• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moet McLaren het uitmaken met Honda?

Auteur: Author, gepost 8 juni 2017 om 16:25 – 43 Reacties

Moet McLaren het uitmaken met Honda?


Langzaamaan lijkt het geduld van de Britse renstal op, maar er moet natuurlijk wel een alternatief zijn.

McLaren is één van de oudere teams in het F1-veld en vrijwel zonder uitzondering deden de bolides uit Woking mee om de prijzen. Natuurlijk zat er ook weleens een minder jaar tussen, maar minder dan subtop is het eigenlijk nooit geweest. Totdat Honda besloot om terug te keren in de koningsklasse.

De Japanners hebben de reputatie geweldige motoren te bouwen. Toch lukt het ze maar niet om de hybride aandrijflijn op niveau te krijgen en dus rijdt McLaren sinds 2014 voor spek en bonen rond. Het lijkt er na 3,5 seizoen sappelen in de marge dan ook op dat teambaas Zak Brown de samenwerking met Honda het liefst zou beëindigen.

In een gesprek met Reuters geeft Brown aan dat het geduld zoetjesaan op is. Geplande upgrades komen toch weer niet, de ene na de andere krachtbron houdt ermee op en de power blijft ondermaats. Het liefst zou McLaren kampioen worden met Honda, maar iedereen die niet aan de LSD weet weet dat dat een sprookje is.

Wat zijn de alternatieven?

Zuur voor McLaren dat de samenwerking met Honda onder druk staat, maar zijn er eigenlijk andere opties? Wij denken van niet. De aandrijflijnen die anno nu in de F1 worden gebruikt zijn bijzonder complex. Bovendien hebben andere motorenbouwers reeds meerdere jaren ervaring met de hybride goodies in combinatie met de turbomotoren en we hebben er een hard hoofd in dat er constructeurs zijn die out of the blue een competitieve geblazen V6 + MGU’s kunnen ontwerpen.

Daarnaast zijn de huidige motorenbouwers waarschijnlijk niet bereid om McLaren uit de brand te helpen. De renstal uit Woking is immers nog steeds een van de grote jongens en dan vooral omdat het budget aanzienlijk is. Een Mercedes of Ferrari zal dus wel gek zijn om voor een paar centen een grote concurrent erbij te krijgen, want daar zou het wellicht of waarschijnlijk op neerkomen.

We vrezen dan ook voor de Britten dat er weinig anders op zit dan op de blaren zitten totdat het motorenreglement weer op de schop gaat. Wellicht dat Honda z’n sterke reputatie tegen die tijd weer kan waarmaken.

Ook interessant!

  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild

Nieuwste artikelen

  • Welk icoon zouden ze nog meer in een nieuw jasje moeten steken?
  • Luxe auto’s zijn levensgevaarlijk
  • Parkeren voor SUV's
    Kort parkeren. Leuker kunnen we het niet maken. Wel duurder
  • Ik wil deze helm om jullie te vernederen
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Honda, McLaren, Racing, zak-brown

Vorig bericht: « Bewonder de spectaculaire Fisker EMotion
Volgend bericht: Schultz verklaart de oorlog aan autodieven »

Lees Interacties

Reacties

  1. AMG zegt

    8 juni 2017 om 16:45

    McLaren had gewoon bij Mercedes motoren moeten blijven ipv Honda.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 juni 2017 om 16:50

      @c200: Daar zullen ze achteraf wel van balen. Misschien hadden ze de afgelopen 3 jaar wel de beste auto van het veld gehad en was Alonso 3- of 4-voudig wereldkampioen geworden.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        9 juni 2017 om 00:58

        @berlinetta:

        Ze hadden in 2014 ook Mercedes PU’s, maar toen waren de prestaties ookniet bijzonder. Natuurlijk zat Alonso toen nog niet bij het team, maar dat had weinig verschil gemaakt.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          9 juni 2017 om 09:51

          @carmasterr: Dat jaar ook nog ja? Dat wist ik even niet.

          Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      8 juni 2017 om 17:08

      @c200: koffiedik kijken…

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      8 juni 2017 om 17:19

      @c200: tja, maar voor hetzelfde geld waren ze met Honda de Brawn v/h turbo tijdperk geworden. Had/als, je koopt er niets voor.

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      8 juni 2017 om 18:06

      @c200: Mercedes trok hun privileges in nadat McLaren zelf auto’s ging bouwen en Mercedes 45% aandelen in BrawnGP kocht. Dennis wist dat ze het kampioenschap niet of heel moeilijk weer konden halen met een krachtbron uit Brixworth.

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    8 juni 2017 om 16:49

    “Bovendien hebben andere motorenbouwers reeds meerdere jaren ervaring met de hybride goodies in combinatie met de turbomotoren en we hebben er een hard hoofd in dat er constructeurs zijn die out of the blue een competitieve geblazen V6 + MGU’s kunnen ontwerpen.”

    Des te knapper van Ferrari dat ze in 2014 direct de tweede motor van het veld hadden gebouwd en dat ze nu een motor hebben die zich kan meten met die van Mercedes.

    Wat betreft Honda: er is al een paar keer gezegd dat het niet zozeer ligt aan de kennis en kunde, maar aan de bedrijfscultuur. Als dat het geval is, geef de verantwoordelijken in dat geval een katana en laat ze harakiri plegen en stel een paar nieuwe mensen aan die wel zorgen dat het goed komt. Zowel Honda als McLaren verdienen die kans.

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      8 juni 2017 om 22:16

      @berlinetta: “Des te knapper van Ferrari dat ze in 2014 direct de tweede motor van het veld hadden gebouwd en dat ze nu een motor hebben die zich kan meten met die van Mercedes. ”

      De 4 motorenbouwers Mercedes, Ferrari, Renault en Honda zijn alle tegelijk begonnen met het bouwen en leveren van de F1 V6 hybride motoren, dus waarom is het dan des te knapper dat Ferrari in 2014 de 2e motor van het veld had?

      Zoals jij het schrijft lijkt het net alsof Ferrari een achterstand had op de rest qua ervaring, maar toch direct de 2e motor had. Kun je toelichten hoe je het bedoelt?

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        9 juni 2017 om 07:37

        @autoriteit: Er wordt gezegd dat andere motorenbouwers (Mercedes, Renault en Honda) al jarenlange ervaring hebben met hybride en turbo’s. Ik ging er vanuit dat hiermee wordt bedoeld dat ze dit al jarenlang toepassen in hun straatautos. Deze merken hebben daar immers ook jarenlang ervaring mee.

        Ferrari heeft dit niet. Ze hebben pas 3x een turbomotor gebouwd en pas 1x een hybridesysteem. Daar vind ik het wel knap van ze.

        Login om te reageren
        • autoriteit zegt

          9 juni 2017 om 07:41

          @berlinetta: ah ok zo bedoel je dat, ja als je het zo bekijkt is het inderdaad wel knap van Ferrari dat ze direct goed mee deden.

          Login om te reageren
  3. koen0373 zegt

    8 juni 2017 om 16:58

    De gouden Senna-Prost jaren uitgezonderd, valt de reputatie van Honda nogal mee. Kijk eens daarvoor, of de BAR periode. Ver en ver onder de maat. Honda en F1 is geen garantie voor succes.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      8 juni 2017 om 17:08

      @koen0373: in Lucky Strike BAR tijd met Villeneuve en Sato zaten ze steevast in de top regionen als ’t om topsnelheid ging. Die daarna met Barichello en Jenson waren idd om te janken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juni 2017 om 17:10

      @koen0373: Tja, BMW en F1 ook niet. Porsche en F1 al helemaal niet. Lamborghini ook al niet. Ford niet. Renault niet. Ferrari niet. Het lijkt er op dat niemand een garantie op succes heeft… gelukkig maar.
      Maar nu Honda zelfs heel het budget van de designafdeling (daarom is die nieuwe Civic ook zo lelijk) in de F1 motoren gestopt heeft heb je toch bepaalde verwachtingen.

