Wij vinden van wel.
Amerikaanse luxemerken en Nederland is nooit echt een goede combinatie geweest. Op een paar liefhebbers na, is het lastig om klanten te vinden voor de luxe sleeën. Cadillacs en Lincolns zijn niet ieders smaak.
Cadillac zien we gelukkig nog weleens voorbij komen, maar Lincoln lijkt compleet uitgestorven. In de jaren ’90 werd de Town Car en de Mark VIII mondjesmaat verkocht. Later kwam daar de Navigator bij, maar dat was het dan ook wel. Sinds 2003 zijn Lincolns niet meer nieuw te bestellen in Nederland.
Dat is jammer, want Lincoln is bezig om zichzelf enorm te verbeteren. De nieuwe Continental (grote sedan) en Navigator zijn geweldige voorbeelden. Ook de Lincoln Aviator en Nautilus mogen er zijn. Die auto’s zijn, ondanks hun verantwoorde aandrijflijnen, te groot voor Europa. Maar er is een nieuwe Lincoln die wel degelijk kans zou kunnen maken.
Het resultaat is de Lincoln Corsair. In feite is het een MKC die flink onder handen is genomen. De auto is de Verenigde Staten een concurrent voor auto’s als de BMW X3 en Volvo XC60. Een heel ‘heet’ segment. Er is keuze uit een 2.0 turbomotor met 250 pk. Bij deze uitvoering is vierwielaandrijving optioneel. Een stapje hoger vinden wij de 2.3 turbo, goed voor 280 pk. Hier is aandrijving op alle vier de wielen standaard. Een hybride aandrijflijn volgt later.
Naast de aandrijflijnen zijn er nog twee dingen bijna Europees te noemen. Ten eerste de styling. In een tijd waar auto’s te veel bijzondere tierlantijntjes mee krijgen, is het ontwerp van de auto verrassend clean. Het interieur gaat nog een stap verder: dat ziet. er buitengewoon indrukwekkend uit. Natuurlijk zijn het persfoto’s, maar toch: het is veelbelovend.
De auto is binnenkort te bestellen bij de betere Lincoln dealer. De vanafprijs is 36.940 dollar voor de versie met 250 pk en voorwielaandrijving. Voor de goede context: een Volvo XC60 met T5 (ook 250 pk) en voorwielaandrijving kost 39.800 dollar. Een X3 sDrive30i kost 41.000 euro. Dus rijst de vraag: is dit niet wat voor Nederland? Moet Ford de stoute schoenen aandoen en deze auto als ‘Vignale’ aan de man brengen? Laten het weten, in de comments.
Rick-dos zegt
Loopt dat ding op azijn? Zo ja, dan denk ik dat het wat problematisch wordt.
Misschien dat Rutte er wat aan kan doen.
Of laat er anders wat hoogopgeleiden naar kijken. Misschien vinden die het wat.
jack_abarth zegt
@rick-dos:
Ik heb van horen zeggen dat Stichting Aap al een pre-order heeft geplaatst..
moveyourmind zegt
@rick-dos: Dat ..
En Trump ..
En Adolf Hitler ..
Maar had je ook nog wat over de auto te vertellen ..
ozzytrk zegt
Niet geschikt voor Nederland. Aygo’s en Lupo’s En Up’jes trekken aan
intimrasiert zegt
@ozzytrk: Inderdaad, komt toch een kwadriljoen aan BPM bovenop. Laat alle auto’s maar zitten, fuck it. Aan de Aygo it is.
EnthousiaST220 zegt
Met een ford-badge erop denk ik dat mensen er in deze prijscategorie toch voor passen en duits gaan. Daarnaast heeft ford de edge al die in dit segment moet meedoen…
slowland zegt
@finn1996: De Lincoln MKX (zusje van de Edge) is toch echt wel een andere auto hoor. Compacter.
EnthousiaST220 zegt
@slowland: Toch wel? Vind ‘m er er uitzien als een stevig apparaat. Maar los daarvan vind ik het wel een leuke bak hoor
Edge zegt
Wel fijn dat Porsche nog een afnemer heeft gevonden voor de teveel geproduceerde 991 achterlichten
Loek zegt
@Edge: cannot be unseen ?
mpgc zegt
Laat maar lekker daar
centocinquantanove zegt
Je hebt een punt..
Misschien wel twee..
Dutchdriftking zegt
Wel een beetje een neppe Cayenne niet?
potver7 zegt
@dutchdriftking: inderdaad: niet
dromedaris zegt
Achterkant: wauw
Voorkant: wtaf (what the actual fuck)
toyotafortuner zegt
Doe maar ja! Toffe bak geworden!
mats106rallye zegt
Ja! Strakke bak
bischero zegt
@lincoln: kom d’r maar in ?
OT: ik heb niks met SUV’s, met geen enkele dus deze mag daar blijven.
flik2punt0 zegt
Ik vind het een mooie wagen. Maar in Europa acht ik de kans om hem rendabel te verkopen klein. De kuga doet het erg goed. Maar de edge weer niet. Het luxe segment is lastig te veroveren omdat mensen vooral bij de oude standaarden blijven helaas.
alex1589 zegt
Voorkant iets te braaf en quasqai achtig, niet verkeerd maar ook niet super vind ik. De rest van de auto daarin tegen is echt subliem, als de kwaliteit van het interieur net zo hoog is als de foto kwaliteit dan is er geen probleem. Duimpje omhoog!
towi1989 zegt
Eigenlijk zouden we met zn allen eens een jaartje moeten stoppen met het kopen van nieuwe autos. Dus nee, laat deze ford ook maar ff voor wat het is.
stationcar zegt
Kom maar door met die Lincolns, die Bentley Continental kopie is ook best gaaf, dus naast deze die dan ook ?
saffie89 zegt
Gewoon doen. Ik vind m mooi!
parttimeautospotter zegt
Graag! Net als de Aviator en de Nautilus erg mooie auto’s
tenaci zegt
Van mij mag het. Mooie bak en zeker als hybride moet het hier te doen zijn toch?
gregorius zegt
Z’n iets grotere broer, de Aviator, die ergens dit jaar leverbaar zal zijn (USA); die komt ook met een Hybride installatie. En dat is eigenlijk wel nodig; want de BPM zal killing zijn op dit ding.
slowland zegt
Deze auto kan het als tegenhanger van de X3, V60 en Q5 echt wel goed doen in Europa.
Hier in Canada is het de gemiddelde boodschappen- en kinderen-van-school-haal auto, maar in Europa kan hij zeker goed mee in het luxe SUV segment.
Voor mensen die een beetje zijn uitgeken op de Duitse Premiums is dit zeker een goed alternatief!
dunhozzie zegt
Ik vind de Lincoln range erg mooi. Dus als er iemand die navigator voor me naar betaalbare bedragen wil afschrijven kom ik hem over een jaartje of 4 hem wel ophalen. Wel goed behandelen!
Ram-G-maN zegt
Knappe vrouw, lelijke SUV.