Stront aan de knikker in vrachtwagenland!
Uit een melding bij de Amerikaanse beurstoezichthouder is namelijk gebleken dat de organisatie Paccar honderden miljoenen opzij heeft gezet voor een boete. Wie Paccar is? Dat is het moederbedrijf van de Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF. En met honderden miljoenen hebben we het over maar liefst 850 miljoen (!) euro.
Deze boete wordt verwacht omdat de Europese Commissie grote vrachtwagenfabrikanten van prijsafspraken verdenkt. Het zou gaan om DAF, Daimler, Iveco, Scania, Volvo, Renault Trucks en MAN. Voor DAF wordt dus een bedrag van 850 miljoen euro opzij gezet. Zowel Scania als MAN vallen onder VAG, dus het is zeer de vraag hoeveel er afgetikt mag worden. Ging toch al zo lekker daar.
Volgens Paccar is de financiële positie van DAF Trucks ‘sterk genoeg om een betaling met de omvang van de last’ te doen. Tja, als je zomaar 850 miljoen euro op kan hoesten lijkt er misschien meer aan de hand. Paccar zegt overigens de 850 miljoen opzij te zetten door ‘recente ontwikkelingen’, wat zoveel betekent als we zijn schuldig en verwachten dat we die boete moeten betalen. Het onderzoek van de Europese Commissie is nog niet afgerond, maar als inderdaad blijkt dat er een kartel gevormd is zullen er serieuze bedragen betaald moeten gaan worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
martijn11 zegt
Dat is een fiks bedrag
thimochand zegt
Heel slim
berlinetta zegt
Ach ja, zolang ze maar lang genoeg kunnen profiteren van de kartelafspraken hebben ze die boete al terug verdiend. Ze kunnen beter alle verdiende inkomsten afpakken zodat het maken van prijsafspraken zich niet mee loont. Alleen zal dat weer bewijsproblemen opleveren.
steiger zegt
@berlinetta: Waar denk je dat die boetebedragen op gebaseerd zijn…?
lincoln zegt
En dan het geld verdelen onder de “slachtoffers” die een vrachtwagen hebben gekocht ..
Of heeft die Europese commissie het alweer uitgegeven aan hun eigen hobbies ..
Rob zegt
@lincoln:
Het gerucht gaat dat DAF de boete rechtstreeks naar de rekening van Erdogan mag overmaken.
lincoln zegt
@Rob:
Mooi .. Dan komt het terug met rente .. Veel rente ..
Menselijker kan je handel iig niet maken ..
bram95 zegt
Handig… Wilde er stage gaan lopen in september..?
jack_abarth zegt
@Bram95:
Bij Finance / Treasury Management kun je zo aan de slag.
gladanus zegt
@Bram95: juist een reden om stagiaires aan te nemen en ze uit te buiten als goedkope krachten, vinden bedrijven heerlijk die stagiaires
lekbak zegt
@gladanus: bij ons moeten stagiaires ook hard werken. Ze krijgen wel 110% van het minimumloon, maar er wordt een goede werkmentaliteit in gestampt. Doe je dat niet dan leren ze niet goed werken, en heb je later dus luie mensen.
jack_abarth zegt
@gladanus:
Mwa ben ik niet helemaal met je eens. Een stagiaire kost ook tijd/geld doordat iemand hem of haar moet begeleiden. Een stagiaire is wél een goede manier om te testen of een persoon geschikt is voor je bedrijf zonder dat je er meteen aan vastzit. Daarnaast kun je het ook laten werken als personeelswerving. Zit je in een markt met weinig aanbod van arbeid, dan doe je er goed aan om een stagiaire goed te verwennen zodat hij het rond roept in zijn omgeving.
phaeton zegt
Hiervan was enkele jaren geleden toch ook al sprake? Kartelvorming bij trucks, de boetes vielen destijds mee meende ik.
phaeton zegt
@phaeton: Start onderzoek 2011, betreffende nieuwsbericht uit 11-2014:
http://nos.nl/artikel/2004754-vrachtwagens-mogelijk-veel-te-duur-door-kartel.html
phaeton zegt
@phaeton: Edit knoppp! > Met andere woorden, het reserveren van bedragen lijkt dus een gevolg van berichtgeving mbt hetzelfde onderzoek.
