Ik heb weer even het vuurvaste pak uit de kleerkast getrokken #flamesuiton.
Het F1-seizoen is pas twee races oud, maar Max Verstappen heeft onze aandacht alweer vol te pakken. Waar we echter gehoopt hadden dat hij dit –tegen de verwachting in– zou doen met podia en klinkende overwinningen, zijn het vooral negatieve incidenten geweest waarmee Max de headlines heeft gepakt. Sec bekeken zijn er tot op heden vier sessies geweest die echt om de knikkers gingen, twee kwalificaties en twee races. In slechts één van deze sessies was er helemaal niks aan te merken op de prestatie van Max: in Australië kwalificeerde MV33 zich als vierde en had hij botte pech dat hij nét achter de twee Ferrari’s terechtkwam.
Daarna begon de ellende: spin in de Grand Prix van Australië, spin in de kwalificatie in Bahrein, touché met Hamilton in de Grand Prix van Bahrein. Na twee races staat de teller op acht schamele puntjes, 42 stuks minder dan kampioenschapsleider Vettel. Strategie van de verschroeide aarde-adepten zouden zeggen dat Max nog ‘mazzel’ had dat teamgenoot Ricciardo in Bahrein uitviel met pech. De Ozzie heeft weliswaar een aflopend contract én een wat minder innige band met Helmut Marko, maar mocht hij op het scorebord een flinke voorsprong pakken op Max, dan doet dat zijn positie in de pikorde binnen het team alleen maar goed.
Opvallend aan alledrie de incidenten was dat Max in alle gevallen de ‘schuld’ ver van zich afwierp. De spin in Melbourne zou het gevolg zijn geweest van schade aan het chassis, de spin in Bahrein door een plotse 150 pk extra en de touché met LH44 was toch vooral de schuld van die laatste. De viervoudig kampioen had er op zich wel een strafje voor mogen krijgen, aldus de Nederlander. Vanochtend schoof hij aan bij de persconferentie voorafgaand aan de Chinese Grand Prix (video) en herhaalde hij dat hij in zijn ogen niks verkeerds had gedaan.
Nou zijn F1 coureurs over het algemeen sowieso niet happig om te zeggen ‘my bad, volgende keer beter’. We schreven hier al eens eerder over, Max is daarbij zeker geen uitzondering. Er bestaat zelfs een speciale term voor: racing driver excuses. Te traag of weer gebotst? Er is altijd wel een excuus voor te verzinnen.
Er zit vast een kern van waarheid in de excuses die Max te berden bracht. In Australië zal er vast ergens een flapje van de auto af zijn gevallen en Hamilton zou, mits de posities op de baan omgekeerd waren, zonder twijfel ook Max de schuld gegeven hebben van de aanvaring. Sterker nog, dat deed hij in het verleden al min of meer in gevecht met Rosberg.
Toch kan er een kritische grens bereikt worden, waarbij het publiek en Max’ collegae het gaat tegenstaan dat Max altijd claimt dat hij van niks weet en van nergens komt. In het begin vonden we het met zijn allen nog fris toen Max weigerde te buigen voor de veteranen van het grote Ferrari na de aanvaring op Spa. Maar zeker na de kwalificatie in Bahrein bekroop mij het gevoel dat Max een zwamverhaal ophing om zijn blazoen vrij te houden van een vlekje. Veel belangrijker: Max’ concullega’s Hulkenberg, Sainz en Ricciardo staken niet onder stoelen of banken dat ook zij niet bepaald overtuigd waren door Max’ uitleg. In tegenstelling tot ondergetekende heeft dit trio wel de nodige ervaring met de F1-motor van Renault.
