Een dromert heeft eens even onderzocht hoe het eruit zou zien als de moderne Porsche 911 een gladde neus zou krijgen.
De Porsche 911 is een ongekend icoon in de auto industrie. Het model is sinds 1963 op de markt en nog altijd zeer herkenbaar. Tuurlijk, als je zo’n originele 911 naast een 991 of 992 plaatst, zie je wel enorme verschillen. Met de nadruk op enorm. Want vooral de grootte is in de loop der jaren fors aangepast. Tegelijkertijd zijn enkele kenmerken hetzelfde gebleven. De zespits boxer achterin. Het druppelvormige zijruitje achter. En de ‘kokers’ die uitlopen naar de koplampen voor.
Nu waren er in het verleden ook al dan niet omgebouwde 911-jes zonder de traditionele kokers met ronde koplampen. Deze slantnose 911-jes werden bijvoorbeeld gebruikt voor de racerij. De gedachte dat het aerodynamisch efficiënter zou zijn om een gladde neus te hebben. Of dat helemaal zo is, is maar de vraag. Een echt begrip van aerodynamica, hebben we eigenlijk nog niet zo lang. Zo kon het gebeuren dat de Lamborghini Countach ontstond. Op het oog snijdt ‘ie door de lucht als een scheermes. In realiteit is de Cw-waarde ongeveer gelijk aan die van een zeecontainer.
Maar ja, je hebt wetenschap en je hebt stijl. Soms komen die zaken bij elkaar, maar soms kan stijl ook voor wetenschap gaan. Er is immers ook geen enkele reden om een zwaardere 911 Targa te kopen ten opzichte van een 911 cabrio. Maar mensen doen het toch. En dus, waarom geen nieuwe 911 slantnose, of zoals de Duitsers ‘m noemen, de 911 Flachbau maken zoals de OG hieronder?
Die gedachte is ook opgekomen bij Glen Cordle, een onafhankelijk designer/internetcowboy. Glen heeft een 911 Turbo genomen en deze digitaal voorzien van een muilpeer op de gok. Die is daarmee helemaal vlak geworden, echter wel voorzien van klapkoplampen en extra louvres. Het resultaat mag er zijn, al zeggen we het zelf. Apart genoeg kijkt de 911 van Glen een beetje sip. Maar van klapkoplampen worden wij eigenlijk altijd vrolijk.
Het enige is wel…Het is een 911. Die ronde pitten, in het geval van de 996 dan een beetje uitgelopen maar soit, horen erbij. Is de 911 slantnose iconisch genoeg om nu terug te keren? Moet een tuner zich eraan wagen om een kleine serie te bouwen? Of moet Porsche dat maar gewoon zelf doen om ze vervolgens voor een miljoen te verkopen aan trouwe klanten? Laat het weten, in de comments!
avocado zegt
Pop pop-up up and down headlights!!
tenaci zegt
Beetje veel James Pumphfrey van Donut gekeken 😉
HZW zegt
Doe maar niet, ziet er niet uit in deze tijd, en aërodynamisch een drama.
hotze zegt
Nou, dat zal wel meevallen toch. Veel meer verbruiken zal de auto niet en dit zou toch vooral een showelement zijn. Het verbruik kun je beter aansturen met de rechtervoet. En wellicht een iets lagere Vmax – lekker belangrijk.
brammetjedeb zegt
Jot, doe maar! Moet ik nog ergens tekenen?
drdre1 zegt
Ik denk dat je zelf een showroom en dealer moet tekenen?
vandijkbv zegt
Dit is wel echt heel gaaf!
z4rickss zegt
Absoluut!
Robert zegt
Nee. Die ‘Flachbau’ vond ik ook al niks en deze re-enactment vind ik het evenmin mooi.
jaapiyo zegt
Het gekke is; ik heb de Flachbau ook nooit wat gevonden…maar deze fotoshop vind ik wel wat hebben.
Edge zegt
Nah, doe maar niet. Als je een beetje met je ogen knijpt lijkt het alsof je naar een moderne Mitsubishi 3000GT kijkt. Ook een hele gave auto, maar niet het soort auto waar je als 992-eigenaar mee geassocieerd wil worden, lijkt me.
kniesoor zegt
Geen liefhebber van. En van z’n voorgangers ook niet, de standaard ovale koplampen zijn een onlosmakelijk onderdeel van de identiteit van een 911.
Robert zegt
Spot on.
wrangler88 zegt
Ik vind het persoonlijk wel heel erg geslaagd.
trolle zegt
Gewoon de 911 cancellen aub
mjpamsterdam zegt
Horrible !
tortuga zegt
Is wel gaaf. Jammer genoeg is het door veiligheids redenen niet meer mogelijk deze tijd… danku wetgeving
erik911 zegt
Een 911 heeft kikker-ogen 🐸
snuif zegt
Pop-up koplampen zijn niet meer toegestaan, iets met voetganger veiligheid enzo. Dus deze what if photoshop is een beetje zinloos.
a_buis zegt
Niet zo klein denken mensen, buiten de Eu mag het gewoon en daar (in zandbak) valt best een flatbread mee te verdienen.
avocado zegt
Dit mag gewoon nog hoor. Fabrikanten laten het alleen vanwege aero.
Fruitcake zegt
Dat soort koplampen mogen al een tijdje niet meer
jaapiyo zegt
Het is een misverstand dat het letterlijk verboden is. Het is wel zo dat regelgeving het moeilijk en vooral duur maakt om het toe te passen. Maar een kleinserie zou op zich moeten kunnen.
Dutchdriftking zegt
Geniaal. Kom maar door.
ericc zegt
Mooi gedaan. Iets voor Mansory.
Richmond zegt
Nee niet doen
bietje zegt
Die 935-ish (want dat was het) slantnose optie kan mij totaal niet bekoren, maar in Murica zijn ze er helemaal weg van.
Dan kan ik meer genieten van een knappe 930 WLS met de traditionele lampen en zonder die lelijke louvres in de flanken,
https://photos.classiccars.com/cc-temp/listing/103/3711/9922274-1989-porsche-930-thumb.jpg
flyerbunch zegt
Op een nieuwe auto zou ik het niet meer doen, ook al omwille door alle regeltjes. Op een restomod kan het mss nog wel leuk uitpakken en dan op een modernere manier zoals hier of zie maar naar de Testa van Gas Monkey op Sema.
crosske zegt
Gele bollen op de zijkant, wimpers op de koplampen en gaan! Liefst met een caravan in dezelfde livery 🤡