Nee, geen autonome truukjes. Daimler en Amazon gaan samen aan de slag om autonome vrachtwagens mogelijk te maken.
Er zijn op dit moment een paar spannende dingen aan de hand in de automotive business. Uiteraard is er een overstap naar andere, alternatieve aandrijflijnen.
Tegelijkertijd is de techniek op het gebied van autonoom rijden zich enorm hard aan het ontwikkelen. Een van de bedrijven die daar vol op inzet is Daimler. Daimler is nu de vrachtwagen (en zware bedrijfswagen)-tak, nu Mercedes zijn ‘eigen concern‘ heeft. Volgens Daimler zodat beide bedrijven makkelijker hun eigen weg kunnen gaan.
Torc Robotics
Daimler is eigenaar van Torc Robotics, een bedrijf dat zich specialiseert in autonoom rijden. Sterker nog, Daimler Trucks kocht het destijds specifiek vanwege de technische exprtise op het gebied van Level 4 autonoom rijden. Het grote nieuws is, is dat zij gaan samenwerken met Amazon Web Services. Daarmee volgen Daimler en Amazon in de voetsporen van andere fabrikanten die met techbedrijven samenwerken. Zo werkt Volkswagen bijvoorbeeld samen met Microsoft.
Uiteraard is het de bedoeling van Daimler en Amazon om zo snel mogelijk autonome vrachtwagens de weg op te hebben. Op dit moment wordt er vooral erg veel getest en informatie vergaart. Naast het feit dat de techniek er (nog) niet helemaal klaar voor is, geldt dat ook voor de wetgeving. Het is een beetje een kip en ei verhaal. Er zijn nog geen perfecte autonome voertuigen, maar zolang de wetgeving het niet toelaat, zijn nog niet alle fabrikant vol aan het inzetten op die technologie.
Daimler en Amazon
Vrachtwagenchauffeurs hoeven overigens nog niet te vrezen voor hun werk nu Daimler en Amazon gaan samenwerken. Level 4 is het laatste niveau waarbij er nog een bestuurder aanwezig is om in te grijpen. Een gaspedaal, rempedaal en stuurwiel zijn dan ook gewoon aanwezig. Level 5 is volledig autonoom (en het meest omstreden).
Wat denk jij? Moeten vrachtwagenchauffeurs vrezen voor hun baan? Of gaat dit nog wel eventjes duren? Laat het antwoord weten, in de comments!
mastakilla zegt
Nee, uiteraard niet… Techniek gaat niet vooruit en als het al vooruit gaat stopt het op een gegeven moment gewoon.
En als het er dan toch komt, dan zal het loon van vrachtwagenchauffeurs altijd lager blijven dan de optie om autonoom te rijden.
Een no-brainer toch?
negennegenzest zegt
Not sure if sarcasm or…
leonlampe zegt
@mastakilla: de techniek bestaat nog maar 30 jaar enis ps echt serieus geworden in afgelopen 10, reken maar dat het in 20 jaar mogelijk is en dan zeker goedkoper zal zijn dan een chauffeur
dare2think zegt
Voor de lange snelwegstukken in between zal het autonoom rijden veel sneller foutloos gemaakt kunnen worden. Het indraaien van terminals, krappe weggetjes en binnensteden is veel meer onvoorspelbaar. Ik zie wel een toekomst waarin chauffeurs op afstand deze lastige stukjes overnemen terwijl de software de rest zelf doet. Als er op afstand bestuurbare wapensystemen (MQ-9 Reapers) probleemloos overal naartoe kunnen vliegen, dan moet dit zeker ook in vrachtwagens kunnen. Mogelijk kan lange afstandsvervoer dan op korte termijn deels autonoom. Verder kom ik niet ;)
mashell zegt
Het indraaien van de terminal doet de software juist elke keer exact identiek en perfect. Waar het op krappe weggetjes en in binnensteden wel eens misgaat is een gebrek aan geduld van de chauffeur. De software zet de wagen gewoon stil tot het probleem is opgelost.
cloverleaf zegt
@dare2think: ook met autonome drones gaat het nog vrij vaak mis. En iets in de lucht sturen waar vrijwel geen obstakels en ander verkeer is is iets compleets anders dan door een willekeurige Europese binnenstad rijden met fietsers, scooters, voetgangers en andere auto’s. Het menselijk oog kan heel goed inschatten en vooruit denken (als ik ergens naar wijs, weet jij gelijk waarnaar ik wijs, dat is heel zeldzaam in de dierenwereld).
