Alleen de ijstruckers van Discovery Channel kunnen nog een beetje rijden, de vaardigheden van de rest van de (t)rukkers laat danig te wensen over.
Oh hallo vrachtwagen chauffeurs van Nederland. Leuk dat jullie meelezen! Wisten jullie dat er een probleempje is als je met een lege truck rijdt. Een lege truck schijnt wat heftiger te reageren op harde wind en extreme gladheid. Ze waaien om, glijden van de weg of doen een combinatie van beiden. Of rijden expres een brug eruit. Dat was voldoende aanleiding voor file-goeroe (voor al uw feesten en files) Patrick Potgraven om te pleiten voor een verbod om met vrachtwagens te rijden tijdens extreme omstandigheden.
Nu niet roepen dat dat slecht is voor al die arme vrachtwagen-ondernemers, want dat is dus niet zo. Onder bepaalde omstandigheden op de weg zijn trucks helemaal niet verzekerd, dus dat is een onvaardbaar risico voor de transporteur. Bovendien gaat hier het prisoners dilemma op en dus moeten we daar even keihard overheidstechnisch op ingrijpen. Als alle vrachtwagens tijdens drukte gewoon even wachten, dan kan de rest gewoon snel naar plaats van bestemming. Daarna is de weg een stuk leger en kunnen de (t)rukkers ongestoord hun weg vervolgen. Dat is nu een win-win situatie. Het moet alleen een klein beetje afgedwongen worden, maar daar hebben we straks uitstekende instrumenten voor.
Stef_4 zegt
Lijkt me niet reeël, hoe moet alles dan bevoorraad blijven, wat in deze tijden dus extra noodzakelijk is
AutoInformatief zegt
En als het dan een paar dagen slecht weer is en de supermarkten niet meer bevoorraad worden?
Dan staan er files naar de groothandel zeker, vol mensen die een pak melk gaan kopen…
John zegt
Ik pleit al jaren voor een vrachtwagen vrije spits. Van 7.30 tot 9.00 de weg af. En van half 5 tot 6 ook opsodemieteren met die bakbeesten.
Verder toch altijd wel respect voor de inparkeerkunsten van die vrachtwagenpiloten…
JanC zegt
@John: De meeste vrachtwagenchauffeurs zitten langer op de weg dan alleen tussen die tijden. Ze moeten van punt A naar B, wat vaak langer in afstand is als van je huis naar je werk. Veel chauffeurs beginnen ’s ochtends om 6 uur al. Dat jij ze tegenkomt in de spits betekent dus niet dat vrachtwagenchauffeurs maar een andere tijd kunnen opzoeken om te rijden. Die truckers zijn in de meeste gevallen al een paar uur onderweg en hebben nog even te gaan.
batoutofhell zegt
@John: Chauffeurs zijn gebonden aan de rijtijdenwet waardoor ze maximaal 10 uur mogen werken, waarvan 9 rijden. Als je 2 keer per dag anderhalf uur verplichte pauze in gaat voeren heb je daardoor 2 x zoveel chauffeurs nodig. (wel goed voor de werkgelegenheid!) Plus dat de chauffeur eerst terug moet naar de zaak om chauffeur te wisselen, extra kilometers dus!
alltimer zegt
ik denk dat eerder dat menig weggebruiker best wel even een cursusje voertuig-van-25-maal-zo-zwaar-naast-u kunnen volgen.
en die ijstruckers op discovery, die hebben het alleen moeilijker door de kou.
met 30 ton per as ongeveer, heb je al gauw grip…
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@alltimer: ik weet niet waar jij 30 ton per as hebt, in nedeland is de normale asdruk 9 ton voor opleggers en 11,5 ton voor een heavy duty aangedreven as.
Saab_Spyker_Automobiles zegt
Ze kunnen prima in de nacht rijden om de winkels te bevoorraden.
Grootste probleem is de banden. Vrachtwagens mogen namelijk op slicks rijden. Een winterbanden plicht voor vrachtwagens zou alle problemen direct oplossen. Als je goede banden hebt onder je vrachtwagen kun je prima op sneeuw en gladde wegen rijden……
Ahura zegt
Wat een domme stelling. Bedrijven, winkels, groothandels enz enz moeten toch echt bevoorraad worden. Als dat niet gebeurd dan heb je nog veel grotere problemen. Nee ik zeg; de helft van de automobilisten moet eens dichter bij werk wonen, meer thuiswerken, meer carpoolen of gewoon de fiets/brommer pakken..
