Een van de weinige autofabrikanten van Nederland en haar voorman houden de gemoederen nogal bezig. De meningen over Muller lopen uiteen en staan vaak lijnrecht tegenover elkaar. Maar waarom? Is Muller een held waarop we trots moeten zijn, of heeft Spyker broodnodig wat Hollandse nuchterheid nodig?
In 2001 stond een kleine Dizono met open mond te kijken naar twee Spykers. Een C8 Spyder met groen interieur en de juist gepresenteerde C8 Laviolette met oogverblindend mooi rood lederen interieur. Het was ergens op een kleine verdieping van de AutoRAI dat ik voor het eerst trots was op auto’s die uit ons eigen kleine landje kwamen.
Fast forward naar maart 2016. In Genève ben ik getuige van de introductie van de Spyker C8 Preliator. Volgens het jubelende persbericht de ‘third generation sportscar‘, volgens ons eerder een iets herziene C8 Aileron uit 2009. Op het stuk dat we erover schrijven komen uiteenlopende reacties. Sommigen verzuchten wanneer de soap rondom Spyker nu eindelijk eens tot een einde komt, anderen noemen ons zuur en vinden dat we juist respect moeten hebben voor datgene Victor Muller heeft gepresteerd.
Ik moet Muller nageven, zijn motto nulla tenaci invia est via (‘voor volhouders is geen weg onbegaanbaar’) blijft hij trouw. Hij vecht voor zijn merk en gelooft in ieder geval zelf heilig in de potentie van Spyker. En toch was trots niet wat ik voelde toen de C8 Preliator onder het doek vandaan kwam. Iets wat helemaal niets te maken heeft met de schitterende wagen, noch met de mensen die ongetwijfeld met bloed, zweet en tranen aan dit prototype hebben gewerkt. Het ligt aan Victor Muller.
In een video zie ik Victor Muller vertellen hoe hij ‘maar’ vijftig exemplaren van de C8 Preliator wil bouwen. “Dat geeft je ook de kans een premium prijs te krijgen. Als je zegt, ik maak er oneindig veel, dan is dat veel lastiger” aldus een tot over zijn oren zelfverzekerde Muller. Ja, hij zei het echt, en hij meende het nog ook. Het is slechts één van de voorbeelden van Mullers hoogmoed. En die komt voor de val, zoveel is ondertussen wel duidelijk.
Natuurlijk moet je als CEO van een bedrijf positief zijn, maar enig realisme en nuchterheid zouden Muller sieren. Zeker als je kijkt naar de korte maar bewogen geschiedenis van het bedrijf, met een hele waslijst aan modellen die toch niet kwamen en weinig succesvolle uitstapjes naar de Formule 1 en Zweden. Joop, Denis of Amber Donkervoort heb ik nooit kunnen betrappen op dit soort uitspraken en zij hebben ons dan ook nog nooit teleurgesteld met tegenvallende cijfers of modellen die toch niet in productie gaan. Ik gun Spyker diezelfde nuchterheid, waarbij ze ons enthousiast kunnen vertellen over de exemplaren die wél verkocht zijn in plaats van andersom. Of over het werk dat ze verricht hebben aan de C8 Aileron uit 2009 om daar weer een up-to-date-sportwagen van te maken, want die wat oudere basis is helemaal geen schande. Als je verhaal maar een beetje eerlijk en oprecht is. Dan kan ik weer trots zijn op Spyker.
Tot zover mijn gevoel bij Spyker en Muller, maar hoe zit het met jullie? Klaarblijkelijk liggen de meningen nogal ver uit elkaar en ik ben vooral benieuwd waarom jullie dezelfde dan wel een andere mening zijn toebedeeld.
torsen zegt
Net zo trots als op de schrijvers van de verhaallijn van Goede tijden slechte tijden.
eklasse zegt
@torsen: als je nou elke avond ipv gtst kijken jezelf een beetje in de materie verdiepen zou je waarschijnlijk een meer afgewogen oordeel kunnen geven.
Veel plezier over een kwartiertje met Ludo.. Jouw zakenman held?
torsen zegt
@eklasse: Je hebt gelijk. Als ik alles afweeg is Spyker een betere soap dan GTST geworden.
