België gaat hun ‘lichte vracht’ aanpakken. In Nederland liggen de regels daaromtrent ietsje anders, toch kun je hier ook voordeel krijgen met ‘oneerlijke’ bedrijfswagens. Moet dat nog kunnen?
Vorige week werd bekend dat België af stapt van de regels rondom ‘lichte vracht’. Dit noemen we even oneerbiedig oneerlijke bedrijfswagens. Het afschaffen van de Belgische regeling slaat op particulieren. Je kon als Belgische privé-autobezitter fiscaal voordeel krijgen op een pickup of zelfs verschillende personenauto’s. Maar goed, binnenkort dus niet meer. Het werkt daarom nu dus ongeveer exact hetzelfde als in Nederland: voor ondernemers zijn er nog voordelen.
Nederland
In Nederland kan dit dus niet als privébezitter. Er is echter wél voordeel te halen uit zo’n beetje elk model pickup-truck. Sterker nog, je kunt in principe ook grote SUV’s (in ieder geval auto’s met bepaalde afmetingen aan de laadruimte) ontdoen van hun stoelen achter en op grijs kenteken zetten. Wat betreft geld scheelt dat een slok op een borrel. Maar het heeft in het grote plaatje wel een nadeel.
Benzineslurpers
Grote, Amerikaanse sloepen met V8 worden hier nog maar nauwelijks verkocht. Bijna helemaal niet, eigenlijk. De reden is simpel: bij een auto als de Jeep Cherokee SRT8 mag je een flink bedrag aan BPM betalen, vanwege de 6.4 liter HEMI V8 natuurlijk. Zet je een Cherokee op grijs kenteken, dan hoef je ineens veel minder geld achter te laten bij de belastingdienst. Ditzelfde geldt voor bijna elke grote SUV, ongeacht of het een sportmodel is. Ook auto’s als de Ford F-150 en RAM 1500, auto’s die via grijze import makkelijk te verkrijgen zijn, kosten een relatief schijntje door hun bedrijfswagenstatus. Je gaat je toch afvragen of dit niet een beetje scheef is, vergeleken met het particulier bezitten van zo’n slurpend monster.
Afstappen
Het is natuurlijk wel cool, zo’n dikke V8 voor weinig. In een wereld waar de druk van het milieu zo hoog is als nu, is het een vreemd signaal om af te geven dat het wél kan. Misschien dat aandacht vanuit België op de maatregelen rondom oneerlijke bedrijfswagens eens nieuw licht op de situatie schijnt in Nederland, en dat je ook als ondernemer veel meer extra geld moet betalen om dit soort auto’s te kunnen kopen. Minister van Infrastructuur Stientje van Veldhoven wil ondernemers tegemoet komen wat betreft elektrische bedrijfswagens, maar erkent ook dat er momenteel druk ligt op ondernemers. Om hun nog meer voordelen af te pakken is dan misschien nu niet een geweldig idee.
Fotocredit: een RAM 1500 met V8, gespot door @dubcars op Autojunk.
dutchneon zegt
Kalm aan Loek…. ik heb niet eens zo’n ding maar ik snap wel dat er nog een klein beetje vrijheid moet zijn voor de ondernemer. Waar moet de stratenmaker, hovenier, aannemer anders zn zware aanhanger mee trekken. Geloof me vaak is het niet eens mogelijk om met een vrachtwagen bij de plek te komen en een busjes mag vaak maar tot 2500kg slepen, dat zijn halve vrachtjes.
Bovendien elke flinke shovel of graafmachine die achter een pickup hangt weegt meestal al een kleine 3000kg dus daar komen ze met die 3500kg ook al niet mee weg.
Oja bijkomend voordeel, als je op pickups doelt, die lopen bijna altijd op lpg, en bovendien zijn die dingen helemaal niet zo onzuinig als je denkt, heb een keer in zo’n ding gereden, Hemi met cylinder uitschakeling en dat ging met 130 1op7 . met 100 zal die wellicht zelfs in de buurt komen van 1:10.
Dat België hun lichte vracht aanpakt is logisch, de achterbank inleveren om alle belastingen te ontvluchten klinkt niet helemaal evenredig als particulier. Hier in NL ken ik een paar mensen om me heen met een Ram of een Raptor en die hebben allemaal 1 of meerdere auto’s er bij en hebben dat ding puur zakelijk.
