Het volgende hoofdstuk in het boek dat het Formule 1 wereldkampioenschap van 2024 heet. Hoe vergaat het Verstappen in de Grand Prix van Spanje?
Het is weer spannend in de Formule 1! Het is heel bijzonder want niemand had dit zien aankomen bij de eerste races van het jaar. Red Bull ging daarin zo makkelijk naar de zege dat het seizoen een herhaling van 2023 leek te worden. En eerlijk is eerlijk, zelfs voor de grootste fans was dat nu niet bepaald enerverend.
Ferrari, McLaren en Mercedes hebben zichzelf echter verbeterd en zitten nu het kampioensteam echt dicht op de hielen. Perez kan het al niet meer bolwerken. Verstappen echter nog wel. Stiekem heeft hij ‘gewoon’ vijf van de acht races dit jaar gewonnen.
Gisteren in de kwalificatie werd Max achter opnieuw afgetroefd voor de pole position. Waarmee Max’ carrière meer lijk op die van Michael Schumacher dan die van Hamilton en Senna. Ook Schumi had meer zeges dan poles. Voegt VER vandaag weer een zege toe aan zijn palmares vanaf een plek anders dan P1 op de grid?
SPOILER ALERT
Volgens onze nieuwe opzet hieronder eerst de uitslag voor degenen die louter even willen kijken hoe het geëindigd is. Als je nog even wil genieten van een play by play, sla deze dan over en lees eerst het korte verslag daaronder.
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
25 |
2 |
Lando NorrisMcLaren |
19 |
3 |
Lewis HamiltonMercedes |
15 |
4 |
George RussellMercedes |
12 |
5 |
Charles LeclercFerrari |
10 |
6 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
8 |
7 |
Oscar PiastriMcLaren |
6 |
8 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
4 |
9 |
Pierre GaslyAlpine |
2 |
10 |
Esteban OconAlpine |
1 |
11 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
12 |
Fernando AlonsoAston Martin |
0 |
13 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
14 |
Lance StrollAston Martin |
0 |
15 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
16 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
17 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
18 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
19 |
Yuki TsunodaRB |
0 |
20 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
Start
Norris komt matig van zijn plek en knijpt Verstappen af. Die lijkt echter alsnog de leiding te kunnen pakken aan de binnenkant van bocht 1. Maar dan komt Russell vanaf P4 als een duvel uit de doos. Hij pakt pardoes de leiding! Verstappen gaat wel naar P2, voor Norris.
Het duurt echter niet lang, het plezier van George. Mercedes heeft de snelheid niet. Het team vertelt Max dat dit een goed moment voor hem is om in te halen. En dat doet Max dan ook. Vervolgens is hij vrijwel direct uit DRS-range vertrokken, terwijl Norris klem zit achter zijn landgenoot. Valt het dan meteen weer in handen van onze held?
Mogelijk, want de concurrentie zit vooral zichzelf in de weg. De Ferrari’s raken elkaar. Sainz is bij de start voorbij gegaan aan Leclerc en die laatste is niet van plan dat te accepteren. De eerste pitstops volgen dan al snel, terwijl Magnussen een strafje krijgt voor een valse start.
Norris en Leclerc rijden langer door terwijl Verstappen al gepit is. Zij gaan zo even aan de leiding. Het wordt nu een strategisch spelletje met als grootste kanshebbers Verstappen en Norris. Als die laatste pit heeft hij nieuwere banden…Maar hij moet wel een heleboel jongens op het circuit inhalen die hem middels een undercut gepasseerd zijn.
Geniaal gevecht
Russell blijkt de hardste noot om te kraken voor Norris. George rijdt dan ook tweede. Er ontstaat dan een Arnoux-Villeneuve-Dijon-1979esque sequentie van inhaalacties. Russell verdedigt de binnenkant van de bocht na het rechte stuk. Norris kiest de buitenkant en laat de auto rond die van George rollen. Dankzij de grotere radius van de bocht kan hij meer snelheid meenemen en gaat er voorbij.
