Het was een van de leukere nieuwtjes op de verder vrij saaie Autosalon van Parijs: een fors bebumperde en bespoilerde Bentley Continental GT3 Concept. Zou Bentley er goed aan doen om in de toekomst een straat-afgeleide (zeg maar een Continental GT Superleggera) hiervan te maken?
Nieuwe onthullingen op autoshows zijn essentieel voor de geruchtenmolen om zichzelf in stand te houden. Met name autoblaadjes varen wel bij de onvermijdelijke nieuwsmakerij die na een show volgt. Even een interviewtje doen, natuurlijk wel de juiste vragen stellen, en voilà: je hebt weer een paar pagina’s volgeschreven over een eventuele toekomstige variant van een model dat er nog niet is.
Maar goed, het is natuurlijk altijd interessant om te speculeren. Bentley is zo ongeveer het laatste merk dat in je opkomt wanneer je het over lichtgewicht hebt. Het minst zware model uit Crewe weegt nog steeds ver over de 2 ton, want in een Bentley draait het in eerste instantie om comfort, en dat gewicht wordt wel gecompenseerd door een superkrachtige W12 of, sinds kort, bijzonder geraffineerde V8.
Het Continental GT3 Concept doet voor het eerst een licht windje waaien door de Bentley-stal, wat natuurlijk meteen de vraag oproept of er ook een lichtgewicht afgeleide straatauto moet komen van deze racer, die we vanaf eind 2013 op het circuit gaan zien.
Ja, dixit Autocar, dat het over zo’n 300 stuks in 2014-2015 heeft, en uit gaat van een vermogen van rond de 700 pk. Hierbij zou de AWD-layout en de W12 wel behouden blijven, wat de auto natuurlijk meteen een stuk minder licht en hardcore zou maken.
Bentley zou kunnen profiteren van de lichtgewicht-kennis van zijn concerngenoten, maar de vraag is of we wel zitten te wachten op een Continental Superleggera? Moet het bedrijf zich niet gewoon richten op zware SUV’s en luxe GT’s?
Bentley merkt ondertussen overigens weinig van de crisis. Gisteren maakte het bekend in de eerste drie kwartalen met 5.969 verkopen een plus van 25% te hebben gerealiseerd.
mrvporsche zegt
Ja
bullgod76 zegt
Het zou geweldig zijn als Bentley er 1 kan bouwen met een geweicht van rond de 1500kg.
Dat is voor hen pas extreem Superleggera.
Het hoeft uiteindelijk geen hardcore sportwagen te zijn. Maar zelfs een luxe GT rijdt stukken beter als het gewicht zo laag mogelijk is.
kaasboerin zegt
@bullgod76: Ja, alleen kan je helaas niet het ene hebben zonder het andere te hebben.
bullgod76 zegt
@kaasboerin: En waarom zou het niet mogelijk zijn om een lichtgewicht luxe GT te bouwen?
Dan ligt daar dus een leuke uitdaging voor de engineers, want zeker het chassis en koestwerk kunnen qua gewicht nog stukken lichter gemaakt worden door gebruik te maken van allerlei andere materialen, terwijl het nog steeds stevig genoeg is.
lambo4all zegt
@bullgod76: het zou kunnen, maar of het winstgevend gaat worden is een ander verhaal. en DAT is watuitmaakt in het VAG groepje. dus reken maar op een special edition a la gestripte supersports (1900pk). en geen hardcore race wagen, dat durven ze bij lamborghini namelijk nieteens aan.
stanny zegt
@lambo4all: DAT is wat belangrijk is in ELK autoconcern. Anders eindig je zoals Saab… Uitzondering is dan Bugatti (maar hier zit dan weer een sterk concern achter)
kaasboerin zegt
@stanny: Je kan het die knul wel 100x uitleggen maar werken zal het niet helaas.
jens28 zegt
Gwn doen. Racen en voor de openbare wag
jerry zegt
Mooi fietsenrek achterop…
jrk68 zegt
Het klinkt allemaal heel erg leuk en ik zou het mooi vinden als ze het doen.
Ik zie het niet snel gebeuren daar om er echt een sportwagen van te maken, moet er toch een kilootje of 500 van af en of dat te realiseren valt met het huidige platform waag ik te betwijfelen. Zeker als ze vast houden aan AWD.
