarkson krijgt nog gelijk
end of petrol supercars
Beetje Verward zegt
Bij mijn Prius gebruik ik de electromotor ook om de benzinemotor een extra zetje te laten geven. Werkt prima. Lekker soepel en snel. Zo te zien komen daar steeds meer merken achter. Wordt wel lastig voor de mensen die tot nu toe altijd op de hybrides afgegeven hebben.
Laurens zegt
Als de Lambo ook BPM vrijstelling heeft en in het 14% bijtellingstarief valt zijn er vast wel wat “milieu liefhebbende” leaserijders over te halen!
De gemiddelde Amerikaan doet er 26 jaar over om de meerprijs van een Prius terug te verdienen in de vorm van brandstofbesparing. Diesels vindt men steeds leuker daar, de meerprijs van zo’n motor is een stuk gunstiger en qua uitstoot zijn ze net zo goed als benzinemotoren.
Vroegwakker zegt
Grappig, een gemiddelde Amerikaan doet er volgens “Iemand” 26 jaar om de meerprijs van een Prius terug te verdienen. Dat begrijp ik niet. Wat is er dan in Amerika zoo anders dan hier.
Toen ik in een Prius ging rijden, was ik direct al 2 tot 3 maal zo voordeliger uit in de aanschaf dan wat ook maar in de beurt van een Prius komt, qua rijcomfort. Vervolgens rijdt het ding ook nog heel voordelig.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd waar Laurens de wijsheid vandaan haalt dat diesels qua uitstoot net zo goed zijn als benzinemotoren.
Denk het niet, maar zou kunnen hoor, maar dan nog halen ze het niet bij hybrides, die zijn sowieso veel beter dan gewone benzinemotoren.
Cantago zegt
Ze een Prius eens tegenover een VW Polo Bluemotion en denk dan nog even goed na over wat je zei. En denk ook even aan de aflevering van Top Gear waarin Jeremy Clarkson onwaarschijnlijk ver rijdt in een Jaguar!
elcaminokid zegt
en zet ook is evenveel volk als bagage in de bluemotion als in die prius…
en was Ferrari hier al niet een tijdje mee bezig en lachten ze dit dan bij Lambo niet gewoon weg…?
Autogek zegt
@ Cantago: De Jaguar reed 1 op 16. Ik weet zeker dat ik in mijn prius een beter gemiddelde haal van Basel naar Blackpool. Het zal ongeveer hetzelfde zijn als het verbruik van de Polo. Maar de Prius is wel een stuk groter en comfortabeler. Daarnaast is met hetzelfde literverbruik de CO2 uitstoot lager bij een benzineauto dan bij een dieselauto. En dan maar niet te spreken over NOx uitstoot van diesels in vergelijking met een benzine auto.
Maffa zegt
@ Autogek: Volgens mij mis jij de clue hier een beetje van wat Cantago zegt.. Het ging er om dat je met veel vermogen toch nog zuinig kan rijden…… De vergelijking was een Polo Bluemotion tegenover een Prius. Over diesel motoren valt tegenwoordig wel mee qua uitstoot dan jaren terug, de meer waarde van een diesel tegenwoordig zie ik ook niet meer als boodschappen auto.. Ze vinden in ons bestuur van het land toch weer een reden om je meer te laten betalen voor je diesel dan een benzine auto
Autogek zegt
@ Maffa: Ik weet dat hij de Polo Bluemotion bedoelde. En daar vergeleek ik de Prius ook mee. En bij de diesel is de wegenbelasting dan wel hoger dan bij de benzine, maar de accijns op diesel liggen dan weer veel lager. Dus dat heft elkaar ook redelijk op hoor. De uitstoot hangt nog steeds af van welk soort roetfilter er geplaatst is en hoelang deze meegaat. En daarnaast heeft nog bijna geen diesel een NOx filter. Dus die stoten de meeste het nog steeds uit.
Diesels worden inderdaad steeds schoner. Maar ivm hybrides zijn ze er nog niet. Zeker niet ivm de nieuwe Prius. ;)
elcaminokid zegt
@ Maffa: ik denk dat jij ’t niet begrijpt. het is net alsof zeggen dat een RR Phantom een tamme auto is, omdat ie maar 240 kan terwijl een Ferrari met de zelfde pk’s makkelijk richting 300 kan…het zijn 2 verschillende type auto’s!
anders kan je ook is een fiets gaan vergelijken met een polo blue motion, die fiets doet het zelfs nog zuiniger!
Laurens zegt
Goh, hoeveel moeite is het om even te googlen op Euro5. Deze standaard is verplicht vanaf september 2009. Alles in g/km.
Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Euro V Sept. 2009 0.50 – 0.23 0.18 0.005
Euro V Sept. 2009 1.0 0.10 – 0.06 0.005
De “experts” zien natuurlijk in een oogopslag wat diesel is en wat benzine. Wat dan beter of slechter is?
Ik ben wel benieuwd welke auto’s je vergeleken hebt bij aanschaf van je Prius I, @vroegwakker, om zo op te geven over het rijcomfort. Misschien moet je toelichten wat je er onder verstaat, zijn het de superieure stoelen bijvoorbeeld ten opzichte van zeg een Volvo?