De sceptische houding van Max’ peers is toch ook een risico. De egoïstische F1-coureur die volledig overtuigd is van zijn eigen gelijk wordt aan de ene kant verheerlijkt in de sport, maar de grens naar de status van ‘zeiksnor’ ligt op de loer. In het verleden maakte Ayrton Senna hier dankbaar gebruik van door Prost af te schilderen als een klaagmeneer. Vooral in 1993, toen Prost met de superieure Williams reed, werkte deze strategie goed. Max doet er in mijn ogen goed aan deze kritische grens niet te overschrijden. Af en toe de hand in eigen boezem steken kan geen kwaad, noch voor Max’ daadwerkelijke ontwikkeling als coureur, noch voor de manier waarop we naar hem kijken.
thierryvth zegt
laten we messi gaan uitleggen hoe hij moet voetballen.
Het is simpel: als je niet meer voor het gat gaat dat er is ben je niet langer een race coureur
jaapiyo zegt
@thierryvth: je kan tegelijkertijd vinden dat Messi de beste voebeler (ooit?) is en tevens vaststellen dat hij niet de beste kopper in de 16 is.
robertos zegt
@jaapiyo:
Dat zijn feiten, ik ga ervan uit dat jij over bewijs beschikt dat de spin geen gevolg van zijn vloer was?
En dat die 150 pk extra echt een lulsmoes was?
Want de bewering van andere coureurs zegt mij helemaal niets, het team had al laten weten dat het nog nooit eerder was gebeurt.
Wat wel feiten zijn is dat verstappen vrijwel foutloos rijdt in vergelijking met zn collega’s.
Monaco crash gaf hij toch gewoon toe?
Aanrijding met Ricciardo idem.
De aanrijding met Hamilton?
Ik kijk hopen fragmenten terug, vri j wel elke coureur blokt als hij ingehaald heeft.
Is dat slim? Jazeker maar er is risico bij en als de ingehaald die ook weet wat er komen gaat geen ruimte geeft krijg je dit.
Je stukje is (tenzij jij over feiten beschikt die niet aan anderen bekend zijn) belerend en provocerend.
thierryvth zegt
@jaapiyo: en koppen is dan het equivalent van …..???? in F1 ?
waar moet nog aan gewerkt worden ? neem aan dat je begrijpt dat mijn statement een vertaling is van Senna en heb er nog 1 voor je: ik ben niet designed om 2e of 3e te worden ik ben designed om te winnen, dat jong is uit dat winnaars hout gesneden en iedereen die adviezen heeft voor max moet eerst maar is laten zien waarop zij denken hun tips aan max te baseren
bassx zegt
@thierryvth: Leuk dat je die zin aanhaalt. Ondanks dat het een gezonde race filosofie is weten we allemaal onder welke omstandigheden Senna het zei en dat hij een jaar later publiekelijk alsnog zijn excuus aanbood voor de leugen waar hij niet langer mee kon leven. Misschien wel het beste voorbeeld van een “Racing driver excuse”.
thierryvth zegt
@bassx: ik had een bloedhekel aan Senna en Mclaren , ik was/ben een ferrari fan boy (ja dat waren zware tijden, feyenoord en ferrari) maare ik weet die context waar jij op doelt dus niet, wat was dat ?
dawwg zegt
@thierryvth: De beuk met Prost natuurlijk. Senna’s quote was een reactie op dat incident. En het leugen zijnde dat ie het stiekem toch best wel expres gedaan heeft (en terecht m.i. Prost + FIA voorzitter was een corrupt blok dat gebroken moest worden). Doet mijn inziens niet echt af aan de quote, dat was Senna ten voeten uit.
thierryvth zegt
@dawwg: oke dat is suf van mij, ga het wel checken natuurlijk maar voor nu neem ik aan dat dat de aanleiding was. Maar dat zet het zeker in een ander daglicht wat dat was gewoon een sneaky ratten streek die we ook by schummacher hebben gezien. gelukkig hebben we beuwst iemand van de baan rijden max niet zien doen, sluit het niet uit want hij is wel uit het zelde hout genseden als deze 2 heren
thierryvth zegt
@thierryvth: volgende keer zal ik het nalezen voor ik op plaatsen klik man man
koeckenbacker zegt
@thierryvth: got your back bro :’(
griffendahl zegt
Hamilton begint ook al trekjes van de groten te krijgen… Wie kan er zich nog herinneren hoe pissig Senna was toen Irvine zichzelf unlapte… De grote meneren krijgen op een gegeven moment echt sterallures. Ik houd wel van de frisse wind, en niet alleen van Max, maar ook van bijvoorbeeld Magnussen.