Misschien dat ik toch iets trotser op Victor moet zijn.
papa zegt
Onze eigen highlander… Niet kapot te krijgen
mauro zegt
Heel kort, nee.
T16 zegt
Ja, we moeten trots zijn op onze ondernemers. Die hebben durf en soms succes!
m550d zegt
Ik bewonder de man en zijn persoonskenmerken, maar niet zijn daden. Hij heeft meer negatieve dan positieve consequenties teweeg gebracht.
lincoln zegt
Ik ben trots op Rutte en Samson ..
Die laten tenminste zien dat er eigenlijk helemaal geen plek is voor travestieten met een geestelijke beperking in de grote mensen politiek ..
En schamen zich er niet voor ..
lekbak zegt
@lincoln: Soms vind ik je reacties onnodig zuur, vaak zijn ze vermakelijk scherp. Maar dit is echt wel een pareltje!
mercedesclk350 zegt
Laat me raden, ondergetekende heeft de reactie van @lincoln gelezen op het vorige artikel…
lekbak zegt
@mercedesclk350: en dan binnen tien minuten dit hele verhaal schrijven, linkjes toevoegen en plaatsen?
eklasse zegt
pollice verso..
Deze discussie heeft waarschijnlijk hetzelfde niveau als meal or no meal op 538. Er vermakelijk maar niet meer dan dat.
In Nederland heb je alleen vrienden als je wint. Of als je zegt dat je 20jarige hobby project in een schuur tijdelijk rustig is oid.
In Nederland je kop boven het maaiveld steken is dodelijker dan 6 gemotiveerde euthanasie artsen.
Halve waarheden uit sensatie media worden voor waarheden aangenomen. Nietszeggende schrijvertjes verkopen boekjes met eveneens smeuïge roddels die in Boulevard niet misstaan bij gebrek aan kennis aan de ene kant en blijkbaar te weinig succes aan de andere kant.
SAAB is kapot gemaakt door GM maar dat verhaal blijkt voor velen te lang geleden. Als goudvissen met een 5 seconden geheugen praten ze de sensatie media na.
roberto zegt
@eklasse: amen! helaas spreek je de keiharde waarheid.
lekkaah zegt
@eklasse: jonguh… onderbouw is dat GM dat kapot hebt gemaakt dan (net als jij dat verzocht aan de 1e reaguurder)
Lets go..
lincoln zegt
@lekkaah:
Saab !! Was dat niet die graftent waar geen enkele Scandinaviër zijn tengels aan durfde te branden ??
eklasse zegt
@lekkaah: heel kort door de bocht:
GM heeft nooit de meerwaarden van SAAB gerespecteerd en heeft het als een soort Sergio way ala Lancia laten afsterven. Net als vele andere Amerikaanse merken: zakelijk bekeken, oninteressant gebleken en sterfhuis constructie toe gepast. Google op de laatste modellen van SAAB en je kunt het haast niet met me oneens zijn. Veredelde Opels en Subaru presenten als Volvo, Mercedes of zelfs citroen alternatief ging echt niet lukken.
Na overname ligt nog gecompliceerder. Doel bewust achteraf gesaboteerde overname. Tip voor autoblog om dat nog eens helder uiteen te zetten. En niet voor de easyway gaan door te zeggen dat het de schuld is van een Russische investeerder. Dat is een verhaal dat iedereen net zo snel geloofd als de 14 huwelijken van Arnie Albers.
Zonder niet-US/EU investeerders ook geen range rovers en jaguars.
lekkaah zegt
@eklasse: er is helemaal niets gesaboteerd..
Er lopen altijd wel opportunisten rond die denken snel rendement te kunnen maken, zelfs nu de rente op 0 staat
En die mensen, die denken dat de rest achterlijk is en denken dat poen op straat ligt? Dat noemen wij lijkenpikkers, victor muller is iemand die (net als iedereen) zijn vermogen wil laten groeien, maar dan op de snelle manier (en hij schijnt wat met auto’s te hebben, dus dat)
Aan gasten zoals deze man hierboven, hebben wij de crisis te danken.. (Snel) geld is een kwestie van Relaties, geluk en omgeving, het ligt niet op straat!
