Willen Nederlanders wel een Chinese auto? Of krijgen de nieuwe merken geen voet aan de grond?
De Chinezen komen eraan! Vroeg of laat gaat de hele wereld in een Chinese EV rijden. Dat weet jij, dat weet ondergetekende en dat weten de beste poffertjebakkers van Noord-Nederland ook. In een relatief korte tijd werd de markt overspoeld met Chinese EV’s van allerlei pluimage.
Chinese auto in Nederland
We zijn nu een paar jaar verder en het is de hoogste tijd om de balans op te maken. Zitten wij Nederlanders op een Chinese EV te wachten of niet? De verkoopcijfers van juni 2024 zijn bekend! De verkopen van dit jaar blijven vooralsnog een beetje achter op die van dezelfde periode van vorig jaar (wat ook al geen topjaar was, overigens).
Maar nu gaan we vooral eventjes kijken naar de Chinese auto’s in Nederland! We gaan ze allemaal met je doornemen:
JAC
0 exemplaren
Niemand wil een JAC hebben dit jaar. Dat is vreemd, want ze maken een volstrekt anonieme elektrische crossover voor weinig geld (30.650 euro). Je zou denken dat Henk & Ingrid met de slaapzakken voor de JAC-dealer staan te wachten, maar nee hoor.
Voyah
12 exemplaren
Ja, dit merk bestaat. Wist jij dat al? @Loek in elk geval wel. Ze maken drie modellen, waarvan er twee verkocht zijn in Nederland. De ‘Free’ en de ‘Dream’. Daar komt binnenkort de Voyah Passion bij. Dat je het even weet.
Hongqi
32 exemplaren
Ergens is dit wel een tof ding van Hongqi (de enige auto die ze verkopen). Een soort blatante Range Rover-interpretatie. Kitscheriger dan een Escalade, maar omdat de Hongqi E-HS9 zichzelf niet zo serieus neemt, is het geinig. Behalve dan dat het kreng 90 mille kost.
Lotus
109 exemplaren
MAAR LOTUS IS BRITS!!! Ja, klopt. Het merk Lotus is Brits. Het is echter dat er maar zeven mensen een Emira hebben gekocht en maar liefst 90 man een Eletre! 90! In totaal verkocht Lotus 106 auto’s. Iemand die goed meetelt zal opvallen dat er 9 exemplaren ‘missen’, dat zijn allemaal Emeya’s, ook niet echt zuiver Britse auto’s.
Nio
137 exemplaren
Dit Chinese merk maakt, eh, ja, ook elektrische auto’s die heel erg veel op andere Chinese elektrische auto’s lijken. Wel onderscheidt Nio zich met twee dingen. Ze hebben een accuwisselstation en ze maken een toffe elektrische stationwagon.
Aiways
150 exemplaren
Ja, Aiways, die had je ook nog. Afgelopen halfjaar hebben ze toch 150 auto’s verkocht. Knap, hoor. Het zijn allemaal U5’s, een medium elektrisch crossover-dinges-geval.
Smart
364 exemplaren
Maar Smart is toch een Zwitsers-Duitse combinatie? Nou ja, vroeger wel (Swatch Mercedes ART). De ForTwo en ForFour zijn dit jaar niet verkocht (ook al uit productie), maar de #1 (203 stuks) en #3 (161) zijn wel verkocht. De compacte elektrische crossovers deden het niet verkeerd.
Zeekr
384 exemplaren
Zeekr is het sportieve luxemerk van Geely. Voor mensen die geen Volvo, Lotus of Polestar wensen. Op het Rokin staat een grote winkel waar je kunt gluren naar die slagschepen. In Nederland is de 001 met 255 exemplaren het populairst. De ‘X’ volgt met 129 stuks.
XPeng
462 exemplaren
Yup, Xpeng, dat merk bestaat ook. Ze verkocht 462 auto’s. De ‘G9’ is verreweg het meest populair met 469 exemplaren. Van de P7 gingen er 32 op geel kenteken.
MG
932 exemplaren
Nu komen we bij de hardlopers. MG klinkt heel erg Brits (het staat voor Morris Garages). Het is al een tijdje in Chinese handen en tegenwoordig bouwen ze prima middenklassers. Ze zijn niet allemaal elektrisch, trouwens. Ook PHEV’s verkopen ze hier. Genieten!
Polestar
948 exemplaren
Polestar is officieel een Zweeds merk, maar ze bouwen hun waar in China. De Polestar 2 is verreweg het meest populaire model (929 stuks), tegen 18 maal de Polestar 3.
BYD
1.193 exemplaren
Het bijzondere aan BYD is dat ze een heel breed gamma hebben. De Atto3 (een medium elektrische crossover, jazeker) is met 715 stuks het populairst.
