Wil jij op je vakantie jouw EV kunnen laden? Of vindt je het wel lekker om elke dag een uurtje achteraf ergens te laden? Of is het allemaal keiharde onzin?
Het is vakantie dus dat betekent dat heel leasend Nederland nu met 50 kg aan aardappelen, 20 liter houdbare melk en 4 potten pindakaas (met stukjes noot!) onderweg is om het kroost stil te houden. Omdat je een auto van de zaak hebt (waar je keurig bijtelling over betaalt) ga je niet met de Citroen 107 waarin je je echtgenoot de boodschappen laat doen op pad. Nee, joh, je pakt lekker de Enyaq iV, Model Y of een andere medium elektrische crossover die al je automobiele vragen beantwoordt.
Enfin, we rijden meer en meer elektrisch. Wen er maar aan. Maar wat blijkt, niet alle vakantieparkhouders zijn daar blij mee! Nee, het blijkt dat een mens een gewoontedier is en eigenlijk verwacht dat ‘ie voor de deur kan parkeren en daar ook kan laden. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Naar het schijnt vinden de vakantiegangers het dan nodig om te laden via het stopcontact, iets dat dus kennelijk niet mag.
Meer meer meer!
In een interview in De Stentor met enkele parkbeheerders blijkt dat niet iedereen op de hoogte is van het bestaan van het concept van een ondernemingsplan. Waar veel parken hun laadvoorzieningen proberen te verbeteren, zijn er ook enkelen die het onzin vinden. De gouden opmerking ‘Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park’ is episch en getuigt van enorm veel gevoel voor humor, maar niet echt van ondernemerschap.
Er wordt simpelweg doorverwezen naar een van de vele laadfaciliteiten in Nederland. Dat is op zich begrijpelijk, maar niet echt handelend in de geest van de consument. Er zullen heel veel meer elektrische auto’s bijkomen in relatief korte tijd.
Wil jij meer laadpalen op vakantieparken?
Een van de grotere voordelen van een EV is dat je ‘m op locatie kan laden en dus altijd vertrekt met een volle accu. In de nacht belast je het netwerk ook minder en is de stroom een stukje goedkoper. Het is dus wel degelijk heel erg handig.
Daarbij is het nu dus duidelijk nog een USP als je een vakantiepark hebt met voldoende laadpalen c.q. laadpalen bij de huisjes. De bezoekers zullen er immers op selecteren.
Dus dan is de vraag nu aan u waarde lezer! Houd jij bij het kiezen van je vakantiebestemming rekening met de aanwezigheid van laadpalen? Of ga je liever een uurtje per dag tijdens je vakantie bij een laadpaal staan om de MG ZS af te toppen? Laat het weten, in de comments!
melkkoe zegt
Op leaserijders kun je weinig verdienen. Dit zijn meestal gewoon loonslaven (zoals mij).
En op de tokkieparken van gilles heeft men nog geen elektrowagen, dus niet nodig
Ik zou mooi rustig afwachten als vakantieparkhouder
mashell zegt
Hoezo kun je aan leaserijders niet verdienen? Die (we) gebruiken de laadpas om de laadpaal te activeren, maakt niet uit wat het kost. En ze zoeken het park er mede op uit. Aan de leaserijder verdien je als park beheerder dus het meest. Op de particuliere EV rijder kun je nog een paar jaar wachten.
Flutterbear zegt
Vakantieparken zitten vol met loonslaven hoor. Weet je wel wat een beetje vakantiewoning tegenwoordig kost? Die verdienen zat en rijden gratis in de auto van de baas. Als ze alleen stroom betalen is het al wat en je wilt niet dat je vakantiewoning afbrand omdat ze met verlengsnoeren gaan prutsen.
dree16v zegt
Afwachten heeft een ondernemer nog nooit geholpen. Als parkeigenaar lijkt het mij zinvol om te investeren in voldoende laadvoorzieningen en naar mijn idee kun je dan gewoon een servicetarief rekenen per laadsessie. Wie dat niet wil betalen laad maar lekker openbaar. De investering moet ergens verdient worden en idd er staat ook geen dieseltank op het terrein…
Johanneke zegt
Lekker piepen. Tanken kan ik ook niet op de camping. Gewoon naar de snellader, gaat rap zat. En als je EV niet kan snelladen, jammer dan. Heb je geen geschikte vakantie auto.
