Ferrari heeft er één, McLaren ook. Aston Martin stapte in het bootje, en ook Pagani maakte al eens een Zonda voor op het circuit. Koenigsegg daarentegen heeft alleen auto’s met kenteken in het gamma, maar daar wil Christian von Koenigsegg mogelijk verandering in brengen.
In een recente ask me anything–sessie (AMA) liet de Zweed weten wel brood te zien in een Koenigsegg-racer. Als dit project doorgang vindt dan wordt het wel ‘op zijn Koenigseggs’ gedaan, wat inhoudt dat er geen shortcuts worden genomen. Verwacht in dit geval geen extra gestripte variant van de Agera R, maar een sportwagen die van de grond af is opgebouwd.
Een racer maken als fabrikant zonder racing heritage is je op glad ijs begeven. Zowel Ferrari als Aston als McLaren kunnen putten uit een schat aan race-ervaring, Koenigsegg niet. Maar met de juiste partners zou een mooi project neergezet kunnen worden. De vraag is in dat geval alleen in hoeverre Koenigsegg zijn sterke punten (het zelf innovatief uitdokteren van bijna alles) benut, als er een racer met, zeg, een Dallara-chassis, een Ricardo-versnellingsbak, enzovoort, enzodoor komt.
Aan de andere kant, als Pagani een Zonda R kan maken, dan kan Koenigsegg ook zijn eigen racer in elkaar schroeven. Aan jullie de vraag: voegt een Konigsegg-racer iets toe, of moet de fabrikant gewoon lekker in kleine oplage meesterwerkjes voor de straat blijven bouwen?
Ook over een Koenigsegg-instapper werd recent gespeculeerd, maar wij zien een racer eerder gebeuren dan zo’n ‘Legera’.
Update: Koenigsegg speelde in het verleden al eens met een (GT1) racer, de CCGT, zo werd ons meegedeeld via Twitter. Echter, dit was niet echt een auto die van de grond af werd opgebouwd, maar wel een pure racer inderdaad.
robinthecarguy zegt
Ja.
jurdespotter zegt
@robinthecarguy: kort maar krachtig zullen we maar zeggen.
robinthecarguy zegt
@jurdespotter: meer woorden zijn er niet voor nodig ;)
viezefreddyw zegt
Lekker doen joh, zo speel je jezelf alleen maar nog meer in de kijker. Heb er wel vertrouwen in dat Koenigsegg een racer kan neerzetten. Klandizie hebben ze er toch wel voor, ongeacht het prijskaartje.
dondeboer zegt
@viezefreddyw: inderdaad. Zeker als je net als Pagani een compromisloze wagen bouwt die niet kan meedoen in een raceklasse. Er kwam dan niet worden gebenchmarkt, dus dan worden de risico’s flink beperkt.
faalhaas zegt
Nee, ze zullen waarschijnlijk iets goeds neerzetten. Maar de verwachtingen zijn ook zeer hoog, en als de auto daar niet aan voldoet zal het eindigen in een teleurstelling.
viezefreddyw zegt
@faalhaas: Maar Koenigsegg is zeker geen faalhaas.. Komt wel goed joh.
biohazardracer zegt
Ik zeg gewoon doen!! Horacio heeft er ook 1 gebouwd en die was allemachtig mooi en heerlijk. Daarbij heb ik goede hoop dat als Herr Christian hem bouwt dat het er 1 wordt zoals we nog nooit eerder gezien hebben!
maarten.stam.3 zegt
Ik hoop maar dat Christian von Koenigsegg een gave race auto ga maken, zodat hun auto gaver er uit ziet dan Ferrari, McLaren en Aston Martin.
pomoek zegt
Wellicht een mooie eerste stap om die genoemde race ervaring op te doen en over een paar jaar serieus mee te doen aan competities?
Jochempie zegt
Moeten ze zelf weten, ik heb er niets aan.
dinobreezy zegt
Eigenlijk heeft Koenigsegg al eens een circuit racer gebouwd, de CCGT waarmee ze in het FIA GT kampioenschap mee wilde rijden. Dit project sneuvelde helaas na 1 auto door regelwijzigingen m.b.t. De homologatie door de FIA
Vincegail zegt
Hadden ze al, de CCGT. Dus heb er alle vertrouwen in. Komt u maar.
Vincegail zegt
@vincegail: wat dino breezy zegt dus :)
thierryvth zegt
dus naast dragracers ook circuitracers gaan bouwen, mogen ze wel gaan vinden op de tractie problemen en het onderstuur
trustmeiamanengineer zegt
Ja, waarom niet. Er zijn genoeg zandhazen en Chinezen die er een kopen. Dat je verder nergens mag rijden omdat de racer aan geen enkele FIA specificatie voldoet en véél te veel geluid maakt (Zonda R) maakt allemaal geen zak uit!
VAG-man zegt
Net het stukje gelezen over de CCGT. Dit bewijst denk ik al genoeg, al is er nooit geen vergelijkingsmateriaal geweest waaraan de CCGT zich kon meten.
Dutchdriftking zegt
Als je er mooie aandacht mee genegeerd altijd doen! Maar op welk circuit kan je de potentie van dit soort auto`s daadwerkelijk benutten?
philipf zegt
Ik ben nu al benieuwd!
mylvan zegt
Vanzelfsprekend zou dat een heel extreem apparaat worden maar in mijn ogen is Koenigsegg groot geworden door dingen (lees alles) anders te doen als de rest dus waarom dan nu juist wel in het spoor meelopen?
clarkson zegt
Ik vind dat de one al in het rijtje p1, 918 en la ferrari past. Dus het lijkt mij overbodig.