W115 zegt
@griffendahl: Pierre Gasly mag er ook best wezen
E34M5Touring zegt
@griffendahl: HAM vind dat iedereen respect moet hebben voor hem en dus gewoon maar aan de kant moet als hij erbij zit. Tuurlijk is die actie van VES niet slim in de eerste ronde maar goed, that’s racing. Hij zag een mogelijkheid en ging er voor. En dan dat hele ‘onvolwassen actie’ gezeik. Nee je eigen teamgenoot (seizoen met Rosberg) van de baan beuken, dat is lekker slim…
baardmijt zegt
@E34M5Touring: VES? Wiesda?
E34M5Touring zegt
@baardmijt: Oh is het VER. Nou, wie zou ik toch bedoelen…
mrporter zegt
@e34m5touring: VERgeten
baardmijt zegt
@e34m5touring: Je hebt gelijk hoor. Mij is het ook worst. Voor Max was het echter nogal een dingetje.
robertos zegt
@e34m5touring:
Het was wel degelijk slim, juist de eerste 2 ronden kun je op veel p lekken inhalen en veel winst voor de rest van de race boeken.
Na 2 ronden wordt het weer de verfoeide drs inhaalactie.
Gulli zegt
Eens. Het ligt nooit aan Max. Als hij wat meer ervaring heeft rijdt hij waarschijnlijk wél een race uit met een beschadigde bodemplaat of kromme software. Zoals ik al eerder heb gezegd vind ik het leuk dat hij in de (sub)top meedoet, maar laat hem voorlopig maar eens laten zien wat hij kan, dat hebben we de laatste tijd iets te weinig gezien van hem.
Stefje zegt
@gulli: -Edit: dat kan iets vriendelijker, zie de huisregels-. Hij is 5 races geleden nog als winnaar uit de bus gekomen, en dat was 3 races na zijn andere overwinning vorig seizoen. Hij gaat voor een gat, laat wat te weinig ruimte over om hem uit de strijd te drukken (Hamilton had kunnen remmen of 2 wielen op de kurb kunnen zetten, was hij hoe dan ook achter gebleven) en Hamilton vertikt het en rijdt zijn band aan flarden. Dat is de gok en dat is racen.
Maar zeggen dat hij al zolang niks meer heeft laten zien, hou aub op zeg. En AB ga je schamen voor dit stuk. Straks gaan jullie nog vertellen hoe, zie eerste post, Messi eens wat harder moet gaan lopen op het veld. Onzin.
dracae zegt
@gulli: “Het ligt nooit aan Max.”
Dat is dus aantoonbaar onjuist. Max Verstappen heeft een aantal keren duidelijk verteld dat hij een fout heeft gemaakt. Dat is soms ook nodig, maar meestal is het helemaal geen goed idee want zelfvertrouwen is ontzettend belangrijk bij dit soort sporters.
Voorbeeldje: https://www.volkskrant.nl/sport/max-verstappen-weet-botsing-met-ricciardo-was-mijn-fout~a4508836/
rhellema zegt
@gulli: nee, jij laat jezelf geloven dat het nooit aan Verstappen ligt. Dat is ongeveer hetzelfde als masturberen en daarna zeggen dat je geweldige sex hebt gehad.
Gulli zegt
@rhellema: @dracae:
Dat was sarcasme ? Daarom ben ik het ook met het stuk eens!
gt500eleanor zegt
Antwoord is voor mij simpel: Ja. Ik kan iedereen verzekeren dat ik absoluut niet met een oranje bril kijk, laat staan dat Max mijn favoriete coureur is. (Daar hebben we Alonso en Raikkonnen voor). Maar ik vind dat Max best wel eens kan zeggen dat hij fout was. Toegeven dat je fout bent geweest is misschien een teken van zwakte, maar ook een teken van eerlijkheid tegenover je fans en je collega’s.
pa045 zegt
@gt500eleanor: wat een onzin. Niet toegeven wanneer je fout bent is pas een teken van zwakte!
pa045 zegt
Weinig objectief geschreven stukje om de mensjes op Autoblog te laten klagen dat we alles door een oranje bril zien.
