Mercedes en Aston Martin schieten Ferrari binnenkort voorbij in de vaart der fabrikanten. Zij komen met hypercars op de proppen die de Ferrari LaFerrari doen verbleken. Moet Ferrari snel counteren?
Als je dat aan Ferrari zelf vraagt zullen ze waarschijnlijk aantwoorden met nessun modo. Zelfs als ze er anders over denken, zullen ze dat nooit toegeven voordat er een concreet product in de pijplijn zit. Eerder stelden ze in Italië al dat ze totaal niet onder de indruk zijn van Mercedes’ nieuwe projectje, de Project One. Een F1-auto voor op de straat, dat werkt immers niet, aldus Ferrari. Die wijze les hebben ze reeds geleerd met de F50.
De 4.7 liter grote V12 motor van die F50 was een afgeleide van de F1-motor die Ferrari gebruikte in de Ferrari 641 waarmee Alain Prost en Nigel Mansell het F1-seizoen van 1990 mee reden. Mansell won dat jaar één race, Prost deed het beter en schreef vijf GP’s op zijn naam. De Fransman deed daarmee een gooi naar het kampioenschap, maar de hoop daarop vervloog in misschien wel hét bekendste F1-incident aller tijden, toen Senna Prost eraf tetste in de eerste bocht op Suzuka.
Enfin, ondanks het missen van de wereldtitel had de motor uit de F50 dus de nodige pedigree. Maar wellicht trok Ferrari de gelijkenis met de F1-auto iets te ver door. Net als in de 641 werd de V12-motor namelijk direct op de carbon-fiber monocoque gemonteerd, zonder tussenkomst van een subframe. Dat zorgt ervoor dat de nodige goede vibraties door je lijf heen schieten als je een stukje gaat rijden met de F50. Dentaal uitgedaagde bejaarden zullen snel verlangen naar hun comfortabele BMW 2-serie.
Een ander nadeel van de F50 was dat je de auto behoorlijk op toeren moest houden om de prestaties eruit te peuren. Ondanks dat de motor vergroot was van zijn originele 3.5 liter naar 4.7 liter werd ‘ie pas echt lekker wakker in de hogere toerenregionen. Fijn voor de diehard purist, niet zo fijn voor de gemiddelde klant. Zeker niet als je het afzette tegen de prestaties van de McLaren F1 of zelfs de goede oude Ferrari F40. Dat de motor van de Project One ruim 10.000 toeren kan draaien is dus leuk op papier, maar volgens Ferrari in de praktijk kansloos.
Maar, dan is er ook nog de Aston Martin Valkyrie. Hoewel ook deze auto een link heeft met de F1 vanwege de link met Red Bull Racing en Adrian Newey, tapt de Aston qua aandrijflijn uit een ander vaatje. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat Aston Martin (nog) geen eigen F1-motor bouwt. Voor de Valkyrie hebben ze gekozen voor een powertrain die doet denken aan die van de LaFerrari, alleen dan krachtiger. Een 6.5 liter grote V12 gekoppeld aan een elektromotor moet voor ruim 1.000 pk zorgen. Een laag gewicht en getruukte aerodynamica doen de rest.
Dit lijkt meer op de route die Ferrari’s Chief Technical Officer Michael Leiters volgens Motoring zou willen bewandelen, áls Ferrari een auto zou ontwikkelen die de LaFerrari in de schaduw zou zetten:
“Instead of actual F1 engine, I’m convinced it’s better to take some concepts and innovations from a Formula 1 car (…) To make a supercar, I prefer to do it from scratch”.
Voor nu blijft het echter bij woorden, want van officiële plannen van Ferrari om een nieuwe hypercar te gaan bouwen hebben we nog niks concreets gehoord. Desalniettemin heeft dat Alex Imnadze Baldini niet weerhouden om deze impressie te maken van een potentiële nieuwe Ferrari hypercar. Lijkt het jou wel een puik idee voor Ferrari om zoiets te gaan maken?
Image Credit: Alex Imnadze Baldini via Behance.net
gregorius zegt
Ik heb een hoop meningen over wat fabrikanten zouden moeten doen, maar of Ferrari een hyper-mega-car moet ontwikkelen tov AM en anderen: geen mening.
Ik ga er niet op wachten om dat ding een keer te spotten.
Je gaat dat ding nooit zien terwijl doet wat ie zou moeten doen.
Daarnaast vraag ik me af of Ferrari hier daadwerkelijk iets aan overhoudt. Je hoeft niet aan elke wedstrijd ver-pissen mee te doen om mensen het idee te geven dat je erg ver kan pissen.
