De FIA vindt van wel, en plant naar verluidt nog dit seizoen – vanaf Spa-Franchorchamps – een aantal nieuwe regels. De kern: coureurs moeten meer zelf racen.
Een technische maatregel op de lijst heeft te maken met het Bite Point, het punt waarop de koppeling van de bolide optimaal aangrijpt. Kennelijk zit een device in de auto’s die de gevoeligheid van dat bite point naar wens kan afstellen. De FIA wil nu verbieden dat coureurs tijdens de opwarmronde nog dat bitepoint gaan afstellen.
Ook is de regelgever van mening dat de manier waarop coureurs door hun team over de radio aan het handje worden genomen te veel is doorgeslagen. En inderdaad: een bandje slijt iets onregematiger dan de anderen: ‘radioboodschap’ ; motor kan beter iets minder toeren maken: ‘radioboodschap’. Dit ge-micromanage is veel coureurs bovendien een doorn in het oog, getuige regelmatige verzoeken om wat minder info te voeren tijdens de race.
Vanaf Spa wil de FIA geen teamorders meer hebben over de radio (zoals met Bottas en Massa in Silverstone). Ook komt er waarschijnlijk een verbod op fugazi pitstops zoals van Mercedes in Silverstone. De bedoeling van de nieuwe regels is duidelijk – minder controle van begin tot eind, waardoor de races wellicht een meer spontaan karakter krijgen en de kwaliteit van de coureur meer doorslaggevend wordt.
Teruggaan naar een tijd waarin coureurs alles zelf moesten doen is niet realistisch, maar zoals het nu gaat wordt de auto meer vanaf de muur bestuurd dan door de coureur zelf lijkt het wel. Wat mij betreft wordt de bal dus inderdaad meer bij de piloot gelegd. (via Motorsport)
vtechlover zegt
Met andere woorden, ze gaan met Mercedes mee..?
singer911 zegt
Ik zou er ook helemaal gek van worden, constant die toevoer van informatie in je oor.
donvincenzo zegt
@singer911: Zoals Kimi zei: Leave me alone, I know what I’m doing!
https://youtu.be/nlbjnZbxEcI
rolov zegt
@donvincenzo: max zei laatst vlg mij ook dat hij de radio af en toe uitzet
rob5nismo zegt
@rolov: zn scherm op het stuur dacht ik
rolov zegt
@rob5nismo: ah ja dat kan ook. Ik wist dat er iets Was dat hij deed om die overload aan info weg te drukken.
gallardogt zegt
@singer911: Hamilton vindt het allemaal best zo. Die vroeg toch een paar races geleden ‘wat moet ik doen’ of zoiets.
donvincenzo zegt
De regels over het radioverkeer zijn onlangs al aangescherpt, maar kennelijk vindt men dat nog niet genoeg.
clarkson zegt
Dit komt alleen maar door dat idiote brandstof besparen en banden sparen!! Als iedereen weer vol uit kan gaan met die auto’s krijg je totaal andere team orders! doe daar is iets aan! whAAAA wat kan ik me zelf hier boos over maken!!
roller zegt
@clarkson: ben het met je eens, ik erger me meer aan het behouden rijden dan aan wat er via de pits wordt gezegd. Racen gaat er voor mij om wie het snelste zijn rondjes maakt, niet wie er het beste met zijn banden om kan gaan en wie er het zuinigst rijdt.
super zegt
communicatie via mobieltje met whatsapp laten verlopen, dat zou pas vooruitstrevend zijn…
Dutchdriftking zegt
@super: Ja, dan heb je tenminste wel minimaal 1 crash per race….
gwnbmw zegt
@super: slecht voorbeeld voor de mensen thuis… appen achter het stuur.
gregorius zegt
Die fake pitstop. Dat mensen daarover zeiken; ik begrijp t niet. Juist omdat de F1 nog een beetje een spel is, kijken we t nog steeds. Fake pitstops; prachtig als dat lukt toch?
Maar een automatische bite-point. Ik snap dat ze t doen, en het is beter om t eruit te halen. Lijkt me prachtig als er een paar met volle wheelspin wegtrekken: beetje te veel gas erop. O wacht, dan moeten we ook van de tractioncontrol af; ja lijkt me goed plan.
En Bottas die over de radio zeikt dat Massa moet oprotten; ook entertainment. Maakt het alleen maar leuke dat je weet dat ie zit te stomen in die cockpit omdat langzame Massa m er niet voorbij laat. Ondertussen zelf denken: is dit nou handig van Williams? Of juist laten inhalen en Massa Rosberg laten ophouden. Het is niet voor niets een team!
