Zustermerken Audi en Porsche zouden mot hebben over het gebruik van platformen voor hun aankomende sportwagens.
Volgens Automobilemag zit de situatie als volgt. Porsche heeft een platform voorgesteld, waarop de opvolger van de aankomende Audi R8 (gepland voor 2016) en de opvolger van de Lamborghini Huracán (te verwachten in 2021) gebaseerd zouden moeten worden. Zowel Audi als Lamborghini schijnen alleen niet over te willen stappen op (een variant van) dit onderstel, wegens de verschillende lay-outs van de supercars die erop gebaseerd zouden worden.
De R8 en Huracán hebben immers een middenmotor die zich achter de bestuurder bevindt, waar bij de 911 een zescilinder boxer achter de achteras ligt. Lamborghini zou het zelfs dermate oneens zijn met het voorstel, dat het voornemens is z’n eigen chassis van carbon-fiber te ontwikkelen.
Een hoge pief bij Volkswagen Aktiengesellschaft geeft aan dat de merken samen dienen te werken in plaats van ruziemaken en dat standaardiseren het sleutelwoord is. Het lijkt er dus op dat Audi en Lamborghini niet veel te kiezen hebben en zich wat betreft het behouden van de eigen identiteit op andere zaken dan het onderstel moeten focussen.
spidermann zegt
Tja dat was te verwachten.
HZW zegt
Het is twee tegen één, dus laat Porsche lekker gebruik gaan maken van de Audi/Lamborghini platform.
Audi is het Kroonjuweel binnen VAG.
tupperware zegt
@HZW:
Proest..
Als je al van een kroonjuweel kan spreken binnen die groep, dan is er maar 1 merk dat daar aanspraak op kan maken en dat is Porsche.
kees66 zegt
@tupperware: Als het bij bedrijven om kroonjuwelen gaat, dan kijkt men alleen maar naar winst.
Nettowinst Audi in 2013: 4 miljard
Nettowinst Porsche in 2013: 2,6 miljard
Ik zie een duidelijke winnaar….
burninrubber zegt
@kees66: Ik weet niet bij welk bedrijf jij zit maar over het algemeen hebben bedrijven altijd wel iets dat onderscheid en iets dat gewoon massaal verkocht wordt.
ej20g zegt
@kees66: maar als je gaat kijken naar de hoogste winst per auto, dan is Porsche de duidelijke winnaar. Dus de vergelijking gaat niet (helemaal) op.
tupperware zegt
@kees66:
De wijsheid van een boekhouder, en laten nu juist die pennenlikkers de nagel aan de doodskist van autoconcerns zijn.
Zij zijn er de oorzaak van dat alles tegenwoordig eenheidsworst moet zijn, ze moeten immers de aandeelhouders tevreden houden.
tunefuldjmike zegt
@HZW: De pest is alleen dat Porsche AG (Porsche Holding) een meerderheidsbelang in Volkwagen AG (VW Holding) heeft. Waardoor Porsche vrijwel autonoom binnen het VW concern is en naar vrijwel niemand hoeft te luisteren.
tupperware zegt
Van dit soort ontwikkelingen worden weinig autoliefhebbers vrolijk, laat die lui fijn het Boxster platform gebruiken. Dat klopt tenminste nog qua layout.
Of ze dwingen Porsche om de opvolger van de 911 nu eens eindelijk met de motor op de juiste plek te bouwen. Die achterstoeltjes zitten toch puur voor de show achterin.
lambo4all zegt
@tupperware: wat is het nut van een 911 met de motor niet achterin??.. Dan is het hele punt om een 911 te kopen weg..
tupperware zegt
@lambo4all:
Sinds hun corebussiness bestaat uit het verkopen van PC Hooft tractoren hebben ze hun merkwaarde dermate te grabbel gegooid dat ik er niet meer van op kijk als de 911 MR wordt.
De huidige Porsche klant wil een handtasje met dat logo erop, die boeit het geen reet meer of het Porsche waardig is of niet.
Ik wordt daar ook niet blij van, maar het is helaas de realiteit.
Ze behoren nu tot VAG en daar is maar 1 zaak belangrijk.
De grootste worden, als het moet ten koste van hun trouwste klanten.
De nieuwe economieën, daar zit de groei. Niet bij die paar sentimentele ouwe gekken zoals ik.
bedirhan zegt
Zelfs supercars worden hetzelfde qua onderstel het is niet te geloven
tupperware zegt
@bedirhan:
Yep, stel je voor dat Ferrari bekend maakt dat ze Chrysler platformen gaan gebruiken..
carmasterr zegt
@tupperware:
Dat doet Maserati al, dus zo onwaarschijnlijk is dat misschien niet ;p
rammillius zegt
Het einde van VAG’s dure opkoperijen? betwijfel het… Glas plas…
toyotafortuner zegt
Nee doe maar niet. K moet er niet aan denken: de enige nog spannende Audi wordt saaier gemaakt..
moveyourmind zegt
Wie betaalt die bepaalt! Ze mogen nog van geluk spreken, want voor hetzelfde geld had de VW groep besloten dat de Italianen hun sportwagens op een achterstevoren gezet Golf platform zouden moeten gaan bouwen. Er moet nu eenmaal winst gemaakt worden, anders lopen de aandeelhouders weg.
mipmip zegt
Tijd voor een groter broertje van de cayman!
ej20g zegt
Hou het gewoon zoals het nu is. Dus met de opvolger van de R8 en de Huracán op hetzelfde platform en de 911 gewoon lekker op haar eigen platform. Het zou wel een goed idee zijn om Porsche het platform voor de “nieuwe” R8 en Huracán te laten ontwikkelen. Immers, als er één merk binnen VAG is wat weet hoe je een goed platform en onderstel maakt is het Porsche wel.
henkhupelschoten zegt
Waarom dan niet gelijk het mqb platform haha, lang leve de f-type en binnekort de AMG GT
gash zegt
Daar gaat het imago van de 911…..Dat zou betekenen dat de huidige 911, mogelijk de laatste ‘echte’ 911 zou zijn. Dus na de luchtgekoelde 993 zouden speciale 911 versies uit deze lijn in de toekomst een gewild beleggersobject kunnen worden.