Maar bedenk even dat het nogsteeds handig is om een achterbank te hebben voor die paar praktische momenten… zo haal ik ook de kids van de opvang, gastouder of school als ik vanuit mn werk terug kom. Bedoel je dat iemand dan eerst zijn werkauto thuis moet gaan brengen en dan met de privé auto de kinderen op moet gaan halen? Denk je dat dat minder uitstoot geeft? (dit voorbeeld is even vanuit een dorp geredeneerd voor het gemak ik snap dat het niet de bedoeling is om met de raptor door de binnenstad van Utrecht te gaan crossen)
vaakbenjetebang zegt
Een beetje dubbellucht bus met een ladderchassis mag gewoon 3500kg trekken hoor (Daily, Master). Bij een enkellucht Crafter of Sprinter valt het vaak nog wel een beetje tegen wat er achter mag, maar ook daar zijn prima varianten van te koop waar de volle 3500kg achter mag (meer mag niet met E achter B). En zo’n Daily of Master rijdt ook opperbest als je er 5 ton achter hangt, want technisch zijn ze daar prima voor geschikt. Zo’n pick-up mag dus niet meer trekken. Zelf vind ik zo’n pick-up ook een enorm onding als bedrijfwagen, want alles wat je meeneemt ligt zomaar voor de grijp voor Jan en alleman en je verspilt zomaar een halve meter nuttige lengte aan die motorkap. Maar goed, to each thier own. Als particulier zou ik er al helemaal geen willen, zo’n ding rijdt helemaal zo fijn niet als de achteras niet wat last draagt en handzaam is anders. Maar ook hier: to each their own.
dutchneon zegt
Klopt maar dan heb je het over flinke busjes die niet alleen erg hoog zijn maar ook nog stevig duur…
Ik ben overigens erg blij dat mijn buurman met een Raptor rijd en niet zo’n grote Iveco Daily of Master in de straat zet…. Man o man, zo’n wit gevaarte bijna even groot als de gemiddelde camper!
fabian159 zegt
Busjes van x aantal meter mag je ook niet zomaar in een woonwijk zetten. Een achterbuur van ons zette die van hem in onze straat omdat zijn vrouw die niet mooi vond voor de deur. Na wat uitzoekwerk van 1 van mijn buren stond handhaving bij hem aan de deur met het verzoek deze bus buiten de woonwijk te plaatsen gezien hij een bepaalde lengte overschreed, ik geloof dat het 6 meter was.
Stijnson zegt
@fabian159: Klopt max 6 mtr lang en max 2.20 mtr breed en 2.40 mtr hoog
5cilinder zegt
@vaakbenjetebang: Die kleiner busjes zonder frame torderen en kraken met aanhanger tot je er gek van wordt. Voor het zwaardere trekwerk is een losstaand frame ipv zelfdragende carrosserie veel beter.
lekbak zegt
@vaakbenjetebang: een bus van formaat sprinter of een pick-up is niet met elkaar te vergelijken als er 3500kg achter hangt. Die pickup is echt veel meer mans dan zo’n bus. En dan heb ik het nog niet eens over comfort of verbruik (indien de pickup een diesel is). En een Amerikaanse pickup kan technisch ook gewoon veel meer trekken dan die 3,5 ton.
Bij ons is de pickup erg populair bij loonwerkers, de kleinere veehandelaren en bootjes handelaren/bedrijven. Ze hebben soms gewoon echt meerwaarde tov een bus.
dutchneon zegt
Precies en 4×4 met flinke terreinbanden voor in de blub. tal van redenen waarom een busje toch echt niet optimaal is. Dan kan je wel een sprinter hebben met 4×4 maar met van die kleine wieltjes maak je nog niks klaar als er een flinke aanhanger achter hangt
lekbak zegt
@dutchneon: een (hele) grote loonwerker hier in de buurt is de afgelopen 2 jaar van 4×4 sprinters naar amaroks gegaan. Dat hebben ze vast niet voor niks gedaan.
mrbowser zegt
@lekbak: Niet mee eens, ik heb een sprinter met dubbel lucht en 6 cilinder en die trekt mijn aanhanger met totaal gewicht van 4000 kg meer dan prima
MrSkyline zegt
Een F250 6.7 diesel is geschikt om 10 ton te trekken, een sprinter met dubbel lucht is voor zover ik weet niet rated voor meer dan 3500kg, ook is hij achterwiel aangedreven, daar trek je geen aanhanger met een kleine graafmachine van ~3 a 4 ton mee door de modder kan ik je vertellen. Pickups als dit hebben voor veel bouwvakkers echt wel nut. Ik ken ook mensen die vaak in de modder staan met een paardentrailer, dan ben je blij met 4x4L en gaat een normale auto je niet helpen.
