• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moet Koenigsegg een track-only racer maken?

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 september 2015 om 09:41 – 21 Reacties

Christian von Koenigsegg met de One:1


Ferrari heeft er één, McLaren ook. Aston Martin stapte in het bootje, en ook Pagani maakte al eens een Zonda voor op het circuit. Koenigsegg daarentegen heeft alleen auto’s met kenteken in het gamma, maar daar wil Christian von Koenigsegg mogelijk verandering in brengen.

In een recente ask me anything–sessie (AMA) liet de Zweed weten wel brood te zien in een Koenigsegg-racer. Als dit project doorgang vindt dan wordt het wel ‘op zijn Koenigseggs’ gedaan, wat inhoudt dat er geen shortcuts worden genomen. Verwacht in dit geval geen extra gestripte variant van de Agera R, maar een sportwagen die van de grond af is opgebouwd.

Een racer maken als fabrikant zonder racing heritage is je op glad ijs begeven. Zowel Ferrari als Aston als McLaren kunnen putten uit een schat aan race-ervaring, Koenigsegg niet. Maar met de juiste partners zou een mooi project neergezet kunnen worden. De vraag is in dat geval alleen in hoeverre Koenigsegg zijn sterke punten (het zelf innovatief uitdokteren van bijna alles) benut, als er een racer met, zeg, een Dallara-chassis, een Ricardo-versnellingsbak, enzovoort, enzodoor komt.

Aan de andere kant, als Pagani een Zonda R kan maken, dan kan Koenigsegg ook zijn eigen racer in elkaar schroeven. Aan jullie de vraag: voegt een Konigsegg-racer iets toe, of moet de fabrikant gewoon lekker in kleine oplage meesterwerkjes voor de straat blijven bouwen?

Ook over een Koenigsegg-instapper werd recent gespeculeerd, maar wij zien een racer eerder gebeuren dan zo’n ‘Legera’.

Update: Koenigsegg speelde in het verleden al eens met een (GT1) racer, de CCGT, zo werd ons meegedeeld via Twitter. Echter, dit was niet echt een auto die van de grond af werd opgebouwd, maar wel een pure racer inderdaad.

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

christian-von-koenigsegg, koenigsegg, Racing

Vorig bericht: « Dit is het Honda Civic Tourer Active Life Concept
Volgend bericht: Wat moeten we voor jullie uitzoeken in Frankfurt? [2015] »

Lees Interacties

Reacties

  1. robinthecarguy zegt

    10 september 2015 om 09:42

    Ja.

    Login om te reageren
    • jurdespotter zegt

      10 september 2015 om 09:44

      @robinthecarguy: kort maar krachtig zullen we maar zeggen.

      Login om te reageren
      • robinthecarguy zegt

        10 september 2015 om 09:51

        @jurdespotter: meer woorden zijn er niet voor nodig ;)

        Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    10 september 2015 om 09:43

    Lekker doen joh, zo speel je jezelf alleen maar nog meer in de kijker. Heb er wel vertrouwen in dat Koenigsegg een racer kan neerzetten. Klandizie hebben ze er toch wel voor, ongeacht het prijskaartje.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      10 september 2015 om 10:20

      @viezefreddyw: inderdaad. Zeker als je net als Pagani een compromisloze wagen bouwt die niet kan meedoen in een raceklasse. Er kwam dan niet worden gebenchmarkt, dus dan worden de risico’s flink beperkt.

      Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    10 september 2015 om 09:49

    Nee, ze zullen waarschijnlijk iets goeds neerzetten. Maar de verwachtingen zijn ook zeer hoog, en als de auto daar niet aan voldoet zal het eindigen in een teleurstelling.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      10 september 2015 om 09:56

      @faalhaas: Maar Koenigsegg is zeker geen faalhaas.. Komt wel goed joh.

      Login om te reageren
  4. biohazardracer zegt

    10 september 2015 om 09:52

    Ik zeg gewoon doen!! Horacio heeft er ook 1 gebouwd en die was allemachtig mooi en heerlijk. Daarbij heb ik goede hoop dat als Herr Christian hem bouwt dat het er 1 wordt zoals we nog nooit eerder gezien hebben!

    Login om te reageren
  5. maarten.stam.3 zegt

    10 september 2015 om 09:59

    Ik hoop maar dat Christian von Koenigsegg een gave race auto ga maken, zodat hun auto gaver er uit ziet dan Ferrari, McLaren en Aston Martin.

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    10 september 2015 om 10:09

    Wellicht een mooie eerste stap om die genoemde race ervaring op te doen en over een paar jaar serieus mee te doen aan competities?

    Login om te reageren
  7. Jochempie zegt

    10 september 2015 om 10:10

    Moeten ze zelf weten, ik heb er niets aan.

    Login om te reageren
  8. dinobreezy zegt

    10 september 2015 om 10:14

    Eigenlijk heeft Koenigsegg al eens een circuit racer gebouwd, de CCGT waarmee ze in het FIA GT kampioenschap mee wilde rijden. Dit project sneuvelde helaas na 1 auto door regelwijzigingen m.b.t. De homologatie door de FIA

    Login om te reageren
  9. Vincegail zegt

    10 september 2015 om 10:24

    Hadden ze al, de CCGT. Dus heb er alle vertrouwen in. Komt u maar.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      10 september 2015 om 10:51

      @vincegail: wat dino breezy zegt dus :)

      Login om te reageren
  10. thierryvth zegt

    10 september 2015 om 10:25

    dus naast dragracers ook circuitracers gaan bouwen, mogen ze wel gaan vinden op de tractie problemen en het onderstuur

    Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    10 september 2015 om 10:43

    Ja, waarom niet. Er zijn genoeg zandhazen en Chinezen die er een kopen. Dat je verder nergens mag rijden omdat de racer aan geen enkele FIA specificatie voldoet en véél te veel geluid maakt (Zonda R) maakt allemaal geen zak uit!

    Login om te reageren
  12. VAG-man zegt

    10 september 2015 om 10:59

    Net het stukje gelezen over de CCGT. Dit bewijst denk ik al genoeg, al is er nooit geen vergelijkingsmateriaal geweest waaraan de CCGT zich kon meten.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    10 september 2015 om 11:11

    Als je er mooie aandacht mee genegeerd altijd doen! Maar op welk circuit kan je de potentie van dit soort auto`s daadwerkelijk benutten?

    Login om te reageren
  14. philipf zegt

    10 september 2015 om 12:41

    Ik ben nu al benieuwd!

    Login om te reageren
  15. mylvan zegt

    10 september 2015 om 13:43

    Vanzelfsprekend zou dat een heel extreem apparaat worden maar in mijn ogen is Koenigsegg groot geworden door dingen (lees alles) anders te doen als de rest dus waarom dan nu juist wel in het spoor meelopen?

    Login om te reageren
  16. clarkson zegt

    10 september 2015 om 22:43

    Ik vind dat de one al in het rijtje p1, 918 en la ferrari past. Dus het lijkt mij overbodig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North