Hyundai brengt de Fastback terug in het C-segment.
Wij Noord-Europeanen zijn heel streng voor C-segment auto’s. Ben je geen hatchback of wagon, dan kopen we je niet. Vroeger bestonden er nog auto’s als de Opel Astra sedan en de Renault Mégane sedan. Maar die zijn al lang en breed van de markt verdwenen. Tenminste, in deze contreien, want in andere delen van de wereld zijn dit soort auto’s wel populair.
Hyundai heeft echter een snood plan bedacht om ons naast de hatch en de station alsnog een derde variant van de i30 te verkopen. De Koreanen hebben gezien dat we tegenwoordig in drommen ‘vierdeurs coupé’s’ kopen, zoals de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupe (kies moah!). Praktische auto’s met een grote klep, die we vroeger waarschijnlijk als liftback zouden omschrijven. Nu worden ze aan de man gebracht door middel van een extra pittige premium-saus.
In navolging van ‘vierdeurs coupé’-pionier Mercedes denkt Hyundai kennelijk dat dit trucje in een lager segment ook kan werken, zelfs zonder premium badge. Daarom komen ze op de proppen met de i30 Fastback. In principe is de Fastback gelijk aan de ‘gewone’ i30 maar hij is wel 30 millimeter lager en 110 millimeter langer. Heeft Hyundai hiermee een succesnummer in handen?
deora zegt
Hij lijkt op een hond die moet poepen.
redbeams zegt
@deora: Zeg dan gewoon panamera ;)
ThomasBol zegt
@redbeams: Chrysler Crossfire!
deora zegt
@redbeams: had ook gekund inderdaad :P
citroenvisa zegt
@redbeams: Volvo kattenrug
basvspr zegt
Nah, is t net niet.. te klein om een snowboard erin te gooien maar te groot om ‘m in een krap parkeervak te drukken. Daarnaast kunnen ze qua designtaal beter wat afkijken bij de buren van Kia.
raoufff zegt
Doe maar heel snel op de oprit hier, als er 4 ringen op de grille en kofferbak staan dan vind iedereen het een geile bak
jpoers zegt
@raoufff: gezien de hoeveelheid vouwen en de X6 achtige lijn. Verwacht ik er eerder een “propeller” op en dan zelfs een zwart/witte.
jorgos zegt
Vind het best een fraai ding. ?
misterdrogba zegt
Bah, aangetekend terugsturen dit.
davelepeef zegt
Lijdt aan hetzelfde syndroom als de BMW GT modellen. En da’s lang geen compliment…
lekbak zegt
Best handig dit. Door de extra lengte heb je namelijk meer liters onder het raam. Leuk want het is reuze irritant als er allemaal spullen voor je achteruitkijkspiegel zitten. En het is ook nog eens beter voor je stroomlijn dus stiller en zuiniger op de snelweg.
tarquesh zegt
Het model doet me sterk denken aan een Mazda 323F van welleer.
Terug naar Korea hoeft niet, al zal Hyundai snel begrijpen dat ze er weinig van zullen slijten.
De hatch is fraai, en als N meer mijn i30 dan een liftback – corolla.
moveyourmind zegt
Als dit interieur staat voor Zuid-Koreaanse gezelligheid dan begrijp ik wel dat Kim Jung Un de grens zo goed laat bewaken om een vluchtelingenstroom vanuit het Zuiden te voorkomen…
tenaci zegt
Van mij mogen ze, als Audi mag je dit met een walgelijke marketingterm vierdeurscoupé noemen. Dan liever deze die niet pretendeert iets speciaal te zijn maar er toch prima uitziet. Van mij mag de liftback best herleven hoor!
kevin_krystofiak zegt
Ik vind hem alleszins geweldig, zeker de achterzijde … Mooiste I30 van de drie
LaLancia zegt
Dit ziet er veel fraaier uit dan de onhandig uitziende hatchback.
Ik blijf het overigens vreemd vinden dat de Fransen zo afwezig blijven met deze carrosserievorm. Zij hebben ‘m nota bene uitgevonden!
Orichy zegt
Zo valt de Ioniq minder uit de toon. Of zit hij die te veel dwars, of is het juist een met brandstofmotor alternatief voor de Ioniq? En is het gat met de Elantra gedicht.