Ik heb het eerder gezegd, ik vind Ham schuld in de botsing. En over de rest van zijn pech/ ongelukken of wat dan ook, denk ik dat hier maar zeer weinig mensen zijn die capabel zijn hierover te oordelen.
Ik ben trots op Max als (import) Nederlander en als Limburger!
545e60 zegt
@pa045: Jij en een groepje max fans (Nederlanders) zijn dan ook de enige die vinden dat het de schuld van HAM was. Zowat alle andere (oud) coureurs, media en fans vinden dat Max fout zat.
aapuitdemouw zegt
@545e60: new hoor. Het officiële racereglement geeft aan dat Hamilton fout zat. Dus fijn wat andere coureurs vinden, maar daar gaat het niet om. Net zo min als onze mening als fan er toe doet.
Nerekop zegt
@pa045: sluit ik me volledig bij aan. Beetje stemmingmakerij dit, wat ik snap want ik lees en comment hier ook dus het werkt.
Maar inhoudelijk zijn er erg weinig mensen die echt weten wat er afbrak aan Max zijn auto, hoe dat kwam en waarom er 150pk extra vrij kwam. Dan kun je pas oordelen. Om Max de schuld te geven van die crash met HAM vind ik persoonlijk echt BS. Hij gaat ervoor, voert de actie uit zoals elke topper dat zou doen en HAM geeft niet toe. Max en HAM nemen een risico en dat pakt dan verkeerd uit voor Max. Als hij HAM de vleugel kapot gereden had en de race had gewonnen, dan stonden alle scorebordsupporters van de F1 weer op de banken. Althans, dat is mijn mening.
jaapiyo zegt
@nerekop:
.
Eensch, maar daarom dat ik de mening van Hulk, Sainz en Ricciardo aanhaal. Hulk zei nét niet dat Max’ verhaal complete BS was:
Vwb de touché met HAM: het ‘enige’ waar VER wat mij betreft de fout mee inging was HAM nodeloos de baan afdrukken bij de exit van de bocht. Hij was er al langs. De rest van de move was prima (IMO).
drdre1 zegt
AB mag wat mij betreft ook wat kritischer op zichzelf zijn qua berichtgeving. Ik ben geen Max fanboy, maar als er ergens maar een korreltje Max-nieuws bekend is geworden, moet het gelijk onder het vergrootglas worden gelegd. Is misschien ook wel de functie van AB en andere sites, genereert ook weer inkomsten en zo, maar ’t krijgt soms wel een behoorlijk Weekend/Privé/-niveau. En ja, ik had hier niet op te hoeven reageren, of de site hoeven te bezoeken, touché. Denk dat de stelling die hier wordt gemaakt zo breed interpreteerbaar is dat een inhoudelijke discussie per definitie al onmogelijk is.
volvonerdy70 zegt
@drdre1: eens, artikels of F1 zijn gaaf om te lezen maar we hebben genoeg gehoord van Max.
Laat hem eerst maar is presteren.
Vind het toch zonde dat bepaalde dingen over het hoofd gezien worden.
Want eerlijk is eerlijk, de top 3 is totaal niet interessant of spannend.
De middencategorie daarentegen is spannend om naar te kijken, met Haas, Honda en Toro Rosso.
Daar mag een stuk meer aandacht voor zijn, denk aan Gasly afgelopen race!
willeme zegt
@drdre1: Ik vind dit artikel van @Jaapiyo eigenlijk een hele goede. Want over het algemeen genomen is het voornamelijk Hossen, Hossanna en Hallelelubach.
