Denk je even de Donald Duck te kunnen lezen achter het stuur, blijken die moderne rijhulpsystemen gewoon knaak te zijn…
Elektrische auto’s zijn het helemaal tegenwoordig. We hebben het alleen nog maar over Tesla, actieradius, laadtijden en lithium. Op zich leuk en aardig, maar een paar jaar geleden hadden we nog twee thema’s die discussies op autofra dicteerden. Dat tweede thema had overigens ook veel te maken met Tesla, namelijk autonoom rijden. Of liever gezegd, rijhulpen. En eigenlijk het verschil tussen die twee dingen.
Autonoom
Want daarin zat ‘m nou net de crux. Tesla had het wel altijd over autonoom rijden, maar feitelijk ging en gaat het ook bij hen om rijhulpsystemen. Waar we volgens de beloften van ome Elon al drie jaar lang in robo-taxi’s rond zouden moeten cruisen, lijkt inmiddels wel duidelijk dat er meer haken en ogen zitten aan écht autonoom rijden dan gedacht. Enfin, het komt er vast ooit van.
Maserati heeft ze ook
In de tussentijd, moeten we het doen met the next best thing, namelijk rijhulpsystemen. Deze worden ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd. Systemen die je in je rijstrook houden, die automatisch remmen als je ergens tegenaan dreigt te klababberen, die in je dode hoek kijken, je kent het wel. Zelfs Maserati biedt ze nu aan. Maar hoe advanced zijn deze systemen eigenlijk?
Rijhulpen onverhoopt knaak
Wel, de AAA, zeg maar de Amerikaanse ANWB, heeft de proef op de som genomen. De resultaten zullen je niet alleen verbazen, maar zijn ook best schrikbarend te noemen. De AAA verzamelde een zwik auto’s van merken Tesla, Hyundai, en Subaru, voorzien van level 2 ‘autonomous driving’. Hiermee werden vervolgens enkele tests gedaan.
Het goede nieuws is dat deze auto’s goed waren in het afremmen voor een auto die traag rijdt in dezelfde rijstrook. Dat ging eigenlijk feiloos. Ook uitwijken voor een fietser op dezelfde strook die in dezelfde richting reist, ging prima. Maar zo goed als de systemen daarop reageren, zo knaak blijken rijhulpsystemen te zijn als verkeer vanuit een andere hoek komt.
Totaalmalloot
Als een totaalmalloot vanuit de andere kant van de weg iets te ver je laan inzeilt, laten de rijhulpen zien dat ze knaak zijn. Dat is balen, want een frontale botsing met kleine overlap is nu juist een van die ongelukken waarbij je vaak ernstige schade kan oplopen. Ook als een fietser de weg over wil steken haaks op de rijrichting, ging het in een op de drie gevallen mis. Geen beste beurt voor de robots achter het stuur dus.
Navraag van de AAA bij hun achterban, wijst dan ook uit dat 77 procent meer zit te wachten op het verbeteren van bestaande, conventionele veiligheidssystemen dan de doorontwikkeling van autonome auto’s. Maar liefst 85 procent geeft zelfs aan sceptisch te staan tegenover zelfrijdende auto’s. Nu is de AAA zoals gezegd een beetje de Amerikaanse ANWB, maar toch…
Bella Macchina zegt
Wat uit de meeste ongevallen blijkt, zijn het toch vooral de chauffeurs die knaak zijn. Doe daar maar wat aan.
posthumus zegt
@Bella Macchina: Eens, maar speelt niet deels mee dat je laks wordt achter het stuur als je blindvaart op al die hulpjes?
Richmond zegt
@posthumus: je leert ook slechter te navigeren op gevoel doordat je altijd met Navi doet ipv een kaart. Toch roept niemand dat de Navi uit de auto moet
Hubert zegt
Een afslag missen is iets anders dan een fietser of voetganger aanrijden.
posthumus zegt
@benja01: Niet als het iets toevoegt, wel als het af gaat leiden.
