
Praktisch, snel, voldoende actieradius. Wat dat betreft is de Tesla Model Y als politieauto zo gek nog niet.
Een Model X als politieauto is wel een erg dure grap. Een Model 3 is daarentegen weer niet zo praktisch als sedan. Dan komt de Model Y als geroepen! Misschien is dit wel iets voor de Nederlandse politie als ze nog op zoek zijn naar iets duurzaams. De Amerikaanse stad Logan in de staat Ohio heeft de elektrische auto opgenomen in de politievloot.
De gemeente wil met deze aanschaf op benzinekosten besparen. De burgermeester zou in gesprek zijn met een energieleverancier voor een eigen laadstation voor het korps. Een Tesla als politieauto is niet ongebruikelijk. In het verleden hebben we de Model S en Model 3 meermaals als vervoer van oom agent gezien.
Jarenlang maakte de Nederlandse politie gebruik van de Volkswagen Touran als politieauto. Later werd overgestapt op onder andere de Mercedes B-klasse en de Audi A6 Avant. De politie kijkt naar meerdere aspecten bij het maken van een nieuwe besteding. Een politieauto moet ruim zijn, maar er moet ook nog plek overblijven om arrestanten mee te nemen. Snelheid is een pre, zo zijn de B-klasse politieauto’s geen snelheidswonder. Een Tesla Model Y als politieauto voor in de stad of dorp is ideaal. Meer dan snel genoeg om zo’n beetje alles bij te kunnen houden en ook praktisch. Voor achtervolgingen buiten de steden kunnen de Audi’s het dan overnemen. Klinkt niet gek toch?
Fotocredit: Jeremy Baldwin via LinkedIn
Kunnen we achtervolging voor half uurtje pauzeren? We moeten even laden
@wolflow: in de VS rijden ze al jaren met Tesla’s, ook in achtervolging, maar ik ken nog geen enkel praktijk voorbeeld dat ze een achtervolging vanwege de SoC hebben moeten afhaken.
want de politie heeft maar 1 auto staan? bekijk eens een keer een filmpje van een politie achtervolging, dan kun je zien hoe er meerdere auto’s met elkaar samenwerken en hoe ze het van elkaar overnemen.
Voldoende actieradius… die dingen gaan van dienst naar dienst 24/7. Dan is laden niet echt heel praktisch
“Voor achtervolgingen buiten de steden kunnen de Audi’s het dan overnemen”
Bovendien zijn er weinig achtervolgingen die lang genoeg duren om een accu leeg te rijden lijkt me zo
Het gaat erom dat deze voertuigen de hele dag rondrijden (patrouilleren) en dan is het lullig als de accu bijna leeg is als de actie start.
Ik ben van mening dat dit soort voertuigen (politie, ambulance, brandweer etc.) gewoon IEC moeten blijven.
De chauffeur dient niet na te hoeven denken of zich zorgen te maken over de beschikbare actieradius. Maar gewoon voluit moet kunnen gaan als de situatie daarom vraagt.
En ben geen anti BEV.
Maar iedere technologie heeft z’n eigen toepassing.
Merendeel van de bevolking kan prima vooruit met een BEV, maar er zullen altijd uitzonderingen blijven.
@Hubert: jij denkt dat het zorgen maken om de actieradius bij brandstof geen issue is? Die dingen moeten ook gevuld worden.. Even aan een 50 kW lader is dan net zo makkelijk. Tenslotte liggen ambulances toch al aan de stekker.
Voor brandweer verwacht ik dat gewicht eerder een probleem wordt. Al kunnen ze dat met accu’s dat wel veel beter verdelen.
Aan de andere kant, brandweerauto hoeft meestal niet zo ver in zeker niet de hele dag door.
@flutterby: Brandweer auto’s moeten tijdens een brandinzet ook flink aan de bak om water te pompen. Ik denk dat daarmee meer energie wordt gebruikt dan de rit ernaar toe
@rutgerg: dat wordt dan banden wisselen als Verstappen. Natuurlijk rijden die auto’s niet 24/7.. Agenten werken ook gewoon volgens de Arbo wet of CAO hoor. Daarnaast ga je mij niet vertellen dat er ‘s nachts net zoveel agenten onderweg zijn dan overdag.
@flutterby: jij denkt dat ieder paar agenten een eigen auto heeft? Na de vroege dienst stapt de late dienst in de auto. En daarna de nachtdienst….
Valt nog wel mee, ik woon tegenover het politiebureau en meestal staan de wagens gewoon geparkeerd. Gelukkig maar, je wilt geen politiestaat waarbij er altijd een inzet of of er altijd gepatrouilleerd moet worden.
@rutgerg: en bij onderhoud rijden ze een dienst minder? Er zit een balans in en de meeste politieauto’s staan ‘s nachts stil. Overdag is er ook meer politiewerk dan enkel op pad te zijn hoor.
Ik las al iets over stroomstootwapens voor de politie. Nu snap ik het.
Als je ziet hoe vaak Tesla’s spontaan crashen met andere weggebruikers, dan is zo’n Y ideaal om een S3’tje tegen de vangrail te drukken.
Niet doen, tenzij er geen enkel bitje meer naar Tesla gaat en ze zelf aan de auto’s mogen sleutelen. Deze auto’s zijn veel te “connected”.
Het zou pas interessant worden als Tesla custom software gaat uitleveren voor dit soort doeleinde waardoor het touchscreen veel “aftermarket” zaken kan overnemen. Tevens kunnen zalen als autonomie en andere veiligheidssysteem dan eenvoudig uitgeschakeld worden (bijv bij inschakelen van de zwaailichten).
Tot slot heeft het onderstel wat aanpassingen nodig want die kan het gebruik (lees: misbruik) van de politie echt niet aan als ze een keer een stoeprand moeten pakken.
De Model Y is veel te lomp en duur als vervanger van de B klasse. Voor de Audi is het weer niet handig als er 200+ aangetikt moet worden..
De B-klasse is sinds de facelift er goed op vooruit gegaan. Maar nog lang en breed geen Touran niveau. Wij missen de Touran als dienstwagen, als die iets meer PK had dan de standaard 150 waren we in onze nopjes.
Laat de Nederlandse politie maar lekker zelf beslissen welke voertuigen ze kiezen. Om nou alles na te apen wat die Amerikanen doen, lijkt me niet heel wenselijk…
Ook voor onze politiekorpsen zullen EV’s in het verschiet liggen, daar twijfel ik niet aan. En als het zover is zullen ze heus wel kijken welke fabrikant voertuigen kunnen leveren die voldoen aan de wensen en eisen. En dat gaat wat verder dan range…
De Politie moet elke auto aanbesteden. Ik denk dat Tesla niet zo snel op prijs/kwaliteit gegund krijgt.
Het zijn in mijn ogen echt wel goede auto’s, maar ik denk dat de Politie uit zal komen op andere merken en modellen.
Kun je beter een BMW iX3 kopen. Is veel mooier en dan houden we het geld in Europa in plaats van Elon Musk te sponsoren.