Ahura zegt
oja en ik vergeet openbaar vervoet
RaKiM zegt
@Ahura: nou openbaar vervoer liever niet die treinen bijvoorbeeld zitten al bomvol tijdens het spits uur
Ahura zegt
@RaKiM: files ook ;) Ik zit zelf ook liever in de auto maar toen ik in R’dam woonde en in Den Haag stage liep (jij mag raden waar haha) was ik ong. even lang onderweg met de auto als met de trein en dan met de bus een stuk
Laurens zegt
Oh, heerlijk, Nederland we reageren op incidentenland. Over 20 jaar de eventuele maatregelen weer afschaffen als iedereen een discussie over nut en noodzaak ervan begint, en dan weer van voorafaan. Waar blijven de kamervragen…
alltimer zegt
@ saab_spyker_automobiles:
ik heb het over die iceroad-truckers in noord canada, die hebben al snel 30 ton per as…
Freewarefreak zegt
Ik heb niks tegen truckers. Ik heb er ook twee in mijn familie.. en ik weet dat ze nodig zijn. Zonder bevoorrading staat alles stil.
Toch.. ik heb het gevoel dat truckers gewoon niet goed genoeg hun rijkunsten aanpassen aan de omstandigheden. Gisteren ook op het nieuws met die gladheid… het is niks als geschaarde vrachtwagens… waar komt dat dan door? Dan rijden ze toch gewoon te hard in een situatie die dat niet toeliet.. anders gaat dat ding niet dubbel.. en natuurlijk personenauto’s slippen ook.. maar truckers zijn beroeps. Die moeten begrijpen wat de consequenties zijn als ze de fout in gaan. Denk ik dan…
Mika zegt
Nou heb je effe..
1: vrachtwagens zijn nodig voor het bevoorraden van winkels enz..
2: ja ook ik heb een hekel van vrachtwagens die inhalen met 90 terwijl ze maar 80 mogen?
3: Die mannen/vrouwen doen ook maar hun werk.
4: kun je dan gelijk mensen in een Peugot 307 sw en dergelijk en natuurlijk de altijd fijne hybride hippy`s van de weg halen die met 100/110 een vrachtwagen gaan in halen in de spits?4
5: Graag ook gelijk de links rijders die met 110 links blijven hangen van de weg halen?
bijvoorbaad dank haha
JTK zegt
Winterbanden verplichten, en vrachtwagens alléén toestaan op de rechterrijbaan! Daarnaast de maximumsnelheid verhogen naar 90 tot 100 km/h. Dan is veiligheid gewaarborgd en is er een permanent inhaalverbod wat ongelukken e.d. door inhalende vrachtwagens beperkt. De maximumsnelheid verhogen zorgt ervoor dat de trucks een grotere afstand kunnen afleggen in een bepaalde tijd, wat er weer voor zorgt dat er minder gedoe is met de rusttijden. En zo worden de winkels ook nog eens accuraat en snel bevoorraad. Daarnaast lijkt me een kleiner snelheidsverschil op 1 en dezelfde weg ook veel veiliger.
Ik heb gezegd ;)
tripple zegt
het ligt niet de truckers hoor, maar gewoon aan iedereen die op de weg rijdt,
het is gewoon een feit hollanders kunnen geen autorijden, dus jullie niet.
bakkerst zegt
@tripple:
das nou gek he, ik ben zelf hollander, en ik vind dat ook.
ik heb veel vrienden/vriendinnen van buiten nederland, die hier (tijdelijk) studeren en/of werken, en allemaal klagen ze over de kwaliteit en kunsten van de nederlandse automobilisten..
grappig, ze staan dus niet alleen
JanC zegt
@bakkerst: Haha, een dagje in een land als Letland, Ierland of een andere bananenrepubliek waar je zonder rijopleiding de weg op mag en ik wil je wel weer horen. Nederlanders zijn bij lange na niet de slechtste bestuurders.