Roel zegt
Wat een drogreden. Boodschappen doen kun je ook in de supermarkt, maar toch hebben ontzettend veel campings een winkeltje. Waarom? Omdat er eenvoudig geld mee te verdienen valt. Precies hetzelfde geldt voor een laadpunt.
schuimbekje3 zegt
eten kan ik ook in een restaurant, maar toch hebben ze friet en pizza op de camping, douchen kan ik thuis ook, en toch hebben ze een badkamer…
ik heb een auto, kan dat ov niet opgedoekt worden? ik ben nooit ziek, kunnen die artsen niet heropgevoed worden als electricien?
eaudi zegt
Er zijn in veel buitenlanden ook supermarkten met laders. Voila, probleem opgelost: lader bij de supermarkt bij de camping.
HelldogBE zegt
De supermarkt lijkt me de ideale plaats, maar dan hopelijk wel een 150kW laadpaal (wants zelfs met 11kW AC-laden schiet niet op, zelfs 50kW DC laden is maar 25kWh erbij op een half uurtje)
THSD zegt
Dus jij vindt dat er met brandstof niet te verdienen valt?
Flutterbear zegt
Nee, zeker niet met de verkoop aan consumenten. Weet je wat het kosten om een tankstation in beheer te hebben? Dat ga je echt niet terugverdienen met een paar honderd campinggasten en als het te duur is gaan ze elders tanken.
Snelladen is echter een stuk duurder. Met een langzame AC paal kan je meer vragen dan andere AC palen in de buurt maar minder dan snelladers. De gasten zijn echter ook nog minder tijd kwijt aan het laden omdat ze op de camping of resort aan genieten zijn. De meeste hebben toch al een centrale parking en “langzaam” laden kost je zo maar 5-10 minuten van je tijd en kan waarschijnlijk weer een week vooruit. Vervolgens bespaar je ook weer een snellaadsessie onderweg naar huis door vol weg te rijden. Niet is meer waardevol voor een vakantiegast dan tijd.
dutchneon zegt
Mensen die geen verstand hebben van onderwijs moeten hier niks over te zeggen of te bepalen hebben, hetzelfde geld voor asielbeleid en zorg, we hebben dat de afgelopen jaren mooi gesloopt…..
Laten we het anders doen met laadpalen. Laat daar aub mensen met ervaring en knowhow de beste oplossing bedenken.
Op die manier gaan we niet opnieuw met vervuilende tankwagens dagelijks een tankstation in een uithoek bevoorraden, en zo een stuk omrijden (extra uitstoot) om goedkoop te kunnen tanken doordat de plekken waar je handig langskomt te duur zijn gemaakt…….
HelldogBE zegt
Mensen met ervaring en knowhow die het beste met de sector voor hebben? Lobbyisten dus?
Lijkt me een mooi ideaal, maar ik weet niet of echte onafhankelijke professoren bestaan…
Zeker is dat de EV er is om te blijven en dat er vraag is naar meer infrastructuur. De ROI is echter niet top of het land stond al vol met laadzuilen.
Roel zegt
Ik begrijp eigenlijk niet dat campinghouders hier niet bovenop springen. Het is vrij eenvoudig om er wat geld mee te verdienen, dus waarom niet? Er zijn voldoende laadsystemen waarbij je de investering er in no-time uit hebt. Mocht je er als ondernemer nog meer mee willen verdienen, dan kun je ze eventueel ook alleen inschakelen op dal-uren voor een betere marge op de stroomprijs.
schuimbekje3 zegt
toen de stroom in nederland 99ct per kilowatt was bij de oplichters voor thuisgebruik, was de echte prijs 18ct… er zijn een paar boeven heel erg rijk geworden… over de ruggen van veel mensen die niets eraan konden doen..