Voor op snelwegen en N-wegen zie ik wel een toekomst voor autonome trucks en auto’s.
berlinetta zegt
Zal nog wel even duren voordat het zover is, maar ik kan me voorstellen dat vrachtwagenchauffeur in de toekomst wel een uitstervend beroep gaat worden.
mashell zegt
Dat is nu het al. Eerst werden de vrachtwagenchauffeurs weggeconcurreerd door de Polen die voor een appel, ei en een hand vol zlotties door Europa crossen en die worden weer weggeconcurreerd door de robots.
r525 zegt
En toch is er nog steeds een groot tekort aan (Nederlandse) Chauffeurs. Dus echt uitsterven doet het nog niet.
b00st zegt
Op korte termijn niet, maar als je nu geboren wordt zou ik niet dromen van een baan als vrachtwagenchauffeur. Mijn zoon van 1 gaat volgens mij nooit een auto besturen, tenzij als hobby.
janmetdelangeachternaam zegt
Volledig autonoom rijden (lvl.5) gaat een revolutie worden vergelijk met de revolutie van het internet. Dus om op te titel terug te komen, ja!
xjs678qr zegt
Gedeeltelijk: Voor lokaal transport komt er nog een stuk laden/lossen bij…
Maar het kan wel een versoepeling IVM rij/rusttijden geven…
berlinetta zegt
Maar voor laden en lossen hoef je geen vrachtwagenchauffeur te zijn toch?
Richmond zegt
@xjs678qr: ook dat kan heel gemakkelijk met IoT en robots geautomatiseerd worden. Waarschijnlijk kan het al, maar doen we het nog niet omdat de maatschappij er nog niet klaar voor is.
maxidyne zegt
Ik hoop het niet als eigenaar van een transportbedrijf. Vind het sowieso een kwalijke ontwikkeling: steeds meer werkloosheid. Je moet juist mensen laten werken, niet steeds meer automatiseren. Technisch gezien natuurlijk heel erg knap, maar laten we werkgelegenheid de belangrijkste doelstelling voor de toekomst zijn.
melkkoe zegt
Er zal altijd genoeg werkgelegenheid blijven, alleen verschuift het vakgebied.
Vroeger was de helft van de bevolking nog boer. Tegenwoordig zit men vooral thuis achter de computer domme rapportjes en procedures te maken.
mashell zegt
Banen, banen, banen. Van PvdA tot VVD iedereen wil banen scheppen. Maar banen betekent werken en werken betekent minder vrije tijd en minder vrije tijd is minder welvaart. Dus meer banen is minder welvaart.
Wat we willen is weinig werken en toch de hypotheek kunnen aflossen, toch de leuke dingen kunnen doen. We laten als mensen dus de automatisering het simpele werk doen en doen zelf het hoogwaardiger werk, dat hoogwaardiger werk wordt ook beter betaald, met meer geld hoef je minder te werken en heb je dus meer welvaart. Zorgen dat je goed bent opgeleid was altijd al belangrijk en het wordt elke dag belangrijker.
cloverleaf zegt
@mashell: dat wil jij, dat wil ik, maar dat wilt de baas niet. In Amerika is de productiviteit per werknemer sinds de jaren 70 met 400 procent toegenomen. Werken ze daar nu ook nog maar een kwart of verdienen ze 4x zoveel nu? Natuurlijk niet. Ze werken meer dan ooit en gecorrigeerd voor inflatie wordt er veel minder verdiend. Het is een utopie om te denken dat autonomie de werknemer ten goede komt.
Richmond zegt
@mashell: ik heb geen moeite met werken voor mijn geld. Maar goed doorgaand op jouw punt waar haalt iedereen het geld vandaan voor de welvaart in een volledig geautomatiseerde wereld
berlinetta zegt
Er is altijd werk. Automatisering is al 200 jaar bezig en ook nu is er genoeg werk. Het verschuift alleen telkens. Sommige beroepen vallen weg, maar daar komen anderen voor in de plaats. Alleen hoeren zullen altijd blijven.
