Het kost wat, uitbreiding.
Met de nieuwe Model 3 waar eindelijk eens tempo achter zit qua productie en levering, kijkt Elon Musk naar de volgende stap. Die stap is het handelen met China om de Model 3-productie aldaar te stimuleren. Vandaar dat Tesla een grote fabriek wil bouwen in Shanghai. Er moeten zo’n half miljoen auto’s per jaar van de band rollen.
De kosten van zo’n project? Tesla wil er zo’n vijf miljard euro in steken. Da’s een grote investering, zelfs gezien het feit dat het is om de zaken aan te slingeren en uiteindelijk er geld mee terug te verdienen. Toch lijkt Musk met een dergelijke geldsom een beetje te veel hooi op zijn vork te hebben. Daarom zou hij graag willen dat China bijdraagt aan de fabriek.
Natuurlijk niet het hele bedrag, want Musk heeft zelf natuurlijk ook nog wat centen in zijn laatje liggen, maar net genoeg om de fabriek volledig op stoom te krijgen. Volgens Tesla kan de Chinese staat best een steentje bijdragen aan het realiseren van de grote fabriek, aldus Bloomberg.
Leuk idee, zo’n grote fabriek, maar nou moet China Musk dus helpen om de productieplant te realiseren. Zo lang hij dat maar niet doet bij elk land waar een fabriek komt…
Boomer zegt
Kunnen we alsjeblieft proberen een dag door te komen zonder Tesla nieuws of erger nog speculaties?!
pomoek zegt
@airc: of je klikt een dagje niet…?
dees zegt
Was toch te verwachten, of niet? Alsof Tesla instaat is om zelf dat bedrag op te hoesten.
Ga er vanuit dat 75%+ door anderen betaald mag worden.
steiger zegt
@dees: Wat bedoel je met “zelf”?
dees zegt
@steiger: Zelf als in dat ze zelf voor de financiering kunnen zorgen door leningen af te sluiten.
Maar ik betwijfel dat een bank zo gek is om dit op het moment te doen bij Tesla.
stfu zegt
Titel is weer misleidend, want in het artikel staat vervolgens weer heel wat anders.
flutterby zegt
Reken maar dat Europese gigafactory links of rechtsom belastingcenten gaat kosten van Nederland of Duitsland. Echter het rendement op die investering is enorm.
flutterby zegt
@flutterby: en Nevada heeft ook Elon flink gestimuleerd voor de eerste gigafactory en Musk zou gek zijn om geen gebruik te maken van de concurrentie van regionale overheden.
joejojo2012 zegt
Laat het z’n handelspartner maar doen ja. Als je daar een toko wilt beginnen dien je allereerst een Chinese medevennoot te hebben. Ik zou dus zeggen dat die vennoot dus 2,5 miljard euro meeneemt (in het geval er een gelijke verdeling is van 50/50.
flutterby zegt
@joejojo2012: Tesla heeft een vrijstelling gekregen op dat beleid. De reden hiervan is de luchtkwaliteit in Chinese steden en de enorme vraag naar elektrische auto’s.
joejojo2012 zegt
@flutterby: Dat verbaasd me, ik wist niet dat ze die vrijstelling hadden gekregen. Tnx!
alfalfa zegt
Met de huidige handelsoorlog een mooie speelbal voor de Chinese overheid.
evdw zegt
Is ook niet zo vreemd als landen in de rij staan voor zo’n fabriek in hun land en er zelfs ruzie om gaan zoeken onderling. Daar maatk Musk handig gebruik van door te zeggen, oke hij komt in jullie land maar dan moet je wel x procent mee betalen.
12Esc zegt
Inmiddels heeft Tesla in de earnings call bekend gemaakt dat het bouwen van deze Chinese Gigafactory minder dan de helft van de investering van de bestaande Giga factory vraagt. Ze schatten de benodigde investering op zo’n 2 Miljard. En dat wordt volledig gefinancieerd door Chinese banken, vraagt dus geen cash out.