Dus dat mailtje die jij misschien ook krijgt met ‘klik hier voor 30000 euro’, niet klikken.. Want dat zijn de enige die snel geld verdienen..
My $0,02..
eklasse zegt
@lekkaah: zou mooi zijn geweest als koenigsegg SAAB gekocht had hè..
lekkaah zegt
@eklasse: terwijl vrijwel de enige meerwaarde van het bedrijf na aankoop in handen blijft van de vorige eigenaar? neh,, zou mr koenigsegg niet intrappen denk
xiran zegt
@lekkaah: nou nee. Ik zie Victor muller niet als een snel geld jongen. Snel geld is niet te verdienen in de autobranche.
gregorius zegt
@xiran: Zeg je koopt SAAB voor 100 miljoen. Daarvoor zet je er zelf 10 mio in, en leen je 90 miljoen.
Vervolgens maak je de 9-5 ready en probeer je de 9-3 nog in een ‘minder modern’ land aan de man te brengen. He misschien kan je de hele lijn wel daarheen verplaatsen en de bende verkopen.
Na een jaar of 3 heb een goed lopende premium auto in Europa en heb je oude lijken mooi ergens anders weten te verkopen.
Stap 2: ontwijken een nieuwe 9-3. Als die bijna klaar is; heb je hoop potentieel en technologie in je bedrijf. Nu kan je de hele boedel voor 200 mio verkopen. Je lening heeft je 30 mio gekost en jij hebt 800% rendement.
Dit is precies de private equity leverage game. En dat is erg snel geld.
Zelfde idee met vele NLse bedrijven die zijn over genomen.
Is het een probleem? PvdA vindt van wel. Ik vind van niet; merken die niks extra’s te bieden hebben vallen om en er komt weer ruimte voor nieuwe merken en ideen.
xiran zegt
@gregorius: ik vind het wel een probleem. Bij de meeste bedrijven werken mensen die een gezin hebben met een hypotheek. Spelen met de zekerheid van iemand anders vind ik misdadig.
Zoals je het nu verteld is het wel een graaier. Zijn de getallen op waarheid gebaseerd?
gregorius zegt
@xiran: Wat VM’s deal was met Saab, is een constructie die overal voor komt. Je kan het evt Aasgier-ondernemen noemen: die tak koopt vaak niet de beste ondernemingen op die perfect gerund worden; daar zit weinig up-side in. Ze pogen het natuurlijk wel goed doen, maar je ziet altijd ontslagen en vaak ‘versoberde werkomstandigheden’. In een land als NL valt dat niet goed, want in NL zijn ‘we’ allemaal erg sociaal en lui als het om werkomstandigheden gaat (hoeft niet erg te zijn overigens). Daarom komt zo’n deal hier hard aan; maar bijv ook in Zweden bij SAAB.
De nummers zijn uit de lucht gegrepen, maar de verhoudingen zijn vaak wel in die richting. In veruit het grootste gedeelte van deze ‘overnames’ heeft de kopende partij al ideen over ‘wat’ te gaan veranderen en zijn er al meerdere exit-strategien gepland. Hoe meer leverage, hoe groter de upside als het goed gaat en deste kleiner het verlies als het misgaat. ‘The leverage-game’ is ook normaal jargon in deze business.
9000cse zegt
-edit: anders gaan jullie samen ergens anders ruzie maken-
olivier420 zegt
@eklasse: I salute you!
mashell zegt
@eklasse: Saab is kapot gemaakt voor Saab. GM heeft er alles gedaan om ze te redden maar als je telkens maar verzuimd een nieuwe auto te ontwikkelen dan wordt het vanzelf een aflopende zaak.
