
Hou jij ook op je teller altijd een hogere snelheid aan omdat je in je achterhoofd hebt dat die toch ‘enorm’ afwijkt van de werkelijke snelheid? Wees gewaarschuwd, want een Belgische test toont aan dat snelheidsmeters van moderne auto’s steeds nauwkeuriger worden. En zo komt een boete voor 4 km/u te snel rijden wel heel dichtbij.
De Belgische VAB heeft de proef op de soms genomen door een aantal nieuwe auto’s op een rollenbank te zetten en te kijken hoe groot de afwijking is. In 2005 hadden ze dat ook al eens gedaan en het lijkt erop dat de afwijking beduidend kleiner is geworden.
De meter van de moderne wagens gaf bij 50 km/u slechts 1 tot 4 km/u te veel aan, afhankelijk van merk of model, waar zeven jaar geleden de snelheidsafwijking bij 50 km/u bij 6 op de 10 wagens nog minimaal 10 procent (5 km/u) bedroeg.
In Belgie hebben automobilisten nog het geluk dat er nadat je bent geflitst een correctie plaatsvindt van 6 km/u, maar in Nederland is die meetcorrectie slecht 3 km/u (tot 100 km/u) en 3% meetcorrectie bij meer dan 100 km/u. Gelukkig is er nog wel een ondergrens voor een bekeuring in Nederland. Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.
Hoe nauwkeurig is jouw snelheidsmeter (voor je gevoel)? Wel eens gecontroleerd met behulp van je navigatiesysteem of een app op je telefoon? En heb je eigenlijk liever dat je snelheidsmeter super nauwkeurig is, of heb je toch liever een afwijking?
Met dank aan iedereen voor de tip!
Nou, op de A9 bij Amstelveen geldt die ondergrens niet. Boete gekregen voor 4 km te hard. 23 euro plus 7 euro administratiekosten.
@dafmaf: Overigens reed ik zelf niet. Ik zet hem op cruisecontrol bij 102 km/u. Volgens de gps rijd ik dan 99 km/u. Ideaal op de A2 tussen Utrecht en Abcoude.
@dafmaf: je reed zelf niet? Ook met cruise control ben jij de bestuurder hoor
@dnadave: Ten tijde van de bekeuring zat ik niet achter het stuur. Als ik achter het stuur zit rijd ik met CC, maar mevrouw DafMaf vindt de CC eng. Een automaat met CC is inderdaad al behoorlijk autonoom, je hoeft alleen nog maar te sturen. En op te letten.
@dafmaf: ah, dan reed je inderdaad niet zelf. Ik heb ook een automaat met cc, heerlijk!
@dafmaf: de ondergrens is 4 km/u, dus het klopt wel.
Goed om te weten, ik hou er inderdaad rekening mee dat er een afwijking van zo’n 10% in m’n teller zit, maar dat klopt dus waarschijnlijk niet. Toch maar weer een keer een ijkmeting doen met een losse tom-tom of zo.
@dondeboer: je kan het ook controleren met die borden die je snelheid aangeven binnen de bebouwde kom. Bij mij is 60 op de teller ongeveer 53 in het echt. Maar hoe harder ik rij, hoe minder de afwijking wordt. Als ik stil sta dan staat mn teller op 5 (daar zit het pinnetje).
@barchetta: Dat zou ik dan weer niet doen, die geven je snelheid vaak ook hoger weer dan die in werkelijkheid is. Bij mijn BMW gaven die gekke borden hogere snelheden aan als mijn snelheidsmeter, en mijn snelheidsmeter was al – zij het heel licht – optimistisch…
@barchetta: Die dingen staan inderdaad -expres- veel hoger dan je daadwerkelijk rijdt. Overigens ben ik blij met die borden ipv camera’s, als ze op alle punten waar nu zo’n waarschuwingsbord hangt een camera zouden hangen….. Dag begrotingstekort…
Met mijn Mégane Estate is 130 op de teller 127 op de GPS. Oppassen dus. Maar de naukeurigheid is wel fijn moet ik zeggen.
Citroën Berlingo 1.6HDi 92pk. Trajectcontrole tussen utrecht en amsterdam op de a2 (100km/u). Gereden snelheid volgens mijn snelheidsmeter op cruisecontrol:110km/u. (Ik dacht: mn teller wijkt 5km/u af en hun correctie eraf dan rij ik 100km/u. Mooi niet dus: gemeten snelheid 110km/u! Dus een afwijking heb ik niet!