Lynk & Co
1.370 exemplaren
Bij Lynck & Co komt al het succes van één model, de 01. Dit zijn allemaal PHEV’s, geen volledig elektrische vehikels. Hoofdredacteur @michaelras mist zijn exemplaar nog elke dag.
Volvo
17.809 exemplaren
Deze is natuurlijk heel erg flauw. Ondanks de Chinese eigenaren is Volvo gewoon Zweeds. Wel is hun absolute hardloper, de EX30, een auto die in China van de band rolt.
Ergo” wij nederlanders lusten best Chinees, zolang het maar een beetje aangepast is aan de NL-markt. Dus voor de merken die nog niet scoren, gooi er een dampende bak bami met zo’n plak droge ham op en serveer met weeïge tomatensoep. Zijn die auto’s weg voordat je het weet.
Fotocredit header:
audirs3 zegt
Ik heb eergisteren voor het eerst in een Hongqi gezeten, een taxi, van Abu Dhabi naar Dubai. Was geen straf, niks op aan te merken, maar zou er zelf nooit voor kiezen.
gwnbmw zegt
Ik snap niet dat mensen massaal voor dit soort eenheidsworst kiezen. Ze zijn stuk voor stuk nagenoeg hetzelfde, het rijd allemaal net zo sportief als een boodschappen tas, er is nog helemaal niks bekend over kwaliteit, betrouwbaarheid en service, ze hebben weinig tot geen dealer netwerk. Koop is wat leuks, als je toch een vermogen uitgeeft aan een auto.
Richmond zegt
Het helpt ook niet dat we 4x dezelfde zwarte voya zien bij verschillende merken
michiel_vandelft zegt
Ja want toen we allemaal een Ibiza 1.2 TDI Ecomotive scoorde met 14% bijtelling, DAT waren inspirerende tijden.. lol
gwnbmw zegt
Voor 45.000 ekkermannen (de nieuwprijs van een afschuwelijk lelijke lynck en co) kan je bijvoorbeeld ook (plus minus een paar duizend euro) een volkswagen tiguan, een id.4, een flink aangeklede t-roc, een passat, een a3, een q2, een aangeklede 1 serie, bijna alles wat renault te bieden heeft, een rav4 of alle corolla varianten met opties, het halve gamma van nissan of nog vele andere opties kopen. En als je voor dat geld jong 2de hands gaat shoppen is het helemaal feest, in plaats van zo’n bak ellende mee te moeten zeulen.
potjak zegt
Het is ook wel een kwestie van smaak vind ik. Ik kan de Lynck&Co absoluut niet lelijk vinden. Vind het in zijn klasse één van de mooiere. Het vergelijk met een A3 of Q2… allemaal kleinere auto’s en minder waar voor je geld. Een Tiguan komt in de buurt maar wil je het uitrustingsniveau op dezelfde hoogte dan betaal je écht veel meer voor en niet betere auto. Tweedehands vergelijken is geen vergelijk.
Fernando zegt
Een Lynck&Co? Afschuwelijk lelijk ding. Nieuw geleverd zijn de letters van het merk al deels afgebroken en die lichten, man, man, man wat een droevige kakofonie is me dat.
Nee dan rij ik nog liever met een R5 van 50 jaar oud
daandebree zegt
Lekker generaliserend…
Dit is mijn keuze proces geweest:
– Ik wilde perse een electrische auto vanwege milieu wensen.
– mooie auto een coupe/sedan
– BMW i4 te duur, Kia ev6 te veel klassieke auto trekjes (start stop knop), Polestar duur, niet geweldig qua ruimte, Tesla model 3 heeft iedereen.
Keuze: Xpeng p7 in het groen.
Samenvatting: mooie auto, coole kleur, prima snel, mooi interieur, fijne features zoals stoelkoeling, voorverwarmen/koelen op afstand. Fijne range, laad snel op, kleine achterbak, geen trekhaak.
In 9u met een kleine die de fles nog krijgt naar wintersport gereden, lekker constant 130 gereden.
Ff serieus, hoeveel kan je hier over klagen? Dat is toch onder aan de streep gezeur in de marge?
Johanneke zegt
Weet je, als ik een Nissan koop en er is iets mee, dan kan ik naar 1 van de honderden Nissan dealers in Nederland. Koop je een Honqi, tja, wie hier in NL heeft er verstand van. Wie kan het ding uitlezen, kan je zomaar een nieuwe draagarm bestellen als die kapot is. Geen idee. Maar waarom het risico nemen. Plus, stel er komt een oorlog met Taiwan, redelijke kans jammergenoeg. Denk dat dat niet best is voor de customer support en de restwaarde van je chinese auto.
ghost zegt
BMW iX3 ?
vondick zegt
BMW is nog altijd gewoon in Duitse handen. Waar die (Duitse) gasten allemaal precies hun producten produceren maakt veel minder uit.