Ook is het helemaal niet zo als je in Nederland je kop boven het maaiveld uitsteekt deze er meteen vanaf gaat, als je echter de Nederlanders ten schande maakt dan gaat die er af. Maar dat is in andere landen net zo (vraag dat maar aan Wendelin Wiedeking).
lekkaah zegt
@mashell: valt me op dat veel mensen dat argument gebruiken (lees: vm wordt getrolled omdat zijn kop boven het maaiveld uitsteekt in NL) en ik snap dat ook, want wij zijn over het algemeen ook redelijk zuur (gras is altijd groener……)
Alleen het ironische van dit verhaal is dat, juist heren als VM, dit vooroordeel helaas(!) versterken
Misschien duikt er morgen wel een spot van hem op, lachend in een dikke nieuwe S klasse met een sigaar in de mondhoek, kijken hoe de reacties dan zijn :)
eklasse zegt
@mashell: ja, en Lancia is kapot gemaakt door Lancia.
giulio zegt
Ik zie een mooie auto.
En ik zie een calvinistisch oordje dat dromers graag de klei intrapt, hoe durft hij, zomaar op zijn eigen maniertje geld inzamelen en een auto bouwen zonder de beste stuurlui die aan wal staan te raadplegen..
desjonnies zegt
Ik denk dat de geschiedenis de scherprechter zal zijn voor Müller.
Ik in ieder geval niet !
lekbak zegt
Ik ben niet echt trots op wat de man gedaan heeft. Daarvoor zijn er teveel gedupeerden. Ik heb wel diep respect voor zijn doorzettingsvermogen en wat hij telkens weer voor elkaar weet te krijgen.
lekkaah zegt
@lekbak: is dat niet juist iets wat met elkaar te maken heeft?
lekbak zegt
@lekkaah: je kunt ook dingen bereiken door niet velen te duperen. Op zulke mensen ben ik wel trots.
purepet9229 zegt
Dit artikel slaat de spyker op de kop
clarkson zegt
@purepet9229: jezus wat goed
overwin zegt
Ik denk voordat je iets persoonlijks over een persoon/iemand schrijft – of lekker makkelijk & simpel reageert – en in dit geval zonodig iets van Victor Muller te moeten vinden, je jezelf beter kunt afvragen welke leegte je hiermee in jezelf wilt opvullen. Want wat heb je zelf deze wereld gebracht, wat heeft deze wereld aan jouw initiatieven en bijdragen gehad ? Mijn ervaring is dat holle vaten het hardste klinken en veel geblaat, weinig wol. Hou het lekker bij je eigen passie en hier dus bij auto’s – en niet bij een psycho-analyse van een ondernemer die toch prachtige auto’s gemanifesteerd heeft.
Niet mee eens, probeer eens psychoblog.
Dus kom maar met een stortvloed aan reacties lieve mensen. de mazzel.
lekkaah zegt
@overwin: jouw blog?
moet haast wel +1
rrvliet zegt
@overwin: Eens. Laten we ons lekker bezig houden met ons eigen leventje.
9000cse zegt
@overwin:
Lieve autoblogger @overwin! Auto’s worden gebouwd. Niet gemanifesteerd. Capiche?
slickrick zegt
Muller is een koning! Hij blijft maar doorgaan, mooie vent en altijd zeer scherp met z’n uitspraken, maar dat mag je verwachten van een professionele jurist. Dat je als ondernemer niet alleen successen kan hebben is logisch , het is vallen en opstaan , en muller is een echte vechter wat dat betreft…..ik verheug me op zijn volgende stap.
Tja bij een excentriek merk hoort ook een excentrieke baas
sracert zegt
Moeten of kunnen?. NEEN! Met reservewiel Le-Mans circuit over rennen door een media geile aandachttrekker en met de brandslang de pits uitrijden in de F1 door een…, etc,etc.
lincoln zegt
Hij sjoemelt minder dan VAG ..
Hij zeurt niet over flapjes en flipjes dan Pagani ..
Hij is een absolute petrolhead ..
Heeft een F1 team gerunt ..
Is er op eigen benen achter gekomen hoe moeilijk het is om Saab te kunnen bezitten ..
Heeft met Le Mans meegedaan ..
En bouwt een beetje de allermooiste hotrods ..
Ik zou het niet durven allemaal iig ..
Dus beste mijnheer Muller ..