Roel zegt
En dat is hier relevant omdat…?
Flutterbear zegt
Ondernemers hadden ook allemaal die hoge tarieven. Een camping doet het echter uitstekend op zonnepanelen en/of een dynamische contract.
HelldogBE zegt
Zwaardere netaansluiting aanvragen. Infrastructuurwerken waarvoor een financiering geregeld moet worden. Verdienmodel niet super duidelijk (x cent/kWh marge, maar wat zal de werkelijk bezetting zijn en onmeetbare voordelen zoals aantrek extra vakantiegangers?).
Ondernemers ontvangen elke dag marketing over mogelijke investeringen die winstgevend zouden zijn. Zolang die parken volgeboekt zitten en niet merken dat hun concurrent met palen beter draait is er weinig incentive lijkt me.
adbrotjeknor zegt
Investeren in laadpalen is een vak apart. Net als het exploiteren (onderhoud, betaalsysteem, etc). Dat kan de camping-/bungalowpark-eigenaar toch uitbesteden? Je ziet ook vaak Spar-winkels op de campings. Hoe meer EV’s, hoe meer de vraag naar laadpalen zal toenemen. Echt een kwestie van tijd.
rwdftw zegt
Ik snap dat niet.
Het ideale vakantievervoer is een BMW Touring met 6 cilinder diesel. Als je vakantiebepakking daar niet in past sleep je teveel mee.
schuimbekje3 zegt
kom je het centrum van een d66 of grienlinks emeente niet meer mee binnen..
Jurgen zegt
Benzine is geen probleem, oudere diesels wordt lastiger
rwdftw zegt
Dat is niet de gewenste vakantiebestemming :). Ik heb hier overigens wel een zone in de buurt, maar die is 4 en hoger. Dus alles van 2006 en jonger mag binnen.
Dus een E91 325D, 330D of 335D is gewoon mogelijk.
bunnylebowski zegt
@rwdftw vo, maar dan wel benzine :). En dat argument gebruik ik dus al jaren bij mn vrouw. Echt geen zin in een dakkoffer, laat staan zo’n ding achter mn reet.
Jurgen zegt
Volledig mee eens, in mijn geval dan een Benzine X3, past prima de bagage in en gewoon lekker in 5 minuten weer vol en door.
Johanneke zegt
Een crossover is nogal niet ideaal vakantievervoer. Lekker deinen in de bergweggetjes. Een mooie gestroomlijnde station met power is dat wel.
Jurgen zegt
Mijne is niet echt een crossover die deint…x3 M competition, power zat hoor 😂
mashell zegt
Als het niet onder het zeiltje past gaat het niet mee en dat geldt ook voor de dakkoffer!
dree16v zegt
Precies hier geldt hetzelfde! Station vol tot onder de rollo en gaan op die autobahn. Op het vakantieadres zijn ook gewoon winkels en wasmachines dus je hoeft echt niet je hele inboedel en voor 3 weken boodschappen mee te zeulen.
marinepower zegt
Met mijn 2 liter diesel kom ik verder.
Flutterbear zegt
Nou doe mij maar een V90 T8 in de bergen hoor. Niets verslaan elektrische PKs, ook naar beneden. De XC90 T8 of Model X als het iets hoger mag.
lekkerlinksrijden zegt
Het interesseert mij helemaal niets, heb geen ev en kom ook niet op dat soort parken. Maar als ondernemer moet je wel mee met de tijd, dus kan het geen kwaad om daar in te investeren
bunnylebowski zegt
Mwoah, nu met al die BEVs ipv PHEVs zie ik veel minder laadpaal plakkers en vraag me af het nodig is.