Maar dan snijdt NOR naar de binnenkant van de volgende knik en denkt RUS ‘anything you can do I can do better’. De volgorde wordt hersteld. Maar dan…Norris pakt een klein stukje gras mee, spreekt zijn nieuwere banden aan en gaat weer terug langszij. Het verschil met Max op dit moment: 10 seconden. Gaan we opnieuw een ontknoping zien waarbij NOR in de slotfase sneller is dan VER?
Finish
Max Emilian komt in de 45ste ronde binnen voor zijn tweede en normaal gesproken laatste stop. Hij gaat nu naar softs voor nog 21 ronden. De Macca is echter belachelijk snel richting het einde van deze stint op mediums zoals we al eerder gezien hebben. Russell en Sainz hebben hards gekregen van hun teams en die zijn extreem knaak zo blijkt.
Hamilton is daarom naar softs gezet en dat is een probleempje voor Norris. De veteraan kan daardoor binnen een pitstopwindow komen. Dat kan NOR niet gebruiken als hij aan het einde van de race Verstappen wil aanvallen. Dus komt hij binnen.
De stop is niet geweldig en het verschil naar Verstappen als NOR weer buiten komt acht seconden. Dat is dan weer minder. Het verschil in verser rubber is niet zo groot meer. Gemiste kans dunkt ons. En inderdaad. Dit keer geen bizarre finish. Max rijdt ‘m vrij eenvoudig naar huis. Norris komt nog wel wat dichter in de buurt, rijdt ook de snelste ronde, maar echt spannend zoals in Imola en Canada wordt het nooit.
Hamilton haalt zijn teammaat nog in en wordt derde. De Ferrari’s zijn een beetje teruggevallen qua pace. Het was niet zo erg in Canada dit weekend, maar ze worden vijfde en zesde. En dat komt vooral omdat zowel Leclerc als Sainz het beter hebben gedaan dan Perez en Piastri dit weekend, die weer eens vermorzeld worden door hun overpresterende teammaten. Alpine mag in de handjes knijpen met een dubbele puntenscore. Vijf teams pakken dus samen alle puntjes.
Buiten de punten (en buiten zicht) rijdt Zhou voor het eerst dit jaar een degelijke race met P13 als resultaat. Niet om over naar huis te schrijven, maar wel beter dan teammaat Bottas die als zestiende finisht. Aston Martin moet zich echt een beetje zorgen gaan maken. Met Alonso en Stroll op een kansloze P12 en P14 gaat team groen duidelijk niet de goede kant op. Terwijl het circuit in Barcelona in ieder geval vroeger toch gold als een graadmeter voor de rest van het seizoen.
Dat seizoen gaat de komende weken keihard door met volgende week alweer Oostenrijk en de week erna de klassieker op Silverstone. Weer hele andere circuits, waar met name in Oostenrijk pure motorkracht en een gladde auto erg belangrijk is. Misschien iets voor Mercedes? We gaan het zien!
vopo zegt
Max was weer geweldig. Helemaal als je kijkt waar zijn teamgenoot eindigt.
En is Norris nou zo teleurgesteld omdat die werkelijk dacht de race te kunnen winnen of daalde het besef in dat die zelfs met een snellere auto niet kan winnen?!?
KEV9 zegt
Als hij sneller Russel voorbij was gegaan had hij zekers Max achterhaald en gepasseerd
outlook zegt
Nah…
brammetjedeb zegt
Eh, slechte start en niet helemaal de juiste strategie van Norris, anders had hij hem 100% zeker gewonnen. Dit maakt Max echt een toprijder: de inhaalactie op Russel. Daar had norris een pitstop van Russel voor nodig. Maar man, wat is die McLaren goed zeg. Snelheid, banden… ze verliezen het wat mij betreft op strategie en een Max die het toch zelf binnentrekt. Grote, grote klasse dit. Ik hoop wel dat RBR met een paar werkende updates komt, al is het wel erg leuk zo!
Richmond zegt
Norris wist dat hij de race had moeten winnen. Met een betere start en betere pitstops was dat ook gebeurd. Dus zijn teleurstelling is begrijpelijk en ook goed. Na zijn eerste winst is het goed dat hij hongerig is naar meer.