Door alle hulpjes zijn veel bestuurders geneigd om op een van de schermen om hen heen te kijken, want tja, als het dreigt mis te gaan grijpt de computer toch wel in.
Mensen zijn ook roekelozer gaan rijden naar mate de auto’s veiliger zijn geworden. Aard van het beestje
Richmond zegt
@posthumus: je kan niet de auto de schuld geven van de incompetentie van de bestuurder
flutterby zegt
@posthumus: als je de hulpjes goed gebruikt is er niets aan de hand. Ik zit lekker ontspannen in de auto en kijk rond of ik een situatie kan spotten waar ik wel moet ingrijpen. Dat is een stuk relaxter dan continue de machines bedienen. Volledig aandacht voor de weg en dankzij de navigatie hoef ik ook niet op borden te letten, tenzij de navigatie aangeeft dat er iets gaat gebeuren (geluid altijd uit).
Pascal zegt
@flutterby goede omschrijving, zo is ’t bij mij ook. Ik merk dat mijn aandacht helemaal niet verslapt bij het gebruik van Autopilot, maar dat ik gewoon actief op de weg meekijk en klaar zit om iets te doen waar nodig. Doordat ik niet continu onbewust de auto zit bij te sturen, snelheid te regelen etc, kom ik merkbaar meer uitgerust aan op m’n bestemming.
jaapies zegt
Ik gebruik eigenlijk alleen de automatische cruisecontrol of N-wegen en in files op de snelweg waar je stapvoets rijd. Verder staat alles standaard uit, ook de veiligheidsopties, maken me andere tureluurs. Die zelf rijdende auto is wat mij betreft nog verder weg dan we denken. Zeker in het Nederlandse verkeer
banderas zegt
Emergence lane assist wat tegenwoordig verplicht aan lijkt te staan is het ergst. In een MB gaat ie (als je een lijntje raakt) op de rem knallen en zo nog tig voorbeelden hoe het fout gaat. Alleen maar gevaarlijker.
flutterby zegt
@banderas: dan moet je maar knipperen..
tuutertuuter zegt
Dit is stierlijk irritant bij wegwerkzaamheden. Hij herkent de gele lijnen niet, en gaat piepen als je dus over de (niet geldende) witte lijnen gaat. Ik heb nu redelijk wat ervaring met mijn eigen auto (een 159 uit 2007) en een vele nieuwere met alle toeters en bellen (Passat GTE 2018).
Geen enkele keer bieden die hulpsystemen echt toegevoegde waarde. Ik zou zeggen hoe minder capabel je zelf bent, hoe beter deze systemen zijn. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik gewaarschuwd werd voor iets dat ik niet zelf al zag aankomen.
flutterby zegt
@tuutertuuter: hier geen slechte ervaringen ermee, maar dat zou 15 jaar geleden vast slechter zijn geweest. Mijn Volvo, BMW en Tesla (allemaal van 2019 of later) hadden geen probleem met wegwerkzaamheden.
Brol zegt
Helemaal niet verwonderd van deze resultaten.
Als je al eenvoudig kijkt naar de inboord aanduiding van de snelheidsbeperkingen: die zijn zo goed als nooit juist.
Binnenkort gaat de auto zichzelf hierop beperken ???
En al die rijhulpsystemen maken ons vaak lui en onaandachtig in het verkeer.
Robert zegt
Ik heb er weinig ervaring mee, want ik rij maar weinig meer met echt moderne auto’s. De laatste keer dat ik in een (leen)auto met automatisch start-stop systeem reed, sloeg de motor of terwijl ik net wilde optrekken vóór een vrachtauto die kwam aandenderen. Diezelfde auto ging op de autobaan in ene spontaan flink in de ankers omdat de adaptieve cruise control dat klaarblijkelijk nodig achtte (daar was overigens zeker geen aanleiding toe). Meer dan eens flink billenknijpen dus.
