Autosport is duur en een rijke papa en mama zijn een vereiste om het ver te schoppen. Toch?
Hoewel de betere F1-coureurs tot de bestbetaalde sporters ter wereld horen, is de weg om daar te komen peperduur. Bij de mindere F1-teams zul je geld moeten meenemen om te mogen rijden en datzelfde geldt eigenlijk ook voor alle raceklasses onder de Formule 1. Dat geld moet ergens vandaan komen en het is dan ook niet gek dat er met regelmaat gezegd wordt dat je enkel met rijke ouders het tot de F1 kunt schoppen.
Zo heeft onze Max bijvoorbeeld het geluk gehad dat papa Jos de vroege kartcarrière van zoonlief kon bekostigen, al is geld natuurlijk slechts een hulpmiddel. Geld dat op latere leeftijden ook van sponsors zoals Frits van Eerd kwam. Voorbeelden van F1-coureurs met welgestelde ouders zijn Nico Rosberg (vader was F1-kampioen Keke Rosberg), Carlos Sainz (vader is rallylegende Carlos Sainz Sr.), Romain Grosjean (vader is advocaat, moeder Marie-Helene begenadigd kunstschilder) en Daniel Ricciardo. De vader van deze sympathieke Ozzie, Joe Ricciardo, is de directeur van het beursgenoteerde GR Engineering en dat betaalde genoeg om Daniels seizoenen in de Formule BMW (ca. 300.000 euro) en Formule 3 (ca. 600.000 euro per jaar) te bekostigen.
Toch zijn verre van alle huidige F1-coureurs spoiled kids. De ouders van Kimi Raikkonen hadden het zeker niet breed. Zijn moeder Paula was secretaresse, vader Matti een bouwvakker, maar hij had soms wel drie banen om te zorgen dat Kimi en zijn oudere broer Rami konden racen. Naar het schijnt hadden zijn ouders ten tijde van het F1-debuut van Kimi nog een toilethokje in de tuin staan in plaats van een gewone WC binnen.
Een vergelijkbaar verhaal zien we bij Lewis Hamilton. Zijn ouders scheidden toen lil’ Lewis nog maar twee was en tot zijn twaalfde woonde hij bij zijn moeder. Toen hij zes was kreeg hij zijn eerste kart van zijn vader Anthony, waarbij hij later zou intrekken. Anthony beloofde zijn zoon te steunen zolang als hij zijn best deed op school, maar dat werd financieel steeds lastiger. Uiteindelijk moest hij zijn baan in de IT opzeggen en was hij als freelancer soms in wel drie banen tegelijk verwikkeld.
Bij debutant Stoffel Vandoorne ging het evenmin van een leien dakje. Vader Patrick Vandoorne is binnenhuisarchitect en tekende in die job een café bij een kartbaan. Kleine Stoffel was meteen enthousiast en begon met karten. Genoeg geld hadden de Vandoornetjes niet, maar iedereen zag dat Stoffel een talent was en lokale sponsers zorgden voor een succesvolle carrièrestart van de eerste Vlaming in de Formule 1.
Vandoorne wordt de teammaat van Fernando Alonso, een coureur die zelf ook actief is om via zijn eigen kartcentrum jonge talenten op te leiden en te ondersteunen. Niet zonder reden, want Fernando zelf heeft de start van zijn carrière ook te danken aan de eigenaar van de lokale kartbaan, die niet alleen de faciliteiten had, maar ook sponsors regelde voor de jonge Fernando (zie ook de foto boven dit artikel). Zijn ouders, werkten in een fabriek en een supermarkt en konden de kartcarrière van hun zoon zelf niet financieren.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. De vader van Sebastian Vettel was timmerman, de moeder Bottas begrafenisondernemer en de Marcus Ericssons vader (Eric?) voorzag huizen van een vers likje verf voor zijn geld. Al met al is het dus veilig om te zeggen dat talent simpelweg het allerbelangrijkste is. Als er dan vervolgens mensen zijn die in je geloven, dan is er een reële kans dat het geld ook wel beschikbaar komt. Ik zeg reëel, want er zullen gerust ook supertalenten zijn die door een gebrek aan geld het hoogste podium niet hebben gehaald. Aan de andere kant is met geld alles te koop, dat hebben mannen als Gaston Mazzacane en Alex Yoong wel bewezen.
pinut187 zegt
Talent en een beetje geluk kom je al een heel eind.
pier zegt
Knap hoe sommige ouders zichzelf wegcijferen voor hun kinderen. 3 banen lijkt me geen leuk leventje.