@saxoke: Weet je zeker dat JIJ geen afwijking hebt?…… ;)
Wel kn(l)ullig om er op die manier achter te komen dat je wagen precies de goede snelheid aanhoud
@joejojo2012: grapjasje! Ik heb wel meerdere afwijkingen. Maar ik weet het van mn eigen. Dit integenstelling tot 90% van de bevolking op autoblog.
Maar idd wel kut om er zo achter te komen. Probleem is nu: k ben dr ni langzamer door gaan rijden…
@saxoke: En wat geeft de GPS aan? Ik rijd altijd de max. snelheid (op de cc) op de GPS en krijg haast nooit boetes. Laatst alleen 1 in een onbekende stad, lette niet op.
Maar het viel mij ook al op. De Mercedes Sprinter 319CDI rijdt 106 op GPS als de teller op 110 staat.
@lohran: eerlijk gezegd heb ik er geen idee van. Nooit op opgelet. Maar de eerst komende keer dat er een TT inhangt zal ik eens kijken.
@saxoke: Haha, sorry, hij was te mooi om te laten liggen….
Ik zou het toch maar wat rustiger aan doen, dure hobby lijkt me.
Ik kachel straks weer met m’n Roemeense Fordje in Nederland. Kids enzo wilden graag weer lekker vakantie vieren in klein kikkerlandje.
Vraag is: Moet ik me aan de snelheid houden of komen die bonnen nooit bij mij in Roemenistan op de deurmat?!! ;)
@joejojo2012: geen idee… je kan evt overwegen om ze niet te betalen als ze aan zouden komen. beste manier is zoals je mij aanraadt: je een beetje aan de snelheid houden…
Fijne vakantie!
@saxoke: Gekkigheid natuurlijk! :) Ik doe rustig aan. Laat ik eens de uitzondering op de regel zijn en een ‘nette Roemeen’ zijn in het verkeer in NL.
Thanks, hoop goed weer te hebben in NL de komende weken ;)
@saxoke: Ik heb een Cirtoen C4 Coupe 1.6 uit 2006 en die is ook exact.
zelfs met 180KM/h op de teller zegt de GPS ook dat ik dat rij
0 afwijking dus
@screamer: goeie kilometertellers die van Citroën ;-)
Wel mooi zo’n test op een rollerbank, maar zo vergeten ze wel de luchtweerstand mee te nemen. De afwijking is dus waarschijnlijk groter dan de uitkomst van hun onderzoek.
@Ra1kkoneN: en wat heeft luchtweerstand precies te maken met je tellerafwijking?
@Ra1kkoneN:
???
Je snapt het denk ik niet helemaal.
Luchtweerstand heeft niets te maken met de afwijking van je snelheidsmeter.
@Ra1kkoneN:
Hoe heeft luchtweerstand dan invloed op de snelheid op de teller en de werkelijke km’s per uur? Het enige dat invloed heeft is de omtrek van de banden. Daarom moet je ook goed opletten wanneer je aftermarket velgen op je auto monteert.
Bandenspanning heeft trouwens ook invloed op de diameter van je banden.
@Ra1kkoneN: denk even heel logisch na over deze zeer foutieve stelling ;)
En daarom kijk ik altijd naar de snelheid op mijn TomTom!
Nu we het er toch over hebben, ik vraag mij al tijden het volgende af:
Worden wij geflitst of gelaserd op de GPS snelheid of op onze metersnelheid?
@m19nl: Gewoon je echte snelheid, in ieder geval bij radar wordt gebruik gemaakt van het doppler effect.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect
@m19nl: geen van beide
Je tellersnelheid zien ze niet want ze zitten niet naast je over je schouder heen te kijken. En gps snelheid weten ze ook niet, want ze gooien geen plakbare gps trackers op je auto.
Het is eerder een laser meting, of rijden over sensoren ofzo
Eerste wat ik uittest wanneer ik een andere auto krijg. TomTom mee en kijken hoeveel de teller afwijkt. Dan zet ik vervolgens de cruise control zó dat ik precies de toegestane snelheid rijd.
Ging er ook vanuit dat de teller afweek. Helaas bleek het bij mij Andersom te zijn 100 teller is 105 gps door andere velgen.
@M19nl gps snelheid..