Verder zou je kunnen weten dat brandstof voordeliger is in Amerika, en dat dat hetgene is dat een Prius bespaart?
@autogek, dat jij zuiniger rijdt dan een Jaguar bij constante snelheid op de autobaan, geloof ik direct. Maar in die situatie draagt je hybride systeem niets bij. Wel heb je voordeel van een gunstige stroomlijn en lage rolweerstand banden.
Eigenlijk de enige terechte opmerking van ons hybride expert panel is dat een liter diesel meer CO2 uitstoot dan een liter benzine. Geen enkele brandstof is wat dat betreft gelijk. Wat de dieselmotor dan wel heeft is een superieur thermisch rendement, waardoor de uiteindelijke CO2 uitstoot toch lager is. Zet de Volvo V50 motor in een Prius, dan heb je zowel minder ruimte, als een betere CO2 uitstoot op de rit naar Basel.
Die geweldige zitkwaliteiten van de Prius gun ik je. Misschien is de radio ook zo goed dat onze overheid daarom de 14% bijtelling toepast? Of ging het toch om CO2 uitstoot?
Autogek zegt
@ Laurens: Ik moet er toch echt op aandringen dat je eens een proefrit gaat maken in een Prius. De Electromotor helpt namelijk ook mee op de snelweg en bij hoge snelheden.
En je kan me er helaas niet van overtuigen dat een Volvo een betere CO2 uitstoot zou halen dan mijn Prius. Het start en stop systeem opde Volvo heeft weinig effect als je regelrecht van Basel naar Blackpool gaat rijden. Maar ik geef je gelijk ( ja, zo ben ik. Ik geef iemand gelijk als die dat heeft. Maar dat geloof je toch niet ) dat in Nederlands file verkeer de nieuwe start en stop V50 minder CO2 op de buitenweg zou kunnen geven dan de Prius 2 ( de mijne ). Maar dan hebben we nu weer de Prius 3 waar de Volvo het weer van verliest.
En over de Bijtelling begin ik niet meer. Daar wil je toch niet naar luisteren. ;)
Laurens zegt
@autogek
wat je misschien niet begrijpt, is dat ik voor wat betreft de hybride steeds in algemene termen praat. Dat jij de auto gekozen hebt op een tijdstip dat de bijtelling nog 20% was voor alle auto’s, maakt je persoonlijke keuze “bewonderingswaardiger”, maar doet verder niet ter zake in mijn argumentatie omtrent het afschaffen van de 14% regel (en BPM vrijstelling etc) voor hybrides (omdat de kosten/baten geheel uit balans zijn), of indien toch handhaven dan op zijn minst diesel en benzine gelijk trekken (omdat de uitstoot vergelijkbaar is). Maar mijn voorkeur heeft het afschaffen, want het is heel veel geld voor heel weinig CO2 reductie.
Verder begrijp je het hybride principe ook niet. De auto wekt slechts energie op bij snelheidsvermindering. Als je met een constante snelheid rijdt, gebeurt dat niet. Ik heb overigens in Prius II wel eens een proefrit gemaakt, mijn commentaar richting de Toyota verkoper was toen, dat ik eerder een Avensis Diesel zou kiezen voor het geld. Ik vond de Prius kraak nog smaak, maar dat geldt voor vrijwel alle massa autofabrikanten. Wel functioneel, onder het motto het rijdt.
RenesisHP zegt
@Laurens.
Probeer je het nu nog? Respect voor je lange adem. ;)
Ik zie de discussie wel weer beeindigen zodra onze gek zijn gelijk niet meer kan halen. :lol:
Autogek zegt
@ Laurens: Misschien heb jij het dan over het Honda systeem. De Toyota laad ook energie op als de motor werkt om de auto voort te brengen. Dan als de motor even overcapaciteit heeft, gooit hij die in het opladen van de accu. Dan staan er op het display en Pijltjes van de motor naar de accu en naar de aandrijving. En als de accu dan aan de volle kant is (bij elke snelheid) gaat de electromotor draaien om met te helpen de auto aan te drijven waardoor de benzinemotor minder hard hoeft te werken en het verbruik dan afneemt. Het is een constante werking van laden en lossen tussen de accu en de motor bij elke snelheid. Ga maar eens een stuk rijden met het motor/ accu/aandrijflijn display aan. ;)
PS: De uitstoot van een hybride en een diesel met dezelfde CO2 is niet hetzelfde de diesel vervuilt nog steeds bv NOx en gedeeltelijk roet ( ligt aan welk filter er geplaatst is). Daarom, moet de diesel 95g/km zijn en de benzine 110g/km. En als de diesel onder de 95 g/km valt heeft hij dezelfde BPM en bijtellingsvoordelen als de benzine auto’s als: Fiat 500, 107/C1/Aygo, en de hybrides. Waarschijnlijk zal bv ook de nieuwe Polo Bluemotion ook deze voordelen krijgen. En de Smart diesel heeft deze al.
Beetje Verward zegt
Er wordt weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het boekje waarin de zich steeds herhalende discussie tussen Laurens en Autogek kunnen worden gepubliceerd.
Prachtig hoe die twee mannen zichzelf nog steeds serieus nemen.