Mijn mening: geen ge-analyseerde info van het team naar de coureur. Radio verplicht in Engels en verplicht gepubliceerd.
lambo4all zegt
@gregorius: ach, Bottas moet gewoon niet zeuren. de ene tiende die hij per ronde sneller was op de zachte band werd wat uitvergroot omdat hij DRS had. Hij heeft van Williams ruim de kans gekregen om er voorbij te gaan, maar hij was gewoon niet veel sneller. Op de harde band was het verhaaltje omgekeerd en was Massa weer net de betere, waar Bottas door de mand viel is met de regen. Meteen bij de eerste druppel huilen dat hij naar binnen wilde (wat zijn race compleet verpest had) en het team heeft hem tot meerdere keren aan toe moeten zeggen dat hij buiten moest blijven. Dit alles terwijl Massa gewoon stoicijns de tijden van Hamilton bleef matchen tot het écht te nat werd en het gebrek aan mechanische grip van de Williams kwam bovendrijven. En dan hebben mensen nog het gebrek aan hersenen om te beweren dat hij had kunnen winnen.. hij finishte een volle MINUUT achter Hamilton..
gregorius zegt
@lambo4all: Precies. Juist omdat we die radio hebben, waarop Bottas KAN zeuren, hebben wij de lol om hier bij mee te genieten. En om daar een mening over de krijgen.
Als er geen radio verkeer was, dan had Bottas alleen zijn vooraf gekregen teamorders kunnen opvolgen: niet het risico nemen dat je je teammaat eraf knalt.
Nu heeft Williams Massa ook ingelicht dat ie Bottas niet moet verneuken als ie erg op snelheid langs kan. Maar dat kon ie niet. En het kijken daarnaar was leuk.
jaapiyo zegt
@gregorius: Tevens was die nep pitstop sowieso een beetje een faalhaas actie want Williams was juist beter af geweest als ze eerder dan de Mercs gepit hadden; op het moment dat ze namelijk allemaal de eerste pitstop maakten waren de eerste ronden op de nieuwe hardere compound gelijk een stuk sneller. Het enige nadeel is dat ze dan wellicht nog achter Perez klem hadden komen zitten; ook Hamilton overkwam dat nog bijna na zijn eerste stop, dat was weer marginaal uitgerekend van Mercedes (maar in dit geval dus wel precies goed).
Maar in dit geval kwam uiteindelijk kwam de regen en maakte het allemaal niks meer uit, de Williams heeft in die omstandigheden geen enkele kans tegen de Merc.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: *ja ik weet dat de theorie van Mercedes was dat WIlliams het aan het einde van de race moeilijker zou hebben op meer versleten banden als ze ze konden verlokken een vroege stop te maken, echter die theorie vind ik persoonlijk BS. Ik heb al zo vaak gehoord ‘spaar je banden dan kan je aan het eind van de race aanvallen’, maar die paar rondjes maken het verschil niet meer. de ‘cliff’ heeft Pirelli er al lang uitgehaald en die hardere band gaat met lichter wordende auto’s en meer rubber op de baan naar het einde van de race toe doorgaans prima. Sterker nog vaak is het de betere raceband op dat moment waardoor ook mensen die starten op hard en aan het einde naar zacht gaan om dan nog even hun slag te slaan van een koude kermis thuis.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: *komen
Mee zegt
@gregorius: Je weet toch dat de wagens al sinds 2008 geen tractiecontrole meer hebben?
gregorius zegt
@Mee: laat ik het zo zeggen. Durf je te geloven dat er geen electronisch systeem is dat op de een of andere manier de gas-input reguleert en optimaliseert.
Dutchdriftking zegt
Lijkt me opzich wel een goed idee, minder lullen, meer rijden, en er klapt wat vaker een bandje of een blokje.
paganizonda760nc zegt
@dutchdriftking: Precies, bovendien weet/voelt een coureur toch zelf wel (aan) hoe de auto reageert als er iets gebeurd. Voor de race een aantal strategieën bedenken en die uitvoeren ipv de hele tijd dat gepeupel over de radio.
awesome zegt
Juan Pablo wil ook wat zeggen: http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=19824
Hij heeft best een punt.
dirkiii zegt
@awesome: misschien dat ik dan wel weer formule 1 ga kijken maar nu nog niet als het weer emotie en senatoe krijgt ga ik weer kijken en oja de oude hockenheim ring terug!!!