In Italië 15 plekken op ~ 800 plaatsen op een camping. Denk dat 90% van de Nederlanders en Scandinaviërs een EV reed, dingen waren helft vd tijd leeg. Zat volgens mij ook idle fee op, dat zal flink hebben gescheeld.
Flutterbear zegt
Meestal hoef je alleen op aankomst en vertrekdag te laden. Het scheelt ook om het laadpark bij de minder courante parkeerplaatsen aan te leggen.
HelldogBE zegt
Goed geregeld met die idle fee! De stroomprijs was mss ook niet mals, maar dat lijkt me de sterkte van dit soort destination chargers op “convenient locations”. Mag je nog de prijs vragen van een snellader (60-80-100cent/kWh) dan nog maakt de EV-rijder winst qua tijd en gemak (al helemaal als de laadpas op de zaak staat?).
Jurgen zegt
Zolang er geen 98 benzine uitkomt kan ik niks met een laadpaal, liever niet meer laadpalen, dan blijven er minder parkeerplaatsen voor echte auto’s over..
megaand zegt
2015 belde. Ze willen hun comment terug!
kniesoor zegt
Geen idee hoe het verdienmodel van laadpalen er voor kamponghouders uitziet, maar als er wat mee te verdienen valt lijkt het me handig om ze neer te zetten. Naarmate de tijd vordert zal de vraag naar laadpunten vanwege het steeds verder uitdijende EV-wagenpark waarschijnlijk alleen maar toenemen. Dus waarom wachten ?
Rudy zegt
De laadpaal zelf kost natuurlijk geld (~€1000 voor een met meetfunctie) maar de echte kosten zitten vaak in de aanleg. Je hebt een forse aansluiting nog om bijvoorbeeld 10 laadpalen te kunnen voeden.
Kunt wel wat spelen met beschikbare capaciteit door de automatisch terug te laten gaan in vermogen als dit niet beschikbaar is, maar elektriciteit op de juiste plek krijgen is duur.
mashell zegt
Maar als je een camping hebt met een stroomaansluiting voor zo’n 50 plaatsen dan heb je toch al een zware aansluiting.
bigblock zegt
Ik werk zelf voor een bedrijf met verschillende vakantieparken. Het probleem is dat je rekening moet houden met het piekverbruik. Stel je voor dat het een regenachtige week is en elke gast zit in zijn/haar huisje. Daarbij staan alle laadpalen op vol vermogen te laden. Als alles redelijk strak bemeten is om de investering laag te houden vliegen de hoofdzekeringen om je oren. Er bestaan natuurlijk wel systemen om de boel in balans te houden. Bijvoorbeeld als de afname te groot wordt de beschikbare laadamperes omlaag. Maar dat kost al met al behoorlijk geld. Zelf zijn wij wel van mening dat onze gast een zorgeloos verblijf mag verwachten. Dat is dus inclusief voldoende laadmogelijkheden.
kniesoor zegt
Dank, mooie inside info, daar hebben we wat aan 👌
Flutterbear zegt
Campings kennen die problemen al met airco’s, verwarming en zelfs frietuurpannen.
Overigens had een goede camping ondernemer hier al lang op ingespeeld met zonnepanelen.
tjorque zegt
Gewoon een 3,7kW paal (met load balancing) neerplempen aan elke parkeerplek op je park en er ook nog een grote lap zonnepanelen neerleggen en dan marketing à la “hier kan je groen laden” aan 35ct/kWh
En 5j later is alles terugverdiend.
Moet je dat eisen als klant? Nee maar het is wel dom om er als ondernemer niet in mee te gaan denk ik.
Voorlopig heb ik dat nog niet nodig, maar binnen een paar jaar zou ik een traaglader wel leuk vinden op m’n vakantiebestemming.