Moderne(re) auto`s wijken in Europa af omdat een teller wettelijk niet negatief af mag wijken. Daarom hebben ze altijd positief iets “extra`s”. Ze willen hiermee afvangen dat wanneer je aangehouden word je kan zeggen, mijn teller gaf minder aan.
Mijn huidige BMW heeft de gebruikelijke afwijking zoals ik die in alle BMW`s ken, maar mijn vorige uit canada geimporteerde (ook kmh geen mph) week maar ,5 tot 1 kmh af zowel + als -.
Verder heb ik zelf en mijn vader nog verschillende auto`s uit canada en Amerika gereden. Allemaal met een minieme afwijking tov onze auto`s die nieuw geleverd zijn in Nederland.
Oh en ja allemaal gecontroleerd met tomtom.
@KUYL: in de VS/Canada zijn ze idd veel nauwkeuriger! Dat komt, denk ik, omdat ze daar ook negatief mogen afwijken en waarschijnlijk is daar het doel om zo dicht mogelijk bij de ‘waarheid’ te zitten. Ze willen immers geen verkeerde informatie krijgen daar ;)
@robbie: Klopt, precies wat ik probeerde uit te leggen. Misschien niet helemaal duidelijk geweest.
@KUYL: vw heeft bvb in de golf6 3 snelheidsmeters. 1 die je op je dashbord in de tellerbak afleest. (De gewone dus) 1 in je digitaal scherm en dan ook nog de snelheid die de cruise control aangeeft.
120 op cruise control is 1119 in de digitale en 117 op de analoge.
Als je dan via je obd stekker de auto uitleest terwijl je die snelheid rijd dan geeft ie daar weer een andere snelheid aan… welke moeten we dan geloven?
@saxoke:
Ik zou die 1119 geloven, snelste Golf ever….
@jrk68: k bedoelde 119…. mijn foutje. Oepsiedepoepsie!
Heb het ooit eens getest met GPS.
Auto heeft een top 200 exact. teller gaf 197 aan.
Hangt van m’n banden af. M’n zomerbanden zijn een maatje groter dan m’n winterbanden dus in de winter wijkt m’n teller wat meer af. Met zomerbanden is 105 km/h op de teller, 100km/h op gps. Dus ik rij altijd 108 km/h op de cruisecontrol.
Sinds ik 195/40/16 rijd zon 8 kilometer verschil bij 130. Toen ik 195/50/15 reed was het 1 kilometer bij 130. De 16″ zijn wat getrokken en dus is de diameter kleiner als de 15″
Tjee, lijkt me gevaarlijk op de weg met al die gasten die op hun afwijking zitten te gluren.
tsja, de landrover geeft 5km te weinig aan, als je de afwijking weet kun je er gewoon rekening mee houden
Begrijp sowieso niet dat ze die dingen niet een beetje goed kunnen ijken en exact de juiste snelheid laten zien
@Joerek: Hoofdzakelijk omdat de omtrek van de banden zo een +-2% kan verschillen, afhankelijk van de (origneel) toegelaten bandenmaten (bv 195/55R15, 205/50R16 of 225/40R17), maar ook kleine afwijkingen bij dezelfde maat bij de fabrikanten, en ook nog domweg door slijtage (6-7mm minder profiel rondom geeft een meetbaar verschil).
aha, en daarom week mijn oude peug 307 uit 2001 slechts 1km af bij 190km/h op de teller (werkelijke snelheid 189km/h) en wijkt mijn modernere Golf uit 2008 10km/h af bij 120 op de teller (werkelijk 110km/h)…. tuurlijk moderne auto’s worden nauwkeuriger…
M’n vorige auto, Peugeot 306, week niet af. 50 op de teller was 50 op gps, 180 op de teller was 180 op de gps.
M’n huidige, 406 Coupe, doet 78 als de teller 80 aangeeft. Andere snelheden nog niet getest, ik rij amper met navigatie.
Met mijn huidige banden en velgen wijkt mijn auto bij 130km/h 3km/h af van wat mijn GPS zegt. Moet zeggen dat je ook wel dom bent om er standaard vanuit te gaan dat er een grote afwijking in zit.
Ik rijd de snelheid die de gps aangeeft, die zou het meest nauwkeurig moeten zijn. Teller van de aygo wijkt aardig af (10% ong), teller van de v50 is erg precies.
@bassen: het wordt je met het lessen zelfs geleerd…