Heiligschennis of juist niet? De Duitse tuner Lorinser heeft voor de verandering een keertje geen moderne Mercedes (of Lexus) verkracht aangepakt, maar een 450 SEL 6.9 W116. Wat ze allemaal gedaan hebben?
De 6.9 liter grote V8 hebben ze gelukkig met rust gelaten. Dit blok levert nog steeds 286 pk en 549 Nm en is gekoppeld aan een 3-trapsautomaat. Maar ze hebben wel een Lorinser uitlaatsysteem gemonteerd. Ook hebben de standaard chromen bumpers plaats moeten maken voor zelfontworpen kunststof exemplaren. Ook zit er een speciaal Lorinser stuurwiel in deze 6.9. De velgen zijn overigens afkomstig van BBS.
Helemaal verliefd geworden op deze klassieke power limousine? Dan moet je als een dolle naar de Lorinser Classic Center in Waiblingen gaan want daar staat deze auto te pronken.
De prestaties zijn trouwens: 0-100 in 7,4 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. En die zijn exact gelijk aan de prestaties van 34 jaar geleden.
Torque rocket from the wild 70s
Lorinser celebrates the reunion with a tuned 450 SEL 6.9 W116By 1975 the USA had long mothballed its moon vehicles, as with the Mercedes 450 SEL 6.9, W116 series the Germans unveiled a road rocket, whose thrust felt like it could easily rival a Saturn V. The constructors borrowed the engine from the basis of the powerful State limousine 600, which was equal to a Rolls-Royce in fame and luxury. From a gigantic 6,834 cubic centimetre capacity it wrung out 550Nm. At its time this was an absolute record for a car and in comparison still has enough, to achieve the decisive trump against a current S500. These are sports values which many people would hardly expect behind the “baroque” facade, even though the price of 70,000 Marks for the vehicle at that time represented the value of a
commonhold flat. For everyone who didn’t really want to restrain the concentrated power, Sportservice Lorinser even then offered an extra-portion of overtaking prestige. The Swabian tuner currently has a corresponding vehicle with modern tuning on show in the Classic Center at its car dealership in Waiblingen.While the factory version of the W116 was a typical 70s car, thanks to the optical package from Lorinser it was able to make the jump to the modern era. The slim chrome bumpers, making the bodywork seem slim and flat, have been replaced by the technicians with wide, square plastic aprons at the front and rear. It almost seems as if the front spoiler with the racing grill insert and the integrated fog lights served as a prototype for Mercedes in the design of the next S-Class with the factory code W126. On the sides massive side sills form an arch to the rear, which has also gained in volume due to a new rear apron and on its left side boasts a massive double exhaust pipe from Lorinser. With a firm step on the accelerator you can hear the snorting of 286 horses (210kw), which manage the gallop from 0-100 km/h in 7.4 seconds in a
three gear automatic. Unfortunately the tyres, which are thin for modern dimensions in 205/55 VR 16 format, limit the traction a little. On the other hand the multi-spoke alloys are a real sight for sore eyes: They come from BBS, as in the 70s Lorinser did not offer its own wheels. The eight-cylinder, which like a real sports car has dry sump lubrication, permits a maximum of 225km/h. Even then the hydro-pneumatic suspension system of the S-Class, which is based on a French patent, offers a harmonic ride. For its age the Mercedes takes fast corners extremely coolly and can be controlled with the maximum-grip Lorinser steering wheel surprisingly nimbly. It is therefore a car which doesn’t just invite cautious cruising.Anyone who has now acquired a taste, cannot just wonder at the 450 SEL 6.9 on display, but
can also purchase it.
ChryslerFan zegt
lelijk…
het enige positieve aan die auto is de motor.
Willem dL zegt
Wie kan mij eens uitleggen hoe die tuners geld verdienen? Nooit zie ik een dergelijke wagen rijden, maar ze ontwikkelen en ontwikkelen en ontwikkelen maar…
Is hun marge dan zo groot?
Bij voorbaat dank!
Lotus-Omega zegt
netjes, not to much..
