Die technologie moet je ook niet vertrouwen!
Het registreren van je parkeerplaats via een app gaat tegenwoordig nagenoeg altijd goed, maar zo nu en dan wil het nog wel eens fout gaan. En wanneer het fout gaat, dan gaat het ook daadwerkelijk enorm fout. Ditmaal zijn Parkmobile en Park-line betrokken bij een grootschalige fout. Afgelopen weekend hebben zij enkele uren geen transacties verwerkt, waardoor ongeveer 50.000 gebruikers het risico op een parkeerboete lopen.
Dit schrijven de diensten vandaag in een verklaring over het incident, dat afgelopen zaterdag (1 december) tussen 10.55 en 16.00 uur plaatsvond. Een foutieve update wekte bij de gebruikers de indruk dat er betaald was voor het parkeren, terwijl de controleurs juist het tegenovergestelde zagen. Zodoende bestaat de kans dat de controleurs een gedeelte van de gebruikers die dag heeft bekeurd. De mogelijke gedupeerden hebben geparkeerd in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Almere. Parkmobile heeft in de tussentijd alle gebruikers een mail gestuurd over het probleem. Daarnaast zijn ook alle transacties alsnog verwerkt.
Dit is wel zo handig, want hiermee kunnen de gebruikers die per ongeluk niet hebben betaald aantonen dat de bekeuring niet terecht is. Zij die een parkeerboete hebben gekregen of nog moeten krijgen, kunnen met het betaalbewijs bezwaar aantekenen tegen de bekeuring.
Het is niet de eerste keer dat het fout gaat met Parkmobile. Vorig jaar, bijvoorbeeld, zagen we de directeur van de parkeerdienst aanschuiven bij Radar om uit te leggen hoe een gebruiker een torenhoge rekening had gekregen, nadat een transactie langdurig door had kunnen lopen i.v.m. een storing van de app.
UPDATE: De gemeenten Amsterdam, Den Haag en Rotterdam laten alle parkeerboetes vervallen, voortgekomen uit niet goed verwerkte Parkmobile en Park-line transacties van 1 december. Meer dan 80% van de mogelijk getroffen parkeerders hoeft hierdoor zelf geen actie te ondernemen middels een bezwaarschrift.
Beeld: 911 GT3 met een boete, door @kuifje
azuli zegt
Prima app. Niks te klagen. Net zoals Flitsmeister en Waze een must have voor de veelrijder/parkeerder.
Jochempie zegt
@azuli: Dat ruikt naar aandelen..
azuli zegt
@jochempie: haha nee hoor zou je bijna wel denken. Maar ben een tevreden gebruiker van deze apps.
eelco74 zegt
@azuli: een zwaluw maakt nog geen zomer…
mcaa zegt
@eelco74: Ik ben ook een zwaluw
Loek zegt
@azuli: wat heeft Flitsmeister toe te voegen aan Waze?
r32turbo zegt
@720s: Welke van de 2 is beter eigenlijk?
Loek zegt
@r32turbo: ik gebruik zelf Waze omdat Flitsmeister origineel een flitsmelder is. De navigatie was in bèta (weet niet of dat nog steeds zo is) en werkte gebrekkig met (te) weinig functies. Het was een app om naast Google of Apple maps te houden. Waze doet dat alles in één, de handigste functie (vind ik) is het tonen van de maximumsnelheid, samen met je huidige snelheid. Daarbij meld Waze accuraat pechgevallen, files, flitsers en andere calamiteiten. Ik vind het één van de meest compromisloze apps.
sidelo zegt
@azuli: Mee eens hier nog een gelukkige gebruiker, ik denk dat er meer bezwaren zijn door niet zichtbare bonnetjes dan door een zo’s hick-up. Ps die radar man is eerder lastig sinds dien vraagt Park Mobile 3 keer of je een parkeer actie wil starten of stoppen, omdat een persoon dit niet snapt heeft iedereen er nu last van.
goodvibrations zegt
@azuli: vond ik ook… Totdat ik een keer een erg hoog bedrag zag voor een paar minuten parkeren… Helpdesk gebeld… Man wat een ellende.. Viel mij vies tegen.. Ook niet terug gekregen uiteindelijk. Maargoed tot dat moment was ik wel tevreden… Zoals waarschijnlijk de meeste gebruikers..
nissansupra zegt
@goodvibrations: daar hebben er wel meer last van, vooral in Amsterdam een veelvoorkomend probleem.
Stefje zegt
Deze boetes worden allemaal geseponeerd. Kost wel veel tijd en geld aan beide kanten.
kareljansen zegt
@stefje: Waarschijnlijk niet vanzelf, en ben je als gebruiker wel weer druk met bezwaar maken.
Stefje zegt
@kareljansen: klopt, heb het zelf ook al 2 keer mogen doen dit jaar. Heel frustrerend want het is zonde van je tijd.
karhengst zegt
@stefje: je zou verwachten dat je daarvoor de falende instantie gewoon je uurtarief in rekening kunt stellen als administratiekosten.
ouwedibbes83 zegt
@karhengst: als de “falende” instantie niet kan zien dat jij hebt betaald, maar dit wordt pas (veel) later door de app rechtgezet, waarom moeten zij dan boeten voor de fout van een app? Het zou ideaal zijn als ParkMobile en cs dit direct met die “falende” instantie voor alle betrokken gebruikers zou oplossen. Dan biedt je service. Als alternatief zou een voorbeeldbezwaar aanreiken ook helpen, dan hoeft niet elke gedupeerde zelf in de pen te klimmen.
bitd zegt
@stefje: weet je waar het kopje administratiekosten naar toe gaat
gove zegt
wat een slap bedrijf, als je een beetje ruggegraat hebt los je dit op voor de gebruiker en zadel je ze niet op met extra werk
rs18011 zegt
Grote kans dat de gemeente zelf al de boetes die op dat tijdstip zijn uitgeschreven niet gaat handhaven. De kans dat ze allemaal terugkomen met een bezwaarschrift is 99%. Vervolgens moeten al deze bezwaarschriften weer gelezen en toegekend worden etc. etc.
stephane8200 zegt
@rs18011: ben inderdaad benieuwd. Heb in de bewuste tijdsperiode hier, in Rotterdam, met Parkmobile betaald geparkeerd dus er is theoretisch een kans dat ik tot de groep (onterecht) bekeurden behoor.
Parkeerhistorie in de app laat een betaalde parkeeractie zien. Ben benieuwd.