BJ zegt
@gash: Volgens mij is het imago van de 911 al een tijdje aan het eroderen… Alles voor meer volume en meer winst.
reggie-boy_rood zegt
Is het zo speciaal om een platform te maken ?
benjiiporsche911 zegt
@reggie-boy_rood: haha uhhh jaaaaa!
Dat is gewoon het belangrijkste en tevens duurste van elke auto!
T bepaald het grootste deel van de rij eigenschappen van een auto!
benjiiporsche911 zegt
@reggie-boy_rood: haha uhhh jaaaaa!
Dat is gewoon het belangrijkste en tevens duurste van elke auto!
T bepaald het grootste deel van de rij eigenschappen van een auto!
benjiiporsche911 zegt
@benjiiporsche911: oeps per ongeluk 2x verzonden..
stanny zegt
Kan toch ook positief zijn? Als zo’n 3 grote sportwagenmerken samen 1 goed onderstel ontwerpen (modulair) kan er relatief goedkoop een goed ontwerp ontstaan. (veronderstel ik)
lambo4all zegt
@stanny: nou wees daar maar niet al te zeker van.. Ik denk dat 80/90% van de kostenbesparing rechtstreeks naar de winst van vag gaat..
zakar36 zegt
Als ze slim zijn gebruiken ze alle drie hun hersens en maken ze samen de beste chassis die je kan bedenken, want zowel Porsche als Audi(ja echt!!) kunnen goed sturende auto’s bouwen( bij Audi is het dan de R8).
Ben benieuwd waar dit naar toe zal lijden….
jaapiyo zegt
“Het lijkt er dus op dat Audi en Lamborghini niet veel te kiezen hebben en zich wat betreft het behouden van de eigen identiteit op andere zaken dan het onderstel moeten focussen.”
Kekke lampjes bijvoorbeeld ;)
norge zegt
VerVAGing is dus begonnen, maar gelukkig hebben we het konings eitje uit Zweden nog.
heidekonijn zegt
Alsof VW andere winstgevende merken zou verplichten een 911 chassis te gebruiken.
HZW zegt
Ik kan mijn niet voorstellen dat de volgende R8 en Lambo de motor achterin gaan krijgen.
Want dat is waar het dan naar toe gaat als Porsche hem gaat ontwikkelen.
Verder is 4wd aandrijving niet mogelijk met een boxer motor in het midden.
nord zegt
@HZW: tuurlijk wel..
Kijk bijvoorbeeld eens naar de layout van de FF..
ej20g zegt
@HZW: met een boxermotor in het midden is AWD net zo goed mogelijk als met elke andere motor. Dat het wat werk nodig heeft, ja dat klopt maar het is verre van onmogelijk.
stingray81nl zegt
Wie weet is het ook handig om erbij te vermelden dat Porsche bezig is een platform te ontwikkelen dat modulair is en ook gebruikt gaat worden voor Porsche hun eigen middenmotor 458 rivaal.
Dit platform bestaat uit meerdere delen en kan aan de achterkant ook een motor op de achteras configuratie hebben om de 911 op door te ontwikkelen.
De voorkant kan 4wd hebben en eventueel net als de 918 een elektrische motor aandrijven.
Ik ben van mening dat als het geschikt is voor een middenmotor, ze niet echt mogen klagen..
Dit is in ieder geval de informatie die ik gevonden heb.
roppp zegt
Puur rationeel gezien is de opstelling van een 911 helemaal fout. Door allerlei technische snufjes is het een redelijk betrouwbare te besturen auto geworden. Het lijkt mij daarom helemaal niet wenselijk om iets te veranderen aan deze lay-out. Ze hebben de 911 al gedeeltelijk verneukt en een middenmotor is wat mij betreft de doodsteek…
norge zegt
@roppp: Fout?Porsche had al snel door dat met fout een auto ook leuk wordt.
Achterwielaandrijving is ook niet het meest effectief maar wel leuk.
roppp zegt
@norge: die 911’s zonder elektronische snufjes zijn gewoon gevaarlijk in grensgevallen. Achterwielaandrijving als funfactor snap ik heel goed, als de gewichtsverdeling goed is. Bij de 911 ligt de motor achter de achteras en dan treedt centrifugaalwerking op als je net te ver gaat.
oxymoron zegt
De 911 komt in dit bericht helemaal niet voor. Het gaat om de variant van het algemene MQB-platform die door Porsche voor de Panamera gebruikt gaat worden en die ook voor andere grote modellen bruikbaar is. Lees dan toch de link.
endofline zegt
Wat een onzin. Alsof een 911 nooit zou mogen evolueren? Porsche heeft heel wat mooi sturende mid engine sportwagens gehad. En natuurlijk veel succesvolle racemodellen.
918 / Carrera GT / 911 GT1 / 928 / cayman-Boxter / 914
Racemodellen
718 / 904 / 917 / 908
Mid engine is nu eenmaal beter, dus waarom zou dit bij de volgende 911 ook niet kunnen.
notsobig zegt
Beste meneer, wilt u uw VAG sportauto met een Porche, Lamborghini of Audi logo hebben? Wat voor kleurtje wilt u erop?