      Login om te reageren
      • suheyl zegt

        8 juni 2017 om 18:34

        @mashell: vergeet McLaren Peugeot niet, ook zo’n drama destijds

        Login om te reageren
        • rickthestig zegt

          9 juni 2017 om 00:10

          @suheyl: Die bleven wel heel. Regelmatig in de punten en een paar keer podiunm. Zou Honda eeb moord voor doen.

          Login om te reageren
          • carmasterr zegt

            9 juni 2017 om 01:02

            @rickthestig:

            De keren dat de Peugeot’s heel bleven scoorden ze goed. Maar dat was evht niet vaak.

            Login om te reageren
            • suheyl zegt

              9 juni 2017 om 21:55

              @carmasterr: klopt, net als de beginjaren van Mercedes bij McLaren, loeisnel maar onbetrouwbaar. Vraag Kimi maar

              Login om te reageren
      • str8six zegt

        8 juni 2017 om 20:05

        @mashell: BMW heeft in de ’00s wel serieuze successen geboekt met Ralf en Juan Pablo. Kubica ook trouwens.

        Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        9 juni 2017 om 01:01

        @mashell:

        Ford niet? Denk eens wat verder terug. Ford heeft inin samenwerking met Cosworth een gigantisch aantal overwinningen en titels behaald.

        Login om te reageren
    • bassx zegt

      8 juni 2017 om 18:09

      @koen0373: V10 van Honda was erg sterk, de V8 was inderdaad erg slecht. BAR was dus wél goed maar Honda F1 team was minder. Honda moest de motoren terug draaien voor betrouwbaarheid en reden daarom steevast achterin het veld. Eigenlijk hetzelfde als McLaren nu.

      Login om te reageren
  4. sjeppie156 zegt

    8 juni 2017 om 17:03

    Eerst maar eens een chassis neer zetten wat wk’s kan winnen want met een mercedes motor rijden ze echt niet tussen mercedes en ferrari

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      8 juni 2017 om 17:09

      @sjeppie156: hebben ze wel hoor. Kijk maar in Monaco, deden ze ineens toch best goed mee

      Login om te reageren
      • suheyl zegt

        8 juni 2017 om 18:16

        @mrrallycross: inderdaad, het chassis lijkt ok. Alonso geeft dat zelf ook aan, chassis zit in de top 3

        Login om te reageren
      • awesome zegt

        8 juni 2017 om 19:54

        @mrrallycross: wat een faalhaas was Van Doorne daar trouwens.

        Login om te reageren
  5. dberkwood zegt

    8 juni 2017 om 17:05

    Het lijkt me onwaarschijnlijk dat McLaren Ferrari motoren gaat gebruiken, een terugkeer naar Mercedes is aannemelijker. Maar misschien is een samenwerking met Renault ook een optie voor McLaren. Het zijn niet de beste motoren van het veld maar altijd nog veel betrouwbaarder dan die van Honda.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      8 juni 2017 om 18:14

      @dberkwood: Mercedes wil liever geen samenwerking met McLaren meer. Mercedes levert liever aan teams dat zich niet associeert met een automerk zoals Force India en Williams en zoals McLaren ooit was. Maar goed, er zijn het laatste jaar veel nieuwe regels bij gekomen en als nood aan de man komt kan FIA/F1 Mercedes dwingen motoren aan McLaren te leveren tegen een door de FIA bepaalde prijs. Ik denk dat daarom Mercedes ook heeft aangeboden Honda te willen helpen, liever nog dan het leveren van motoren.

      Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    8 juni 2017 om 17:07

    Honda bakt er natuurlijk helemaal niks van op dit moment, maar er zijn gewoonweg geen alternatieven. Zelfs RedBull kon al geen ander blok dan Renault krijgen. En zowel Mercedes als Ferrari hebben er natuurlijk helemaal geen baat bij om een potentieel topteam van techniek te voorzien.

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    8 juni 2017 om 17:07

    Nadat eind 2015 Red Bull en Renault ‘ruzie’ hadden en Red Bull zonder motoren dreigde te komen zitten, heeft de FIA zich voorgenomen regels op te stellen waardoor een team nooit zonder motorleverancier kan komen te zitten. Die regels zijn inmiddels van kracht gegaan en zorgen ervoor dat McLaren aan de goodwil van anderen overgeleverd is als men van Honda af wil.