Ik hoop dat u oprecht trots op uzelf bent iig ..
eklasse zegt
@lincoln: daar sluit ik me bij aan.
insomnia zegt
@lincoln: lekker dan, net gegeten…
riendevag zegt
motto nulla tenaci invia est via (‘voor volhouders is geen weg onbegaanbaar’)
Het probleem is juist dat je op die begaanbare weg niet te voet wil gaan……
En hij kan wel volhouden maar voorlopers rijden er nog verdomd weinig Spykers over die wegen.
Er zijn dus 2 opties:
1: De Daad bij het woord voegen en nu eindelijk serieus auto’s en winst gaan maken…
2: Dorgaan met mooie verhaaltjes (volhouden ;-)) en zijn naam heel toepaselijk veranderen in:
Victor Luller (want dat kan hij uitstekend)
9000cse zegt
@riendevag:
Zowel de praktische autobouwerij als de wetenschap philsofie worden hier tekort gedaan. Maar wat zou het? Ze horen gewoon op deze site niet thuis!
moveyourmind zegt
Trots is niet het juiste woord…
Maar zijn vastberadenheid om zijn ambities te verwezenlijken is ondanks alke kanttekeningen die je kan plaatsen bewonderenswaardig. Keer op keer opstaan en gewoon verder gaan wanneer je keihard op je bek bent gegaan. Hij stond toch maar mooi weer in Genéve.
En je kan zeggen wat je wilt, maar onder zijn leiding zijn er toch wel verdomd mooie wagens geproduceerd. Want mooi zijn die Spykers zonder twijfel. Hopelijk flikt Muller het na al die jaren nog om van het merk een blijvertje te maken.
Carreza zegt
Stiekem hoop ik eigenlijk dat de Preliator de ommekeer betekent voor Spyker. Geen gezeur of loze beloftes meer, gewoon keihard werken en 50 exemplaren proberen verkopen en bouwen.
Ik heb veel respect voor het doorzettingsvermogen van Muller. Alleen hoop ik dat hij leert uit zijn fouten.
alfablog zegt
Als ik in die prijsklasse zou winkelen, kocht ik een Spyker.
thomasthomas zegt
Hoorde dat Jetcars hem een baan heeft aangeboden..
9000cse zegt
@thomasthomas:
Hoe zinloos kun je lullen?
stephanotis zegt
Trots ben je op je eigen prestaties (dan wordt door anderen vaak het woord hoogmoedig gebruikt), of die van je pappa of je kinderen. Trots zijn op auto’s uit je vaderland, noemen we dat geen chauvinisme?
potjak zegt
Absoluut respect voor de durf en het uithoudingsvermogen. Absoluut geen respect voor de manier van handelen.
kwatkam zegt
Deze man heeft een bord voor zijn kop. Leeft in zijn eigen waan. Niemand vertrouwt hem en gaat een Spyker bestellen. Waarschijnlijk moet hij nog van die 50 Audi V8 blokken af, dus hij blijft doormodderen. Ondertussen zitten leveranciers op hun geld te wachten van het vorige Spyker bedrijf, deze man laat een spoor van vernieling achter. Om deze auto gebouwd te kunnen krijgen, zal hij waarschijnlijk fakturen vooraf hebben moeten betaald.
Silverarrow zegt
Die introductie heb ik in 2001 ook meegemaakt en ik hoop nog steeds, net zo veel als toen, dat Spyker een gigantisch succes wordt. Net als iedere échte autoliefhebber.
Wat me vooral stoort is dat het hele Spyker verhaal niet om de exclusieve sportwagens draait, maar vooral over Victor Muller gaat. En dat is iets waar de media net zo schuldig aan zijn als Victor Muller zelf, getuige ook weer dit artikel. Als Victor slim is houdt hij zich op de achtergrond en laat hij publieke optredens aan een ander over om dit soort populistische stemmingmakerij de kop in te drukken. Als jullie als bloggers echt zo begaan zijn met het merk Spyker, dan zou ik eens beginnen met schrijven over de auto’s en niet over de persoon die er al dan niet op de juiste manier een succes van probeert te maken.
mariodv zegt
@Silverarrow: Ik ben het trouwens ook met jou eens!
