Het is soms best handig: Karim of Mo die je van Schiphol naar Amsterdam willen brengen voor minder geld dan een taxi mét meter. Maar moeten deze beunhazen beteugeld worden? De Tweede Kamer besliste vandaag van wel.
De illegale taxi, het is een steeds vaker voorkomende verschijning in het straatbeeld. Je zou kunnen zeggen dat Nederland dat over zich heeft afgeroepen, met zijn torenhoge tarieven, en bovendien: klootzakken zijn de chauffeurs sowieso (ok, niet allemaal….), of ze nou een vergunning hebben of niet.
Maar met bovenstaande kijk je niet verder dan je neus lang is, want in Nederland regeltjesland moet je nou eenmaal aan allerlei eisen voldoen, en minstens 14 diploma’s op zak hebben voordat je met een geel bordje en blauwe platen op pad mag. Dit vergt een flinke investering, om nog maar te zwijgen over de vergunning zelf, die je 1.400 euro voor 5 jaar kost, en een beetje een representatieve E-Klasse (of DS5).
De kamerleden Bashir (SP, sinds vorige week de Verlosser der oldtimerliefhebbers) en Elias (VVD) willen de taxi-sjacheraars nu een halt toeroepen, en dienden hiertoe vorige week een motie in, die vandaag met een Kamermeerderheid (VVD, PvdA, SP, PVV, GroenLinks en 50PLUS) werd aangenomen.
Terecht, of mag de beuntaxi van jou gerust blijven? In China weten ze er wel raad mee…
smotsholle zegt
Als ik naar de lokale discotheek wil, ben ik met de “legale” afzetters zn 10eu kwijt voor enkele rit. Met de eerlijke taxi ben ik voor 10eu heen-en-weer. Keuze makkelijk gemaakt!
4x4wheels zegt
Laat ze lekker beunen, je wordt toch af en toe helemaal ziek van de bureaucratie. Als ik maar van A naar B kom
dennisr zegt
Ik vind eigenlijk dat ze ze niet moeten aanpakken.. als iemand jouw voor een prikkie ergens heen wil brengen is dat toch mooi? gewoon geen taxi noemen..
autobart zegt
Als ze weer wat mis dreigen te lopen weten ze wel weer waar ze moeten graaien!
sdk16420 zegt
Waarom is een representatieve auto een vereiste? Het hoeft geen roestig ding te zijn dat onmogelijk door de apk komt, maar als je als gewoon mens een tiental kilometers van A naar B moet maakt het toch geen zak uit of dat in een Golf V of in een S-klasse is? Logisch dat die taxi’s zo duur zijn.
(overigens, die dikke auto’s stellen uit mijn ervaring ook niet zoveel voor, een 5-serie met plastic interieur biedt echt geen meerwaarde boven een ruime Mondeo)
autobart zegt
@sdk16420: Dat noem je gewoon krenterig. Als je ook in een caravan kunt wonen kun je ook zeggen dat je een huis niet nodig hebt? Maar uiteraard is het goed dat je tevreden bent met wat je hebt…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@autobart: lol, goeie reactie!
timberleek zegt
@autobart:
Sorry maar als een taxi een stuk goedkoper wordt van een ‘standaard’ auto ipv een dure duitser rij ik graag in de standaard auto.
jzaero zegt
@timberleek: En als iedereen in Caravans gaat wonen daalt de prijs van huizen ook en profiteer je er ook van dus ja.. Een restaurant kan ook plastic tuinstoelen en tafels neerzetten, does the job just as well…
OT: Illegale taxi’s zijn handig. In China gebruiken wij ze vaak genoeg. 40 euro voor een gehele dag ongelimiteerde kilometers. Daarmee kom ik niet eens op Schiphol voor dat zelfde geld. Ben ik mooi 120 euro voor kwijt. Het is oneerlijk tegenover de legale taxi’s, maar ik snap wel waarom Nederland zo duur is en eigenlijk maken ze zichzelf kapot met al deze regeltjes….
sdk16420 zegt
@autobart: de caravan is meer een Aygo, dan fiets ik liever. Alsnog beter dan een huis waarvan je de hypotheek niet kan betalen.
Hupke zegt
Van mij mag het gerust. Mij maakt het niet uit of een taxi nu een vergunning heeft of niet zolang de chauffeur er maar betrouwbaar uitziet en de wagen geen wrak is.
kaasboerin zegt
Tuurlijk aanpakken, iedereen moet betalen dus zij ook, lijkt me lullig als je kapot beconcurreerd wordt door iemand die niet meebetaald.
Dat de vergunningen e.d bakken met geld kosten, is een heel ander verhaal..
r0bert0 zegt
Hoe je ze ook noemt een illegale taxi is een probleem voor diegene die klant is.
1) Geen garantie van betrouwbare auto.
2) Bij aanrijdingen, hoeft niet eens de schuld van de taxichauffeur te zijn, ben jij niet verzekerd.
