In deze tijden van corona is de reiskostenvergoeding een puntje van discussie geworden, ook voor 2021. Want in hoeverre volstaat dit nog?
Thuiswerken is het dringende advies van het kabinet, maar werknemers krijgen doorgaans nog wel gewoon elke maand een reiskostenvergoeding. Terecht, zegt een deel van de thuiswerkende arbeider. Die vergoeding is een compensatie van de extra kosten die je nu maakt omdat je thuis moet werken. Toch is de vergoeding in de huidige vorm niet houdbaar, is de conclusie van het ADP. Dit is een salarisdienstverlener die een analyse op dit onderwerp heeft losgelaten.
Het ADP pleit voor een vergoeding per daadwerkelijk gereden kilometer in plaats van een vast bedrag. Dit idee zou kunnen worden meegenomen in de arbeidsvoorwaarden voor de reiskostenvergoeding in 2021. Per 1 februari gaat er het één en ander veranderen. Werkgevers mogen dan de reiskosten onbelast voor een heel jaar vergoeden. Voorwaarde is wel dat de werknemer in kwestie minstens 128 dagen in een jaar daadwerkelijk naar het kantoor afreist.
0,19 cent per kilometer
ADP denkt dat 19 eurocent per kilometer beter past in de huidige omstandigheden. Over deze kwestie kun je ook weer een discussie voeren. Al sinds 2006 is dit de normvergoeding voor zakelijke woon-werkkilometers. Hoe actueel is 0,19 per kilometer nog in 2020 en dekt dit inderdaad de kosten die je per kilometer maakt vanuit huis naar het werk? Ongetwijfeld zal zich niet iedereen vinden in deze analyse. Uiteindelijk is het aan de werkgever om de beste oplossing voor zijn werknemers te vinden, ook met de reiskostenvergoeding in 2021.
Pascal zegt
“Uiteindelijk is het aan de werkgever om de beste oplossing voor zijn werknemers te vinden, ook met de reiskostenvergoeding in 2021”: daar ben ik het maar deels mee eens omdat de overheid er een grote rol in speelt. Ik mag m’n medewerkers namelijk nog steeds alleen maar die niet-kostendekkende 19 cent per kilometer netto vergoeden. Wil ik meer geven (en dat wil ik, want ik wil een kostendekkende vergoeding geven), dan word ik over het extra bedrag keihard door de belastingdienst gepakt met de redenering dat ik m’n medewerkers ‘verkapt loon geef’. De overheid weet natuurlijk heel goed dat 19 cent per kilometer allang nergens meer op slaat, maar strijkt uiteraard graag deze extra belastinginkomsten op.
rw1994 zegt
@Pascal: Helemaal mee eens, maar helaas zijn de belastingregels niet zo realistisch als het om de referenties gaat. Die 19ct is allang niet meer realistisch, net als het 3% rendement op spaargeld of waar ook mee gerekend wordt. Uiteindelijk maakt het voor de werknemer niet uit hoe je het noemt, als er uiteindelijk maar genoeg netto euro’s over blijven. Net als dat er voor de werkgever ook niet zo veel belang is voor het naampje, zolang de daadwerkelijke kosten (is dit ook netto dan!?) maar kloppen met het plaatje. Uiteraard doet het naampje er nu wel toe om subsidie X of aftrek Y of bladiebla toe te passen.
v60germany zegt
@Pascal: dan wordt het eens tijd om je WKR handboek te gaan raadplegen.
Wij passen ieder halfjaar een ‘cafetaria regeling’ met het uitruilen van WKR ruimte. En nee, geen frikandellen en kroketten.
Puur om de compensatie wat bij te komen naar realistische km-vergoeding per medewerker.
Maar natuurlijk heeft de overheid dit onderwerp niet uitvergroot.
Puur een marktwerking voor geïnteresseerde accountants en adviesbureau’s om weer een extra uurtje-factuurtje te maken.