Mas-Estate zegt
De originele is heel veel mooier. Héél veel…
Citrofiel zegt
Eigenlijk is het zonde, deze specifieke variant is bijzonder en wel leuk. Maar van de W123 (correct me if I’m wrong) rijden er toch nog genoeg rond. En het worden er hier alleen maar meer. Grofweg driekwart van de W123’s die ik zie rijden heeft een kenteken dat duidt op import in de afgelopen paar jaar…
BmwMPower zegt
Zwarte lak, zwart/chromen velgen, getinte ramen en hij is af!
Ik vind hem toch wel errruuggg gaaf hoor :)
Lorinser moet dit vaker doen, net als AMG met die opgepepte 190E.
frank zegt
ha! dat stuur! echte wansmaak.
emielwind zegt
mckroket zegt
zet er dan gewoon een fatsoenlijke bak in en een betere aandrijflijn ofzo (geen verstand van) zodat je die v8 tenminste kan benutten.
emielwind zegt
Dit is volgens mij een W116
Sam325 zegt
@ Citrofiel; W116 ;-) en niet W123 :-)
arjanvdwiel zegt
Vind het in ieder geval stoerder dan de nieuwe.. :P
vla zegt
Weet je, ik vind het niet eens erg! Deels omdat ik eigenlijk weinig geef om dit soort auto’s, maar ook omdat het eigenlijk best mooi is, naast de standaard Merc. Ik zie het wel graag! :P Een beetje Alpina-achtig. Hedendaagse Lorinsers vind ik dan weer erg lelijk. Waarom zijn de auto’s van vandaag niet meer zo stoer?! :? Behalve de Alpina’s natuurlijk. :)
robbie zegt
@emielwind, dat staat toch ook in het artikel…
Gnermo zegt
@Willem:
Wat ik gok is dat de marges op hun dingen zo giga hoog ligt dat ze met 1 verkoop wel een tijdje vooruit kunnen.
CrazyHenkie zegt
´It´s a terrible shame..´
Vreselijk, die velgen zijn/waren fout, de bumpers lomp, en dat stuurtje ziet er evenmin uit alsof het nieuw is. Dit zijn de kamper-versies, en Lorinser als tuner spreekt me geenszins aan, bah.
Zonde van die 6.9, laatst zag ik nog een donkerbruin metallic 280SE W126, die zag er nog best stijlvol uit, juist die originele exemplaren in goede staat zijn (en zullen dat wss ook blijven) mooi.
Citrofiel zegt
@ mezelf en Sam; Dus dit is een W116, de W126 is daar de opvolger van, en dat is een echte evolutie. De W123 is een klasse lager, zegmaar E- tov S-klasse. Mijn comment was met name op de W123 gericht eigenlijk. Denk ik tenminste. Ik kan ze echt niet uit elkaar houden, Mercedes was toentertijd nog erger dan Audi tegenwoordig… :|
Erik zegt
Voor mensen die hier van houden, deze auto zag ik laatst toevallig op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/260672022?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=29943
yns zegt
waarom ga je nou zoiets tune en bovendien hebbe ze het helemaal verkeerd gedaan :S
..porsche.. zegt
ze hadden liever iets aan die motor kunnen doen een andere bak ofzo en aan die motor .
G_deGroot zegt
Dit ding is wel mooi beter dan een Citroën XM en 3 Peugeot 605’s bij elkaar, mits gecombineerd met een Audi S8.
Wilco zegt
Blijft leuk spul. 6.9 motor erin. Ik vind dit soort auto s veel meer aantrekkingskracht hebben dan welke franse of italiaanse, japanse auto dan ook.
Forza zegt
Dacht dat BBS failliet was…
Gregorius zegt
Er zit geeneens een satnav in; dan kan ik toch nooit de weg vinden?!
Klassiekerrally zegt
Ik ben geen groot Mercedes Benz liefhebber, maar de 6.9 moet je met rust laten. Dat is een icoon. Wat Lorinser hier gedaan heeft getuigt niet van veel gevoel voor stijl.
Denk je eens in: 7,4 seconden van nul tot 100. En dat 34 jaar geleden! Zelfs tegenwoordig is dat nog vlot genoeg.
JIFF zegt
3 traps automaat + 1
@ Forza
Klopt ook wel, doch;
http://nl.wikipedia.org/wiki/BBS_(velgen)/
Neal zegt
Om het met de woorden van Jochem Meijer te zeggen…
“Ik snap er niks van”
de sjonnies zegt
Ik heb nog altijd warme herinneringen aan deze Benzen, mijn eerste baas had er eentje, een donkergroene met creme leer en ik mocht (moest!) ‘em altijd schoonmaken.