Volvo is volledig in Chinese handen, Geely bepaalt de koers en alle (intelectuele) winst gaat ook naar hun.
mashell zegt
Intellectuele winst haal je alleen als je een boek leest, op papier van meer dan 300 pagina’s. Wat heeft dat met auto’s van doen?
vondick zegt
Ik bedoelde intellectual property, ik denk tegenwoordig meer in het Engels dan Nederlands soms
JelmerS zegt
Toch ook heel benieuwd naar de verkoopcijfers van de smart #1 en #3, de betere keus zuster modellen van de Volvo EX30.
Wijken de verkoopcijfers af van de registratie cijfers? Die Polestar 3 en lotus Emeyamoet nog worden uitgeleverd toch?
vondick zegt
Smart is (naast Geely) voor de helft in handen van Mercedes-Benz. Deze auto is dus maar voor de helft Chinees. Volvo is volledig in handen Geely, dus volledig Chinees (ongeacht productielocatie(s)).
vetnek zegt
Als uit dit overzicht de voertuigbranche registraties gehaald worden, hoe zijn de cijfers dan?
Bij VOYAH bijvoorbeeld zie ik op Gaspedaal momenteel 18 van die duikboten te koop staan.. Allemaal pre-registraties.
ty5500 zegt
Voel er heel erg weinig voor om een land te sponsoren of afhankelijk te zijn van een merk dat Taiwan wilt binnenvallen, de Filipijnen in hun eigen wateren bijna duizend kilometer van China ligt te te verjagen (met extreme waterkanonnen, botsen enzovoort), allianties aangaat met Rusland, Noord Korea en Iran economisch rechthoudt, genocide pleegt tegen de Oeigoeren en ga zo maar voort. Heel veel van de actuele spanningen en conflicten worden mede mogelijk gemaakt door China en het is een kwestie van tijd voor dit heel zwaar escaleert.
racerx zegt
Mee eens. Ook ik ontkom er niet aan, maar ik probeer het sponsoren van China toch zoveel als mogelijk te voorkomen.
Richmond zegt
Je kan alleen de directe sponsoring voorkomen (kopen van producten van Chinese merken) maar niet de indirecte (niet Chinese merken die wel onderdelen van Chinese leveranciers betrekken of van niet Chinese leveranciers die het in China laten fabriceren),
ty5500 zegt
Mee eens maar de verkoop van een hoogtechnologisch eindproduct zoals een auto brengt veel meer op dan de productie van bepaalde componenten voor een derde. Geleidelijk aan zullen buitenlandse fabrikanten meer en meer aan risicospreiding doen door componenten ook in andere landen te bouwen enzovoort. Je ziet nu al dat de buitenlandse investeringen in China teruglopen.
racerx zegt
Klopt, daarom gaf ik aan er niet aan te ontkomen maar het probeer te vermijden.
snuif zegt
Toch een beetje flauw om Volvo en Polestar hierbij te zetten. Er zijn zoveel auto’s die in een ander land in elkaar worden geschroefd dan het moederland van het merk. Waren de S40 en V40 dan Belgische auto’s? De XC90 Amerikaans? Was de DeLorean een Ierse auto? Voorbeelden te over dus.
vondick zegt
Het gaat dus niet om waar ze in elkaar worden geschroefd, maar wie de winst verdeeld. Wie bepaald de koers? Wie profiteert van alle buitgemaakte technologie, waar gaat het geld naar toe? Wie heeft de touwtjes in handen? Dat is Geely. Volledig Chinees. Helemaal niet flauw dus. Voorheen waren alle Volvo’s Amerikaans, want Ford had die touwtjes in handen.
mashell zegt
Het maakt niet waar de aandeelhouders wonen. Mercedes zou anders ook niet meer Duits zijn: https://group.mercedes-benz.com/investoren/aktie/aktionaersstruktur/
Het maakt uit op welke plek de R&D gedaan wordt en dat is bij meestal Volvo gewoon nog in Zweden. Dus Volvo is gewoon Zweeds net als Ikea, wat ook gewoon Zweeds is ondanks de fiscale constructie met een postbusfirma in Amsterdam.
vondick zegt
Geheel oneens. Het zijn lang niet alleen aandeelhouders die bepalen. Ook het management / directie bepaald. En kennis en vaardigheden die worden opgedaan bij Volvo die vloeien wel degelijk direct naar China/Geely. Het staat ze direct ter beschikking. Dat wat bijvoorbeeld BMW ontwikkeld niet.