Daarom hanteert de gemiddelde werkgever dit waarschijnlijk niet.
mashell zegt
@v60germany: maar hebben jullie dan de kerstpakketen, bedrijfsfeesten, borrels en koffie afgeschaft? Want erg royaal is de WKR niet. Ik heb zelfs het idee dat de WKR juist bedoeld is om een groter deel van het salaris belast te maken.
v60germany zegt
@mashell: Jawel, gewoon anders formuleren.
Het heeft ook te maken met de omvang en totaliteit aan salarissen.
Bedrijfsfeestje jaarlijks 1x binnen het kantoor (hier kan het).
En vooral hoge kantinekosten die dan buiten de WKR vallen.
Alles gevalideerd natuurlijk door een juiste accountant. En vooral dat laatste heeft nogal eens een perspectief of dingen wel óf niet kunnen.
dakarbemo zegt
Hoeveel % van de werknemers zou zo’n regeling hebben? Zou best weleens kunnen sneuvelen bij een versimpeling van t belasting stelsel denk ik, maar wie ben ik ;)
potver7 zegt
Huh, onder wat voor steen leef jij? Wat dacht je van: iedere werknemer die geen bedrijfswagen, lease-auto of leasefiets heeft, en geen OV-vergoeding krijgt? Dat zijn dus gewoon best wel veel mensen.
Overigens zou ook een leaserijder niet willen dat deze regeling sneuvelt, want dan zullen ook voor een leaserijder de woon-werk-kilometers belast moeten gaan worden – oftewel dan gaat de bijtelling behoorlijk fors omhoog.
dakarbemo zegt
euh ik stel een vraag, poseer geen stelling. Ik heb als werknemer nooit enige vorm van “reis” vergoeding/regeling gehad, gewoon doodsimpel dit is je loon, je reiskosten mot je zelf maar overwegen of dat/hoe je dat weegt in relatie mbt salariering. Niet perse een geheel raar idee, waarom zou een werkgever meer motten lappen voor een werknemer die van verder komt? Overigens zouden bij een belasting herstructurering ook bijtelling regeltjes wel behoorlijk veranderen he.
misterBo zegt
@potver7: hoezo?
goodvibrations zegt
Gewoon afschaffen.. Minder regels minder gedoe.. Zo simpel mogelijk houden..
potver7 zegt
Enorm kortzichtige reactie. Maar goed, het vibreert wel lekker blijkbaar.
goodvibrations zegt
Is ook enorm kortzichtig…
Probleem met veel belastingregels is dat maatwerk vaak het tegenovergestelde creëert..
Lage bijtelling is oneerlijk ten opzichte van mensen die geen lease auto mogen..
Lage km vergoeding is oneerlijk voor mensen die ver vanaf het werk wonen..(of ik was dat wellicht eigen keuze?) Hoge vergoeding wellicht andersom… Sommigen krijgen 38 cent per km..
Mensen geven soms illegaal een ander adres op om meer te krijgen.. Net als studenten die “stiekem” ingeschreven staan bij een vriend(in). Daar moet je op controleren.. Wat weer geld kost..
Hoe meer regels hoe meer (mogelijkheden tot) fraude..
Het is dan ook de vraag of je onderaan de streep wel veel voordeel hebt bij veel regels.. Want de handhaving betaal je uiteindelijk ook zelf.. Met, inderdaad, belasting..
Gedegen onderzoek is verstandig.. Maar afschaffen zou ik niet verkeerd vinden..
Robert zegt
@goodvibrations: uit eigen ervaring kan ik je melden dat verder weg van het werk wonen zelden of nooit een eigen keuze is. En zeker nu de markt voor zowel huurwoningen als koopwoningen volledig op slot zit, is ander werk zoeken eerder een optie dan verhuizen om het werk.
Ik snap je ideeën over het schrappen van dergelijke vergoedingen echter wel. Net zoals de constatering dat een leaseauto met lage bijtelling ook als oneerlijk kan worden beschouwd door mensen die in een branche werken waar het rijden van een leaseauto geen gemeengoed is.
