En met moedige Formule 1-coureurs bedoelen we de rijders die durven in te halen. Voor hen staat er aan het eind van het seizoen namelijk een leuke prijs te wachten.
Formule 1. We raken er niet over uitgeschreven. En terecht, want het is een erg mooie en vermakelijke sport. Of herstel, het kán een erg mooie en vermakelijke sport zijn. Maar het kan ook bloedverziekend saai zijn. Een treintje van snel rijdende autootjes zoals in Frankrijk 2018 of eigenlijk altijd in Monaco doet de oogjes al gauw lekker sluiten.
Soms ligt het aan het circuit, maar soms ligt het ook aan de coureurs zelf. Dat er niet wordt ingehaald. Vaak lijken ze te denken; ‘ik geloof het wel, ik ga mijn 6e plek niet riskeren voor een 5e als het betekent dat ik mezelf ook uit de race kan rijden’.
En die mindset moet veranderen
Als het aan de organisatoren van de Formule 1 ligt, is het afgelopen met die mindset bij de coureurs. Er moet een beloning in het vooruitzicht liggen voor de coureur die wél durft in te halen. En precies dat is wat er gaat gebeuren.
De rijder die aan het eind van het seizoen de meeste geslaagde inhaalacties op zijn naam heeft staan, krijgt een bokaal. En zijn naam zal eeuwig prijken op het bovenste treetje van de Crypto.com Overtake Award, zoals de prijs gaat heten.
Nieuwe graphics voor de toeschouwers
Als we Liberty Media mogen geloven, zullen er in de (nabije) toekomst ook allerhande nieuwe graphics worden getoond tijdens de race. Hierop moet te zien zijn welke inhaalacties er mogelijk zijn.
Hoe ze dat precies voor zich zien weet ik niet, maar we laten ons graag verrassen. Alles zodat er maar meer ingehaald gaat worden. En misschien werkt het, zeker in combinatie met de auto’s van 2022 die speciaal met dit doel ontworpen zijn. Laten we het hopen.
Welke Formule 1-coureur leidt het klassement?
Dat is natuurlijk een leuke vraag. Je zou denken dat Max, Lewis, Checo of Lando hoog op de lijst van de Crypto.com Overtake Award staan. Maar dat valt tegen. Zij rijden namelijk al vanaf het begin van de races vooraan, dus hoeven ze vanzelfsprekend ook minder auto’s te passeren.
Nee, de huidige leider in het inhaal-klassement is niemand minder dan Sebastian Vettel. De Duitser van Aston Martin heeft na 11 races de meeste geslaagde inhaalacties op zijn naam staan. Hoeveel dat er zijn meldt de site van de Formule 1 niet, maar het is wel weer een leuke opsteker voor ‘unsere Seb’!
rob5nismo zegt
Wel tof dat het een prijs is die naar iedereen kan gaan en kan zorgen voor verrassende namen
rollingstoned zegt
Doet me aan de overtake stats bij de 24 uur van Le Mans denken.
Op een gegeven moment iets van “1354 overtakes” door de Hypercar categorie. Goh, wat interessant…
ouwedibbes83 zegt
@rollingstoned: laten we idd hopen dat een overtake hier ook echt iets voorstelt, dus dat t alleen telt als je in dezelfde ronde zit en een positie wint. Want iemand inhalen die een blauwe vlag krijgt, is een stuk makkelijker. Er zou bijna ook een prijs gegeven moeten worden voor diegene die à la Alonso t langst iemand achter zich kan houden, binnen DRS gebied. Best defense award, ook bijzonder veel kunde voor nodig.
sportevo zegt
@rollingstoned: dat zijn dus ook de inhaalacties op achterblijvers en is dus niets waard.
