Vorige week was Mustang-week, met launch events op vier verschillende continenten. Per 2015 schittert de strakke coupé ook op onze markt, met 2.3 Ecoboost of 5.0 V8. Maar wordt het, nu Ford met de Mustang explicieter over de eigen grenzen kijkt, niet eens tijd voor alternatieve aandrijvingen en brandstofsoorten?
Aan de zijlijn van de Go Further-evenementen werden vanzelfsprekend diverse interviews afgenomen, waaronder eentje met Bob Fascetti, de powertrain-baas. Hierin geeft hij aan dat Ford niets uitsluit, dus ook een hybride- of diesel-Mustang niet.
De Mustang is en blijft een liefhebbersauto, enorme volumes zullen er niet van weggezet worden, daar heeft Ford de Focus voor. Echter, een leuke motorisering doet veel voor je imago, en Europa is verknocht aan diesel. Niet zonder succes zien we de Duitse merken ook de ene opgevoerde diesel na de andere hun fabrieken uit pompen, waarom zou daar niet een koppelsterke Mustang-zelfontbrander naast passen?
We legden bovenstaande voor aan Ford Nederland, doch zij kunnen ons niet meer vertellen dan dat het op de korte termijn onwaarschijnlijk is, en verder nog niet bekend is of er plannen zijn op dieselgebied. Persoonlijk lijkt een hybride Mustang me waarschijnlijker dan een diesel-Mustang, omdat eerstgenoemde op papier lekker schoon en zuinig te maken is, en bovendien beter wereldwijd toepasbaar. Als je veel koppel wilt, dan neem je de V8 maar.
In het gesprek informeerden we direct naar een mogelijke power-diesel-lijn in de lagere segmenten, a la GTD van Volkswagen, maar hierover heeft de Nederlandse importeur nog geen geluiden opgevangen. Marktspecifiek zijn wel eens extra potente diesels gemaakt, in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, maar of een Ford Focus STD ook op de Engelse markt scoort? Misschien met een kleine naamswijziging…
johanhummer9 zegt
Ja een lekkere grote stenkere stinkdiesel zonder roetfilter en egr aub
StijnB zegt
Prop er een diesel in en noem het Mustank…
roberto zegt
Een Mustang met een M550D motor zie ik wel zitten!
nickelb zegt
De 3..0 V6 diesel van jaguar/landrover/psa? Die zit ook al dik over de 300pk. Of met die technieken van de 3.0 V6 een 4.0 V8 met een dikke 450+ pk en 800nm. Klinkt nu al goed.
berlinetta zegt
Och waarom niet? Ik zal het waarschijnlijk toch nooit kopen.
bofkont zegt
Diesels zijn kwa koppel/vermogen aardig superieur dat moet ik ze nageven, maar kwa beleving halen ze het niet bij het heerlijke gebrul van een benzine motor, dus nee niet doen!
snorrie11 zegt
Nee, alsjeblieft niet. Sommige soorten auto’s moeten zich niet aanpassen: Musclecars en Super/hypercars. Die moeten snel, lawaaiig en vies zijn.
jack_abarth zegt
@snorrie11:
“Die moeten snel, lawaaiig en vies zijn”
Oftewel diesel…
nasty zegt
Nu ze toch bezig zijn met viercilinders vlam er ook maar ineens een dieselmodel tegenaan. Goed voor de verkoopcijfers zal het wel zijn.
numpty zegt
@nasty: Helemaal mee eens. Maar ja, als het dan tóch moet; dan maar óf de Diesel uit de M550d (zoals roberto hierboven al aangeeft) óf één van de grote VAG diesels (V8TDI of V10TDI ) Heb ik niet zo’n moeite mee.
saxoke zegt
@numpty: de v12 tdi uit de Q7 met 500pk. Lijkt me wel te doen.
pier zegt
Doe maar met 14% bijtelling, maakt iig de leasemarkt wat leuker. In NL kan je toch niet hard dus dan maar een mooie auto ipv een lelijk mueslihok.
Laue zegt
Ik houd van stampende diesels. Zo jammer dat die R8 V12 TDI er nooit gekomen is. stampende PK’s en bergen koppel. yeah!
baasbas zegt
Diesel?!?!?! Wil je me dood hebben? Dat zijn ware fijnstofkanonnen. Vijand van de mensheid
TDI-goeroe zegt
TDI-powerrrrrrrrrr :)))
azenomei zegt
Graag een diesel. Misschien zelfs een 2.0 ofzo. Dan kan ik hem ook nog betalen.
nickelb zegt
Waarom worden er andere merken bijgehaald. Vag, bmw. Ford heeft zelf ook goede techniek aan boord. En zo.n overpriced bmw blok gaan ze er echt niet inhangen.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Haha Focus STD.
Een dikke v8 diesel ben ik niet vies van hoor.
toyotafortuner zegt
Waarom niet een dikke diesel uit de Super Duty reeks?
pier zegt
@toyotafortuner: omdat ie dan al bij lage snelheden onderstuur krijgt door dat zware blok in de neus ;)
toyotafortuner zegt
@pier: touche, maar misschien doet ie dan ook een bandenrokende 1000nm+ aan koppel. Ik bedoel een M50D blok doet al 380pk om 740nm.
E34M5Touring zegt
@toyotafortuner: Pick Up diesels hebben doorgaans geen enorme rev-band (1200-3000rpm). Dus past niet echt bij een sportwagen. Denk dat een van de LaRo diesels beter past. Dikke V6 diesel met 275-300 pk is meer dan genoeg. Zeker omdat het in geen geval de topmotorisering wordt, mocht het ooit zover komen (wat ik betwijfel).
rubend zegt
@E34M5Touring: Jaguar Land Rover is nu toch al een tijdje niet meer van Ford?
E34M5Touring zegt
@rubend: Nee, maar de PSA diesel die ze gebruiken is wel geïntroduceerd in de tijd dat het nog Ford was. De aandrijflijn is ze niet vreemd. Vandaar mijn beredenering. Bovendien klinkt dat blok best lekker en is heel smeuïg.
Hupke zegt
Als het maar verkoopt, om imago hoeft ford bij een mustang toch niet te denken. Dankzij die eerste generatie krijgen ze dat imago toch niet kapot gemaakt.
schellekens006 zegt
Alleen een succes met een hele dikke 2.0 liter diesel met 280pk of zo. Een v6 of v8 gaat toch veel te duur worden.
sjamp zegt
STD!!! Brandend rubber!
bozewolf zegt
Mustang V8 diesel?
Waarom niet? Superbruut. Of het martktechnisch uit kan, da’s een andere kwestie. Diesel wordt wel steeds populairder in de States volgens mij, maar dan met name in trucks. Op zich wel logisch, grote dieselknoeperts leveren koppel tot aan Tokio en als onze Amerikaanse vrienden ergens een automotieve fascinatie mee hebben dan is het toch wel met ’torque’.
saxoke zegt
Ford Mustang 1.8TDCi
Klinkt van geen meter.
De V8 diesel van range rover daarintegen is al wa beter…
Esprit_de_Flandre zegt
Tuurlijk. Niets mis met diesel…