Maar omgekeerd zijn de voorstellen van o.a. het Nibud, om over te gaan naar een thuiswerkvergoeding én het schrappen van een reiskostenvergoeding als dwangmiddel om mensen meer te laten thuiswerken, ronduit schandalig. Die dwang om méér thuis te werken is in de huidige pandemie best te begrijpen, maar heeft wel een enorme impact op de privésfeer van een werknemer. Sommigen hebben niet eens de ruimte of de financiële middelen om een fatsoenlijke werkplek te creëren, laat staan een ergonomische stoel, bureau, etc. Daarnaast wordt ook het onderscheid in tijdsbesteding erg vaag. Nu al wordt er meer en meer geklaagd over zowel werknemers die te weinig productief zijn als werknemers die zichzelf over de kop werken. En die problemen worden m.i. maar heel weinig benoemd door zowel de overheid als werkgever organisaties.
goodvibrations zegt
Bij mij was het een hele bewuste keuze om te gaan werken in de randstad 150KM van waar ik woon(de). En ja heb zelf de keuze gemaakt om te verhuizen, meer voor een huis te betalen.. Na een poosje 30k per jaar te rijden..
Wat ook erg ongezond is overigens als je het mij vraagt..
Geen reiskostenvergoeding had mij wel gestimuleerd eerder te verhuizen.. Wellicht was dat zelfs beter voor me geweest.. 😉
Maar wellicht moeten we ook de overdrachtsbelasting schrappen.. Wat mensen ervan weerhoudt om te verhuizen..
Maar je hebt me al lang door.. Ik ben voor een simpeler systeem met minder kans op gezeik.. # kinderopvang. Tenzij goed onderzoek uitwijst dat een bepaalde belasting of belastingkorting echt veel zin heeft.. De overheid denkt vaak te weinig na met beleid.. En creëert daarmee alleen maar extra ellende..
Voorbeeld: KLM vliegt as we speak via Parijs tussen Zuid-Afrika nu.. En geen hond die er naar kraait..
berlinetta zegt
Waarom zouden ze dit moeten afschaffen?
goodvibrations zegt
Zie bovenstaande reactie…
Meteen ook even de hypotheek aftrek afschaffen.. En ja ik heb zelf ook een koophuis.. 😅
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Het verschilt natuurlijk per branche/cao/werkgever hoe dat geregeld is en wat je krijgt. Er zijn wel regels over hoeveel je maximaal onbelast vergoed krijgt.
Mijn werkgever is gestopt met reiskosten vergoeden en geeft daarvoor in de plaats een thuiswerkvergoeding. In mijn specifieke geval is dat netto gunstiger, omdat die vergoeding hoger is dan mijn reiskostenvergoeding (ik woon op fietsafstand van mijn werk). Alleen in de praktijk kost thuiswerken mij meer dan ik kwijt was aan reiskosten met de fiets. Maar de bedragen zijn zo laag, dat ik er niet wakker van kan liggen. Ik ben al blij dat ik gewoon een goede vaste baan heb met werkzekerheid waarbij ik volledig kan thuiswerken. Mijn zus heeft een restaurant en die heeft ’t enorm zwaar. Dus ik klaag niet.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je als overheid in coronatijd (en hierna natuurlijk ook) thuis werken wilt stimuleren is het wellicht geen gek idee om de vergoeding gewoon te houden. Natuurlijk kan je ook een thuiswerkvergoeding uitkeren, maar dan ga je mijns inziens weer onnodig regels toevoegen.
nootdorp015 zegt
Vanaf januari in plaats van 20km per dag naar 200km per dag. Zelf bewust voor gekozen. Met mijn eigen privé auto (benzine). Reiskosten is een x bedrag maar mijn maandlasten halveren nu ook. Conclusie het mag mij ook geld gaan kosten om op werk te komen.
peekaas zegt
Op zich logisch om dit onder de loep te nemen.. maar kijk dan ook naar een realistischere vergoeding ipv 19 cent per km.