Als Ferrari dan toch wat zou moeten doen: richt een retro-lijn op. Maak modellen uit het verleden met moderne technologie. Incl remmen en veiligheid, exlcusief race-prestaties. Maar goed, dat is dromen. Het zou niet goed zijn voor de prijs van de echte oude modellen en motoren met dat soort passie, komen nooit van hun leven door de uitstootmaffietesten heen.
koeckenbacker zegt
@gregorius: net als de eagle speedster/jaguar e-type.
Ik zie het gebeuren, 250 gto, 330p4.. een 288 gto?
Leest u mee, maranello?
jorden zegt
@koeckenbacker: Als ze in Maranello meelezen moeten ze vast enorm lachen. Ze bewaken hun erfgoed met hart en ziel. Dat vernachel je niet door wat oude blauwdrukken van zolder te halen. “De beste Ferrari is de volgende” een quote van ene Enzo…
Ferrari kan arrogant zijn als het aankomt op replica’s of verbouwingen van derde, maar ja hun klassiekers zijn dan ook miljoenen waard. Zo’n speedster eagle is een beetje voor sentimentele oude mannen naar mij idee.
lekkerlinksrijden zegt
@gregorius: helemaal mee eens. Ferrari kan beter snelle, mooie, goede auto’s bouwen die bruikbaar zijn ipv van een paar mega snelle onbruikbare flitsmachine’s in de markt zetten die je nooit ziet op de openbare weg.
Die redbull am is ook zo’n ding waar je niet normaal mee kunt rijden op de openbare weg en dus ook niet zult zien, behalve misschien een keer op een show
peterpann3nkoek zegt
@lekkerlinksrijden: en dan nog steeds gebracht en gehaald met een dichte trailer denk ik
gerjan zegt
Laat ze eerst maar weer is mooie auto maken.
kenner zegt
Ik heb gehoord dat ze nu al zijn uitverkocht. En reeds een plekje in een garage toebedeeld hebben gekregen.
gefe zegt
Ze hebben toch al de FXX K..
berlinetta zegt
@gefe: Maar die mag niet de straat op.
treinrukker zegt
@berlinetta: die schijnt wel omgebouwd te kunnen worden.
Edge zegt
Waarom zou je het front van de McLaren 720S nemen als je een ontwerp voor een Ferrari hypercar maakt?
janmetdelangeachternaam zegt
Wat betreft die laatste alinea, dat zou Ferrari nooit doen. Dat heeft (denk ik) negatieve gevolgen opende waarde van de huidige klassiekers. Iets waar de collectors van oude en moderne ferrari’s erg vel waarde aan hechten
tkoote zegt
Het plaatje wat erbij staat zou eerder de nieuwe McLaren hypercar zijn dan die van Ferrari…
Donstil zegt
Niets moet.
Silverarrow zegt
Of een auto nu wel of niet werkt op straat, veel extreme, op racerij gebaseerde sportwagens hebben inmiddels wel een iconische status. De F50, F1 GTR en in mindere mate de Carrera GT en MC12 zijn allemaal supercars die tot de verbeelding spreken. Volgens mij was dat ook een beetje de charme van dat soort wagens, dat je er niet even mee naar de supermarkt rijdt om een zak aardappelen te kopen.
schreute01 zegt
Laat Ferrari gewoon zijn ding doen: mooie en supersnelle auto’s maken. Mij boeit een snelste theoretische topsnelheid of een snelste rondje Nürburgring totaal niet.
Donstil zegt
@schreute01: Mooi want jij bent naar mijn schatting toch de doelgroep niet.
schreute01 zegt
@Donstil: klopt. Ik schat dat dat geldt voor 100%van de Autobloglezers.
chrisvis zegt
@schreute01: zou zeggen 99%…vraag dat maar eens aan viezefreddy ;-)
schreute01 zegt
@chrisvis: tjeezus. Lezen maar 100 mensen Autoblog?
snorrewietskie zegt
Neije nie
tvklarenbosch zegt
Die hypercar komt er, rond 2022 – 2023. Opvolger Laffe Arie.
JanJansen zegt
Ferrari zal ongetwijfeld de resultaten van de Mercedes en AM nauwlettend in de gaten houden.
Daarna zullen ze wel met iets snellers komen. De LaFerrari kwam ook pas uit na de Porsche en McLaren.
De fout die ze met de F50 hebben gemaakt (lees: langzamer dan de F40) zullen ze wel proberen te voorkomen met de opvolger van de LaFerrari. Maar dat zal niet zo moeilijk zijn; de hybride techniek gaat hard vooruit en ze kunnen putten uit de aerodynamica afdeling van de F1. Bovendien, de LaFerrari ziet er mooi uit maar is nou eenmaal geen aerodynamisch hoogstandje.
chrisvis zegt
@JanJansen: das nogal subjectief schoonheid…vind een p1 en een 918 pakken mooier. De Ferrari vind ik persoonlijk de achterkant nogal veel geknutseld, en met mij een hoop collega’s/vrienden/autoliefhebbers