Er wordt veel over verstappen geschreven omdat het nu eenmaal een populair onderwerp is. Soms is het officieel nieuws, soms ‘nieuws’ met een knipoog en soms een vraagstuk als dit artikel. Het is nu eenmaal een onderwerp wat erg leeft onder de lezers. Dat zullen we uiteraard ook afwisselen met rijtesten, autonieuws, specials, occasion aankoopadviezen, AB-adviezen, lijstjes, vergelijkingen en slechte 1-April grappen ;-).
drdre1 zegt
Idd, ik moet dit soort artikelen gewoon overslaan, want de rest is wat mij betreft wel erg vermakelijk.
rhellema zegt
@willeme: als je als medeblogger het artikel van je collega moet verdedigen dan is er toch wel iets mis met het desbetreffende artikel.
willeme zegt
@rhellema: nee, hoor. Integendeel juist!
mashell zegt
Max is nog maar 20, nu al Nederlands meest succesvolle F1 coureur ooit en hij wordt door een heel legioen oranje brillen aangemoedigd bij wie hij niks fout kan doen. Dat de arme knul geen realistisch wereldbeeld heeft is niet zo vreemd. Misschien een PR training doen, door Jenson Button bijvoorbeeld. En een foto van Nigel Mansell in zijn portemonnee doen, dat is ook een grote rem op diva gedrag.
shadowbroker zegt
@mashell: Hij moet eens in de ‘echte wereld’ komen. Gewoon een baantje bij de Jumbo en niet zo’n rijk leventje wat ie nu heeft
pomoek zegt
@shadowbroker: feitelijk werkt ie nu ook voor de Jumbo.
drdre1 zegt
@pomoek: alleen dan als zakkenvuller ipv vakkenvullen. ;)
toniominestrone zegt
@mashell: Als er een coureur was met diva gedrag dan was het Mansell wel, wat een drama queen, altijd heel theatraal uit zijn bolide kruipen met een ” kijk mij eens lijden” houding.
mashell zegt
@toniominestrone: dat is wat ik bedoel, dat Max elke keer denkt, ik wil niet zoals Mansell worden.
gertjano zegt
Hamilton en Max was vorige week een race incident, niets meer niets minder. Hamilton was op zijn spreekwoordelijke ego getrapt en gelukkig deed hem dat ook wat gezien zijn uitspraak. Je kunt erom lachen en vervolgens weer doorgaan of een journalist zijn die een slak ziet waar vervolgens 100kg zout op gedonderd word. Las net dat Hamilton en Verstappen kort de hand hebben geschud en het hebben uitgesproken. Kunnen we ons nu weer concentreren op de F1? :)
gertjano zegt
@gertjano: https://www.telegraaf.nl/sport/autosport/1905865/hamilton-zet-streep-onder-voorval-sorry-max
MaartenD zegt
Max Verstappen en zelfreflectie gaan niet samen, een vervelende eigenschap die hij van zijn vader overgenomen heeft.
toniominestrone zegt
@maarten020: Vriend van de familie?
pa045 zegt
@toniominestrone: Nee simpel napratende autoblog beterwetertje.. Is een epidemie hier.
tweetyv6 zegt
Waarom zou hij dat moeten doen? Om jankerds te pleasen?
Achteraf lullen is altijd makkelijk.
Maar Max zit op dat moment in de wagen en moet in een fractie van een seconde een beslissing nemen.
Wellicht is het bij hem zelfs al instinctief.
Dan is er gewoonweg geen tijd om de gevolgen van het mislukken van een inhaalpoging te overpeinzen.
Het is de dood of de gladiolen
avdb55 zegt
Als Max niet meer in een gaatje durft te duiken heeft Hamilton hem precies waar hij wil.
Dan is het geen racen meer.
Alleen door het risico te nemen kun je overwicht en prestige krijgen.
Als je alleen maar weet in te halen met een ruim overschot aan power op het rechte stuk, ben je dan nog wel coureur?
Wat Max nu deed zorgt er voor dat anderen rekening met hem houden en dat moet.