Pixed zegt
Er zijn percentage gewijs evenveel cowboys onder vrachtwagenbestuurders als bij automobilisten. Alleen is de impact van een ongeval vaak veel erger wanneer er een vrachtwagen bij betrokken is.
Een bepaalde groep viseren is geen oplossing volgens mij. Ieder op zich dient zijn rijstijl aan te passen. Linksrijders, trage rijders inbegrepen.
maferick74 zegt
kunnen niet autorijden!!!!!!
Hendrik : zegt
Truckers van de weg tijdens de spits zie ik iemand zeggen.
De truckers zijn de enigen die nodig zijn op de weg. De mensen die naar hun werk moeten, die kunnen wel van de weg af tijdens de spits. Veranderen ze hun werktijden maar. Of ze gaan met de trein. Een vrachtwagen is niet te vervangen, het spoor kan de extra goederen treinen niet aan en de binnenvaart heeft ook een te lage capaciteit.
Over de gladheid, er is GEEN minimum bandenprofiel voor vrachtwagens. Ook zijn ze niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Wordt dit wel verplicht dan is er al veel opgelost.
Vele ongelukken is ook gemakkelijk te verklaren. Een vrachtwagen die gaat schuiven houd je niet meer tegen. Een auto heeft allemaal snufjes en is een stuk lichter waardoor je die met een beetje kunst en vliegwerk wel op de weg kan houden. Vrachtwagens hebben meestal ook van die snufjes maar de trailer is een ander verhaal. Daarnaast, door het gewicht en de grootte heeft een slipper van een vrachtwagen grotere gevolgen dan een auto.
De automobilisten hebben vaak geen idee van wat een vrachtwagen is en hoe die reageren. Oke, vrachtwagenchauffeurs zijn ook niet allemaal heilig maar als ik zie wat voor capriolen automobilisten soms uithalen dan is het een wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren.
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Hendrik ::
Helemaal mee eens.
Wat echter ook een nadeel is voor de truckers, is dat je totaal geen gevoel hebt in je stuur, rem stoel etc. overal zit lucht vering/bekrachtiging tussen. Daardoor is het voor trucker tegewoordig moeilijker aan te voelen hoe de auto reageert op de weg/omstandigheden.
super zegt
@Hendrik ::
lekkere mentaliteit, waar denk je dat het geld vandaan komt om al die goederen te kopen die jij (kennelijk) naar een of andere winkel/bedrijf rijdt? Als er niemand naar kantoor rijdt is verdient niemand geld, hoef je gelijk niet meer te bevoorraden. En waarom zou bevoorrading kantoortijden aan moeten houden? Het belangrijke van kantoortijden is dat het mensen in staat stelt samen te werken, een noodzaak die in veel mindere mate geldt voor bevoorrading van goederen.
batoutofhell zegt
@super: bevoorrading word al buiten kantoortijden gedaan, maar dit is hoofdzakelijk bij bedrijven waar ze een sleutel van hebben. Hoe wil jij je bedrijf buiten kantoortijden gaan laten bevoorraden? Iedereen een sleutel en de alarmcode van je bedrijf geven (nou ja, chauffeurs althans)?
mrB zegt
je hebt wel een punt dat trukkers tijdens drukte in slecht weer de weg af zouden moeten gaan. Maar als de drukte voorbij is moeten toch ook de supermarkten bevooraad worden. En ik denk dat de meeste trukkers beter rijden de de gemiddelde automobilist. wouter, je hebt zelf ook een klein stukje vrachtwagen gereden, maar dan hoef je nog niet zo negatief te doen, ze rijden wel met veel gewicht rond, respect daarvoor!
TonB zegt
Beste Wouter,
Ik snap de link met het prisoners dilemma niet en dat terwijl ik daarvoor/daarop gestudeerd heb.
Verlicht mij.
bakkerst zegt
eigenlijk moet dus gewoon iedereen thuisblijven in de spits en tijdens extreme omstandigheden..
BJ zegt
Wat ik zo bizar vind is dat juist vrachtwagens massaal in lijken te gaan halen als de omstandigheden verslechteren. Laatst ook met veel sneeuw, de hele snelweg rijdt 60/70 en vervolgens gaan die lompe bakbeesten met 90 in halen.