Overigens komt Ford volgend jaar waarschijnlijk met een elektrische en/of hybride F150, ik ben benieuwd wat dit in NL gaat doen.
vaakbenjetebang zegt
@MrSkyline: ja, in het zand is het natuurlijk geen vergelijk. Daar heb je 100% gelijk in.
risl zegt
@mrbowser: mijn Dodge Ram 2500 met dubbel lucht op vrachtwagenkenteken trekt m’n aanhanger van 7 ton door iedere weiland waar ik moet zijn, ook als het een grote blubberzooi is. Dat gaat niet met een bus.
lekbak zegt
@mrbowser: onze 206 trekt een kar zand van 1000kg ook prima. Onze subaru doet dat echter net ff wat meer dan prima, met een stuk meer comfort en gemak.
vaakbenjetebang zegt
@lekbak: Het enige wat ik zelf wel fijn vind aan zo’n pickup is dat-ie meestal lekker veel vermogen heeft. Verder vind ik zo’n ding oprecht minder fijn/comfortabel rijden dan een knappe, dubbel verlengde Europese dubbellucht bus met een kar er achter. Zal een kwestie van smaak zijn, denk ik. In zo’n busje voel ik me veel meer thuis. En ook achter zo’n Daily kun je technisch ook veel meer hangen dan het kentekenbewijs zegt, zo’n ding geeft (in mijn ervaring) echt geen krimp. Feit is wel dat zo’n bus nog meer aan de maat is dan een typische pickup, maar ach, handzaam was het toch al niet. En wat hierboven terecht gezegd wordt: in het (natte) zand heb je met zo’n bus niks te vertellen, maar daar kom ik zelf nooit. Vierwielaangedreven bussen zijn niet dik gezaaid ook…
Variomatic zegt
@dutchneon: het is een wijdverbreid misverstand dat LPG een schone brandstof is, de uitstoot van stikstofoxiden is veel hoger dan bij benzine. Laat je zo’n groot V8 monster op gas lopen dan slaat de redenatie dat ze niet vervuilend zouden zijn al helemaal als een tang op een varken. Bij LPG in een 1.0 liter Lupo zou je dat nog met droge ogen kunnen volhouden..
markoh zegt
@variomatic: laat de natuur nu heel blij zijn met Koolmonoxide en Kooldioxide. van beiden gassen leven bomen en planten. de NOx uitstoot is veel erger.
gwnbmw zegt
misschien is autoblog wel de slechtste site waar je zo’n stuk als dit kan plaatsen. de pickups die worden beschreven worden voornamelijk gebruikt door aannemers en worden zeker wel gebruikt waar ze voor zijn bedoeld. ook moeten we nou niet moeilijk gaan doen om die laatste paar v8’n die nog door nederland heen scheuren, en over het algemeen 200 euro benzine per week tanken.
jaapiyo zegt
De oneerlijkheid zit ‘m natuurlijk niet in weinig belasting op deze units, maar in de torenhoge belasting op andere auto’s in Nederland.
dutchneon zegt
Dat is het inderdaad, en dan krijg je vanzelf jaloerse blikken vanuit een station diesel van iemand die 200 euro per maand af moet tikken aan MBR en de Ram eigenaar maar 60 euro
lekbak zegt
@dutchneon: ik kijk met diezelfde jaloerse blik naar iemand met een vito of transporter. Ook die betaalt maar een schijntje aan belasting en rijdt toch op diesel.
Ik kan heel goed een bus gebruiken, ik ben altijd aan het knutselen en heb dus vaak ruimte in de auto nodig. Met 15k km per jaar is de belasting echter buitensporig hoog van een simpel busje.
slickrick zegt
@dutchneon: die jaloezie snap ik echt niet, voor eur 50 ben je ingeschreven bij de KVK als ZZP en kan je direct een pickup halen op grijs kenteken. En er zijn al ruim 1,1 miljoen zzps in Nederland.
Toch zijn de transporters, vitos, crafters en traffics etc op grijs kenteken een stuk populairder dan deze pick ups.
Slechts een klein select groepje ondernemers kiest voor een Amerikaan.
