Er hangt een donderwolk boven de slechtst verkopende bestseller. Een model in de Toyota line-up dat extreem goed verkoopt, maar hier niet.
Inschattingsfoutjes. Iedereen maakt ze. In het verkeer vaak vervelend, want het kan zorgen voor een ongeluk. Als bedrijf is het ook zeer vervelend, want het betekent soms verlies en soms verspilde moeite. Dat laatste lijkt het geval bij een beslissing die Toyota recent maakte.
Slechtst verkopende bestseller
Hoofdrolspeler is de Toyota Camry. Vroegâh helemaal niet raar dat die gewoon in de prijslijsten staat. Hij is hier immers gewoon vanaf 1987 tot 2004 nieuw geleverd in vijf generaties. Vanaf 2004 bleek echter dat de markt der grote sedans, helemaal met grote zuipende V6-motoren, hier niet echt meer de norm waren. De stationwagon en ondertussen ook de SUV rukten op en bovendien koos men liever voor de wat meer Europese Avensis.
Einde verhaal voor de Toyota Camry? Absoluut niet. Elders ter wereld, vooral de VS en grote(re) Aziatische markten, was de Camry dé auto. Iets meer auto dan de Corolla en toch nog redelijk te betalen. De slechtst verkopende bestseller, dus. Met de Corolla in je assortiment zou het nooit de best verkochte auto ooit worden, maar we mogen de Camry toch ondertussen wel toevoegen aan het rijtje best verkochte auto’s aller tijden. Om die cijfers nog een beetje op te krikken, kwam de auto terug naar Europa!
Camry in de oude wereld
Tenminste, het idee was om de cijfers op te krikken. Je kan hem alleen krijgen met een 2.5 liter hybride viercilinder, waardoor hij iets voordeliger in de milieucategorieën zou moeten belanden. Kijken we even naar Nederland, dan heeft dat niet gewerkt. Als er geen stekker aan zit mag je er hier gewoon de volle mep voor betalen (en leasen is ook niet belachelijk voordelig) en dan nog: voor net iets meer dan de vanafprijs van 41.995 euro heb je ook bijvoorbeeld bijna een Audi A4 en directe concurrenten als de Passat, Insignia en Talisman zijn een flinke duit goedkoper. Het is geen recept voor succes hier, maar wij zijn niet de enige.
Exit in die Heimat
In Duitsland heeft Toyota namelijk aangekondigd dat ze gaan stoppen met de Camry. De return heeft slechts twee jaar geduurd en in het hele jaar 2020 kochten slechts 544 mensen een Camry in Duitsland. Wat concurrenten doen is niet bekend, wel is bekend dat de enige auto’s die onder de Camry komen qua aantallen de GT86, Supra en Mirai zijn. In Nederland is de situatie niet anders en hier zijn er zelfs meer Mirais verkocht. Er vonden namelijk niet eens vijftig Camry’s een eigenaar.
Een geinig idee om een grote naam terug te krijgen in onze markt, maar wij durven het toch een inschattingsfout te noemen. In een crossover- of SUV-wereld is de Toyota Camry – in ieder geval hier – ten dode opgeschreven. Officieel kan de slechtst verkopende bestseller hem hier nog bestellen, maar wij vrezen het ergste. (via Autohaus)
Flutterbi zegt
Mooie tip voor de tweehands kopers onder ons. Over een paar jaar op te pikken voor weinig. Veel ruimte/grote motor/luxe + de degelijkheid van Toyota voor een zacht prijsje.
tjorque zegt
Die twee man en een paardenkop die nu een Camry gekocht hebben zijn liefhebbers die net hun vorige Camry met 800k op de teller hebben weggedaan omdat de stof van de zetels er toch niet meer zo netjes uitzag en het stuur versleten is.
Dus als je binnen 16 jaar een afgeleefde camry wilt kan je inderdaad een dealtje doen 🤣
Robert zegt
@tjorque: zo’n beetje wat in deze meme is samengevat:
https://9gag.com/gag/a1WOE0Y
tjorque zegt
Heerlijk 🤣
erikabarth zegt
@flutterbi , betere tip is lekker laten staan.