Maar een echt probleem lijkt het mij nog niet, bij de meeste supermarkten kan je tegenwoordig ook wel laden.
pomoek zegt
In een eerdere post gaf ik al aan dat het me verbaasde hoeveel laadpalen ik tijdens mijn vakantie onderweg in Frankrijk tegen kwam die niet gebruikt werden, terwijl er rijen wachtenden stonden bij de benzine tankstations. Aanvullend voordeel van elektrisch tanken: vaak overdekt staan, en in parkeergarages in veel steden de mooiste plekken die gereserveerd zijn voor ev’s.
Ik ben persoonlijk niet zo van de vakantie parken maar nu mijn volgende auto een ev gaat worden zal dit zeker iets zijn waar ik op ga letten bij vakantie woningen.
tjorque zegt
@pomoek ten opzichte van vorig jaar zijn er naar mijn gevoel op de as Parijs-Toulouse enorm veel laadpalen bijgekomen / in aanbouw.
Op de laatste stop die we na Parijs deden waren ze 3 x 150kW en 6x 300kW palen aan het zetten (stonden er al maar bestrating moest nog afgewerkt worden).
Je ziet zelfs in een weinig toeristische plek de creuse al best wat Fransen die elektrisch rijden.
Ik denk dat ze in Frankrijk aan een inhaalbeweging begonnen zijn.
Weetje:
Op de boerderij waar wij regelmatig logeren hebben ze een Niro EV die hen dankzij de subsidies en voordelen ongeveer 20k kostte.
Lijkt me geen verkeerde deal… :)
vetnek zegt
Met de auto op vakantie is sowieso pure armoede..
rogerzz zegt
Grootste armoe is in een vliegtuig zitten met plebs, weinig ruimte en zuurstof met een klein koffertje mee. En een klein afgeragd koekblik op vakantie als huurauto. Lawaai in een vliegtuig is zo 80-90db en dan heb je nog stinkende mensen/kinderen om je heen ook, verschrikkelijk. Gelukkig doen ze de absolute minimale hoeveelheid zuurstof in de lucht dat je geen energie hebt om je druk te maken, die lucht die overigens 3 minuten ‘schoon’ is en daarna om de 3 minuten rouleert.
Doe mij maar een fijne auto naar Italië, plekjes bezoeken in de auto en lekker rondtuffen. De terugweg dozen wijn mee, een paar zakken cantuccini koekjes, koffie, limoncello.. succes in de See Buy Fly met je 50ml flesjes. Ongeacht de prijs per kWh zou ik de auto nemen. Extra laadpalen komen er vanzelf, marktwerking gaat dan ook vanzelf de prijzen normaliseren.
bunnylebowski zegt
@rogerzz was nou begonnen met dat stuk over wijn en cantuccini en iedereen is al verkocht ;).
Same here. Gaat altijd doosje of twee wijn mee terug, gesealde Pecorino, stukken guanciale, pancetta. Man. Ik ga denk nog een keer die kant op deze zomer, ik word er fox wild van.
jeroenm83 zegt
Waar haal je die ‘3 minuten frisse lucht-3 minuten recycling’ vandaan? Het is constant ‘recycling’ (ik denk dat je recirculation bedoelt) en constant toevoeging van ‘frisse’ (ik denk dat je ‘nieuwe’ bedoelt) lucht van de compressor-sectie van de motoren. Dat totaalpakket aan lucht verdwijnt deels uit een klep achter in de drukcabine die je enkel dicht zet met een decompressie (drukverlies) of open zet in geval van bijvoorbeeld rook of damp. Tot zover mijn toevoeging als piloot.
Als autoliefhebber ga ik namelijk altijd met de auto op vakantie en geef ik je gelijk om niet in een vliegtuig te gaan zitten met andere mensen. Het is krap, oncomfortabel en alles ‘moet’ altijd. Het is snel als je onderweg bent, en je kan niet overal heen mer de auto, maar dat waren voor mij dan wel de voordelen van het vliegtuig. Met de trein is relaxed rijden. Eerste klas, in het buitenland. Dat zijn pas treinen.