3) Waar ligt de aansprakelijkheid bij vinden van zaken in auto, die niet koosjer zijn, bij een controle.
Je kunt je ogen sluiten voor dit alles, maar vraag je maar af of dat verstandig is.
sacha zegt
Hoezo illegale snorder? Karim is toevallig wel mijn beste vriend!
bsxc2 zegt
@sacha: Zolang ze maar een belastingvrije 190D als taxi hebben hè Sacha.
4991 zegt
als je die mens kent of hem vertrouwt dan moet het toch geen probleem opleveren?
mannetje zegt
@4991: wie is diemens?
jrk68 zegt
@mannetje:
Een chauffeur uit Diemen Sud…?
4991 zegt
@mannetje: dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat dat
tvr1974 zegt
De nl taxi branche zijn grotere dieven dan deze illegale taxi’s.. Dus die zouden ze eerder moeten aanpakken dan die illegale
norge zegt
Ik bel gewoon een taxi chauffeur die zijn belasting centjes afdraagt aan de staat.
phaeton zegt
Van D66 mogen ze blijven beunen?
awesome zegt
Marktwerking noemen ze dat toch?
flippert zegt
Aanpakken. Vind het overigens wel héél irritant dat veel van de officiële taxi’s verrotte ouwe w124’s zijn waar je wel het volle pond voor mag betalen.
faalhaas zegt
Wie doet er mee..!?
moveyourmind zegt
Bestaat er dan ook zoiets als een bonafide taxibranche? Grote taxibedrijven die om de paar jaar failliet gaan en waarvan de eigenaar doodleuk opnieuw begint in dezelfde branche.
Hubert zegt
Die 1400 euro per 5 jaar is een lachertje natuurlijk.
Dat ben je als kroegbaas per maand al kwijt om een terras buiten te mogen zetten.
kaasboerin zegt
@Hubert: haha, laatst een terras van een kroeg waar we niet weg te slaan waren (hadden een avondklok van 2 uur, die kroeg)..
10 over 2 komt meneer agent, boete van 750 euro..
Omdat wij daar een beetje stonden met glazen bier van die kroeg.
Ondernemen is voor sukkels, lol!
xiran zegt
@kaasboerin: dat is gewoon zielig voor de ondernemer. Niet andersom.
kaasboerin zegt
@xiran: was ook sarcasme. :)
HZW zegt
De hele Nederlandse TAXI markt zou op de schop moeten met de invoering door de Nederlandse regering van uni-vormen.
Zoals, type auto, en kleur zodat het duidelijk als een taxi herkenbaar is
De regering zou de 5 grootste auto fabrikanten een offerte uit kunnen laten brengen voor het leveren van een univorm taxi model voor een periode van bv 5-8 jaar.
Daarna het geheel weer opnieuw, een beetje volgens “New York” principe.
flippert zegt
@HZW: uniForm, prutser
Emile_Benz zegt
@HZW: ze zijn al uniForm genoeg met die blauwe platen…
9000cse zegt
Vraag een taxichauffeur of eigenaar van een legaal taxibedrijf maar eens wat die ervan vindt. Dan begin je echt met je persoonlijke onderdelen te klapperen. De praktijken van die beunhazen zijn vaak crimineel of bij het criminele af. Ook passagiers worden dikwijls geintimideerd of ronduit onbeschoft behandeld. Vooral als het gaat om mensen, die minder weerbaar zijn.
Dat de regels voor taxibedrijven overdreven zijn, is een heel ander verhaal. Mijn mening: Aanpakken die beunhazen.
isobmw zegt
Aanpakken natuurlijk, ik rij zelf taxi en ik zie ook genoeg jongens die beunhazen of 24 uur per dag werken.. Maar 1 oktober 2013 komt de boordcomputer voor de taxi’s, en dan kan als het goed is niemand meer beunhazen, maar ik denk toch dat ze er iets op verzinnen.. Hier in Twente valt het nog mee, in de grote steden zal het erger zijn
jrk68 zegt
In sommige wijken van Rotterdam hebben ze dat jaren geleden al geregeld. Gewoon Tuc Tuc’s inzetten. Betaald door de gemeente en helemaal Gratis….
kaasboerin zegt
@jrk68: dat heeft niets met ‘regelen’ te maken.
Ook weer een soort van nivelleren.. :)
HZW zegt
Maak taxi’s gewoon een onderdeel van het openbaar vervoer.