Of bij tijdelijke wegvakken zoals wegwerkzaamheden op de A2; Veel regen en water, geen ZOAB dus één grote spray. Als vrachtwagens daar gaan inhalen wordt de derde rijbaan met de betonnen muur erlangs opeens heel smal als je geen zak meer ziet door die spray.
ASO’s heb je bij zowel automobilisten als trukkers, maar gezien de impact van een ongeval en enige profesionaliteit die je zou mogen verwachen, kan je het trukkers wat mij betreft wel zwaarder aanrekenen als ze onverantwoord bezig zijn.
batoutofhell zegt
@BJ: De nadruk ligt hier op: in LIJKEN te halen. Een inhalende vrachtwagen met slecht valt altijd meer op dan de personenwagens die ook voorbij scheuren. En het is dan al gauw…al die vrachtwagens…. :-S
Mardec zegt
De gemiddelde trucker is een veel betere chauffeur dan de meeste mensen.. Dus waar om zou je ze eraf halen? Het is meestal door de stommiteit van een ander dat zij in een ongeluk betrokken zijn.
Al de “oude péé’s” mag je van mijn part wel van de straat halen. Ze zijn levensgevaarlijk bij gewone condities, laat staan bij vriesweer. Heb er zaterdag ene zien crashen.. zucht.. en dan nog volhouden dat ze het nog kunnen..
Hendrik : zegt
Saab Spyker,
Je hebt minder gevoel idd maar om nou te zeggen dat het een groot nadeel is, nee. Het heeft wel gevolgen maar niet heel grote.
toyotaprius zegt
@Hendrik : Ik geef je groot gelijk.. Ik vraag mij daad werkelijk af, wie er hier doorheeft, hoe belangrijk vrachtauto’s in ons land zijn. Terwijl een groot aantal mensen die in de spits, in de file staan. Op weg naar hun werk, ook met het OV kunnen gaan of thuis kunnen werken…
Heel simpel… geen vrachtauto, geen boodschappen bij de AH, kleding bij de New Yorker, Esprit of Londsdale shop, geen modem voor je internet.. En ga zo maar door. Vrachtauto’s zijn onmisbaar in het algehele logistiek proces. Ok, je hebt natuurlijk goede en minder goede chauffeurs. maar geldt dat voor de auto niet? Kan mijn niet voorstellen met die gekken die 160 bumper klevend voor bij schieten of met 110 inhalen en links blijven rijden..
We kunnen bij problemen, altijd lekker wijzen naar een ander. Is wel lekker makkelijk, maar kijk ook eens in de spiegel.
Merry zegt
@Hendrik ::
Ja want mensen bepalen zelf hoelaat ze kunnen gaan werken en de trein is voor mensen die naar hun werk gaan net zo handig als voor het bevoorraden, niet dus.
Precies jou reactie is wat er mis is met 80% van de truckers, aggorantie.
Als ze dan zo goed weten hoe het zit, waarom pas je je niet aan dan?
Truckers vinden altijd dat de rest zich aan moet passen zodat de “koningen” van de weg door kunnen denderen.
frank zegt
doen, morgen. gelijk. kijk maar waarmee elke lange file begint in de winter of andere extreme weersomstandigheden. altijd vrachtwagens die crashen. en dat maakt me niet uit. maar het duurt altijd zolang totdat die zooi is opgeruimd. en daar zou zowieso extra aandacht naarmoeten uitgaan. het opruimen van de rotzooi. onnodig links blijven staan 5000 euro boete. en bij ongelukken, eerst de weg vrijmaken en daarna pas de schuldvraag bekijken. met camera’s kun je de situatie haarscherp terugvinden.
JanC zegt
@frank: Ja, maar zijn er bij zulke omstandigheden – in het algemeen zelfs – niet net zoveel auto’s betrokken bij aanrijdingen als trucks? Waarbij de meeste truckers veel meer kilometers maken als gewone autobestuurders?