Dus waarom zou dat oneerlijk zijn ?
Richmond zegt
@slickrick: misschien gaat het niet om de Pick-ups, maar om die SUV’s die aangepast worden, terwijl dat geen ondernemers zijn.
Van Epschoten zegt
@jaapiyo: Helemaal mee eens. Ik had dan ook verwacht dat het artikel die kant op zou gaan.
Dutchdriftking zegt
Zullen we deze regel gewoon houden? Geen gek idee om hardwerkende ondernemers een extraatje te geven toch? Ze zorgen voor werkgelegenheid, betalen een bult belasting, en wanneer ze een knappe auto bij elkaar gewerkt hebben moeten ze hier privé weer bijtelling over betalen. En het is ook niet zo dat íedere ondernemer met zo’n dikke sjaak rijd. En ondernemers welke veel kilometers maken houden het ook wel uit hun hoofd, brandstofkosten (ook LPG) lopen best op met het verbruik van deze bakbeesten.
mashell zegt
Betalen een bult belasting? Bedrijven betalen in vergelijking met burgers juist heel erg weinig belasting. Ze profiteren wel volop van de goede infrastructuur en onderwijs maar dragen daar maar weinig aan bij. En het ergste is, hoe groter de onderneming hoe minder belasting ze betalen.
ar156sw zegt
@mashell: En alsof alleen ondernemers hard werken, ook zo’n aparte opvatting…
OT: een regeling waardoor je minder (belasting) betaald voor een voertuig dat je bedrijfsmatig inzet is goed te verklaren. Die regeling zou wel, net als BPM voor particulieren, “zuinige/schone” voertuigen mogen stimuleren, dat zou we zo consequent zijn.
por100 zegt
@mashell: ze hebben dan wel weer een hoop gezeik met bijvoorbeeld hypotheekversttekkers en doorbetaling bij ziekte of nog erger een AOV. Dus als we het op de weegschaal kan leggen moet je ook alles op de weegschaal leggen voor een eerlijk vergelijk. Het beste is nog altijd in loondienst je hoofdinkomen en in het weekend bijbeunen als hovenier o.i.d..
lekbak zegt
@dutchdriftking: als je weinig belasting wilt betalen moet je gaan ondernemen. Als ik voltijd zzp-er word dan heb ik slechts tweederde van mijn huidige bruto loon nodig om netto hetzelfde over te houden. Als ik dezelfde OMZET zou halen als mijn huidige bruto loon dan heb ik nog aanzienlijk meer. Het is dat mijn werk zo leuk is (en niet als zelfstandige gedaan kan worden).
godfather zegt
@lekbak: heb je dan ook meegerekend dat je ook in jouw eigen pensioen moet voorzien, behoorlijk wat verzekeringen extra moet afsluiten (ook privé), er geen sociaal vangnet meer is in de vorm van WW, veel meer risico’s op jouw als persoon….enz enz. Ik durf wel te stellen dat je juist ongeveer 1,6 keer zoveel moet verdienen om hetzelfde over te houden. Is het dat waard? Hell yeah!
lekbak zegt
@godfather: pensioen heeft niks met belastingen te betalen, ook risico’s staan daar los van. Als ik de benodigde verzekeringen en administratieve kosten meereken dan nog hou ik netto meer over als mijn huidige bruto loon de omzet zou zijn. En dat is dan exclusief de voordelen van aankopen die op de zaak gedaan kunnen worden.
Nou is mijn specifieke situatie waarschijnlijk uitzonderlijk gunstig als zzp-er. Zo hoef ik maar minimaal verzekerd te zijn (dat zijn de opdrachtgevers) en is de administratie met uurtje factuurtje belachelijk simpel en daarmee goedkoop. Ik hoop volgend voorjaar mijn nu nog voltijd baan op te kunnen zeggen want het word me veel te aantrekkelijk gemaakt om zelfstandig te zijn om het niet te doen.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Vergeet niet dat wat er bruto op jou loonstrook staat niet is wat de werkgever betaald, de werkgever betaald namelijk ook een stuk premies en belastingen welke jij niet op de loonstrook ziet. Je moet als ZZP-er echt goed boeren om het beter te doen dan loondienst. Neemt niet weg dat het een loffelijk streven is om voor je zelf te starten. Succes met je onderneming.
lekbak zegt
@dutchdriftking: die werkgever betaalt pensioenpremies, wat geen belasting is maar wat gewoon MIJN GELD! is. En de premies voor het sociale stelsel.