En als we toch aan het rekenen gaan, krijgen we dan ook een onbelaste vergoeding voor thuiswerkdagen? Want de kachel moet aan, de computer, we drinken onze eigen koffie, enz.
Pascal zegt
Juist, de werkgever zou ook onbelast een thuiswerkvergoeding moeten kunnen geven zonder dat de belastingdienst dit meteen als verkapt loon opvat (onder de Werk Kosten Regeling)
goodvibrations zegt
Ik vind dat een hele complexe manier om personen minder belasting te laten betalen.. Want het resultaat is gewoon (als je een slim bedrijf hebt) dat iedereen die maximale vergoeding krijgt.. Des noods op basis van bruto inkomen.. Door slimme aftrek..
Pascal zegt
@goodvibrations wat is een ‘slim bedrijf’ en ‘slimme aftrek’ precies? Die termen hoor ik nooit bij m’n accountant. Het is in Nederland onder de WKR gewoon geregeld dat je 1.7% van iemands salaris mag uitgeven aan extraatjes zonder dat de belasting hier weer volledig overheen valt. Hier zit je zo aan met een kerstpakketje, hapje eten, teamuitje etc. Vandaar dat ik pleit voor een optie om een medewerker gewoon realistische (reis- en thuiswerk) onkosten te vergoeden zonder dat de belastingdienst het (onterecht) weer ‘verkapt loon’ noemt, want dat ìs het gewoon niet.
goodvibrations zegt
@Pascal: daarmee doel ik op kosten, die aanvankelijk niet vergoed, waren betalen met bruto inkomen van de werkgever zodat die minder belasting betaalt.. Stel je krijgt geen km vergoeding.. Dan kan je werkgever deze betalen met je bruto salaris zodat je effectief 19 cent per gemaakte woonwerkkilometer af kunt trekken van je inkomen.. En dus minder belasting hoeft te betalen.. Maar hoe meer regelingen hoe verder je de poort open zet naar dit soort) bureaucratie.. Ik woon in de randstad dus betaal meer woonlasten dan wanneer ik in FRL blijf wonen.. Moet dat niet vergoed worden? 😉😅..
Het is maar hoe je er naar kijkt… Daarom keep it simple.. Tenzij er echt iets goeds tegenin te brengen is.. Maar vaak lost de markt veel zelf wel op…
Pascal zegt
@goodvibrations Wat je aan een medewerker bruto/netto mag betalen aan onkostenvergoedingen is heel specifiek geregeld. Die 19 cent p/km valt daaronder, maar bijv. ook een telefoonvergoeding van +/- 35 euro per maand. Alles wat buiten die regeling valt, valt automatisch onder de WKR die ik beschreef. Als je tegen het uitbreiden van bovengenoemde bruto/netto regelingen bent wegens bureaucratie, dan ben je dus tegelijk tegen het uitkeren van vergoedingen voor kosten die medewerkers wel degelijk maken. Weet niet of menig medewerker dan blij van je wordt ;) Natuurlijk moeten we oppassen voor wildgroei in die regeling, maar zolang we het nog over basale vergoedingen zoals reiskosten en thuiswerken hebben, hoeven we daar imho niet bang voor te zijn. Overigens kan ‘de markt’ dit niet zelf oplossen (zonder bergen aan extra belasting te betalen), de overheid moet het eerst toestaan.
avdb55 zegt
1e: een tegemoetkoming woon-werkverkeer is gewoon een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Als je als werkgever daaraan gaat sleutelen moet je dat elders compenseren. Ga er maar vanuit dat de gezamenlijke vakbonden er ook zo over denken.