Ik ga er dan wel vanuit dat ze in de F1 kijken naar inhaalacties om posities.
rollingstoned zegt
Het is wél Amerikaans natuurlijk, dus ik zou er niet teveel van (durven) verwachten.
griffendahl zegt
Nee, het is eigenlijk de troostprijs voor de slechtste qualifier…
hanstadema zegt
Iemand een ronde lappen mag wel meegerekend worden als inhaalactie.
geen1234 zegt
“bedoelen we de rijders die durven in te halen ”. Dat is toch hetzelfde als een vuilnisman een bonus geven om de kliko naar de vuilniswagen te brengen???
Gaan ze eerst de SPORT omzetten naar een entertainment industrie om er maar zoveel mogelijk geld uit te trekken. Gaan ze ala de hollywood acteurs, de baantjes geven aan bekenden/rijken en het zoontje van die, je kent het wel. Natuurlijk heb je dan letterlijk een heel circus met trekpoppen rondrijden, die niets doen.
Beter is, meer pk’s, minder digitale rommel in die auto, en minder veiligheid. Zorg ervoor dat elk seizoen minimaal een rijder overlijdt, en je hebt weer de echte mannen die in de wagen stappen.
Lewis of Max zouden huilend naar pappie rennen als ze in een race moesten participeren van ~50 jaar geleden.
michelschouten zegt
@geen1234: voor de rest ga je lekker?
z3cabby zegt
@geen1234: ik zoek de sarcasme in je comment, maar kan hem niet vinden. Je wilt werkelijk waar elk jaar iemand dood zien gaan? Ziek hoor.
doncorleone zegt
“Er moet een beloning in het vooruitzicht liggen voor de coureur die wél durft in te halen. En precies dat is wat er gaat gebeuren.”
Dus eigenlijk zoals Lewis Max inhaalde op Silverstone? Dat is namelijk racen, gaan voor elk gaatje. Vechten op het scherpt van de snede. Elke grote kampioen, zoals Schumacher, Prost, Senna, deed dit.
Nu gaan ze dit belonen, terwijl Hamilton in Silverstone hiervoor nog een straf kreeg?
ouwedibbes83 zegt
@doncorleone: ging Lewis daar niet voor een gaatje in een bocht die hij niet op die manier kon afmaken? Tuurlijk is er altijd een risico op een touche bij een inhaalactie, maar dat is niet altijd even groot. Als enkele bochten later dat risico een stuk kleiner is, dan zou je daar mss beter kunnen inhalen. Zeker aan t begin van een race.
pvg100 zegt
@doncorleone: Als de ingehaalde courreur aan 200km/h de barriere in vliegt denk ik niet dat hey als “geslaagde” inhaalactie gerekend zal worden. Of dat mag ik toch hopen.
gregorius zegt
Alle teams proberen juist hun coureur in een positie te krijgen waar de coureur niet hoef in te halen.
Want laten we wel zijn: veruit de meeste overtakes zijn er door coureurs waarbij iets is mis gegaan. Slechte quali, een straf of een spin aan het begin. Dan heb je als topper / subtopper zo 5-10 inhaalacties achter je naam.
Een coureur die op zn juiste plaats start en niet als eerste stopt, die kan een perfecte race rijden en misschien 1 of 2 inhaalacties hebben.
Met andere woorden: deze prijs stel helemaal niks voor.
En meer grafiekjes: je hebt al onzin grafieken van hoe goed iemands banden zijn: dat is 100% gokkerij van de regie.
En een grafiekje van wanneer iemand bij de persoon voor zich rijdt (ook vaker fout dan echt). En dan hoe makkelijk het is om in te halen (Alonso liet zien dat het niet zo makkelijk was voor Lewis als gedacht).
Of een informatie dat de ‘pit-window’ nu open is, als 2 ronde ervoor al 4 man zijn binnen geweest.
Of een informatie aan het begin van de race in welke ronde mensen met een bepaalde strategie binnenkomen; alleen om te zien dat vrijwel iedereen een andere strategie aan het rijden is.
Dus nu ga we straks ook zien waar en hoe er in te halen is? Fijn zeg.