lambo4all zegt
@dirkiii: die oude honkenheim ring wil je terug?! ga je mond spoelen, wat een taal zeg. nou dan stop ik met kijken. godkanonnen wat een verschrikkelijke race was dat zeg! ik kan je nu al voorspellen hoe de grid eruit gaat zien: twee mercedessen, twee williamsen, twee ferrari’s, twee force india’s. en als er niemand stuk gaat is dat ook PRECIES hoe ze finishen. De oude hockenheim ring werd vernieuwd door het serieuze gebrek aan uitdaging en spanning in de baan, het was monza zonder techniek en charme. de races waren dodelijk saai!
jaapiyo zegt
@lambo4all: Ik kijk F1 vanaf 2000 dus ik heb maar twee races op de oude hockenheimring gezien maar ik heb er wel goede herinneringen aan. Had misschien ook te maken met het feit dat het een van de weinige circuits was waar Ferrari niet dominant was in die tijd omdat de epische BMW V10 achter in de Williams zo goed was dat die de tekortkomingen van het Williams chassis zodanig kon compenseren dat ze daar sneller waren.
Helaas was bij de tijd dat BMW zelf het chassis ging doen inmiddels de tijd van de toerenbegrenzer al aangebroken en konden ze hun technische kunde niet meer uitnutten. In plaats daarvan was opeens het Merc blok dat voorheen nog altijd plofte om een poging mee te gaan in de vermogenswedloop de beste. Maar die tijd zonder motorenbegrenzer was sowieso mooier, mechanisch geweld op de limiet en soms ook daar overheen wat resulteerde in vrij regelmatige plofjes…nostalgie.
Kijk, zo moet het: https://www.youtube.com/watch?v=78kB7RL_6HQ
gregorius zegt
@awesome: voor de luie doorklikkers:
“Als je de bandensensoren en de temperatuursensoren wegneemt zal het racen met 10% beter worden, onmiddellijk. Daar ben ik zeker van”
En hij heeft gelijk. Inderdaad, gelijk weghalen; laat de rijders die dingen maar aan gort rijden waardoor ze binnen moeten komen.
Edge zegt
@gregorius: Helemaal mee eens. Alleen een sensor erin waarmee de bandendruk gemeten kan worden zodat de teams in het geval van een lekke band de coureur kunnen waarschuwen. Verder alles op gevoel laten doen.
noodles zegt
@Edge:
Als je een lekkeband niet voelt, dan ben je ongeschikt voor het vak van coureur.
De radio afschaffen lijkt mij dan een beter idee, hoeven wij dat gejammer ook niet meer te horen.
norge zegt
Zet die stofzuigers toch gewoon bij het oud vuil en haal een 1975 F1 wagen uit de motte ballen en race daar mee…..Kijken wie er overleeft…
clarkson zegt
@norge: Nu ga je wel erg ver terug hoor! Voor mij de jaren 90 en begin 00 aub
pomoek zegt
Heb dat van die pitstops van MB niet opgeslagen, wat was hier aan de hand?
pomoek zegt
@pomoek: ah dank gregorius
Edge zegt
Er zit geen device in die het bitepoint automatisch voor je vindt, er zit een apparaat in waarmee je de gevoeligheid van dat bite point kunt afstellen naar wens. En de FIA wil dus nu verbieden dat je tijdens je ronde naar de grid nog dat bitepoint kunt afstellen.
sir_smokalot zegt
right-oh, aangepast.
philipf zegt
Ja! Top idee! Uitvoeren!
GOD zegt
Het gene dat F1 F1 maakt is ook dat gene dat er voor zorgt dat het nooit echt spannend meer zal worden. Je krijgt een ter land ter zee en in de lucht effect. De ene bouwd iets en valt na 5 meter al in het water. En een ander bouwd iets en trekt na luttele seconden al aan de bel. En dan heb je nog het veiligheids en duurzaamheids aspect wat de overige spanning weghaald. Het moet meer amerikaans worden wil je meer spanning hebben. F1 waar het voor staat kon vroeger maar tegenwoordig niet meer. Vroeger kon je met een betere auto vanwege allerlij redenen alsnog buiten de punten vallen tegenwoordige tijd is het beste auto wint alles omdat dit nog zon beetje de enige doorslaggevende factor is snappie.
norge zegt
@GOD: verbod op alle electronica lijkt me het beste…
GOD zegt
@norge: Bedoel je electronische hulpmiddelen?
GOD zegt
Hulpmiddelen afschaffen is heel belangerijk, makkelijk en snel te realiseren en kost tevens het minst.
norge zegt
@GOD: Dat is wat ik bedoel ja, terug naar het analoge auto tijdperk waar de ontwikkeling geschied door mechanische vooruitgang en niet door 1 of andere computer nerd..
mrrallycross zegt
Ja ze moeten meer zelf racen maar F1 staat ook voor technische vooruitgang dus is het wel leuk dat er van deze hulpmiddelen worden bedacht