Timmie zegt
Truckers denken enkel in termen van economische schade. Dat is nog steeds een topprioriteit…
Hendrik : zegt
Merry, ik ben geen trucker hoor en arrogant kun je mij zeker niet noemen. En men kan prima met de trein, doe ik zelf ook heel vaak.
En hoe moet een trucker zich aanpassen dan?
Frank, lees mijn eerste reactie eens en kom dan nog eens met een verhaal.
Prius, idd.
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Hendrik ::
Rijd zelf regelmatig op een YA 328 uit 57. Alles gaat super zwaar maar je weet wel wat er gebeurd, vooral met sneeuw en gladheid. Je voelt dan het kan nog net maar volgende keer toch iets rustiger. Rij ook regelmatig een Daf CF daar is het “grijze” gebied toch een stuk kleiner. Tuurlijk met normaal weer en regen merk je het niet maar als het extremer wordt is alle lucht toch een nadeel.
r4c zegt
De meeste die hier lomp reageren over vrachtwagens.
Zijn meestal van die gejaagde bestuurders, die niets kunnen verdragen van een andere!
Dus kijk eerst naar jezelf en dan naar de rest!
marc zegt
@Alltimer: Die ice road truckers hebben never nooit niet 30t per as. Ook daar hebben ze meer aslijnen als ze zware dingen vervoeren. En ijs is breekbaar, dus hoge puntlasten zijn nog funester dan op de gewone weg… (lees: de 1e die met 30t asdruk over het ijs rijd krijgt zwemles) NL heeft volgens mij de hoogst toegestane aslasten in Europa en ook in Noord Amerika zijn ze volgens mij niet hoger op de normale weg.
@BJ: Ik heb me toen ik rond de kerst in NL was op de snelweg doodgeergerd aan al die zieltjes die met 60 op de rechterbaan gingen rijden toen het 1e sneeuwvlokje bleef liggen. Kan me best voorstellen dat je het na een tijdje als chauffeur ook helemaal gehad hebt met al die lui die langzamer dan langzaam rijden omdat er een vlokje sneeuw op de grond ligt en er maar weer eens een weerswaarschuwing afgegeven is.
Valleyman zegt
Juist ja en dan binne 3 weken als alles goed gekeurd jezelf opeens afvragen waarom de plaatselijke supermarkt geen pruimen en brilledoekjes meer heeft…
Daar is weer over nagedacht!
Staat inderdaad in schril contrast met die ijstruckers… of die mensen die hun trucks door de bergen sturen…
florisw zegt
wat Stef 4 zegt. Dit gaat nooit lukken.
Mavada zegt
Onzin, want ook ‘zonder transport staat alles stil’. Trouwens, wat is extreem weer? Toch die paar sneeuwvlokken waarvan NL direct van de kook is! In het Oostblok rijden ze ‘gewoon’ door hoor.
JanC zegt
@Mavada: In het Oostblok rijden ook geen bussen, treinen e.d. Er wordt wel graag op zoiets gewezen, maar daar waar sneeuw de uitzondering is zie je toch dat het verkeer tot stilstand komt.
Oederdekoe zegt
Ik ben zelf (t)rukker en ik vervoer mazout naar mensen.
Dus als jullie bellen: “hey, ik zit zonder mazout, kunnen jullie snel even komen?” moet ik dan antwoorden: “sry mevrouw maar vandaag sneeuwt het teveel, je zal nog een dagje in de koude moeten zitten”
Denk niet dat mijn klanten dan zo blij zullen zijn xD
maarja, als je zelf niet met de vr8wagen rijd weet je niet waarvoor hij allemaal goed is :)
Frankypanky zegt
@Oederdekoe:
En dat is nou het kern van het probleem;
Men heeft geen kennis ervan, maar dat is (kennelijk) geen belemmering om de domste uitspraken te doen!
En ja, weet je hoe irritant het is als mensen bij het eerste sneeuwvlokje al 60 gaan rijden of zelfs 40 km/u!!!!
Had er eentje op de A15/A16 richting Zwijndrecht, een Ford Mondeo! Ik zag in de verte al een paar vrachtwagens van baan verschuiven, toen ik ‘aan de beurt’ was…
Verderop zag ik nog meer sneeuw liggen, dus ik wilde (te) snel naar rechts…nou, tot twee keer toe mijn achteras kwijt!!!