En laden? Het zal allemaal wel. Ik ga al jaren met de RS6. Praktisch als het moet, snel als het moet en snel leeg. Maar ook snel weer vol.
kniesoor zegt
Als je als piloot je hele werkzame leven al in een vliegtuig zit kan ik me voorstellen, dat je je op vakantie wel eens op een andere manier wil verplaatsen. Bovendien beperk je het risico, dat je partner tijdens een vakantievlucht per ongeluk in contact komt met cabinecollega’s waar je tijdens een stopover • kuch • wel eens een beschuitje mee gegeten hebt 🥳
jeroenm83 zegt
Hahaha, mooi! 👍
rogerzz zegt
Interessant verhaal, ik ging er vanuit dat de hoeveelheid verse lucht van buiten tov de bestaande lucht in een vliegtuig vrij laag was. Niet zelf verzonnen overigens, Internet als bron. Deels bevestigd, doordat Corona niet helemaal knettersafe in vliegtuigen was, juist door de circulatie met wat oude HEPA filtertjes of iets dergelijks niet effectief was.
Een vliegtuig vs. een RS6 is trouwens wel een enorm simpele keuze.
Flutterbear zegt
Klopt, economy is armoede..
zjos zegt
Waarom moet je in godsnaam op elke hoek van de straat een laadpaal plaatsen voor die kneusbakken? Het is toch hun keuze om zo’n sjees met al zijn beperkingen te kopen. Daar hoeft de rest van Nederland zich niet naar te richten.
schuimbekje3 zegt
waarom zijn overal stations? ik ga toch nooit met bus of trein?
bunnylebowski zegt
@zjos bij mensen die dit soort termen gebruiken voor een auto heb ik altijd medelijden.
Sterkte jongen.
arnodk zegt
Nee, ik vind van niet. Ik snap dat het laden best lang kan duren. Maar ik heb ook nog nooit een tankstation gezien op een vakantiepark.
markit zegt
In Kroatië kunnen gasten gewoon gratis laden op de camping. Die paar kWh gratis levert zo’n camping simpelweg meer klanten op. Simpel een paar euro op de prijs van een camperplaats en iedereen roept over jouw camping dat zo lekker goedkoop is omdat je gratis kunt laden. Een beetje net als douchen met douchmuntjes, ook zo’n fantastische Nederlandse aanpak die klanten aantrekt als een magneet…
Jurgen zegt
He, mijn reactie is weg gemodereerd, was ws niet wenselijk in de discussie…iets met zolang er geen euro 98 uit de laadpalen staan ze alleen maar parkeerplaatsen op te slokken..
pomoek zegt
@jurgen: nee hoor je opmerking staat er nog. Heeft aan humoristische kracht niets ingeleverd nog gewonnen.
pomoek zegt
Overigens: ik denk dat als campings en vakantieparken geld zouden kunnen verdienen met het exploiteren van een tankstation: Dan zou dat al lang gebruikelijk zijn. Laadpalen zijn in vergelijking met een tankstation spotgoedkoop. En nee, ik heb het niet uitgerekend, maar ik laat me graag de les lezen.
mashell zegt
De slimme camping houder doet het wel, je levert er een extra dienst mee waarmee je gemakkelijk geld kunt verdienen. En je trekt er klanten mee aan die een auto van de zaak hebben en vaak net iets meer te besteden.
THSD zegt
Tanken kan je er ook niet dus waarom dan wel laadpalen?
Gewoon op tijd naar een snellader en geen onderscheid maken in op wat voor energie een auto rijdt.
timdawg zegt
Dit is commentaar van iemand die zelf niet elektrisch rijdt. Vorig jaar zat ik in Frankrijk in the middle of nowhere met de zomervakantie en iets minder in the middle of nowhere in de meivakantie. Geen superchargers of zo in de buurt, dus afhankelijk van de lokale laders in de parkeergarages of bij supermarkten. Als ze het al deden (kapot of 2 passen die niet geaccepteerd werden), dan kwam er soms maar 3,7kW uit. Dat schiet dus echt niet op, wetende dat ik thuis 11kW heb.