Reizen met een taxi gewoon met gebruik van je OV en een vast gesteld tarief per KM door het rijk.
sdk16420 zegt
@HZW: Is er al. 2km, €7. Nou, dat is goedkoop.
http://www.ns.nl/reizigers/blind/_unsorted/2012/ns-zonetaxi.html
mrsjaak zegt
een keer paspoort vergeten om op vakantie te gaan (dom, maar toch…): 140 eurootjes voor een retourtje met legale taxi… met illegale 60 euro voor een retour.
zakar36 zegt
Wat nou als ik gebracht wordt door een vriend van een goeie vriend van mij waar ik heb beloofd om geld te geven voor de verbruikte liters??? Ach ja ze hebben zekers niks beter te doen daar in denhaag
defteling zegt
@zakar36: Jawel, ze hebben net heel veel geld aan onze Griekse vrienden gegeven. Tegen de tijd dat zij weer kunnen fietsen, strompelen wij op onze versleten knieschijven en hopen op hun aalmoes. Dan zijn er geen taxi’s meer, ook geen snorders.
cookies zegt
Tja ik weet niet zo goed hoe de taximarkt in Nederland geregeld is, maar als ik zo zie wat er op de stations allemaal gebeurt mag denk ik de gehele business een keer flink aangepakt worden. De prijzen zijn exorbitant, de chauffeurs vaak ordinairder dan ordinair (moet ook zeggen dat er genoeg nette chauffeurs bij zijn) met bomberjackjes en een E/S320 CDI met zigeunervelgen en getinte ramen. Nee, sorry, voor zoiets betaal ik niet… Om over ruzies over klanten nog maar te zwijgen…
kaeser zegt
Had de ministerie van V
defteling zegt
Ben ook taxichauffeur geweest, van 1991 tot 2000. In een rustige Brabantse provinciestad. Toen waren er al snorders, maar nooit extreem. Regulatie, urenboekjes, vergunningen, hoge afdrachten, verzekerd bij Rialto / Terminus, het is voor een taxiondernemer nooit gemakkelijk geweest meer dan droog brood te verdienen.
burninrubber zegt
Ik heb een vaste man die ik altijd bel. Hij vraagt 15 euro en gebruikt een keurige C klasse. Als ik een normale taxi pak kan ik 40 aftikken. Al die moraal ridders die het daar niet mee eens zijn komen duidelijk niet uit Amsterdam.
flippert zegt
@burninrubber: nee, maar die betalen wel zijn uitkering omdat hij zogenaamd zo zielig en arbeidsongeschikt is..
knalfa zegt
@flippert: Inderdaad. Het punt ter discussie moet eigenlijk zijn: Moet het Nederlandse taxisysteem op de schop?
Want een legale taxi betaalt netjes belasting, heeft netjes een taxivergunning, een passende verzekering en een backoffice/ centrale die bekostigd moet worden.
Het kan misschien goedkoper met simpelere auto’s, maar wees nou eerlijk een Mercedes of BMW gaat toch vele malen langer mee dan een of ander goedkoop hok.
Ik stap zelf ook liever in een taxi die al herkenbaar staat te wachten, en waarna ik een comfortabele rit naar huis krijg. Als ik ver weg moet vraag ik wel een vriend/ familielid om me te brengen.
De illegale taxi vangt zoals flippert zegt wellicht een uitkering (die we zelf betalen in principe) en heeft verder niks. En de manier waarop je het moet regelen lijkt wel op andere illegale handelsactiviteiten die in de nachtelijke uurtjes plaatsvinden. Nee dankje voor een illegale taxi voor mij.
burninrubber zegt
@flippert: Wrong! ik ken de beste man van een supermarkt waar ik wekelijks kom hij werkt gewoon 5 dagen per week en klust in het weekend bij om zn gezin te onderhouden. Niet zo bevooroordeeld zijn. Hiervoor had ik een oudere man van 70+ die het als aanvulling op zn pensioen deed. Daarnaast heb ik er geen moeite mee meer belasting te betalen om dit in stand te houden. Waar ik wel moeite mee heb zijn taxi chaffeurs en taxi bedrijven die mensen afzetten.
Emile_Benz zegt
@burninrubber: je betaalt die legale bedrijven toch om je af te zetten…?
Of ga je liever lopen…?
petrolhead111 zegt
AB, was dit een impulsieve vraag misschien??
Man man man..
Ze(AB)zouden hier in het vervolg toch een beetje creatiever mogen zijn..
Pfpf
piebepost zegt
Als grootgelover in de vrije markt kan ik het alleen maar zeer goed vinden dat mensen ’s avonds wat bijverdienen met hun automobiel. Illegaal betekend echter geen belasting betalen, dat vindt deze grootgelover niet helemaal eerlijk. Maarja, als het puntje bij paaltje komt stap ik er wel in. Scheelt soms wel de helft.
mrcabdrivert zegt
Tja, het is en blijft een moeilijk verhaal. Waarom een “echte” taxi pakken als het ook goedkoper kan? Ik heb er opzicht weinig moeite mee, ik heb er dan ook geen last van. Maar vergeet niet dat een snorder vaak niet voldoende verzekerd is in geval van een ongeluk (inzittenden verzekering?).
Verder moet ik zeggen dat ik (of wij als vof’je) er leuk van kunnen leven, maar ook niet meer dan dat. Ik rij juist géén dikke Duitser, maar een nieuw model C5 (maakt de klant helemaal niets uit, minstens zo comfortabel), daardoor kan ik de wat langere ritten goedkoper aanbieden dan de concurent met die E-klasse/5-serie/a6 en ook nog wat winst maken.