En ja, er bestaat altijd het risico dat iemand niet opzij gaat of hard gaat remmen voor jou.
De meeste toeschouwers komen niet om een treintje raceauto’s voorbij te zien komen, maar voor actie.
rpmguy zegt
@avdb55: Als je een risico neemt en het door en voor jou misgaat, moet je niet gelijk naar iedereen behalve jezelf wijzen.
dwfc zegt
Wie aansprakelijk is voor dit koersincident laat ik in het midden maar het is nog een jonge kerel vol adrenaline en ambitie, dus gun hem wat tijd het zal niet het laatste incident zijn in F1.Een F1 zonder incidentjes zou ook saai zijn dan zie je helemaal geen inhaalactie meer. Max moet ook nog rijpen in zulke situaties, ik hoop als hij ooit een fout veroorzaakt hij dit zonder omwegen toegeeft, dan ben je een van de allergrootsten. Geen enkele topper in het verleden reed foutloos …..Senna ,Prost,Schumi,Vettel, Lewis hebben allen bloter op het hoofd.
willeme zegt
1. Nee. Dat hoeft hij niet. Althans, niet naar buiten toe. Ik geloof echt wel dat hij hoge eisen aan zichzelf stelt en dat hij zeer kritisch is op zichzelf. Zolang Verstappen, Horner en de engineers + catering eerlijk en kritisch naar elkaar zijn, is de rest niet zo relevant.
2. Verstappen is brutaal en heeft een agressieve rijstijl. Als dat goed uitpakt is dat ongelooflijk om te zien. Als het mis gaat, dan ‘moet hij leren nadenken’. Niet helemaal waar. Gemiddeld genomen zit hij vaker aan de goede kant dan de verkeerde. Het is tevens wat hem tot een groot talent maakt. Laat hem beter nu wat fouten maken dan in een seizoen wanneer het er echt om gaat.
3. Over Verstappen zelf: topcoureur. Heeft het in zich om met de goede auto wereldkampioen te worden. Absoluut het niveau van Hamilton, Vettel en Alonso (op die leeftijd).
4. Waar ik mij meer zorgen over maak is de berichtgeving. Werkelijk overal wordt er lovend over hem geschreven, gesproken en bij DWDD waarschijnlijk in dans uitgebeeld. Alles is geweldig aan Verstappen. Ook de mensen die hem interviewen en over hem berichten zijn absoluut objectief. Integendeel, vaak zijn die nog minder objectief dan Verstappen zelf. Elke straf voor Verstappen zou onzin zin en het ligt altijd aan Massa, Hamilton, Ricciardo, het team, Hans Kraaij Junior, Vettel of Raikkonen. Dat mag en moet kritischer. Jan Boskamp doet ook niet alle interviews van Feijenoord.
5. Het succes van Verstappen zorgt er ook voor dat er veel successupporters bij zijn gekomen. Logisch, als een Nederlander goed is in een sport op het hoogste niveau, trekt dat altijd de aandacht. Het is daardoor altijd of supergoed (WOW MAX DEED HET SUPER HIJ HAALDE IEDEREEN IN EN IK WIL EEN KIND VAN HEM) of superslecht (“ben ik daarvoor zou vroeg uit mijn bed gestapt. Overbetaalde grindbakspecialist”). Dat verstoord het beeld ook ernstig. Want omdat er veel nieuwe supporters bij zijn gekomen, schieten de leden van e anti-Verstappen fanclub ook als paddestoelen uit de grond. Het werkt erg polariserend. Daarom mag er meer nuance komen, zoals @Jaapiyo in dit uitstekende artikel laat zien ;-).
6. Ik denk dat we een waanzinnig gaaf seizoen tegemoet gaan zien. Vettel en Hamilton zullen tot het uiterste moeten gaan om wereldkampioen te worden. De Red Bulls zitten er niet eens zo ver achter. Als zij zoals voorgaande seizoenen stappen kunnen zetten, kunnen we spektakel verwachten. Ik heb er zin an!