Jr zegt
Nee, chauffeurs zullen altijd nodig zijn. Transport gaat verder dan alleen een container van a naar b brengen. Denk aan horeca bevoorrading, gevaarlijke stoffen, tanktransport voor melk of diesel en benzine en voor de particulier. Denk aan een tuinhuis die je heb besteld en komen leveren.. hoe gaat dat allemaal gelost worden?
negennegenzest zegt
Door het personeel op locatie te hebben. Dus als je de horeca leert hoe ze zelf moeten lossen heb je geen chauffeur daarvoor nodig.
Beetje zoals je zelf ook de caissière hebt vervangen door met een handscanner te werken.
Jr zegt
@negennegenzest: tuurlijk zoiets kan altijd wel, maar dan nog vraag ik me af hoe jobstudentjes van jaar of 16 een paar 50 liter fusten bier in de kelder tillen. Plus een vrachtwagen zo dicht mogelijk op locatie krijgen in een drukke winkelstraat midden in de zomer om ervoor te zorgen dat je geen 50 meter moet sleuren met rolcontainers vol drank..
basman147 zegt
En als de trucks autonoom kunnen rijden, wie gaat er dan bij aankomst en vertrek controleren of de papieren correct zijn? Of dat de goederen allemaal onbeschadigd zijn aangekomen? Wie gaat de lading dan zekeren? Of moet je dan maar het laadadres op de blauwe ogen geloven dat alles in orde is?
Een chauffeur doet zoveel meer dan alleen maar rijden!
berlinetta zegt
Daar biedt blockchain een heleboel mogelijkheden. Heb je geen chauffeurs voor nodig.
gregorius zegt
Mensen op locatie kunnen dat doen.
Het lange transport zal eerst geautomatiseerd worden.
Iemand een dag van A naar B laten rijden, is gewoon verlies. 10 mensen tussen A en B laten rijden is 10x zoveel verlies.
2 mensen op A en 2 mensen op B hebben; die het laden, lossen en controleren als baan hebben, is winst van 6 mensen.
Richmond zegt
@gregorius: Is met IoT op te lossen dan heb je geen mensen nodig voor controle. In een foutloze en storingsvrije wereld
supertjeduc zegt
Er is in het verleden al zoveel beloofd aan revolutionaire technische ontwikkelingen , waar we nog steeds op wachten
Ze komen vast wel een keer , maar altijd later dan voorspeld
Er zal best een systeem komen waar bij een treintje vrachtwagens achter elkaar kunnen rijden om zo brandstof en ruimte kunnen besparen
Maar eentje die bij een supermarkt autonoom zijn spulletjes gaat lossen gaat nog wel even duren
mashell zegt
Nu is het de chauffeur die de vrachtwagen leeg haalt. Straks is het een medewerker van de supermarkt. Geen grote onmogelijkheid. Misschien is supermarktmedewerker wel de nieuwe baan van de vrachtwagenchauffeur.
berlinetta zegt
Iedereen kan een vrachtwagen lossen toch? Daar heb je geen chauffeur voor nodig.
rrk147 zegt
Bij blokvrachten op pallets zal dat zeker kunnen. Bij een tankwagen waarbijj met compressors enz gewerkt wordt het al lastiger. Of deelvrachten, waarbij vooral de duitsers zeer strenge eisen hebben mbt stuwage.
Zo zal het ook met autonoom rijden gaan denk ik. Voor de lange rechte stukken zeker een idee, of het plaining (?), meerdere vrachtwagens automatisch achter elkaar aan laten rijden. Maar een rotonde nemen: Hoe weet de automatische piloot of er een starre 3 asser oplegger achter hangt, of een oplegger met 2 gestuurde assen? Beide rijden totaal anders, ivm uitzwaai van een oplegger.
berlinetta zegt
Ja zo technisch onderlegd ben ik niet, maar ik denk dat het met artificial intelligence een hele hoop te bereiken is. Misschien nu nog niet, maar over 30-50 jaar vraag ik me af hoeveel vrachtwagenchauffeurs er nog zijn.
Jantje_555 zegt
het gaat van autonome containerschepen die met robots worden leeggehaald op een platform waar de container komt, deze rijd autonoom naar de supermarkt waar gelijkaardige robots deze leeghalen en wij wandelen binnen, nemen de producten die we nodig hebben en rekenen draadloos af via onze smartphone of dergelijke als we buitenstappen.
ericd zegt
Gaat nog een hele tijd duren. ’s Nachts autonoom rijden als het rustig is op de weg tussen (buiten de steden) gelegen distributiecentra zie ik als eerste dan wel zitten. Manoeuvreren binnen de bebouwde kom? Forget it.
ericc zegt
Ik hoop dat het nog lang gaat duren alvorens level 5 wordt goedgekeurd. Wat na een ongeluk? Stopt de truck/auto?
