Arme overheid; ze loopt al wat accijnscentjes mis, omdat wij weigeren vaker onze tank vol te gooien, en nu schijnt er ook wat gratis trajectcontrole-geld in het afvoerputje te verdwijnen. Het gaat over de A4 bij Hoofddorp richting Den Haag.
Mocht u tussen maart en september 2012 op de A4 bij Hoofddorp richting Den Haag volautomatisch op de bon zijn geslingerd, spits dan even de oren. Een automobilist vocht met succes zijn boete aan, nadat hij onregelmatigheden met de ijkrapporten ontdekte.
De Telegraaf dook er bovenop, gelijk een junk op een fix, want zo’n mooie kans om met grote chocoladeletters ‘het epische falen van de graaiende overheid’ aan de kaak te stellen krijg je niet vaa…oh, wacht.
Elk jaar dient het Nederlands Normalisatie Instituut (NNI) de trajectcontrolesystemen te controleren, en in maart 2012 was dit weer zover. Hierbij werd geconstateerd dat een van de camera’s niet werkte, waarop deze werd gerepareerd. Echter: de politierichtlijnen dicteren dat het systeem dan in zijn geheel moet worden geijkt. Kennelijk gebeurde dit niet, waardoor de deur voor protest open staat.
Wie weet zit er dus een kleine somer-meevaller in, mocht u hier zelf in deze periode op de bon zijn geslingerd. Dat het trajectcontrolesysteem (honderdduizenden boetes per kwartaal) nog niet waterdicht is, wisten we natuurlijk al, en dit soort foutjes onderstreept deze lezing alleen maar.
rufctr01 zegt
Ach, de Nederlanders die vinden dat er nog niet genoeg camera’s hangen en zogenaamd niks te verbergen hebben, betalen deze bekeuringen met alle liefde.
aschja zegt
Daarnaast zullen ze er waarschijnlijk toch schijt aan hebben, want de administratiekosten betalen we ook nog steeds, ondanks verschillende verloren rechtzaken.
kaya zegt
Jammer dat het niet van dit jaar is..
lemans96 zegt
‘het epische falen van de graaiende overheid’
Tot nu toe falen ze nou juist daar niet in, in dat massagraaien. Deze man mag dan een zaak gewonnen hebben en anderen mogen daar via jurisprudentie voordeel van kunnen maken, het werkelijke grote binnengraaien gaat net zo hard door. Honderden miljarden worden er uit de werkende burgers gezogen op een schaal zoals tot nu toe nog niet gezien is in de geschiedenis van dit land.
The360box zegt
Deze boetes zijn toch al lang en breed betaald? Krijg je dan het bedrag incl administratiekosten terug?
toeter11 zegt
Ik snap het niet: in de jaren dat ik over de A2 en A4 rijd heb ik nog nooit een boete gehad, gewoon lekker aan de snelheid houden. Niks mis mee, krijg je ook geen boete
eindbaasje zegt
@toeter11: inderdaad. het heeft zo;n geen zin meer. in de randstad waar ik woon met alle mooie trajectcontroles staat de cruise control met 6 kmh boven de vmax erop en alles daarbuiten gaat het gas erop met flitsmeister on the side.
mr89 zegt
Worden de boetebedragen dan automatisch teruggestort?
loekie125 zegt
@mr89: Natuurlijk….niet. Je zult eerst aan moeten tonen dat je toen een bekeuring hebt gehad. Dat gaan ze vast niet doen voor jou. Kan me niet voorstellen dat iemand die dingen bewaard (ik niet iig) dus diegene zal dan wel pech hebben gok ik. Dacht ook dat je geen bezwaar meer kon aantekenen nadat je betaald had.
midasracer zegt
De boodschap is dus ALTIJD de gegevens van de bekeuring op te vragen. Zeker bij de trajectcontroles. En voor de rest bij twijfel 100 max rijden totdat je een snelheidsbord tegenkomt. Overigens ben ik er ook wel eens ingestonken omdat je op een bepaalde route overdag 100 mocht, maar ’s avonds maar 80 (A10 bij Amsterdam).
jolig zegt
Moest wel even lachen om de sneer naar de Telegraaf in een stukje dat vol staat met links naar artikelen op AB met gelijke inhoud.
sir_smokalot zegt
Boter op mijn hoofd? Moi? :)
NesQ zegt
“Elk jaar dient het Nederlands Normalisatie Instituut (NNI) de trajectcontrolesystemen te controleren” Uuuhhh Nederlands Meet Instituut (NMI) bedoel je….