6. Dat snorretje op de header is niet zo’n goed idee.
thierryvth zegt
@willeme: behoorlijk eens en het Olav mol volk dat staat te juichen als een ferrai crashed en hun gedrag op social media is ook om te huilen vooral tweets en FB posts naar andere coureurs.
Maar overhyped is het niet, het jong heeft de ballen en het talent van senna (brazil 2016 en alle overtakes) , kan strak rijden als de professeur (spain, malasia, mexico) en hij heeft de overcapaciteit van schummacher (board radio communication, kijk wat horner er over zegt)
Snap dat het eng klinkt maar het kind is simpelweg brilliant en ja dat zal nog fijn geslepen worden maar laten we er niet aan gaan knutselen, best thing ever in F1
de gene die hem heel hoog hebben zitten: Brundle, hill, mcnisch, windsor, prost, lauda, andretti und so weiter und so weiter het zijn juist de oud f1 coureurs en kmapioenen die hem met senna vergelijken en rightfully so in my opinion.
We moeten vooral van olav mol af die met zijn voetbal gelul de nieuwe f1 generatie met nonsense en naare commentaren opvoed die niet in F1 thuis horen
willeme zegt
@thierryvth: Nou, nou. Dat is ook wel wat overdreven. Hij heeft het talent om een Hele Grote te worden. Absoluut. Hij heeft het af en toe ook laten zien dat hij erg goed is.
De vergelijking met Senna kunnen we beter niet maken. Die deed onmogelijke dingen met een auto. Die won bijna in een Toleman op Monaco. Verstappen crashte daar twee keer zijn auto…
Erg goed, zeer veel potentie. Daar is iedereen het over eens. Of hij De Nieuwe Senna kan worden denk ik niet. Senna had een heel andere persoonlijkheid dat hem maakte tot wie hij was.
thierryvth zegt
@willeme: het racen is moeilijk te vergelijken daar het hele andere tijden zijn en persoonlijkheid moet zich ontwikkelen maar ik vind dat hij het heel erg goed en met humor doet, zeker voor een gozertje van 20 die alle ogen op zich gericht heeft.
En ik denk (Max denkt daar zelf anders overs geloof ik) dat het raceweekend in Spanje waar hij zijn eerste race won heeft laten zien uit wat voor extreem hout hij gesneden is.
vanaf de eerste FP op snelheid, in tegenstelling tot wat olav mol zegt was Ric niet aan het sandbaggen in qualify (Ric zegt zelf dat hij er alles uit moest persen) en vervolgens een race met een 2 voudig wereld kampioen achter je aan in een ferrari ronden lang en geen foutje maken (zie bottas en zijn foutjes bij zijn eerste win). Dat was voor mij de definitieve bevestiging dat het jong beter is dan ik had durven dromen (met 47 jaar achter de sim op zondag en ik ben 8 keer nerveuzer dan hij in het echie) en Brazil 2016 tsja ik weet niet maar dat was toch echt op zijn senna’s en ook senna maakte foutjes
maar goed de tijd zal het ons echt leren, we komen er nog op terug ( ;
bassx zegt
@thierryvth: Kimi heeft maar 1 kampioenschap gewonnen, 2007 om precies te zijn toen Hamilton en Alonso het elkaar niet gunden was hij de lachende 3e met 1 WK punt meer dan de McLaren coureurs.
bassx zegt
@willeme: Hij werd 2e in de Toleman…
dracae zegt
@willeme: “+ catering” LOL
kilicaviation zegt
Man man man, zijn we nog steeds bij die ene incident blijven hangen. Ik had precies hetzelfde gedaan. De kans grijpen op het moment dat ie er is. Wat er daarna gebeurt kon niemand op zien aankomen. Voorderest was het gewoon een racing incident in mijn optiek. En zulke acties is waar we Max van kennen :)
VeniVidiVici zegt
@jaapiyo: Ik lees je nieuwsstukjes altijd met plezier, maar nu ga ik kritiek geven… hou op met die Telegraaf sensatie verhalen en blijf niet in het verleden hangen! We kunnen er als lezer niks mee. Max moest gewoon ff warm draaien dit seizoen en als hij in China en vaak daarna op het podium staat is iedereen alles vergeten en is hij weer het Nederlandse super talent waar we trots op zijn. Alleen wel jammer dat hij nu ver achter ligt op de WK punten lijst.
