Porsche krijgt spontaan de kriebels bij het zien van deze vierdeurs Ferrari.
Waar andere exotische merken al lang overstag zijn gegaan, hebben de puristen bij Ferrari hun poot stijf gehouden, tot nu toe. Een Ferrari had nooit meer dan twee deuren. Een dergelijke concessie aan praktische bruikbaarheid, past immers totaal niet bij de ultieme, fraaie, sportieve auto. Wie moet er immers überhaupt achterin zitten? Zakenrelaties? Kinderen?
De echte Ferrari-playboy (m/v/i), doet niet aan dat soort bourgeoise zaken natuurlijk. Het draait alleen om jouw en hooguit je meeste recente vriendin (m/v/i), die dan in de stoel naast je kan plaatsnemen. Voor banaliteiten moest je dan maar bij Maserati zijn, met die stijlloze vierdeurs die zij in het gamma hebben.
Spoedig komt er een einde aan dit purisme, met de Purosangue. Deze cynisch genaamde SUV moet bakken met geld in de lade van Ferrari brengen. En zal dat ongetwijfeld ook doen. Maar als Ferrari dan toch aan de vierdeurs gaat, was een scherp gesneden vierdeurs sedan dan niet de betere optie geweest?
In directe tegenspraak tot de eerste alinea, bestaat hier namelijk een heel klein precedentje voor. Ooit, een dikke veertig jaar geleden, maakte Pininfarina de Ferrari Pinin Concept. Dit was een…vierdeurs sedan die veel leek op latere Bitters. De auto had naar verluidt de goedkeuring van Enzo Ferrari himself. Maar dat is toch ietwat twijfelachtig, daar de Pinin het productiestadium nooit haalde. Origineel had de concept niet eens een motor, hoewel die er later bij een exemplaar alsnog is ingebouwd.
Oké, misschien was de Pinin niet de beste manier om mensen warm te maken voor een vierdeurs Ferrari. Maar wat nu als Ferrari een echte fraaie vierdeurs maakt, zoals Aston Martin deed met de Rapide? Of Lamborghini met de Estoque, die helaas nooit in productie ging? Welnu, fotosoeper Sugar Design, heeft Preview aangezet en door hier en daar wat dingen te veranderen aan de Roma ons een idee gegeven hoe zoiets eruit kan zien. Het resultaat mag er zijn, als we dat mogen zeggen.
Met alle recsept voor Porsche, ziet dat er toch een stukje beter uit dan een Panamera, dunkt ons. Maak dan?
mjpamsterdam zegt
Mijn korte reactie: ziet er bijzonder goed uit ( maar ik ben 1 van de laatste “ sedan-lovers “ ).
sntial zegt
Ik denk niet dat je 1 van de laatste bent
christian85 zegt
Nee hoor
sjaakbonestaak zegt
Dat ziet er verdomd lekker uit, ik zeg maken! Het liefst met een V12 N/A, maar zal vast een zescilinder hybride ding worden als het uberhaupt zover komt
lecomte zegt
Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit. Mag van mij zo in productie.
Jens zegt
Ja, met V12 a.u.b.
christian85 zegt
Helaas is dat niet meer echt van deze tijd
Diesel Rocks zegt
Kan de redactie iets doen aan die filmpjes aan de rechter kant van de pagina? Die beginnen soms vanzelf af te spelen en het is best irritant als je het geluid van drie filmpjes onverwacht keihard door elkaar hoort, en de filmpjes niet eens in beeld hebt. Nog irritanter is dat de pause knop niet werkt, of pas na 10 keer drukken. Meestal los ik het op door snel een andere website te bezoeken, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn.
jaapiyo zegt
Probleem is bekend bij de afdeling techniek. Dank voor het melden.
rollingstoned zegt
Ah, dat is mooi. Dacht al dat het aan mij lag.
GuidoG zegt
Een ander technisch probleem is dat de app vaak de video’s niet afspeelt.
Ik heb een Android telefoon Google pixel 6 Pro.
Dank vast!
kniesoor zegt
Effe op refresh drukken als het geluid start helpt ook, zo leert de ervaring.