Maar ik was wel de enige op dat bedrijf die de baas mocht rijden naar speciale gelegenheden, stel je eens voor, je bent 19 jaar oud en je baas eist van je dat je met de Benz blaaaaast over de snelweg ( we mochten toen nog 100 echte kilometers rijden ) Hij gaf me trouwens les in het rijden op hoge snelheid !
sab993s zegt
Al plak je op een W116 nieuwe bumpers, het blijft een ding voor stumperts!
Nee grapje, maar het is absoluut niet mijn ding!
Geef mij maar een originele W126 500SE van na de facelift.
peter v zegt
Als bezitter van een orignele W116, zeg ik liever niet.
De voor een W116 kenmerkende onderdelen, zoals de dubbele laag bumpers zijn verdwenen.
Hierdoor begint de wagen wel erg veel op zijn opvolger te lijken. De W126.
Ook een mooie wagen, maar wel een periode later.
Je kunt dus volgens mij net zo goed een W126 kopen, maar ik dacht niet dat ze daar een 6.9 motor van hebben.
Oja ik heb maar een bescheiden 280.
emielwind zegt
@ Robbie
Was een reactie op citrofiel die het over de W123 had in het licht van dit stuk.
Arnoud zegt
De “ster” uit C’ était une rendez vous. Dat is een leuk filmpje, alleen jammer dat het motorgeluid dus niet origineel is.
Ik hou er overigens helemaal niet van om auto’s te tunen. Als de auto zo echt beter is, dan was ie af-fabriek wel zo geleverd. En 286pk uit bijna 7 liter is natuurlijk schandalig weinig… Ook voor die tijd.
autogek zegt
Ben ik nou gek of is het gewoon een mooi gerestaureerde auto van jaren geleden! Kijk maar naar het stuur, is gewoon oud! radio, oud, bumpers oud model…………..
Rob USA zegt
Maar 286pk uit een 6.9L V8, nou konden de Amerikanen beter.
Mijn Pontiac (’70) heeft een 6.6L V8 met 330pktjes ! En gaat daardoor ook sneller naar de 100. :) Hetzelfde blok in de Trans Am kreeg zelfs 345pk.
Een USA-cartuner zal nooit chroom willen vervangen door plastic.
Simpson zegt
dit is natuurlijk wel vet voor d’r bij. Voor de vrouw om de kindertjes in naar school te brengen en af & toe een zondagsritje.
Dat ding op marktplaats die Erik postte dan weer niet, maar die is ook erg cool :D
peter v zegt
@ Rob USA.
Er is wel een belangrijk verschil.
Dit is een limousine, met rij eigenschappen en gewicht toegesneden op dat gebruik. De Pontiac is een sportwagen, met prestaties die horen bij een sportwagen.
BRW zegt
Nee…
-edit: hou je een beetje in met je eee’tjes!-
BananaFlip zegt
Nee.
Niet doen.
Gewoon vanaf blijven.
autoblogger zegt
Meer Lorinser klassiekers: http://www.autojunk.nl/pix/view/157988
Eckmeister zegt
@ Rob USA
Baahahahahahahahhahaha als je dacht dat de duitsers vroeger geen pk’s uit de liters konden krijgen; check de Adolf F1 auto’s. Beetje jammer om deze discussie aan te willen gaan je komt toch altijd op het zelfde praatje uit.
Cas zegt
Heiligschennis!!! Klassiekers dien je origineel te houden, en zeker niet van lelijke tupperware te voorzien. SCHANDE! ;-)
Emile_Benz zegt
@ Citrofiel & vla: Ga jullie je ff diep schamen in de hoek!!! Mercedes met Audi en Alpina vergelijken…FOEI!!!
OT: Gatver, bah en getsie… Blijf met je tengels van klassiekers af. Die bumpers waren juist zo karateristiek voor de W116.
Timmie zegt
@ mckroket:
Een bak met meer verhoudingen is hier toch niet nodig, want koppel is er voldoende. En je gaat toch geen moderne technologie steken in zo’n klasieker…
Emile_Benz zegt
EDIT: en dan bedoel ik de dubbele chromen bumpers, niet die vreemde andere versie met ver uitstekende onderste helft…
Freewarefreak zegt
Blijf toch altijd een zwak houden voor die oude mercedessen. Toen ik nog een heel klein jochie was waren deze auto’s helemaal de top. Vond ze toen al geweldig.