KEV9 zegt
RB moer toch echt zosnel mogelijk het lek boven krijgen, het is puur de kwaliteit van Max dat ze nog races winnen, anders waren ze gewoon het derde team
rrk147 zegt
Mwoah, ondertussen heeft max weer 2 races gewonnen, en loopt hij dus gewoon uit op Lando qua punten, ipv andersom. Zo droevig is het nog niet bij RB.
brammetjedeb zegt
Puur door ‘fouten’ McLaren hoor. En de Max factor, dat dan weer wel.
aadzor zegt
De start en de inhaalactie op Russel maakte de race van Red Bull wel. McLaren was wel echt de snelste.
harrie zegt
McLaren heeft echt zn strategie niet op orde, weer een race die ze hadden kunnen/moeten winnen. Alhoewel het de vraag is hoeveel Max het gat aan het managen was aan het einde.
Wel benieuwd of RB ook met de flexi front wing op de proppen komt nu de FIA besloten heeft geen aanvullende tests te gaan doen.
bobje zegt
Een pole zegt toch helemaal niets. Levert immers geen enkele punt op en het is ook geen garantie op de eindzege. Dat is het enige wat telt (samen met de snelste ronde). En wie heeft er gewonnen? Nog maar 29 te gaan voor de tweede plaats….
Richmond zegt
Je hebt gelijk, laten we de kwalificatie maat schrappen
bobje zegt
Heel goed plan…. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel op een manier dat jij het ook snapt. Het is in mijn optiek niet relevant om een wedstrijd te maken van wie de meeste pole’s heeft behaald. Daar kunnen immers geen punten mee behaald worden en biedt geen garantie voor de eindzege. De kwalificatie is wel handig om op een beetje objectieve wijze de startopstelling vast te stellen.
jaapiyo zegt
Mwah. Heel goed kunnen kwalificeren is ook wel een bijzondere skill. Ayrton bijvoorbeeld was magisch over een rondje. En dat draagt toch wel bij aan de legende.
pomoek zegt
Niet de meest denderende race, maar ook niet saai. Piastri zit toch echt even in een mindere fase. De afgelopen 8 races is hij achter Norris geëindigd. Op Monaco na. Of Is Norris nu zo goed? Goede race van Hamilton.
Het raadsel “waarom hebben ze Perez een nieuw contract aangeboden” wordt met de week groter. Er wordt ook hier regelmatig wat gezegd over de fanbase. Ze verkopen een hoop petjes in Mexico. Maar die fanbase is bijvoorbeeld in Japan in potentie net zo groot die bovendien meer geld hebben. Maar Tsunoda pruimen ze niet. Ik snap het niet.
jaapiyo zegt
Hoewel Yuki bij Bulli wel geinig zou zijn om te zien, vermoed ik dat hij ook kneiterhard ingemaakt zou worden door Max. Iedereen zou vermoedelijk kneiterhard ingemaakt worden door Max. Bij HAM en ALO lijkt het beste er nu ook af. Denk dat alleen LEC enige kans zou maken.
Gulli zegt
Wat is die Perez toch een geweldenaar he! Op merites P11 claimen in de quali en dan ook nog op P8 eindigen, ga d’r maar aan staan. Hij heeft zelfs grootheden als Ocon en Ricciardo ingehaald op het circuit! En de rest met hulp van de strategie van het team zomaar te verschalken terwijl ze kansloos in de pitstraat stonden. Dit wordt echt een topper, wacht maar tot hij beter materiaal onder zijn kont krijgt, dan gaat hij nog eens wat laten zien!
alino zegt
Vermakelijke race gezien met wel wat inhaalpogingen door de verschillende strategieën.
Ferrari lijkt hun snelheid wel wat kwijt te zijn de laatste wedstrijden terwijl Mercedes de weg naar voor gevonden heeft.
Wat mij betreft mogen ze wel stoppen met elke radiocommunicatie uit te zenden. Wat komen de piloten toch over als een bende verwende kleuters. Adrenaline en heat of the moment begrijp ik wel, maar geeft geen meerwaarde. Integendeel.
Sainz kan beter solliciteren voor de functie race director ipv het zitje bij Williams. Doet ie de laatste tijd wel heel erg graag. Wat rijdt die gefrustreerd rond.