Dus “even” naar een supercharger is er soms gewoon echt niet bij. Dit jaar zit er een Lidl 400m verderop met 2x 150kW en 2x 11kW. Dat is perfect. Overdag regelmatig vol, maar in de avond kan ik ‘m altijd wel kwijt.
Overigens is die Passatrijder op de foto hierboven een enorme boerenlul door die paal te benutten. Die 22km die je elektrisch kan rijden rijd je maar lekker thuis, maar ga geen palen op de camping bezet houden met je baby accu.
Een beetje camping heeft zo’n laadpaal er in een seizoen uit, vooral als er in de omgeving weinig mogelijkheden tot laden zijn.
THSD zegt
Hiet is toch jouw idee dat je naar “middle of nowhere” gaat en de problemen/tekorten opzoekt of wordt je dat opgedrongen?
Trouwens die passat phev heeft net zoveel recht om bij een laadpaal te staan dus degenen die zich in een bev belangrijker of meer voelen dat zijn pas de echte eikels.
timdawg zegt
Die paar kilometer die hij elektrisch kan rijden voegen op vakantie niks toe en met de huidige stroomprijzen is het financieel gezien ook nauwelijks interessanter. Over een paar jaar ben jij mogelijk ook aan de beurt met een elektrische auto, dan kun je mijn opmerkingen vast wat beter plaatsen 😉
Over de auto die ik momenteel rijd: als de werkgever haar personeel in een BEV wil zien en ik voor netto €180 per maand een M3 kan rijden dan is er weinig keuze. Niet dat ik het erg vind overigens.
En ik zit liever wat meer middle of nowhere dan packed handdoek aan handdoek aan de Spaanse Costa.
Jurgen zegt
Een M3 ga je voor dat bedrag niet vinden, is overigens wel een hele fijne auto, 98 erin en gaan, heerlijk geluid, maar ja, nieuw vanaf een €140.000 ongeveer, dat mag de gemiddelde zakelijke leaserijder niet besteden..
jeroenm83 zegt
Dank, Jurgen. Kostelijke reactie.
THSD zegt
Die paar km’s zijn genoeg om lokaal boodschappen te doen op je vakantiebestemming dus je reactie slaat kant noch wal.En als jouw werkgever jou in een bev wilt zien kan je er natuurlijk ook vanaf zien en je km vergoeding pakken maar nee…zoals wel vaak zijn het de bev leaserijders die zich de moraalridder voelen.Ben benieuwd hoeveel ev liefhebbers er over blijven als de belastingvoordelen verdwijnen.
arta zegt
Wel laadpalen plaatsen natuurlijk! Op een centrale parkeerplaats.
100 a 200 kWh per aansluiting per dag, €0,10 marge op je stroom en een idle fee om kleven te voorkomen.
Klinkt niet als een hoog bedrag, maar met een afschrijvingstermijn van 7 tot 10 jaar en weinig tot geen onderhoud toch een mooie aanvulling op inkomsten en een extra doelgroep voor je park…
Je hoeft het echt niet voor het milieu of D66 te doen…..
adbrotjeknor zegt
Op bungalowpark Valkenburg wel paar commerciële laders op centrale parkeerplaats, maar 24/7 bezet door dezelfde aso. Dus wel idle-tarief erbij graag.
potver7 zegt
Vakantieparken ‘moeten’ niks, die kunnen zelf toch wel bepalen of het voor hun bedrijfsvoering de beste oplossing is?
shicomm zegt
De issues zitten volgens mij vooral bij het punt dat de stroomvoorziening op de parken en campings niet het vermogen kan afgeven wat de grote aantallen ev’s nodig hebben.
Extra laadpalen op de parkeerplaats gaat vaak gewoon niet , al was het maar omdat de “plakkers” hun voertuig niet weghalen nadat ie vol is..