Gooien ze dat overboord en gaan ze uit van de V8 dan heb je zo’n 200kg te pakken maar waar halen ze de rest vaandaan?
sjaakk zegt
@jrk68: Alle luxe er uit, geen achterbank, lichte kuip stoeltjes, geen vloerbedeking, geen radio, geen boxen, airco eruit, geen ramen maar plexiglas achtig iets aan de zijkanten, carbonnen motorkap, carbonnen voorzijpanelen, carbonnen deuren en een carbonnen aandrijf as naar achteren. Dat scheelt allemaal ook al erg veel, dat daar weer kosten aan verbonden zijn maakt niet heel veel uit, een standaart bentley is ook niet goedkoop.
964rs zegt
Ben benieuwd hoor. Hopelijk lossen ze de AWD. Want dat scheelt wel wat kilo\’s.
Daarbuiten kunnen ze nog heel veel kilo\’s winnen. Interieur etc etc
mashell zegt
Nee. Wat voor zin heeft een Bentley zonder luxe? Aan de andere kant zien we bij de 911 GT3 dat die relatief goed wordt verkocht, mensen met teveel geld betalen gek genoeg graag meer voor minder auto.
kaasboerin zegt
@mashell: Dat is persoonlijk hè. Dat hoeft niet per sè ‘minder’ te zijn voor iemand.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Yep, de minder is meer fylosofie.
Ik ben daar een groot aanhanger van, liever veel rijplezier dan veel gewicht (lees zinloze luxe).
kaasboerin zegt
@jrk68: Persoonlijk hecht ik ook aardig veel waarde aan rijplezier/gedrag.
Maar rij ook wel is in andere auto’s en dan mis je toch vaak de ‘snufjes/handigheden’ die ik in m’n eigen wel heb bijvoorbeeld.
Typisch gevalletje van niet beter weten.
Vind het veel ‘erger’ om in een auto te rijden die 0 sportiviteit bezit.
Maar daar weet jij natuurlijk alles van, een Lotus lijkt me een aardige definitie van sportief rijden, erg gaaf.
imdoctorbob zegt
@mashell: De eerste (1999) GT3 was inderdaad wat spartaans, maar de huidige 997 GT3 is echt geen gestripte auto meer. Zelfs de RS versies kun je nog best lux aankleden. Verder zie je best wel veel RS’jes op het circuit. Daar is de RS versie gewoon meer geschikt voor en daar betaal je dus ook voor.
norge zegt
Een lompe auto lichter maken kan toch niet zo moeilijk zijn?
kaasboerin zegt
@norge: Als Bentley een concurrerende racer wil maken is ’t volgens mij beter als ze helemaal van 0 beginnen.
Maar ja, dat kost natuurlijk weer bakken met poet waardoor die dan weer (te) duur moet gaan worden.
kaasboerin zegt
@kaasboerin: Toevoeging: Daar staat tegenover: het is natuurlijk onderdeel van VAG, waardoor ze veel van bijv. Porsche kunnen gebruiken.
En VAG kennende zullen ze dat ook zeker doen mochten ze een Bentley ‘racer’ willen maken.
HZW zegt
Als het goed is heeft hij geen 4WD als het een GT3 racer is.
Is niet toegestaan, daarom zijn ook alle race Audi’s achterwiel aangedreven en niet quattro.
Alfarobert zegt
Zoiets voor de openbare weg.Dan zeg ik de luxe laten zoals het is en de buitenkant zoals deze racer.Hij ziet er supergaaf uit natuurlijk.
mrB zegt
een tap en een paar lange krukken in de achterbak en je bent overal de leukste!
MJB zegt
Euh, er is al een Supersports? Nog sportiever is niet nodig lijkt me, dat past totaal niet bij Bentley.
tttooommm zegt
Ohohoho die spoilert is echt heel erg lelijk. Voorderest lijkt het me gewoon niet heel erg voor de hand liggen om zo veel werk te maken van een auto die in de basis al gewoon te groot en te zwaar is. Als deze auto echt concurrentie moet gaan bieden aan de andere gt3 klasse auto\’s dan moeten er echt wonderen verricht worden
gast zegt
AWD gebruiken ze niet, de race Nissan GTR heeft ook AWD..
Gewoon deze looks + buizenframe + lekkere V8 gebruiken
Dat is pas p0rno..
gast zegt
@gast: ik bedoel RWD, Nissan GTR heeft ook RWD
mightymike zegt
Jaaaaa!!
kickass zegt
Sowieso, een mooie verwijzing naar de racejaren van Bentley.
benz190 zegt
Moet McDonalds meer tartaarsaus doen op de fishfilet?