En Hendrik (2 February 2010 om 17:26) heeft gewoon gelijk!
Ga je ’s nachts laden en lossen, krijg je weer gezeik over geluidsoverlast…Hebben wij bij TNT ook al last van, aangezien onze chauffeurs vanaf 0350 uur rijden!
Typisch Nederlands, altijd klagen om het klagen!!!
:roll:
Hendrik : zegt
Super, zoals je hebt kunnen lezen ben ik zelf geen chauffeur.
En bevoorrading gaat niet alleen tijdens kantooruren alleen je kunt niet te vroeg gaan want dan gaan mensen zeuren over geluidsoverlast. Op zich terecht.
Samenwerken kan ook van 10 tot 6 of van 8 tot 4. En als je met de trein gaat, kun je in de trein al met elkaar praten.
Search zegt
Oh!! En ik de hele tijd maar denken dat ze expres op de linker baan belanden om met 1km/u verschil in te gaan halen, is dus allemaal de schuld van de wind en wat dan ook. :)
Cantago zegt
Beetje onzin dit, ik kan ook genoeg situaties verzinnen waarin een truck wel kan rijden en een auto niet! Moeten we dan auto’s gaan weren? Ik denk dat er best andere mogelijkheden voor truckchauffeurs zijn!
mashell zegt
>Moeten vrachtwagens de weg af tijdens extreem weer?
Ja. Bij extreem weer trucks van de weg, neem je het grootste risico op grote elende weg. Alleen hoe doen we dit in praktijk? Nieuwe borden? Radio oproepen? In het Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans, Pools, Lets, Litouws?
JanC zegt
@mashell: Wie betaalt de duurdere producten in de supermarkt? Ik wil je wel eens weer horen als er geen benzine is aan de tank en geen brood in de supermarkt.
christof zegt
het zijn de automobilisten die om 07.55u vetrekken om dan om 08u op hun werk te zijn, die allemaal samen komen. ze zouden daar beter iets op zoeken
HDM zegt
Kun je niet beter proberen om het gebruikelijke aanwezige beeldmateriaal te verbieden? :P
zdev zegt
Stop alle moekes en fossielen maar in bus en trein. En kom met een goede subsidie voor 4×4’s en winterbanden. Dan is de rechterbaan voor de truckers (gewoon doorstampen met 80) en de linkerbaan voor de 4×4’s! File probleem opgelost. Laat die winter nog maar even doorsneeuwen en vriezen.
Peter zegt
Laat ons vrachtwagen chauffeurs maar een weekje thuis.
Wedde dat het rustig wordt op de weg zonder brandstof.
Geen vrachtauto’s geen bussen en geen personenauto’s.
Nee, mensen jullie weten niet waar je over praat.
mb man zegt
Laten ze eerst maar is die weg goed schoon houden en onderhouden.Variabele werktijden voor de kantoorlui,meer thuis werken.KAn het vrachtverkeer op een normale manier het land bevoorraden.Belachelijk dat men allemaal tegelijk en alleen in die auto naar het werk rijdt.
wimbers zegt
wij werekn zoveel mogelijk variabel. ik begin een aantal keer per week om 10 uur en werk dan tot 7. nadeel is wel dat je je kinderen dan een half uur ziet als je thuiskomt.
het verschil met eenploegenbaan is dat bij de meeste kantoorbanen vroeg beginnen niet veel uithaalt, want vroeg wegkomen is er echt niet bij, zit je nog van 7:30 tot 18:00 te buffelen, sta je 2 keer vast…
dit land is gewoon te druk, er is geen enkele ruimte voor fouten i de infrastructuur.
het hele systeem waar we proberen onszelf in rond te manouvreren is uit de jaren 60 tot 80. het zou eens tijd worden dat de wegen worden aangepakt.
de bevolking is onderhand verdubbeld in die tijd.
en als je veel hecht aan natuur moet je niet (meer) in west nederland zijn..
zoek een baan in groningen en ga daar op fietsafstand wonen. iedereen blij.
wimbers zegt
Hmm. Voortaan toch maar even de spellingscontrole gebruiken…
b0z4 zegt
Laat die truckers toch , wij zijn altijd de gene die hun inhalen en met slecht weer kunnen zijn ons een keertje inhalen :P gun ze de pret :P
pietje zegt
Inderdaad van de weg af met die gasten ! Ook vandaag weer allerlei incidenten die zorgen voor lange files ( Ketelbrug, Zwolle ), verder invoeren voor vrachtwagen: winterbanden, inhaalverbod en een maximale snelheid van maximaal 80! En dit handhaven. Tevens een stevige periodieke keuring voor vrachtwagens en de chauffeurs af en toe bijscholen !