Ook vind ik het overigens goed dat de Duitsers een stokje hebben gestoken voor het nog meer belang krijgen van Geely in Mercedes.
str8six zegt
Honqi en Xpeng – geinige auto’s, maar die merknamen..🤡😅
Richmond zegt
Beter dan Build your dreams of Lynx & co. Welke dromen worden er dan gebouwd of wie is die co die bij Lync hoort?
mashell zegt
BYD is even raar als BMW wat Beierse Motorfabriek betekent maar ze maken stiekem complete auto’s en motorfietsen en niet alleen motoren. Allemaal een kwestie van gewenning.
banderas zegt
Laten we eerlijk zijn: marketingtechnisch zijn namen als Xpeng al gedoemd om te mislukken in de EU. Hoe vervelend ook, met een Chinese naam kom je gewoon niet zo ver. Plus Xpengs zijn beduidend lelijker dan Nio’s. Behalve dat Nio het verkeerd doet met accu huren.
potjak zegt
Merknamen moeten geladen worden. Over 20 jaar is het “normaal” KIA was in het begin ook een “rare” naam. Nike was ook ooit een “vreemde” naam. Wat te denken in de jaren 70 van het merk “Samsung”. Het is allemaal gewenning en als een merk kwaliteit levert komt het met die namen wel goed.
William zegt
Er zijn toch meer Chinese auto’s verkocht dan ik had gedacht. En een aantal merken staan nog niet in het lijstje?
cdlop01 zegt
Chinese auto’s krijgen absurd veel aandacht in de media met name Autoweek, Anwb, Ad, diverse andere media. Desondanks blijven de leasecontracten uit….alleen Volvo is succesvol. In de UK is alleen MG zeer succesvol, ook vanwege ‘ de roots’.
De Chinese merken zijn ook niet ‘ goedkoop’ ook niet in de leasecen staan bij veel bedrijven niet op de shortlist van te leasen merken.
Vind de angsthazerij inzake de Chinese merken totaal overbodig.
mashell zegt
Dus de echt Chinese merken verkopen nog maar mondjesmaat. Is het de Amerikaanse anti China hetze of gewoon angst voor het onbekende?
Fernando zegt
Heeft niets met angst te maken maar gewoon met rationeel nadenken. Welke mens met vuierstand koopt een Chinese auto terwijl er nagenoeg geen dealers zijn, de restwaarde nihil en de kans bestaat dat hij uitgeschakeld word bij een Chinese invasie van Taiwan.
rollingstoned zegt
“Ja, Aiways, die had je ook nog. Afgelopen halfjaar hebben ze toch 150 auto’s verkocht. Knap, hoor. Het zijn allemaal U5’s, een medium elektrisch crossover-dinges-geval.”
Die Always he, krijg je daar ook vleugels bij?
alloallo zegt
Ik had NIO veel hoger ingeschat!! Ze hebben mooie showrooms, een stationwagen en interessante techniek.
mashell zegt
En hoge prijzen, accuhuur en lage snellaadsnelheden. Ze hebben accuwisselstations maar daar zit bijna niemand op te wachten. Maar vooral de hoge prijzen is de molensteen om hun nek.
Jantje_555 zegt
jullie zijn een beetje de mist in gegaan bij de foto’s
gezondverstand zegt
De merknaam doet alles als je zie hoeveel Volvo verkoopt t.o.v. de rest van dit lijstje die vaak prijsgunstiger, mooier, luxer en sneller is.
Maar daar staat geen Volvo op…
banderas zegt
Vanuit onze vestigingen al 107 Eletre’s geleverd (dus niet geregistreerde demo’s) en de andere vestigingen hebben ook al aardig wat geleverd, dus ergens kloppen de cijfers niet.
Wiwaldi zegt
Wat een troosteloze bedoeling, als je die foto’s achter elkaar zet.
alloallo zegt
MG (van mossel) en BYD (louwman) tonen het belang van goede distributie partner aan.
supermouse zegt
Ik ben zelf (niet uit vrije wil) de berijder van een BYD. En ondanks dat Louwman de importeur is, wacht ik al bijna een maand op een fix voor mijn kapotte schuifdak. Dus betrouwbare importeur of niet, voor de onderdelenvoorziening zijn ze nog steeds afhankelijk van China. En die hebben geen haast..
harrie zegt
Maar zouden ze nou een beetje winst pakken? Nog steeds verre van denderende aantallen.
michiel_vandelft zegt
Leuk overzicht, thx voor een mooi staaltje uitzoekwerk!