Leuk ook die laatste foto. Dan zie je pas wat 34 jaar ontwikkeling met een auto doet. Wat een geweldig verschil. Ik stel mij wel eens voor… als je eens terug in de tijd kon. En dan die splinternieuwe S rechts op die foto rijden in 1975… hoe zouden de mensen reageren… geweldig…
W115 zegt
Ik ben er niet helemaal weg van, klassiekers moet je gewoon origineel houden, de velgen vind ik ook niet prachtig, ik ben nogal een fan van die oude Mercedes wieldoppen :)
David zegt
Moderne tuning?
Hallo, het gaat over een auto uit de 70er jaren, die ook in de 70er jaren zo is getuned!
Gewoon een oude lorinser…
bbj zegt
David heeft helemaal gelijk. Volgens mij hebben ze dat bij autoblog ook niet helemaal begrepen…
robbie zegt
@David, lees het persbericht eens:
bmw-e30-7bh zegt
Best oké eigenlijk, wel mocht ie wat meer paardjes krijgen met zo’n motor.
Fortuna zegt
Wel wel… De oude is nog steeds mooier dan de nieuwe, zowel getuned als ongetuned.
Knullige tuning trouwens, de stijl van de auto is er helemaal mee om zeep. En zelfs als is het door Lorinser gedaan, het staat knulliger dan een Rieger-kitje of zo, het ziet er allemaal zo DIY uit. Kijk naar die achterbumper, die veel te hoog komt in verhouding tot de sideskirts. En die uitlaattips, op een zondagmorgen er snel snel even onder gelast?
De BBS velgen zijn dan wel weer in de tijdsgeest van de auto. Al een geluk dat ze van die motor afgebleven zijn, dat is inderdaad een icoon. De Eifeltoren zet je ook niet zomaar in de rode verf. Of gele. Of mat babyblauw.
Roelof zegt
Iemand enig idee waar deze kits te verkrijgen zijn?
Heb zelf een 350 SE waar hij volgens mij ook op zou moeten passen..
robbie zegt
@Roelof, ik zou het eens bij Lorinse er proberen… Die hebben deze auto tenslotte ook gemaakt!
SjaakydeSjaaky zegt
Als je het over de duivel hebt:
http://www.dumpert.nl/mediabase/562261/4a0ffc05/c_etait_un_rendez_vous.html
AMG Powerrr zegt
Zonde, zonde, zonde!! Waarom doet een bedrijf dit nou toch weer… :( Hou de Benz gewoon origineel, dan vang je er nog het meeste voor mocht je toch het besluit nemen hem te verkopen.
Benz.. zegt
Aahh… Eén van mijn persoonlijke favorieten: De 450 SEL 6.9.. Een tijdloos design gekoppeld aan een briljante motor. Dat het een lorinser is maakt mij niet zo gek veel uit. Hij ziet er nog aardig origineel uit en dat is ook gewoon de bedoeling! Verder heeft hij nog lekker veel vermogen en koppel dus vooruit komt hij zeker wel!
@Rob USA
*Zucht*, is het nou relevant om dit te noemen. De SEL 450 komt NIET uit de States (gelukkig maar), is geen sportwagen maar een 4-deurs limo(en heeft daar dan ook de prestaties naar), valt in een geheel andere klasse dan jou ponti en de Mercedes is gewoon veel en veel mooier en stijlvoller!
Al is dat subjectief natuurlijk! ;)
Benz.. zegt
Persoonlijk vind ik hem trouwens standaard veel mooier, met die volle chromenbumperpartij en de mooiere originele velgen..
roadronner zegt
BBS-velgen muhahah, het is toch potverdorie geen gepimpt Golfje ?! Wát een wansmaak weer.
Qaz zegt
Geinig stuur. Trust? Ziet er uit alsof het afbreekt als je een bocht neemt.
Piet zegt
Zonde van die ouwe vette pooierbak.
knalfa zegt
Toch even aanwakkeren weer. Topsnelheid van 225 per uur?? Maak daar maar 275 per uur van.
Wat een lelijk hok hebben ze er van gemaakt.