JanC zegt
@pietje: Ik denk dat vrachtwagenchauffeurs betere chauffeurs zijn – in het algemeen – omdat die meer op de weg zitten als jij. Wellicht dat jij eens bijgeschoold moet worden (periodiek dan)
batoutofhell zegt
@pietje: periodieke keuringen voor vrachtwagens (jaarlijks) en chauffeurs (5 jaarlijks) zijn er al.
Maar bij verplicht invoeren zullen we daaraan toevoegen: Snelheidesbegrenzer op personenautos, winterbanden, verplicht 1 of 2 rijlessen met een vrachtwagen binnen een half jaar na behalen van rijbewijs B.
jemoeder zegt
Is best te doen tussen 7.00 en 9.00 van de weg af, lekker aan de koffie en gebakken eitjes. En tussen 17.00 en 19.00 eraf lekker een balletje. Maar wel doorbetalen aan de werkgevers en werknemers dus prijs doorberekenen voor de gedwonge pauzes!Weer 15 cent per liter duurder die benzine. Het kan maar aan elke keuze kleven consequenties!
batoutofhell zegt
@jemoeder: Helaas is dit niet zo simpel. Cauffeurs zijn gebonden aan de rijtijdenwet en als je dit soort acties in gaat voeren, dus 2 keer per dag 2 of 3 uur geen trucks in de spits, kunnen de chauffeurs hun rit niet legaal afmaken. Moet er dus een extra chauffeur op elke wagen komen om alles rond te kunnen krijgen?
René zegt
Helaas reageren bij alleen maar mensen die nog nooit in zo’n auto gezeten hebben. Vrachtwagens weren tijdens spits en sleccht weer, winkels midden in de nacht bevoorraden. Waar haal je het vandaan??? Als je midden in de nacht een Appie gaat bevoorraden krijg je flessen etc. naar je kop als chauffeur. Geloof me, vrachtwagenchauffeurs hebben meer last van personenauto’s als andersom! Leer eens met 100 in te voegen! En als het glad is en je wilt toch die truck inhalen ga dan naar rechts als je er ruim voorbij bent, niet vlak ervoor gooien (als hij dan gaat remmen schaart hij ja) Voor de mensen die klagen over inhalende vrachtwagens let straks eens op als die sukkels met caravans weer massaal de weg op gaan. Met 75 en zwetende handen op de weg, daar hang je dan achter, als je pech hebt van Amsterdam tot en met Maastricht, want je mag nergens inhalen. Groeten van ex chauffeur
Dirk zegt
Het grote probleem is dat de meeste truckers geen hersens hebben. Er zitten ook echte profi’s tussen (dat zie je direct aan de rijstijl) maar de meeste hebben slechts net voldoende begrijper voor de primaire levensfuncties.
Als je ziet hoe de meesten rijden. Het is om te kotsen en ze geven de goede truckers een slechte naam.
Ik zeg: verplichte IQ test voor mensen die met vrachtwagens willen gaan rijden!
Corona zegt
@Dirk: Je weet niet wat je zegt. Waarschijnlijk elke keer als jij in jouw auto stapt doe jij de GPS op. De meeste truckers beginnen met werk voor de volgende dag als ze thuiskomen (of stoppen op een rustplaats). Uitzoeken hoe ze het beste op hun bestemming komen, om de zoveel afgelegde km alles keurig nazien qua oliepijling etc. Begin hier nu niet te zeggen dat truckers een lage IQ hebben, er zullen wel niet snuggere bijzitten. Maar zij zorgen er wel voor als jij 80 bent een luier onder je kont hebt zodat je niet elke dag je broek volpoept!