Dizono zegt
@pier: tja, en deze kinderen hebben het dan nog gehaald…
vonklausenburg zegt
@pier: Heel eerlijk vind ik het niet knap. Als ouder cijfer je jezelf permanent weg ten behoeve van je kind(eren). Uiteindelijk wil je dat ze het beter hebben dan jezelf hebt gehad. Het komt bij het leven dat je het maximale doet voor je familie. En als dat is dat je drie banen hebt is dat zo.
pier zegt
@vonklausenburg: ik heb nog geen kinderen, dus misschien dat m’n mening ooit nog verandert, maar je leeft zelf ook maar 1 keer.
lekbak zegt
@vonklausenburg: je hebt offers maken voor je kind er je hebt je hele leven opofferen voor je kind. En nog een hele hoop daar tussenin. Wat deze ouders hebben gedaan is wel degelijk knap. Zichzelf echt kapot werken voor een kleine kans op succes van een droom van kun kind. Er is maar een heel klein clubje ouders die dat kan en wil en dat maakt het knap.
oranje123456789 zegt
Idd, waar is de tijd dat Stoffel vol geplakt met buurtslagers en bakkerijen? Oh wacht, nog niet zo lang geleden :p
diablogt zegt
Bekend verhaal. Kennis van mij was op sommige kartbanen sneller dan Coronel, heeft zels tegen hem geraced ook toen sneller, zijn zoon is nu op sommige banen sneller dan Max. Maar het financiele plaatje is helaas niet compleet. Vooral aan het begin van je racecarriere is geld domweg enorm van belang.
reactief zegt
@diablogt: volgens mij moet je kennis 2 extra banen erbij nemen! Dat lijkt voorwaarde te zijn als je niet rijk bent…
Maar snel zijn is niet alles. Je moet er volledig voor gaan inclusief je directe omgeving. Het geluk hebben dat iemand alles geeft om jou te helpen. En dan moet je ook nog wat geluk hebben met zijn op de juiste plekken, tijd, mensen etc etc…
crackdavid zegt
@diablogt: Sneller dan Max op sommige banen? En hij kan geen enkele sponsor vinden?
bassx zegt
@crackdavid: zegt niet zoveel hoor. Het gaat erom dat iemand een heel seizoen, ronde na ronde op verschillende circuits sneller is. Zijn genoeg mensen die circuits kunnen dromen, veel uren in hebben zitten en dan een keer sneller zijn dan een professionele coureur die een bankerlap neerzet. Verschil in omstandigheden spelen ook een rol.
lotuselises2 zegt
@bassx: precies, plus omgaan met druk tijdens wedstrijden en het overkomen van tegenslagen. Dat zegt allemaal veel meer dan een snellere rondetijd. Daarnaast na het karten moet je het ook na waar kunnen maken in de autosport, wat toch wel degelijk een andere discipline is. Een karttalent dat alles wint is niet altijd even succesvol in zijn vervolg carrière, er zijn er genoeg die het dan niet waar maken, ondanks voldoende financiële steun of een groot talentenprogramma.
roppp zegt
@diablogt: net als bij andere sporten is het een combinatie van (geluks)factoren. Voor Nederlandstaligen is het van zo te horen van belang dat je ouders een nagenoeg onverstaanbare variant van het Nederlands spreken.
rikus zegt
Ja.
str8six zegt
@rikus: lees het stuk en probeer het nog eens.
rikus zegt
@str8six: leuke reactie hoor. Blijft nog steeds een ja. In Nederland zul je gewoon keiharde euro’s nodig zijn om iets te bereiken in de racerij. Of geloof jij alleen maar in Autoblogwetenschap?
lincoln zegt
het is wel een beetje het meest onbelangrijke beroep ter wereld ..
wif1 zegt
@lincoln: Bijna, alleen dagelijks posten op autoblog staat er nog onder…
lincoln zegt
@wif1:
Kan je nagaan hoe rijk mijn ouders zijn ..
wif1 zegt
@lincoln: Rijk als in de zin van gelukkig en gezond?
swid zegt
@wif1: iets met achter een bal aan rennen.
pomoek zegt
@lincoln: we zijn het eens?(!)
sracert zegt
Ja, of anders moet je ouders hebben die rijk willen worden!.
berlinetta zegt
Die eer gaat naar de voetballers.
berlinetta zegt
@berlinetta: @lincoln
gitaarknul zegt
Wat ik dan voor mijzelf opmerk, is dat de coureurs die uit gezinnen komen die het zelf niet kunnen betalen, en dus puur gesponsord moeten worden, ik het beste vind, goede vergelijking; hamilton v rosberg, het lijkt bij hamilton allemaal zo gemakkelijk, terwijl rosberg echt mort knokken om bij ham in de buurt te blijven
granlusso zegt
@gitaarknul: Is dat ham een woordgrapje?
mrbasa zegt
En dan wordt Lance Stroll nog niet eens genoemd. Er gaat een gerucht dat om hem klaar te stomen voor dit seizoen een slordige 35 miljoen wordt stuk geslagen om in een 2014 Williams op verschillende circuits te rijden.