    De nieuwe regels stellen namelijk dat een team dat zonder motorleverancier dreigt te komen zitten bij de FIA kan aankloppen, waarna de FIA een leverancier aanwijst die motoren moet leveren. In eerste instantie wordt de leverancier gekozen die de minste teams onder haar hoede heeft. Hebben de motorleveranciers evenveel teams onder hun hoede, dan vindt er een loting plaats. Als we McLaren-Honda even niet meetellen is de status voor volgend jaar zo:
    Mercedes 3: Mercedes, Force India, Williams
    Renault 3: Renault, Red Bull Racing, Toro Rosso
    Ferrari 2: Ferrari, Haas
    Honda 1: Sauber.

    We zitten niet met de situatie dat alle fabrikanten evenveel teams onder hun hoede hebben, dus een loting is vrijwel uitgesloten. Dan mag je drie keer raden welke leverancier automatisch aan McLaren wordt toegewezen door de FIA: Honda. Dat betekent concreet ook dat McLaren alleen naar een andere motorleverancier kan overstappen als die leverancier er zelf ook welwillend tegenover staat. De berichten rondom McLaren-Mercedes zijn vaag, maar de Duitsers lijken een hereniging niet uit te sluiten. Ferrari is in de media nog niet aan McLaren gelinkt en dat is ook niet zo gek, het zijn historisch gezien elkaars grootste rivalen. De kans dat Max Chilton het stoeltje van Jolyon Palmer overneemt en dit jaar nog wereldkampioen wordt acht ik groter dan dat McLaren en Ferrari er samen uit gaan komen. Als laatste niet-Honda optie is er nog Renault, maar we zien bij Red Bull, Toro Rosso en Renault zelf dat die krachtbron ook niet brengt wat men hoopt. Het zou wel een flinke stap vooruit zijn ten opzicht van Honda, maar het is niet de krachtbron waarmee McLaren op eigen kracht races zou kunnen winnen. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de vraag of Renault de productiecapaciteit heeft om vier teams van motoren te voorzien. Als Zak Brown zijnde zou ik dan ook zo snel mogelijk de adressen van Dokter Zetsche, Toto Wolff en Niki Lauda opvragen en ze bestoken met mooie horloges, dure flessen drank en tickets voor inmiddels uitverkochte events.

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    8 juni 2017 om 17:21

    Ze lopen nu al drie jaar aan te kloten bij Honda dus de frustratie van McLaren begrijp ik wel. Maar ooit het was oh zo’n gouden duo. Erg jammer.

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    8 juni 2017 om 17:24

    Flikker er gewoon een Chevy LSX in ..
    Kneuzen sport ..

    Login om te reageren
  10. Bo1972 zegt

    8 juni 2017 om 17:58

    Mclaren ontbeert veel meer kwaliteiten om weredlkampioen te kunnen worden. De laatste jaren met Mercedes waren ook hele matige jaren. Wanneer Mercedes hen een motor levert is dat altijd minder pk. Mclaren is al jaren geen topteam meer. En voordat we dat ooit nog een keer worden zal er heel veel veranderd moeten worden binnen Mclaren. Door de huidige regelgeving is het tegenwoordig onmogelijk om op korte termijn aan te haken bij de top.

    Login om te reageren
  11. bassx zegt

    8 juni 2017 om 18:32

    Er is gewoon teveel mis met het huidige reglement waardoor dit soort fouten kunnen ontstaan. De motoren moeten gewoon weer simpele verbrandingsmotoren zijn. Materialen zoals het blok mogen niet niet zelf vervaardigd worden, alleen nabewerking met simpele conventionele methoden mogen gebruikt worden. Ook exotische materiaal behandelingen mogen niet. De sport moet tegen de limieten van chemie en natuurkunde aanlopen en niet zozeer tegen het budget. De laatste V10 koste slechts 1,5 ton en moest twee weekenden meegaan. Veel meer investeren in het fabriceren en ontwikkelen van de motor had niet zo heel veel zin, een beter chassis bouwen was veel beter (kijk naar het success van Red Bull). De krachtbron is nog nooit zo duur geweest als nu en elke poging om de sport goedkoper te maken is op z’n zachtst een mislukkeling te noemen. Soms moet je gewoon even een paar stappen terug om weer vooruit te gaan.