En in de EV van een vriend van me werd ik ramgek van alle waarschuwingspiepjes die de auto produceerde bij elke baanwissel, te nemen afslag of tussenvoegende auto’s die hem net tussen jou en je voorligger drukken, dus die functies werden ook subiet uitgeschakeld.
monsieurleloure zegt
Knaak moet skeer zijn , je weet toch?!
monsieurleloure zegt
Godzijdank heb ik nog auto’s zonder al die zooi, ik ben allergisch voor piepjes
Vind het startstopsysteem in mijn Vito al een hel
neymar zegt
Dikke interieur van BMW Individual
pier zegt
F01/F02
spidermann zegt
Hier ook. Wanneer ik wegrij zet ik standaard uit op Volvo v60 de lane assist/automatic cruise control (ik vind dat vervelend), de max snelheidsaanduiding op het dashbord (vind ik ook vervelend), en dashboard op Individual (mijn sportieve setting met klassieke snelheids- en toerentalmeter) is niet als default aan te maken).
Wat ik ook vervelend vind is de v-max afgegrendeld op 180km/h terwijl de T8 voorheen de 250 km/h haalde.
Turbo S zegt
@spidermann: waarom rij je dan een Volvo als zo ongeveer alles vervelend is?
spidermann zegt
@mercedesbenze350cdi: tegenover deze negatieve punten staan enkele positieve ervaringen zoals 390 pk/640 Nm, 0-100 km/h < 5 sec, 2000 kg trekgewicht en bij een mix van korte en lange rittenneen gemiddeld verbruikt van zo’n 5 ltr/100 km. Ok i heb ook liever een M5 of een M550xD.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Eerst maar eens aan de bestuurders leren wat richtingaanwijzers zijn. Of je houden max. snelheden, zodat andere weggebruikers betere keuzes kunnen maken qua invoegen/ afslagen nemen. Zodra ze dat weten, mogen ze pas klagen over rijhulpjes.
Jagris zegt
Ik moet zeggen dat ik de meeste rijhulpsystemen voor het dagelijks rijden toch wel handig vind, zoals dodehoekwaarschuwing, adaptive cruise control etc. op de snelweg en n-wegen. Maar dan moeten het wel middelen ter assistentie blijven. Autonoom rijden zou me net te ver gaan, houdt het liefst zelf de regie in handen als ik onderweg ben.
theghost zegt
Veel mensen die klagen over al die hulpjes hier….
Over het algemeen werkt de Adaptive Cruise control bij mij prima moet ik zeggen. Het enige dat ik uitgezet heb is die vervloekte start-stop….
pomoek zegt
Rijhulpsystemen zijn prima. Zeker tijdens lange zomervakantieritten is het heerlijk. Ik ben een stuk minder vermoeid als ik aankom in Zuid Frankrijk dankzij pilot assist.
Dat gezegd hebbende: Je moet er echt wel mee leren rijden. Dus mogelijk weer een dingetje dat moet worden toegevoegd aan de rijopleiding. Minder prettig vind ik dat op snelwegen het systeem enorme afstanden tot de voorligger aanhoudt terwijl op lagere snelheden er een, naar mijn mening, te kleine afstand tot de voorligger wordt aangehouden.
degrotemuis zegt
@pomoek Grappig, ik vind ze juist op die lange vakantieritten met veel snelweg minder fijn. Merk dat t lastiger voor me is om scherp te blijven met alles aan dan op de motor of in de cabrio. In dagelijks woon werk weer wel meestal fijner, maar alles boven de 500km snelweg, dan gaat in ieder geval de adaptive cruise en lane assist tussendoor een stuk uit.
Ermee moeten leren rijden klopt helemaal, maar wat niet helpt is dat ieder merk ook zijn eigen nukken heeft, waar je als bestuurder omheen moet werken. Bepaalde situaties die in de vorige daily prima gingen zorgen in deze daily voor paniek piepjes of zelfs stuur-/ remingrepen l en vice versa. Als je de situaties kent, kan je daar op inspelen, die vermijden. Maar dat kost even tijd om te leren.