sportevo zegt
@mrbasa: dat klopt ook. Ging volgens mij om 20 miljoen. Er is bijvoorbeeld getest in Hongarije.
wif1 zegt
@mrbasa: Precies, waarbij er door deze pappa ook richting Mercedes een hoop geld is toegestuurd om er voor te zorgen dat er nog 2 motoren ergens geregeld konden worden om de bolide te voorzien van een krachtbron. De huidige motoren kunnen/ mogen niet gemonteerd worden in de 2014 williams.
mrbasa zegt
@wif1: peter windsor als bron? ? ongelofelijk he!
wif1 zegt
@mrbasa: Ja, oa hij had daar in een youtube video al eens over verteld, maar ook een aantal motorsport website’s hebben er over gepubliceerd. Die Stroll moest hoe dan ook de F1 bereiken, letterlijk koste wat het kost, echt bizar hoeveel geld zijn carrière tot nu toe gekost heeft.
basjaski zegt
@mrbasa: Ik ken iemand bij Williams. Rekening komt neer op 150m. Hij heeft ook een tijdje in Maleise getest in het geheim nu…
mrbasa zegt
@basjaski: Haha eigenlijk toch gewoon te bizar voor woorden. Dit wordt gewoon particulier gefinancierd!
Leuk dat je die connectie hebt. Ik zou zo veel vragen hebben!
Papa zal wel richting $150m per jaar dokken voor dat stoeltje!
Dutchdriftking zegt
Eindeloos support van ouders die vanaf 6 jaar iedere week met hun kind willen karten.
tvr1974 zegt
Zelf heb ik ook gekart, geracet(ax, saxo en Clio) en met name in die classes is geld echt ook wel van belang. Had geluk dat een vriend van mij zijn vader(was VAG dealer en konden zelf cilinders honen en onderhoud doen en via bandenboer kregen we banden voor vrijwel niks) ons eerst met karten konden helpen en later via andere vriend via racedagen(van Citroën) mochten rijden in de ax cup en saxo cup. Nadeel is dat auto’s vrijwel net zo snel zijn en dus als jij in de punten wil rijden moet zorgen dat een ander je er niet (vaak express) vanaf tikt.. gebeurde gewoon en was “normaal”.. later bij Clio cup was al wat netter maar na dat ik een dag met meganecup kwam te racen tegen N. Pastorelli (hij was op Zandvoort toch 1-2sec sneller per ronde, ik werd 2e) realiseerde ik me dat ik geen Senna of prost zou worden en ben ik gestopt met competitie rijden.. daarna nog wel is gereden op nordschleife enz maar nooit meer in raceklasse. En hoe snel die pastorelli ook was en idd het gehaald heeft tot F1 en indycars ook hij had de sponsors/talent niet om het vol te houden.. en die jongen was al echt snel… wel leuke tijd gehad maar mijn god wat is racen duur.. het was t al en t is nu nog veel duurder!
wif1 zegt
@tvr1974: Net wat je zegt, ik denk dat het tegenwoordig nog moeilijker is om alleen op talent de top van de racerij, laat staan F1, te halen. Er zijn nu namelijk vaders die hele topteams in de lagere klassen opkopen om ervoor te zorgen dat hun zoon daar komt te rijden (stroll), om vervolgens aandelen van een F1 team te kopen zodat die zoon daar kan instappen, nadat deze een aantal testdagen heeft kunnen rijden in de meest recente F1 auto toegestaan, gerund door een aparte groep technici van dat team en dit weer geheel gefinancierd door die betreffende pappa…
pomoek zegt
Ik denk dat alles voor je werk op willen geven bovenaan staat. Niets aan het toeval overlaten. Alles wat niet met de race op zondag te maken heeft weg filteren. Schumacher had een eigen kok. Hij at precies wat hij mocht eten. Volledig gericht op maximaal presteren. Niet drinken, niet feesten en gewoon op tijd naar bed. Een bizarre discipline er op na kunnen houden. Dat is wat een topper onderscheidt van ons, het plebs.
rikkert zegt
Ik blijf hoop houden
clarkson zegt
@rikkert: Vast en zeker inmiddels al 47 jaar oud. Maar de manier waarop je denkt vind ik leuk.
paginl zegt
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het helemaal niet makkelijk is. Ik heb om de knikkers geracet met jongens als Giedo vd Garde, de familie Scheckter, Henkie Waldschmidt, Yelmer Buurman, Euser en de familie Bleekemolen en heb kampioenschappen gewonnen maar toen het geld op was stopte de carrière.
mrrallycross zegt
Dan is het nog naar hopen dat je kind ook echt dat talent heeft. Zou de juiste achternaam ook niet al helpen?