Ege Argüden loopt stage op de ontwerpafdeling van BMW maar pent ondertussen even een 911-opvolger neer waar je spontaan van gaat kwijlen.
Als er één auto is die, ondanks vele verschillende generaties, nog altijd een visueel eerbetoon is aan het oermodel, dan is het wel de Porsche 911. Toch zijn de commentaren niet van de lucht, de 911 zou te groot worden, te lomp en het ontwerp wordt te voorspelbaar. Maar ga er eens aanstaan, een opvolger ontwerpen voor een van de meest iconische auto’s ooit. Volgens velen heeft Porsche al eens hard gefaald toen ze in 1996 met de 996 kwamen, dus ze kijken in Zuffenhausen wel uit met wat ze het papier toevertrouwen.
Ege Argüden heeft die bagage niet. Sterker nog, als stagiair op de ontwerpafdeling van BMW heeft hij zelfs helemaal niks met Porsche te maken. Toch zien we op zijn Behance-pagina (het linkedin voor creatievelingen) een ontwerp voor een toekomstige 911 die -als het aan ondergetekende ligt- morgen nog de 991 mag opvolgen.
Argüden’s 901 (die naam maakt overigens weinig kans van slagen, Peugeot is nog steeds niet failliet) heeft natuurlijk die kenmerkende ‘plaatgeslagen kever-lijn’ maar breekt radicaal met de 991 en de andere watergekoelde 911’s van de laatste jaren. In plaats daarvan grijpt het ontwerp terug op de oude luchtgekoelde Elfers, zonder direct te vervallen in uitgekauwd retrodesign. Kijk maar eens naar die rechtopstaande voorruit en de subtiele rechthoekige achterlichten, een puur eerbetoon.
Goed, we leven in een democratie, dus roep maar: moet Porsche deze 901 maken?
alcantara zegt
Nee. Sowieso kan niemand Porsche verplichten om een bepaalde auto te gaan maken.
exevium zegt
@alcantara: Dat is een misconceptie. Als consument heb je altijd meer inspraak als dat we tegenwoordig denken. Als je maar samen sterk blijft staan.
MaartenD zegt
nope..lijkt wel een valhelm van een tijdrijfiets
autonieuwsvandestraatje zegt
@maarten020: ik ben erop gevallen
Esprit_de_Flandre zegt
De achterkant bevalt me wel, de voorkant veel minder. Die mag gerust radicaal anders worden dan de originele 901, anders wordt het weer retro…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: radicaal andere voorkant… Sinds de 996 zal Porsche nog eerder een 3 cilinder diesel motor voorin bouwen dan een radicaal andere voorkant monteren.
mrdjm zegt
Op de koplampen na heel gaaf, maar dan niet als opvolger. Gewoon een model ernaast, zou top zijn!
Esprit_de_Flandre zegt
Trouwens, is ie z’n stage bij BMW al zo beu dat ie nu al zit te vissen naar een postje bij Volkswagen… ?
henkhupelschoten zegt
@Esprit_de_Flandre: dan eindigt ie vast ergens bij lada of landwind als het hem meezit….
ziekegeest zegt
deze jongen heeft te veel GTA V gespeeld met zn 6 gaten op de achterklep ala Zentorno
laminaatplaat zegt
@ziekegeest: Lamborghini Sesto Elemento is uit 2011, GTAV met de The High Life Update uit 2014.
ziekegeest zegt
@laminaatplaat: weet ik, maar als je GTA ergens bij betrekt worden alle autoblog-pubers hitsig en dat levert me dan weer plusjes op, zie t maar als soort van marketing.
smotsholle zegt
@ziekegeest: wie speelt er nu teveel GTA V? xD
alfalion zegt
@ziekegeest: hij heeft ook wel wat weg van de coquetette classic
wokkelz zegt
Ja, maken! Ziet er goed uit!
phaeton zegt
De 996.2 begin ik anders steeds mooier te vinden. Dit is heel veel maar bij elkaar net niks.
rickpetrolhead zegt
Vinden mensen dit tegenwoordig mooi?!
MARS zegt
Nee, doe maar niet!
autoriteit zegt
Nou nee geen behoefte aan
Dutchdriftking zegt
Sowieso een super mooie auto, op die afschuwelijke velgen na dan. Maar als je dat weg denkt, een normale kleur en fatsoenlijk auto, helemaal top. Nu nog de vraag of deze naast de 911 moet komen, of dat dit de opvolger wordt. En hoe langer ik er naar kijk, hoe meer ik het een opvolger vind!
amski zegt
How about no
porschefan993 zegt
Totaal niet! De kracht van een 911 zit hem juist in de kleine subtiele veranderingen en niet in een compleet andere auto!
alfablog zegt
Heel fraai getekend,
Arnoud zegt
Ik zie een mengelmoes van Lamborghini styling met een Moby Dick 934 silhouet. En afgezien van de gaten in de motorkap vind ik het wel een geslaagde studie.
philipf zegt
Nee. Ga maar iets anders ontwerpen
Tonnie zegt
Toe maar, mooie lijnen en achterkant, alleen een ander front en het was zo een jaguar geweest…
Robert zegt
Ik behoor zo te zien tot de minderheid, maar: ja, doen!
Waarom is de laatste foto uit de reeks trouwens in spiegelbeeld weergegeven?
scottishcarspotter2000 zegt
Als model ernaast graag
mrrallycross zegt
Ja gewoon maken!
mnmg zegt
Maken, maar dan als Marcos. Laat Porsche maar schuiven, de 991 is prachtig en de cayman wordt steeds meer wat de 911 vroeger was. En zo ontstaat er weer ruimte voor een modelletje erónder.
rufctr01 zegt
Nee, achterkant is niet mooi.
utregcity zegt
Doen!
str8six zegt
Lekkere kont, maar daar is ook alles mee gezegd.
maniaxdream zegt
fraaie kleurplaat, nu terug in je BMW hok en niet weer uitkomen…
mrwheels zegt
Ja. Porsche kan niet genoeg auto’s maken!
norge zegt
Probeer eerst eens een theepot zou ik zeggen..
sr20det zegt
Wow! Ik vind he echt nog niet zo verkeerd.
begbers zegt
Ik dacht even dat ik de ‘Comet’ uit GTA voorbij zag komen.. Of heb ik teveel gegamed?
gieltj zegt
Vet hoor dit!
jpoers zegt
Sorry, maar dit ziet eruit als iets wat je verticaal deponeert in de pot maar dan iets te vroeg hebt afgeknepen. Kort gezegd, leuk voor de moeite maar liever niet.
jeppie zegt
NEE
sydney zegt
Nee, mij teveel een ‘flat nose’ En die vond ik in de jaren tachtig al niks.
EJS zegt
*mompelt iets met voetgangersveiligheid*
potver7 zegt
Lijkt wel een TVR…
rickr zegt
Erg mooie auto! Maken mogen ze hem zeker maar als 911 opvolger… doe maar niet
Hupke zegt
Een fabrieksporsche zou er zo niet mogen uitzien. Waarom niet? Ik kan het niet uitleggen, maar het hoort niet.
Een 9ff of een ruf oid. zou dit wel mogen maken, ziet er best goed uit.