De afstand die je auto aanhoudt klopt waarschijnlijk wel beter dan wat je zelf doet, ook al voelt het op de snelweg te ruim en op 30 wegen te krap. Ik had in het begin hetzelfde idee, toen eens gaan meten. In beide gevallen was het in seconden gemeten dezelfde afstand.
flutterby zegt
@degrotemuis: ik denk dat als ik zonder ACC zulke stukken ga rijden ik enkele keren ga vergeten dat de auto niet zelf afremt. Wat is het toch heerlijk om bijna nooit de rem te bedienen en alleen af en toe wat extra gas erop te zetten.
Pascal zegt
@flutterby ik stuurde laatst een wat langer stuk in de auto van een vriend en moest in het begin echt even wennen dat ik op de snelweg continu zelf de auto tussen de lijntjes moest houden :)
racerx zegt
Adaptieve cruise control is wel prettig, maar overige systemen zijn aan mij niet besteed. Behoorlijk irritant.
dare2think zegt
In NL is dit vast nog geen probleem met onze gemiddelde leeftijd van 11 jaar voor het wagenpark..
Dit wordt in het algemeen nog niet echt begrepen. Moet altijd lachen om die positieve weergave (van verhalen) in de Kampioen (ANWB) waar iedereen een auto lijkt te hebben van maximaal 3-7 jaar oud. De feiten zijn simpelweg anders.
De gemiddelde autobloglezer heeft een ander probleem, namelijk dat de mooiste auto’s gebouwd of ontwikkeld werden in het Gouden Decennium 2000-2010. Daarna is het eco, groen en minder geworden. In feite is voortbeweging door ontploffende benzine al steeds verder uit het bereik van de modale Nederlander aan het schuiven. Een ‘warme’ auto enigszins betaalbaar rijden betekent nu een viercilinder. Dat waren er eerst 6. De stap van drie naar nul wordt steeds eenvoudiger.
invictus66 zegt
Het jammere aan rijhulpsystemen is dat je ze vaak niet meer (permanent) kan uitschakelen. Lane keeping assistance werkt bv niet zo goed bij mijn wagen vind ik zelf. Ik rijd best vaak op kleine/smalle baantje en daar kan het ronduit gevaarlijk zijn. Als je auto zelf probeert weg te sturen van de rand van de weg op een smal baantje, als er een vrachtwagen van de andere kant komt, dan word je niet blij.
Ik kan dat dus wel uitschakelen, maar niet permanent. Bij volgende rit staat het weer aan.
Pascal zegt
Dat vind ik ook vaak een zeer irritante gewoonte van autofabrikanten; dat zulke instellingen elke keer weer verdwenen zijn als je de auto opnieuw start. Is gewoon treitergedrag in mijn ogen. Als je iets kan instellen, moet je het ook kunnen opslaan. Bij m’n vorige BMW vond ik het start/stop systeem bloedirritant en ook die stond bij elke rit weer ingeschakeld. Gelukkig heb ik via de OBD-poort kunnen coderen dat de start/stop gewoon je laatste instelling onthield, wat een verademing om niet bij elke rit weer dat stomme knopje te moeten indrukken.
mats106rallye zegt
Heb ook een hekel aan al die nieuwe zooi, laat mij zelf maar rijden! Daarom ook een Rallye😊
koeckenbacker zegt
Ik zie heel vaak 3trapsMalloten die niet eens hun verlichting op de juiste stand kunnen zetten. Want automatisch toch?
mc96 zegt
Ik denk dat volledig autonoom rijden een utopie is. Zelfs in de luchtvaart is dat geen realiteit.
dree16v zegt
Lane assist en adaptive cruise control ik vind het fantastisch op N wegen en snelwegen. Alleen de tussenafstand van de acc mocht wat kleiner, ik geef nu onbedoeld vaak ruimte voor andere. Maar goed even een klein tikje op het gaspedaal en je overruled hem