Dutchdriftking zegt
Pfoe, verassend. Word er dan meteen wat gedaan aan de problemen met emissie storingen die alle merken hebben sinds euro 6? Alvast bedankt!
stephanotis zegt
Het zou gaan om prijsafspraken (en afspraken over de vertraging van de introductie van minder vervuilende trucks) gedurende de periode 1997-2011, een periode van meer dan 14 jaar. In 2011 startte het onderzoek van de EU.
nicktexel zegt
100 miljoen miljard boete
dutchcorvette zegt
Ooh 850 miljoen is te over zien…
henkhupelschoten zegt
Hoeven ze vanaf nu ook nergens voor bang meer te zijn, zeker in tegenstelling tot VAG. Je kunt ze ook verplichte om met waterstof/hybride vrachtwagens te komen. Maar goed, ik zal wel dom zijn…
mrrallycross zegt
Weer vag betrokken in een fraude zaak… Hoop de beide bedrijven gewoon een boete krijgen niet maar 1 boete omdat het onder vag valt
desjonnies zegt
Kartelvorming bij trucks, gek he als je nog maar een handje vol merken over hebt in heel Europa !
Ik bedoel maar merken als Pegaso, Barreiros, Henschel, Büssing, Kromhout, (was weldegelijk een vrachtwagen merk) Krupp, Hanomag, Saviem, Berliet, Lancia (jazeker die van de Stratos) , OM, Leyland, Scammell, Foden Ford en Bedford allemaal ter ziele zijn gegaan !
lincoln zegt
@desjonnies:
Volgens mij is ELK Europees vrachtwagen merk al naar de klote gegaan ..
Op Renault en MB na dan ..
vorsprungdurchbetrug zegt
@lincoln:
Volgens mij is Volvo gewoon Zweeds, Scania ook.
Helaas is het eigendom van VAG, net als MAN
Renault is een 100% dochter van Volvo.
Iveco is onstaan door overnames door de Fiat groep van OM, FIAT Veicoli Industriali, Officine Meccaniche, Lancia Veicoli Speciali, Unic en Magirus-Deutz. ,
Later volgden Ford en Pegaso.
utregcity zegt
@lincoln: Renault Trucks is niet meer van Renault (auto’s) maar van Volvo (trucks). En zo zijn er nog meer EU-trucknamen overgegaan naar andere merken.
henkhupelschoten zegt
@desjonnies: Een truck koop je niet emotioneel maar rationeel.
nelissaab zegt
@henkhupelschoten: Afgezien van de eigen rijders. ;)
bofkont zegt
Wat is het probleem dan?? al die grote ondernemingen doen aan kartelvorrming, zelfs de EU/Brussel gedoogd het zolang je hun maar betaald.
vorsprungdurchbetrug zegt
Slim van Daf om het even ter melden, zodat hun aandeelhouders weten wat hun te wachten staat.
Kan die Duitse club met sjoemelsoftware nog wat van leren.
Dev zegt
Iedereen die een beetje hogere school economie heeft gehad weet dat je deze bedragen opzij zet ongeacht de schuld. Ik weet dat autoblog niet altijd een journalistiek hoogstandje is, maar raadpleeg eens een ander als het niet lukt.
Om te zeggen dat dat net zo goed is als een bekentenis gaat echt te ver.
VeniVidiVici zegt
Ik heb hierop nu 2 vragen… 1, Wie gaat die 850 miljoen ontvangen dan? en 2, Wat word er met dat bedrag uiteindelijk gedaan door de ontvangende partij?
Óf moet ik dit gewoon scharen onder een soort salaris betaling van een stel Europese neppe wise guy potverteerders?!!