Of pleeft “ie” vluchtmisdrijf? Wie is verantwoordelijk voor schade? Hoeveel gaat de verzekeringspremie zijn voor zulke voertuigen?
Neen, elk voertuig op de openbare weg moet een bestuurder/ster hebben van vlees en bloed en daarmee uit.
Wat gaan laaggeschoolden in de toekomst nog voor werk hebben als alles door AI, robots…..enz wordt uitgevoerd.
Wat met werelddelen als Afrika en Zuidamerika waar landen zo goed als bankroet zijn? Gaan zij ook EV’s rijden? Of is dat alleen in het dichtbevolkte Europa?
Dutchdriftking zegt
Voor de trucker valt het wel mee, laden. lossen, lading zekeren en klant contact zullen ze écht zelf moeten doen. Maar voor de trein is het wel een concurrent. Autonoom over een gescheiden rijbaan in colone, 1 trucker voorop met 6 combinaties welke autonoom volgen, dat zie ik nog wel gebeuren.
Jantje_555 zegt
laden of lossen van een boot op een zelfrijdend platform kan door robots, het uitladen aan de supermarkt kan ook wel door robots gebeuren volgens mij
berlinetta zegt
Maar waarom moeten ze dat soort dingen zelf doen? Dat zal in de toekomst toch allemaal automatisch in te richten zijn? Niet denken in de mogelijkheden van nu, denken in de mogelijkheden van de toekomst. Met AI, blockchain en wie weet wat er nog meer komt, is dat allemaal mogelijk. Zodra het mogelijk is, gaan bedrijven heus geen dure chauffeur meer inzetten met allerlei rechten en vrije dagen en ouderschapsverlof en de hele riedel.
lluq zegt
Benieuwd hoe de autopilot reageert op trage personenwagens op de rechterkant. Die als je ze vervolgens gaat inhalen plots wakker schrikken en gas geven… on topic dit zal over een paar jaar vast wel het geval zijn en dan misschien rangeerchauffeurs bij de bedrijven waar er gelost of geladen moet worden.
realhustler zegt
Ten eerste is het geen kip en ei verhaal met de techniek vs de wet. Want je kan best de auto autonoom laten rijden, echter blijft de chauffeur verantwoordelijk.
Ik denk dat het chauffeursbestaan zo vol zit met ingewikkelde globale problematiek dat er een redelijk hoge prioriteit is om het deels autonoom te maken.
Want als autonoom niet in ontwikkeling zou zijn, dan ontkom je niet aan EU brede afspraken inzake arbeidsvoorwaarden inclusief beloning. Regelgeving is al meer en meer op Europees niveau bepaald. Daarnaast wordt overnachten in de vrachtwagen meer en meer tegengewerkt, als corona niet was geweest had dit nu al spaak gelopen in veel bedrijfsvoeringen.
Echter politiek brand niemand daar de vingers aan, met de gedachten dat autonoom eraan komt. Persoonlijk vind ik dit de grootste mensenhandel ter wereld. We huren voor belachelijk lage lonen iemand in uit een arm land die in geldnood zit, en laten deze persoon aan zijn lot over en weken achtereen in zijn vrachtwagen wonen. Zijn gezin ziet hij amper. Terwijl hier iemand die jaren met plezier internationaal reed, nu zonder werk zit of de lokale distributie in moet tegen een veel lager loon en plotseling weer zelf moet laden en lossen.
De toekomst? Tussen de grote DCs rijden autonoom roadtrains, en is er een centraal centrum waar bij calamiteiten er op afstand de bediening kunnen overnemen. Lokale distributie blijft langer mensenwerk, dat duurt langer om autonoom te maken. Dit lost ook deels de chauffeur mensenhandel problematiek op, aangezien lokale distributie met lokale chauffeurs geschiedt en internationale ritten meer en meer autonoom worden.
Chauffeurs blijven nog wel even, maar voor speciaal transport, lokale distributie en voor individuele ritten.