Maar als ik met 215 euro per dag al hetzelfde heb als in loondienst (netto, na de onkosten en verzekeringen) en het markttarief ligt tussen de 350 en 650 per dag dan is het vrij simpel om zelfstandig te worden. En met 350 per dag is een opdrachtgever ook nog goedkoper uit…
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Pensioen en belasting zijn inderdaad verschillende zaken, maar pensioen opbouw is wel iets wat veel ZZP-ers vergeten. Als je hier rekening mee houdt en onder aan de streep jij in de Porsche kan rijden IPV je huidige werkgever dan doe je het gewoon goed en is het een slimme keuze om te gaan ondernemen.
appeltaartislekker zegt
@dutchdriftking: idd dit noemt men bruto-bruto salaris.
por100 zegt
@godfather: helemaal gelijk godfather. Dat vergeten al die mensen in loondienst vaak. De combi (hoofdinkomen in loondienst en nevenfunctie als zzp) is een goede optie. Ook een hypotheek is veel makkelijker in loondienst. Daar gaat men namelijk uit vannje bruto loon en bij een bv gaat men uit van je winst uit onderneming. Niet je omzet!!
robertjrb zegt
@por100: Het is toch volstrekt logisch dat er niet met de omzet berekend wordt? Je zou jezelf alleen maar voor de gek houden.
Wil je een hoge hypotheek dan is het wel verstandig om minder “onnodige” onkosten op het bedrijf te zetten om de winst uit onderneming zo hoog mogelijk te laten zijn. Betaal je helaas wel meer belasting.
Mooi zou zijn wanneer je die onnodige onkosten die geboekt zijn voor de berekening van de bank weg zou mogen strepen.
lekbak zegt
@por100: winst uit onderneming is (in geval van zzp) gewoon je bruto inkomen.
soundgarden zegt
@dutchdriftking: Oh je bedoelt die stucadoors die allemaal een belachelijk dikke bmw thuis voor de deur hebben? Juist.
Dutchdriftking zegt
@soundgarden: Je bedoeld dat de stukadoors keihard werken en daar een goede boterham mee verdienen? Typisch zo’n Hollandse misconceptie. Je hebt een dikke auto dus je bent te duur. Doe mij de aannemer met de mooie auto maar, die is vast goed in z’n werk.
lekbak zegt
@dutchdriftking: die stukadoor heeft die dikke bmw omdat die hard werkt en veel meer kan verdienen dan iemand in loondienst. Zelfs al zou hij in loondienst net zo hard of zelfs harder werken.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Naast hard-werken moet je natuurlijk ook slim-werken en net-werken. Als je voor een baas per uur werkt maakt het inderdaad niet uit hoe hard je werkt. Als je niet graag hard werkt dan is het dus slimmer om voor de baas te werken. Als je graag weinig risico neemt is het ook slimmer om voor je zelf te werken. Als je echter bereid bent extra hard te werken (en dat zijn er in de praktijk maar weinig) dan kan je als eigen baas veel meer verdienen. De personen wie dit doen moeten we waarderen, daar moeten we niet met afgunst naar kijken.
lekbak zegt
@dutchdriftking: dat laatste kan ik niet meer met je eens zijn. Afgunst hebben we al genoeg.
Maar afgezien van de risico’s is het bijna moeilijk om in veel sectoren minder te verdienen als zzp dan in loondienst. Je hebt echter wel een minimale hoeveelheid verstand nodig om het in goede banen te leiden en dat is de voornaamste reden dat niet iedereen zzp-er moet willen worden.
woody259 zegt
Normaal ben ik niet van het misgunnen, maar die USA pick ups in Nederland vind ik zelfs als autoliefhebber nergens op slaan. Dubbele parkeerplekken, 9 vd 10 keer uitgerust met een tokkie uitlaat en vaak ook een bestuurder met compenserend rijgedrag. Ik denk ook niet dat de gemiddelde ZZP’er de bijtelling betaald over de cataloguswaarde (incl. BPM, invoerrechten en BTW), maar hem alleen “zakelijk” gebruikt.
realhustler zegt
Kappen met dubieuze belastingen en dan ook met dubieuze voordeeltjes.