mariodv zegt
De kunst van ondernemen is inderdaad keer op keer op je bek gaan en toch door gaan. En als je verder kijkt naar wat hij nog meer op zijn c.v. heeft staan dan is het ongepast om hem ’toe te eigenen’ en trots op hem te zijn (we zijn zijn moeder niet). De man heeft een prachtige loopbaan maar wij met zijn allen alleen maar van kunnen dromen. En ja, ik hoop heel erg dat er Spykers verkocht gaan worden..
draadloos zegt
Als jullie nu eens goed uit de doeken doen wat Victor (ja, ik mag Victor zeggen) allemaal wel bereikt heeft, ontstaat er niet elke keer een eenzijdig beeld wat alleen over Spyker gaat…
Rolf zegt
Afgelopen week de dames op de stand gesproken. Ja, ja, echte meiden uit het gooi! Die wisten mij te vertellen dat er al zeker 20 exemplaren van dit model verkocht moesten zijn!
Toen ik vroeg waar deze dan geproduceerd werd, of waar inmiddels het kantoor zat kon men geen antwoord geven. Helaas, weer de plank mis geslagen. Ingehuurde studenten die voor een appel en een ei zijn ingehuurd om 2 weken lang vriendelijk te lachen.
Ben benieuwd wanneer er daadwerkelijk weer factory-tours mogelijk zijn, of dat er überhaupt nog wat gebouwd gaat worden, gezien de website van Spyker die dit tot de mogelijkheid aanbiedt. @Wouterkars @Casper, sla uw slag! En maak er een leuke repo van!
pomoek zegt
Trots zijn op iemand waar je op geen enkele manier aan verbonden bent. Ik heb dat altijd raar gevonden. Omdat het een Nederlander is. Dat is dus het verbindende element. Daar moet ik trots op zijn. Op zijn prestaties voor ons land. Daar kanttekeningen bij zetten mag niet. Maaiveld argument. Nu ja. Maar wat heeft hij dan gedaan waar hij Nederland mee op de kaart heeft gezet?
Het ontwerp van de oorspronkelijke Spyker is gemaakt door Maarten de Bruijn. Door hemzelf uit aluminium geklopt in de schuur van zijn ouders. Toegegeven, het ding zag er niet uit, maar het was wel de oer-Spyker. Muller zorgde voor het kapitaal. Geld dat hij bij elkaar heeft weten te krijgen door, met name, ene management buy out van Wijsmuller. Hij heeft daarna het kledingmerk McGregor groot weten te maken. Heeft ie goed gedaan. Maar hij wordt hier door velen de hemel ingeprezen vanwege zijn automerk. Spyker. Hoeveel Spykers zijn er uiteindelijk verkocht? Niet veel. Een stuk of 100? Niemand die het weet. Maarten de Bruijn is allang verdwenen en is nu boten aan het ontwerpen.
De man heeft zijn zakken gevuld door meedogenloos te zijn. Dat mag. That’s business. Maar moet ik daar trots op zijn? Hoezo? Iemand die goed kan kopen en verkopen? Dat is geen waarde toevoegen, dat is gewoon handelen. Wat te denken van Donkervoort? Wim van der Leegte? Hub en Wim van Doorne? Gerrit Neuteboom? De Nederlandse studenten die elk jaar hoog scoren bij de Solar challenge in Australië? Als je dan zo graag trots wil zijn op een Nederlander dan zijn er wel betere keuzes dan Muller.
pinut187 zegt
@pomoek: mooi verwoord!
exclusieviteitsfreak zegt
Het slaat aan of niet, loop daar niet over te janken . . .
baardmijt zegt
Trots zijn op wat je hebt bereikt, daar kan ik me iets bij voorstellen. Trots op je kinderen, soit, ook dat zou kunnen.
Maar trots op iemand die toevallig in dezelfde regio is geboren? Dat begrijp ik niet.
lekbak zegt
@baardmijt: en daar, daar hebben we het probleem van Nederland.
Geen trots op je omgeving. Geen trots op je afkomst. Geen trots op je land, en zijn inwoners, en wat deze mensen bereiken.