Loek zegt
Ja. Maar alleen als Lamborghini ook de Estoque uitbrengt.
Edge zegt
Ik hik een beetje op twee gedachten. Wat ik hier op beeld zie, ziet er prachtig uit en zou wat mij betreft meteen in productie mogen. Maar ik zou eigenlijk toch liever iets met een eigen design zien in plaats van een uitgerekte Roma met wee extra portieren.
adyton zegt
Ik zou eerder durven zeggen dat het design van de Roma beter hiervoor gebruikt geweest was ipv nog een andere coupe. Het ziet er op een of andere manier nog beter uit!
Maar inderdaad, nu zou een ander design wel noodzakelijk zijn.
Op zich geen verrassing eigenlijk. De DB9 was ook schitterend wanneer hij uitgerokken werd tot een Rapide. Het is gewoon de kont van een 911 die zich niet leent tot hetzelfde trukje waardoor de panamera niet mooi is. De Taycan is al iets beter.
iphonistvongates zegt
Ferrari heeft het gehele ontwerpteam van de Aston Martin DB11 overgenomen? Slim hoor…..de transfermarkt sluit op 31 Augustus a.s. 😉
Robert zegt
Ik denk dat Ferrari hiermee zeker klanten kan weglokken bij bijvoorbeeld Porsche of Bentley.
sportabgasanlage zegt
Dat ligt aan de prijs. De Panamera is natuurlijk een slag goedkoper dan een Ferrari.
mopar70 zegt
Mooi, maar die 26 inch velgen mogen wat kleiner.
racerx zegt
Prachtig! Maar ik vind de huidige Panamera ook erg fraai, money no object zou er een Panamera GTS Sport Turismo voor de deur staan.
flyerbunch zegt
Hopelijk kijkt Ferrari mee.. maken die hap!
bmw1cabrio zegt
Mooier dan de Panamera, maar ik zou mijn Sports Turismo pas inruilen als Ferrari een station met 4 deuren zou maken.
Dat zou mijn ultieme Ferrari zijn.
jaapiyo zegt
Dan moet je een 456 Venice kopen. De Sultan van Brunei heb er volgens mij nog een paar. Misschien wil hij er wel eentje van de hand te doen.
bmw1cabrio zegt
Die vond ik als kleine jongen ook briljant! Als ik hem kon kopen, zou ik dat serieus overwegen
mashell zegt
Ik denk dat de Aston Martin Rapide wel bewezen heeft dat dit niet kan werken. Om voldoende ruimte achterin te krijgen moet de auto wel 6 meter lang zijn. Of hoger en dus minder sportief, de Panamera is 11cm hoger dan de Roma.
Dutchdriftking zegt
Dit is toch wel een inkoppertje. Een extra praktische auto op hetzelfde platform als die SUV om de kosten te spreiden, maar deze wordt wél door de liefhebbers gewaardeerd. En zal ook best nog wel een beetje verkopen gok ik.
superboertje zegt
Ook al is hij minder fraai dan zijn voorganger. De Quattroporte GTS blijft voor mij uniek in zijn klasse.
ukbob zegt
Gaaf! En als dat nieuwe SUV Ding van Ferrari genoeg geld in het laatje brengzou dat toch wel erbi moeten kunnen zo’n ding..?!?
heckblende zegt
Rain Prisk copycat
giulia64 zegt
Ik denk dat ik met mijn 25 aandelen geen doorslaggevende invloed heb, maar ik ben wel voor!
Busso zegt
Hmm, vanuit veel hoeken ziet het er smakelijk uit, maar van de zijkant breekt z’n lengte het ontwerp op.
Ter hoogte van de b stijl oogt de auto wat breekbaar, doordat z’n schouderlijn daar nog niet omhoog kan.
drdre1 zegt
Helemaal eens. Een lange Roma. En die ziet er zelfs ook niet zooo kloppend uit. (design in ’t midden en de kont uit evenwicht met het front) ik zou hopen dat Ferrari met iets unieker zou komen. Vanuit “vriendelijk design” snap ik het wel en leent het veilige design van de Roma zich hier prima voor.