2e: waar niet altijd rekening mee wordt gehouden en er te gemakkelijk gedacht wordt over het stoppen van deze tegemoetkoming als er minder gereisd wordt, is dat er toch velen zijn die speciaal voor woon-werkverkeer een aparte auto hebben staan. Ik ben zo iemand. Enkele jaren geleden besloot mijn werkgever te reorganiseren en had ik ineens een dubbele afstand ww-verkeer. Gezien de tijd tot aan pensioen was verhuizen geen optie. Een nieuwe auto is goedkoper. Dus na enig rekenen een niet te grote diesel gekocht. Het argument “niet reizen = geen kosten” houdt geen steek, want alleen verzekering, belasting en onderhoudsreservering is al € 175 per maand.
3e: het beste af in deze situatie is hij/zij die of op de fiets of met het OV reisde. Niet reizen = geen kosten (abonnement kan gestopt worden).
berlinetta zegt
Het is wel een arbeidsvoorwaarde, maar het woord zegt het zelf al: het is een voorwaarde. Dat betekent dat dit aan iets is gekoppeld, namelijk woon-werkverkeer. Als daarvan geen sprake meer is, hoeft de werkgever dat ook niet uit te keren.
Een ander goed voorbeeld is een bonus. Dat is namelijk een vorm van loon en daarmee ook een arbeidsvoorwaarde, maar het is meestal wel variabel loon. Dat is loon dat afhankelijk is van een voorwaarden, dit in tegenstelling tot vast loon. Dit is meestal gekoppeld aan een bepaalde periode, bijvoorbeeld een maand. Als de voorwaarde voor het krijgen van een bonus niet wordt vervuld, wordt de bonus ook niet uitgekeerd.
fabian159 zegt
bij ons kreeg je gewoon het bedrag wat het openbaar vervoer rekent dat lijkt me heel fair dan stimuleer je een groene verplaatsing (na ja niet echt) ik kreeg 380 per maand voor Ede naar Tiel (wat voldoende is om een private lease + benzine te betalen en zelfs wat over te houden) dus hier lag de issue dan aan het openbaar vervoer. Maar wel een correcte afhandeling lijkt me. Wanneer je een abo hebt voor het openbaar vervoer kan je dit ook niet effe paar dagen per week stopzetten omdat je toevallig thuis werkt. Met een vast bedrag stimuleer je wel bijvoorbeeld carpoolen. wanneer ik hoe dan ook maar 0,19 cent zou krijgen kan de collega die meerijdt lekker oprotten hoor.
deeberton zegt
ja,
medewerkers die (na deze crisis) dichtbij hun werk wonen moeten beloond worden voor het minder impact hebben op milieu / infrastructuur
misterBo zegt
@deeberton: hou eens op….dus iemand die prive in een gore diesel rijdt en een label F woning met openhaard en ieder weekend de BBQ aan met plofkippen erop zou beloond moeten worden tov iemand met een electrische auto, 0 op de meter woning en geen vlees eten?
henrie zegt
@deeberton: Ik woonde tot april dit jaar op nog geen 5 km van mijn werk (standplaats). Mijn werkgever heeft echter in al haar wijsheid besloten dat die vestiging dicht moest en dat een andere vestiging mijn nieuwe standplaats zou worden. Díe vestiging ligt op zo’n 100 km van mijn huis. Uiteraard moet ik dan gestraft worden voor de extra milieubelasting door de fors toegenomen woon-werk-afstand. Had ik maar dichter bij mijn werk moeten wonen…
realhustler zegt
Alle voordelen zijn nadelig voor een ander en kosten geld om te organiseren en controleren. Hypotheekrente aftrek maakt de rente hoger en de huizen duurder. Lease maatschappijen verdienen geld aan de lease regelingen. etc. Als je alles afschaft kan de gewone inkomstenbelasting fors omlaag
Calimero zegt
“Het ADP pleit voor een vergoeding per daadwerkelijk gereden kilometer in plaats van een vast bedrag”
Ik vind het prima. IK krijg nu een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer op basis van enkele reis. De reis van het werk naar huis terug betaal ik zelf. Plus dat deze is op basis van de kortst mogelijke route, welke zeker niet ook de snelste is. De route die ik rij is langer maar wel vlotter ( minder verkeer)