Iedere dubieuze belasting motiveert mensen om manieren te vinden om dit te omzeilen, en ieder dubieus voordeeltje is voor de happy few en is vervelend voor mensen die niet aan de voorwaarden voldoen.
Heel simpel: Een auto kost geld. Een kleine auto kost minder een grote auto meer. Maar in Nederland is een kleine auto ook al duur, en een grote auto kost onevenredig veel meer. Vergelijk het met andere landen, en het is gewoon belachelijk. Dus denk niet in hoe ontnemen we iemand het plezier in zijn V8 pickup, nee stop eens met die belachelijke belasting op aanschaf en bezit, en als het milieu belangrijk is, belast dan op gebruik, en niets anders.
Een Toyota Aygo die 30k per jaar rijd vervuilt veel meer dan een Dodge Ram V8 LPG die op de oprit staat te roesten.
mashell zegt
Maar het gaat ook niet alleen maar om het milieu, het gaat ook om de filedruk en de parkeerdruk. Als het te goedkoop wordt om een auto te bezitten dan staan de steden vol met auto’s die “voor het geval dat” en door “liefhebbers” gestald worden. Je zou ook kunnen stellen dat een rijdende auto een economisch doel heeft, die wordt meestal gebruikt om ergens heen te gaan om daar geld uit te geven of om daar geld te verdienen. In die zin zou je juist het gebruik goedkoop willen maken maar het bezit duurder.
W115 zegt
De mokerslag voor lpg
Kvgorp zegt
In mijn ogen wil iedere beginnende zzp’er zo snel mogelijk zo’n pick up hebben. Ze rijden er mee naar de bouw. Parkeren hem op het harde om vervolgens in uren aan de slag te gaan. Om 4 uur worden de werkschoenen weer te vervangen met de slofjes en hup in de leren stoelen naar huis. Niets geen aanhangers niets geen zware last. Maar gewoon een goedkope dikke bak voor de familie. O ja en het staat zo stoer.
mashell zegt
Ik zou zeggen, schaf heel de grijs kenteken regeling af. Dan zul je zien dat er veel minder pickups en busjes gaan rijden(zoals in Duitsland) zijn maar dat het economisch geen verschil maakt, de bedrijven lossen het wel anders op.
mrbowser zegt
@mashell: Jij hebt duidelijk geen enkel verstand van het bedrijfsleven, reageer dan gewoon niet..
wessel04 zegt
Exact, sluit me graag aan bij vele bovenstaande reacties. Laat die aannemers lekker hun pleziertje hebben en als je mondiaal iets goeds wil doen voor het milieu kan je beter je focus verleggen van auto’s naar industrie, houtkap etc. en een paar biefstukjes minder eten. Dat milieu geneuzel voor autos in nederland slaat echt kant nog wal.
hehe zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vroeger had mijn moeder een Fiesta zonder achterbank privé op grijs kenteken. Dat kon toen in Nederland gewoon nog.
lekbak zegt
Nederland heeft jaren geleden al gedaan wat België nu doet. Het voordeel van de particulier is minimaal sinds het grijze kenteken eraf is.
Er rijden nu nog maar relatief weinig pickups rond en de laatste jaren al helemaal weinig Amerikaanse pickups met V8. Die markt is grotendeels overgenomen door de Amarok, d-Max etc omdat die nu ook een flinke kar mogen trekken. En die pickups hebben gewoon bescheiden motoren. Bovendien is de pickup op het platteland ook gewoon een nuttig stuk gereedschap wat soms echt iets toevoegt tov een bus.
toyotafortuner zegt
Ik gun t de (toekomstige) eigenaar van een dikke Amerikaanse pickup. T zal vast veel comfortabler zijn dan een busje, met meer trekkrach enzo. Ik vind de pickups ook leuk om te zien en een Amerikaanse V8 klinkt altijd goed.
Esprit_de_Flandre zegt
Binnenkort allemaal aan de Rivian R1T of de Cybertruck. Opgelost…
wessel04 zegt
@Esprit_de_Flandre: doe mij maar gewoon een atmosferische V8.
Papageno zegt
Geniet hier in USA nog even stilletjes van al die pick-ups, Suburbans, Yukon XL en andere gass-guzzlers! Gister nog voor $30 zo’n 15 gallon getankt. Kunnen we weer 300 miles!
Waarschijnlijk in NL wel weer een suffe kar maar hier nog niet.
wessel04 zegt
@Papageno: en dat is precies een van de redenen dat ik overweeg jouw kant op te komen. Word me hier langzaam wat te gek met al die elektro en 3 cilinder gebakjes.