Zompig onderstel en wat zijn ze vreselijk lelijk.
rutgerg zegt
Als ik taxi chauffeur zou zijn zou ik t wel weten en een camry rijden.
maussieknip zegt
Is toch exact dezelfde auto als een Lexus ES
lekkerlinksrijden zegt
@maussieknip: nee
arias zegt
De Camry doet het in Frankrijk zeker niet slecht. Heb er een aardig aantal zien rijden in Parijs. Ook in Spanje doet de Camry het niet slecht, ook in Polen schijnt de Camry het goed te doen
kevertje zegt
Tja, Toyota, noem mij nog één model waar… ofwel de tijd is niet blijven stilstaan in het design, ofwel het meest vreemdsoortige Japanse barok in de lijnen zit, ofwel de motoren onbetaalbaar zijn geworden in Europa. De kwaliteit en betrouwbaarheid kan misschien top zijn, maar het oog wil ook wat. Je koopt ook geen lelijke bureau-lamp omdat hij eeuwig meegaat.
vaakbenjetebang zegt
@Kevertje: Zo’n nieuwe Corolla SW is, voor wat het is, toch echt niet lelijk te noemen als je hem vergelijkt met zijn concurrenten.
pa045 zegt
@kevertje: nee. Wij gaan voor een BMW. Die hebben nu tenminste allemaal Chinese Barok.
vaakbenjetebang zegt
Ach, de Camry. Wie herinnert zich nog de generatie waarvan de station zowaar twee (!!!) achterruitenwissers had?
durashift zegt
Ik.
mauwerd zegt
Ik snap ook niet dat je dit zou kopen. Kan niets trekken, is traag, geen mooi design en de binnenmaten zijn in vergelijking met de buitenmaten ook niet geweldig. Voor minder geld heb je een Superb, Mazda6 of voor hetzelfde leuke auto’s als die Alfa of een instap 3 serie.
vetnek zegt
@mauwerd: u schetst uw vrouw?
mauwerd zegt
Van één Camry is de eigenaar inmiddels gevonden!
frank2b zegt
Dus als ik het artikel goed lees dan begrijp ik dat in Nederland meer dan 50! Mirai’s verkocht zijn?
Écht?
sabrerator zegt
@frank2b:
Een taxibedrijf in Den Haag rijdt met die dingen.
NOLA saints zegt
@frank2b: Zie ze vaak rondrijden in regio Den Haag. Als taxi, met een gemeente logo of die ene van de Directeur van Shell Nederland.
durashift zegt
Hangt ervan af of men generatie 1 en 2 bij elkaar op telt?
In Ede / Arnhem en omgeving rijden ook Mirai’s met blauwe platen rond. Besteld vervoer (leerlingen).
Loek zegt
@frank2b: dat klopt zeker, al is het meeste gaan zitten in auto’s in de verkoop voor gemeenten en andere instanties.
https://www.autoblog.nl/nieuws/ambtenaren-in-groningen-gaan-aan-de-toyota-mirai-878853
Particuliere verkoop zal nog niet zo hard gaan, maar goed, bij de Camry dus ook niet.
redbeams zegt
Lelijk is ie niet maar spannend kan ik ‘m ook niet noemen.Design is gewoonweg nog steeds te amerikaans.
roadster zegt
Een kennis heeft er vorig jaar een nieuw gekocht en is er erg tevreden over. Ik heb er een paar keer in gereden en het is best een fijne auto. De enige auto waar ik de stoel niet helemaal naar achteren kan zetten, omdat ik dan niet meer fatsoenlijk bij de pedalen kan.
bischero zegt
@topless: nou ouwe reus, dat is me ff wat. Ik heb dat met 1.88m ook in de D segment VW en BMW’s.
roadster zegt
Ik ben 1.92 en zet altijd automatische de stoel helemaal naar achteren. Ook in VW’s en BMW’s. De Camry is de eerste waar ik hem vervolgens weer terug naar voren moest zetten.
vpowert zegt
Ik begrijp niet waarom de hele taxi branche niet massaal Camry’s en ES’en is gaan kopen toen de BPM vrijstelling ophield. Zo’n Camry of ES biedt toch hele lage TCO en is ook prima representatief? Misschien was het de timing en zijn er nauwelijks nieuwe taxi’s verkocht sinds de BPM vrijstelling voor taxi’s is verdwenen begin 2020.
durashift zegt
Kopen veel taxibedrijven dan nog zelf auto’s in?
Is vooral lease (financial) door bepaalde aanbieders geregeld, dacht ik. Tegenwoordig inclusief BPM afschrijvingscomponent.
goodvibrations zegt
Unique selling point van Toyota en Lexus is kwaliteit.. Dat maakt ook zo’n Camry de betere keuze..
In de tweedehands prijzen zie je het overigens wel terug.. Maar nieuw niet..
erikabarth zegt
Als je niets met auto’s hebt koop je een camry.
cdlop01 zegt
Zakelijk 2 rijden. Opvallend zuinig, 1 op 19,5 is geen probleem, zuiniger ook. Verbruik op niveau Corolla hybrid. Probleem is dat in Nederland en ook Duitsland door importeur helemaal niets gedaan is met de Camry, ook Lexus krijgt nauwelijks ondetsteuning van Louwman. Tja dat doet Vag toch echt veel en veel beter.
durashift zegt
Lexus Amersfoort is opgedoekt ja. Herstructurering van het netwerk heet het dan..