aquila2003 zegt
Ja
8587nm zegt
Wat een l*l verhaal. Google je op “Max Verstappen” dan vind je overal dit soort Weekend, Privé, Story kopregels met de bijbehorende verhalen.Om 1 of andere duistere reden worden de commentaren van de leidinggevende teammanagers niet erbij gehaald om te controleren of Max aan het zeuren is of dat hij gelijk heeft met zijn verhaal.
Als ik het goed heb deed Max afgelopen jaar hetzelfde en werd er ook botsautootje gespeld en toen bleef alles heel en was hij de held. Hoe snel kan een mens vergeten!!!
Daarnaast vraag je je af, als je die commentaren leest, of de schrijvers zelf wel eens tussen 4 open wielen hebben gezeten en hebben geracet. En ja, zelf wel gedaan.
Verder zijn we nog maar 2 races ver, dus kan er nog van alles gebeuren.
Dus stop dat geneuzel van al die commentatoren.
fapfap zegt
Sorry maar wie zijn wij om te oordelen wat er fout gaat in of aan de auto van Max en wat dat voor invloed heeft op het verloop van zijn race?
Als hij zijn auto in de poeier rijdt op Monaco geeft hij toch ook toe dat het zijn eigen fout was?
Wat nou als alles wat Max zegt gewoon waar is? Wie zijn de media en concollega’s dan om te zeggen dat hij de schuld op zichzelf moet nemen?
Het laatste geval met Hamilton: Daar zijn beide coureurs iets te zwart/wit. Ze kunnen ook zeggen: “we hadden het allebei iets slimmer op kunnen lossen”. Maar als je op dit niveau 1x de schuld op je neemt, dan kijkt iedereen de volgende keer weer jou aan, of andere coureurs gaan het vaker tegen jou gebruiken.
pomoek zegt
Eigenlijk is alles hier wel over gezegd. Maar dan nog even mijn steentje. Een aantal reageerders hier komen met de Sennaquote: ” De dag dat je niet meer voor een gaatje gaat enz…” als verantwoording voor wat er is gebeurd. Met die flauwekul moeten we eens ophouden. Senna flapte dat er bijna 30 jaar geleden uit en heeft later excuses gemaakt voor die opmerking. Hij zei het juist om te verbergen dat hij Prost uit de race had gerost niet omdat hij dat ook echt vond. Dus die willen we dit seizoen niet meer horen. De opmerking: de dag dat je niet meer voor elk gaatje gaat is de dag dat je races gaat winnen is veel meer op zijn plek.
fastshifter zegt
NO!!!
Of eigenlijk ja, althans, je moet er wel van leren.
dolledries zegt
Als je op de grens rijdt, dan is een klein foutje fataal. Het zou mooi zijn als Max’ dat dan ook toegaf. Maar misschien is het net als met McEnroe vroeger in tennis. Man wat konhij klagen, maar man wat had hij heel veel gelijk …
dracae zegt
Max Verstappen moet gewoon zijn ding doen, samen met het team.
Het echte probleem zit bij bepaalde supporters en media. Dat kun je Verstappen niet kwalijk nemen…
Ik ben al heeeeeeel lang een F1 fan, maar ook voor mij is er een dimensie bijgekomen met Verstappen.
Dat betekent niet dat ik denk dat hij, of andere coureurs waar ik fan van ben of was foutloos zijn, of moeten zijn. Kritiek is OK, maar ik heb wel een beetje moeite met mensen die alles wat een populair is af willen branden.
Hoge bomen vangen veel wind… tuurlijk… maar als je ze kapt loopt iedereen wel mooi de hele tijd met die wind in z’n gezicht.