Al helemaal een probleem als je de kwh’s in de prijs van een verblijf hebt zitten.
Met wat moeite kun je de daadwerkelijke prijs wel doorberekenen maar omdat met name de centenzitters nogal gevoelig zijn voor dat soort moves wachten de meeste locaties er mee..
Daar krijg je ook de ‘wildgroei’ van ; niet alleen door het gemak ( niet meer naar de parkeerplaats hoeven lopen ) maar ook door kosten ( daarom gaan veel laadpalen bij supermarkten er uit of je moet er voor betalen.. )
HelldogBE zegt
Idle fee van 10 cent per minuut en opgelost!
jeroenm83 zegt
Je ziet aan de header-foto wat voor een liefhebber die stekker-Passat-rijder is. Zó de voorwielen zetten. Dat beeld van die lang-houdbare melk en de hagelslag (of was het pindakaas met stukjes noot?) kan niet beter!
mashell zegt
Echte liefhebbers van autorijden parkeren altijd zo, kunnen ze even snel het profiel van de voorbanden inspecteren.
audirs3 zegt
Als ik op doorreis ben en een hotel zoek op Booking, dan klik ik altijd de optie “electric vehicle charging station” aan. Dan valt 90% van de hotels en huisjes af, maar maakt de keuze ook weer eenvoudiger. En ik wordt wakker met een volle accu. Win-win.
sizedoesmatter zegt
Typerend dat ev-rijders liefst laadpalen óveral hebben; iets met lui en/of gemakzuchtig? Meeste ev’s zijn niet haalbaar voor mensen met normale inkomens en worden van rijkswege financieel voorgetrokken.
Vervolgens lees ik overal zorgen over ‘range’ en ev-rijders die deze zorgen ontkrachten: dus laden kun je zien als tanken? Waarom dan niet even langsrijden als je toch op pad gaat?
Ten slotte brandveiligheid; zijn er voor ev’s al speciale, afgeschermde, onder water te zetten parkeerplekken? Lijkt mij beter deze niet op het algemene deel van het park toe te laten…..
mashell zegt
Omdat je nogal vol zit met achterhaalde vooroordelen. Elektrische auto’s branden minder vaak dan wagens met brandstof. Overigens is het echt zo’n fijn idee, explosieve brandstof in een plastic tank onder de achterbank waar je kinderen bovenop zitten? EV’s zijn prima te betalen voor mensen met normale inkomens. Leaseauto’s zijn heel gangbaar in Nederland (salaris waarover de werkgever geen sociale premies hoeft te betalen) en veel daarvan zijn EV’s. En tja, iemand moet nu een EV rijden zodat de mensen die vinden dat ze een normaal inkomen hebben (hebben ze dat eigenlijk wel?) over 15 jaar hun youngtimer kunnen inruilen op een EV.
jelmer zegt
Voor mij een actuele vraag: ik ben op dit moment met m’n E-208 op vakantie. Een huisje waar een laadpaal in de straat zit of zelfs er bij, was een reden om te boeken. En omgekeerd viel er zelfs een heel land af waar te weinig mogelijkheden zijn.
Daarin ben ik vast niet de enige..
mashell zegt
Was laatst ergens in Beieren voor een festival. Parkeren bij het hotel betaald, parkeren op straat overdag betaald. Parkeren bij de laadpaal tijdens het laden gratis. De elektriciteit gek genoeg ook gratis. EV rijden kan soms ook onverwachte voordelen hebben.
adbrotjeknor zegt
Ik ben van de generatie die zich (1970?) kapot lachte toen gesuggereerd werd dat een camping eigenlijk een zwembad zou moeten hebben. “Belachelijk, ze kunnen toch gewoon naar het Sportfondsenbad?” Als ik een aantal conservatieve reacties op de vraag naar laadpalen op vakantieparken zie, dan weet ik nog niet zo zeker dat de Neanderthaler uitgestorven is.