    Login om te reageren
  12. shadowbroker zegt

    8 juni 2017 om 18:53

    Gewoon bij grasmaaiers houden is het beste denk ik..

    Login om te reageren
  13. rob5nismo zegt

    8 juni 2017 om 19:17

    Bij mclaren raakt het geduld op mag ook wel na zulke seizoenen

    Login om te reageren
  14. olivierc zegt

    8 juni 2017 om 19:24

    “Het liefst zou McLaren kampioen worden met Honda, maar iedereen die niet aan de LSD weet weet dat dat een sprookje is.”

    Lezen jullie eigenlijk je artikels na? Hoe moeilijk kan dat zijn in godsnaam, dit begint meer en meer een click bait site te worden.

    Login om te reageren
  15. johanw zegt

    8 juni 2017 om 19:44

    Er worden soms stukken hier geschreven zonder verdere uitleg. Allereerst was mercedes ook zeker niet in zo een korte tijd direct een kampioenskandidaat, dat even terzijde

    Het eerste jaar nam Honda de boedel over en kon er al weinig…zeker omdat de eerste 2 jaar er een tokensysteem was waardoor de motor niet ongelimiteerd ontwikkeld mocht worden.

    Het oorspronkelijke ontwerp van de Honda-motor was agressief. De Japanners ontwikkelden met afstand de kleinste motor in het veld, om de ontwerpers zo veel mogelijk ruimte te geven voor aerodynamische oplossingen. Dat bleek een grote fout: de kleinere turbo was niet in staat om de noodzakelijke boost te leveren die nodig was om gebruik te maken van de petrochemische energie en dat beperkte vervolgens het bereik van de elektrische generator die eraan verbonden was.

    Doordat Honda in 2015 deze weg was ingeslagen, kon het Japanse merk voor 2016 weinig ingrijpende veranderingen doorvoeren als gevolg van het tokensysteem, dat een beperkt aantal ontwikkelingen aan de krachtbron per seizoen voorschrijft. Voor het seizoen 2017 werd al vroeg de aandacht verlegd naar het ontwerp van een geheel nieuw concept. Een aparte werkgroep werd opgericht om aan de nieuwe krachtbron te werken, naast de pogingen om de 2016-spec verder te verbeteren. Naarmate het seizoen vorderde, werden meer en meer middelen verschoven naar de werkgroep.

    Honda heeft het eigen ‘size zero’-concept in de prullenbak geworpen. De fabrikant is ervan overtuigd dat zij Mercedes alleen kan verslaan met een vergelijkbaar ontwerp.

    Injectie

    Menigeen denkt dat met de invoering van de hybridereglementen er alleen elektrische systemen zijn toegevoegd aan de motor. Het petrochemisch gewin blijft daardoor vaak onderbelicht. Wanneer je je echter realiseert dat de huidige krachtbronnen meer vermogen leveren dan hun V8-voorgangers zonder ERS, met twee cilinders minder én een derde minder aan brandstof, is dat een ongelooflijke prestatie.

    als je dan weet dat mclaren ineens in zee ging met een andere leverancier van olie en benzine, waarop de honda motor niet was ontwikkeld heb je meteen al weer een achterstand als motorbouwer.

    En ja heel mclaren staat met de honderden miljoenen van honda, dus ze mogen wel zeuren maar verder blij zijn dat zo een automerk hun in leven houdt.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 juni 2017 om 10:49

      @johanw: Prima inhoudelijke reactie. Mag ook wel eens gezegd worden, vind ik!