Dus een goede aanvulling, maar mooi, nee.
uselessguy zegt
@Orichy: deed mij ook al erg aan de ioniq denken. Ik verwacht echter niet dat deze de Ioniq in de weg gaat zitten, het is op dit moment al zo dat enkel en alleen de milieuridders en bepaalde leaserijders een ioniq kopen, niemand doet het voor de looks of bruikbaarheid. Dat zal niet veranderen als deze i30 hatch er is.
mout zegt
Corolla Liftback uit de jaren ’90 is nog altijd een guilty pleasure van me.
Misschien omdat ik mijn BX en XM (wat toch stiekum ook gewoon liftbacks waren) zo gewaardeerd heb.
audirs3 zegt
@mout: precies! De BX was z’n tijd ver vooruit voordat de Duitse 3 er iets premiums van gingen maken
LaLancia zegt
@audirs3 @mout
Ik wacht al jaren op een spirituele BX-opvolger! Begrijp echt niet -zeker niet met het grote succes van de Octavia in het achterhoofd, en de differentiatie die het oplevert met concerngenoot 308- dat de Fransen zo’n model nog niet in de showroom hebben staan.
mout zegt
@lalancia: Licht, niet door peperdure carbon maar door simpel glasvezel en door minder isolatie.
Comfortabel, van hydropneumaat tot stoelen.
Heel veel ruimer dan de concurrentie.
C-segment prijs, D-segment en meer ruimte.
Lage prijs mede door niet de laatste generatie techniek te gebruiken, en wat te missen is weg te laten in basismodellen.
De Cactus zit een aardig eind in die richting – maar dan tussen B- en C-segment.
Dutchdriftking zegt
A3 sedan is stukken beter gelukt.
saffie89 zegt
@dutchdriftking: dan heb ik eerlijk gezegd liever deze in een rijk uitgeruste versie. Is eens wat anders
tenaci zegt
@dutchdriftking: hoho, wil je de meneertjes uit Inglostadt niet zo op hun tere zieltjes trappen. Het is geen ordinaire sedan! Het is een limousine!
saffie89 zegt
Ik vind het best een leuk ding. Ach en er zijn ook mensen die een A3 sedan, CLA of 2-serie coupe kopen, is deze nu zo anders?
johnwaters zegt
Hang er een Aldi badge op en de helft van de reageerders loopt met een stijve pik rond.
saxoke zegt
@johnwaters: een Aldi badge? Spar, Lidl, Jumbo, Albert Hein, de Plus en zelfs nog Super de Boer is ook mogelijk.
potjak zegt
Ziet er gewoon heel goed uit deze liftback, mag van mij blijven.
tonebon zegt
C Coupe achterkant??
allesmetturbo zegt
Ja doe maar, maar neem dan gelijk ook de bmw GT series mee en alle coupe suvs mee. Weg met die meuk
tom_hanekamp zegt
Het zou voor mij de enige Hyundai zijn die ik zou overwegen aan te schaffen, dus wat mij betreft mag hij blijven.
Ik snap de vergelijking met de GT series van BMW wel (waar ik dan weer geen fan van ben) qua looks maar je moet het (als het aan mij ligt tenminste) ook een beetje in de context van het model bekijken. In het geval van de BMW’s is de basis een statige sedan die van zichzelf al mooi genoeg is. Het gaat mij hier niet perse om BMW, het model van de vierdeurs sedan in het D segment en daarboven is gewoon een klassieke look die ik zeer kan waarderen. Met de GT series wordt dat model een beetje verpest.
Bij de i30 vind ik de vergelijking juist andersom vallen. Dat is in de basis een bijzonder saaie Golf-kloon hatchback (vast ontzettend praktisch en degelijk en prettig op vlakken die mensen die niets met auto’s hebben belangrijk vinden, maar oh zo saai) die met dit model ineens een stuk interessanter is gemaakt. Moet je het dan mooi vinden? Nee. Ik vind de C3/C4 Cactus zelf ook niet mooi, maar het is tenminste geen hatchback die eigenlijk een Golf had willen zijn (looking at you Peugeot 308).
Esprit_de_Flandre zegt
Niets mis mee toch?
Vraag me af wanneer VW op de kar springt en met een Golf Fastback komt. Maar dan wel met een Premium-naam natuurlijk…
autodrop zegt
@Esprit_de_Flandre: is er al! De Arteon…
toyotafortuner zegt
Bij een fastback denk ik toch echt aan een wagen als de Mustang Fastback.
Maar ik vind deze wagen er gewoon strak uitzien.