Het gevolg is dat alle normen en waarden, alle rijkdom waar zo hard voor gewerkt is, zonder er twee keer over na te denken verkocht en verkwanseld wordt aan het buitenland. Buitenland wat die trots nog wel heeft, en daardoor misbruik maakt van ons Nederlanders om hun eigen land beter te maken!
baardmijt zegt
@lekbak: Het spijt me dat ik Nederland naar de afgrond help…
Ik werk hard om voor mezelf en mijn directe omgeving te kunnen zorgen.
Zet me daarnaast in als vrijwilliger om in mijn ogen een mooi project te helpen slagen, ter bevordering van de leefomgeving en sociale samenhang in de wijk.
Ik help mensen waar ik kan, treed iedereen zoveel mogelijk met vriendelijkheid en optimisme tegemoet.
Dat ik geen trots voel voor iets waar ik niet aan heb bijgedragen, wil niet zeggen dat ik geen drang tot verbetering voel.
Ik heb waardering voor mensen die hun nek uitsteken. Maar dat is iets anders dan trots.
pomoek zegt
@lekbak: het probleem daarmee is dat je als ware nationalist trots moet zijn op alles wat Nederlands is. Moet ik trots zijn op die schreeuwers die geen vluchtelingen willen opnemen? Trots zijn op bankmanagers die een economische crisis hebben veroorzaakt? Trots zijn op varkensstallen fabrieken in brabant? Ik denk dat de staat van ons land weinig te malen heeft met hoe nationalistisch haar burgers zijn. Nationalisme maakt blind. Ik sta wat dat aan gaat meer op de lijn van baardmijt.
lekbak zegt
@pomoek: ik val over zijn opmerkingen dat hij niet trots kán zijn op iemand uit zijn ‘regio’. Ik zeg dus niet dat je trots moet zijn op alles uit Nederland.
De mentaliteit van baardmijt is dezelfde mentaliteit die heel Nederland verkoopt. Als het management er persoonlijk geld aan kan verdienen verkopen ze de grote bedrijven het liefst aan het buitenland. Terwijl je in andere landen ziet dat men juist koopt, om hun eigen groot te maken. Dat is een kwestie van eer en trots. Iets waar we in Nederland veel te weinig van hebben.
baardmijt zegt
@lekbak: Je legt mijn woorden verkeerd uit. Ik zeg dat ik het raar vind om trots te zijn op iets wat iemand anders bereikt heeft of gedaan heeft, alleen maar omdat diegene in de buurt woont.
Niet meer dan dat. Jij doet net of dat direct betekent dat het welzijn van de Nederlanders me niet interesseert.
mashell zegt
@baardmijt: ik kan je wel volgen. Trots op iets waar je niets mee te maken hebt (helden als Max Verstappen, Victor Muller, DJ Tiesto, het Nederlands elftal (ahum)) is misplaatste trots die dient om bij gebrek aan eigen succes toch nog ergens blij om te zijn. Dat we dit tot maatschappelijk cultuurgoed hebben gemaakt draagt bij aan de teleurgang van Nederland. Als je niet meer streven naar eigen successen maar meeliften op successen van anderen dan gaat het mis. Dus weg met de misplaatste trots, de oude kernwaarde nuchterheid weer voorop en hard werken. Nu het Nederlands elftal in de goot ligt is precies het moment om van de verering van de valse helden af te stappen. Zoiets zou ook de populisten en zelfverrijkers aan de top de wind uit de zeilen nemen.
exclusieviteitsfreak zegt
Moest ik voor de verschrikkelijke keuze staan tussen een Spyker en een Pagani, dan opteer ik onmiddelijk voor een Pagani, sorry Victor, maar jou idee over sportiviteit en luxe is niet zoals iemand met gezond verstand het wil, je bent er te vaag in, ook al is het vliegtuig op zich destijds zeer goed geweest, maar ’n vliegtuig is geen auto, daarin doet de Amerikaanse Mustang het vele malen beter met de auto : https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiNkZjm6r7LAhVCGZoKHarBDssQFggyMAU&url=http%3A%2F%2Fwww.ford.com%2Fcars%2Fmustang%2F&usg=AFQjCNGI3K_XrSAOcAgrI-XAaEBm_eFhEA&bvm=bv.116636494,d.bGs , dat is pas zoals het hoort te zijn . . . , sorry hoor . . .