      Desondanks ben ik het niet helemaal eens met het deels afschrijven van de slechte Honda motoren op het tokensysteem. Voordat Honda haar eerste 2015-specificatie liet homologeren bij de FIA, kon het naar hartenlust ontwikkelen en testen. Desondanks lukte het de Japanners niet om een goede motor, of op z’n minst een goede basis af te leveren.
      Uiteraard was het aantal updates dat je kon doorvoeren beperkt door het tokensysteem, maar dat is in mijn optiek geen excuus voor de huidige motorenproblemen. Er zijn namelijk geen regels die je beperken in hoeveel ontwikkelingswerk je achter de schermen mag uitvoeren.

      Het echte probleem ligt bij de cultuur binnen Honda. Ik zou het bijna overenthousiasme willen noemen. Een (inmiddels voormalig) Honda-engineer deed daar een tijdje terug een boekje over open. Hij onderschreef jouw punt dat de late wissel van brandstof- en olieleverancier niet bepaald heeft bijgedragen aan de prestaties van de motoren, maar gaf tegelijkertijd ook aan dat men bij Honda veel te gehaast werkt. Nog voordat oplossing A goed uitgewerkt is qua prestaties en betrouwbaarheid wordt alweer doorgeschakeld naar de ontwikkeling van oplossing B en wordt oplossing C alweer op papier gezet. Op die manier wordt het, zelfs zonder tegenslag qua brandstoffen en oliën, verdomd lastig om iets moois neer te zetten.

      Maar goed, we blijven hoop houden! Zoals het er nu naar uitziet krijgt Honda in 2018 dubbel zoveel tracktime en dus hopelijk ook meer bruikbare data. Bovendien heeft men er dan een heel jaar ervaring met de vloeistoffen BP/Castrol, dus zou het theoretisch weer de goede kant op moeten kunnen gaan.

      Login om te reageren
  16. wijsneus zegt

    8 juni 2017 om 20:53

    Ik weet niet of het zo gek is dat Ferrari, MB of Renault een krachtbron zou leveren. Natuurlijk krijgen zij er een concurent bij, maar voor de sport zou het heel goed zijn. Meer spanning, meer teams die aan elkaar gewaagd zijn en zo dus meer kijkers. Een beetje het zelfde idee dat Bayern München ooit een noodlening zonder rente aan Borrusia Dortmund verschafde om zo de Bundesliga niet af te laten glijden. Maarja, de mens is vaak geneigd op korte termijn te denken dus zal dit niet snel gebeuren.

    Login om te reageren
  17. tkoote zegt

    8 juni 2017 om 21:47

    Ben al jarenlang fan van McLaren (zowel op de baan als van de straatauto’s) en het is op z’n zachtst gezegd niet fijn om te zien hoe zeer het team nu worstelt met de motoren. Echter, de laatste jaren dat ze met Mercedes-motoren reden waren nou ook niet echt om over naar huis te schrijven. Ze moeten in mijn optiek dan ook bij Honda blijven. Die krijgen nu steun van Mercedes en met Sauber als tweede Honda-team volgend jaar kan de ontwikkeling ook sneller verlopen. Honda heeft ver van tevoren aangegeven dat ze dit jaar met een radicaal andere motor zouden komen dan de twee jaar ervoor, en het tweede Honda-jaar (vorig jaar dus) was ook al veel beter dan het eerste, dus mijn hoop is gevestigd op volgend jaar. Niet dat “we” dan bij de podiumplekken zullen horen, maar stabiele middenmoot moet zeker haalbaar zijn.

    Login om te reageren
  18. gwnbmw zegt

    8 juni 2017 om 22:12

    ze hadden nooit terug naar hun ex moeten gaan… pakt nooit goed uit…

    Login om te reageren
  19. dailydriver zegt

    8 juni 2017 om 23:15

    Als de motor ploft of stuk gaat. Schroef je hem uit elkaar tot het laatste boutje en moertje. Genoeg technologie aanwezig en de nodige data om defecten op te sporen. Daar moet toch iets uitkomen?

    Login om te reageren
  20. carmasterr zegt

    9 juni 2017 om 00:56

    @MauritsH

    Mclaren rijdt pas vanaf 2015 met Honda-blokken. In 2014 waren ze nog gewoon met Mercedes in de weer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North