SimonMc zegt
Vooral doen. Dan kan je tenminste een dikke bak rijden. Zorg dan wel dat je nooit de ziekenwagen moet bellen, anders moet je 5000 Dollar ophoesten.
Maar zolang je organen er niet uitliggen of je bloedt niet te hard, kan je het ook wel klaarspelen met een Uber, dat doet men nu ook al zo. Maar je rijdt dan ten minste wél met een dikke bak rond.
wessel04 zegt
@SimonMc: Geld is geen issue, ik kan hier ook een dikke bak rijden maar ik wil niet 1, ik wil er minstens 20, plus leuke wegen om ze overheen te jagen. Dat is hier allemaal moeilijk en niet te vinden. Ik ken de nadelen van het land maar als autoliefhebber heeft ook veel voordelen. Daarnaast hoef ik dan eindelijk niet meer, of veel minder, naar dat domme geleuter of elektro meuk en 1.0 tsi’s te luisteren, heerlijk!
hanso zegt
Nederland moet af van die achterlijk oneerlijke BPM i.p.v. autobezitters, privé of zakelijk NOG meer belasten. Bizar dat een “autoblog” zo’n artikel plaatst.
wessel04 zegt
@hanso: helemaal mee eens!
Jantje_555 zegt
waarom moet het in de benelux stoppen als je overal ter wereld een V8 kan kopen voor de prijs van een Tiguan 1.5 motortje met wat opties die nog niet in de buurt komen van de opties van een Amerikaan!
Foramen zegt
Dan moeten we lpg maar gewoon af gaan fakkelen, blijft immers een bijproduct van benzine die bovendien heel schoon brandt.
nelis88 zegt
Begin maar eens met die krengen te begrenzen op 85km/u. Lui in dit soort voertuigen zijn 9 vd 10 keer aso’s in het verkeer. Komen letterlijk in je kofferbak kruipen om met 140 door te jakkeren. En ja, ik rij ook lekker door!
arta zegt
Doordat er geen BPM afgedragen hoeft te worden is er geen stimulans om voor een schone uitvoering te kiezen.
Zonder het trekken van een flinke aanhanger onmogelijk te maken zou het Ministerie wel iets moeten doen om schone bedrijfsauto’s aantrekkelijker te maken. Of de vervuilende versies wel te belasten.
Het is toch vreemd om de particulieren zo sterk te reguleren naar kleine en schone motoren, maar helemaal niets te doen aan de grijze kentekens?
Die rijden meer en hebben zwaardere motoren.
CouchCowboy zegt
Aanpakken inderdaad. Als bedrijfsauto slaat het nut ervan natuurlijk gewoon nergens op. Overig bedrijfsleven doen ook stappen in de richting van duurzaamheid en zijn er genoeg interessante ontwikkelingen gaande…
Rond 2030 is sowieso wel klaar met verbrandingsmotoren.
Of je het nu leuk vind of niet, veranderen gaat het.
coaster zegt
Het belachelijke is dat ik als ondernemer voor mn hatchback maandelijks €50 aan mrb meer betaal als voor een pick-up v8.
Ik neem mn auto graag mee en kan niet meer als 1500 kilo tillen (ja tillen, niet trekken) anders had ik die pick-up zeker al gehad.
Wel jammer dat het plaatje wat bovenaan geschetst wordt opeens te maken heeft met hoe goed je werkt of wat voor pensioenstelsel ik moet kiezen.
En belasting betalen moet ik net zo goed als de meeste van U.
cloverleaf zegt
Mijn vrouwke is ondernemer en ik verbaas me ieder jaar hoe weinig belasting ze hoeft te betalen met een beetje slimme administratie en een goede accountant.
Leuke youngtimer voor de deur en het kantoor aan huis voor een goede prijs aan jezelf verhuren.
AOV doet ze niet meer aan omdat ik ook niet verkeerd verdien als loonslaaf.
En toen kwam corona… Dan zie je opeens de risico’s van ondernemen en haar inkomen voor 2020 valt met een beetje geluk 60 procent lager uit. Toch wel prettig als elke maand je salaris netjes gestort wordt.
Niet meer dan logisch dat ondernemers bepaalde belastingvoordeeltjes hebben tov ons loonslaven. Zij betalen niet te weinig, wij betalen te veel!