Jammer dat het ding alleen op plaatjes bestaat.
Onlangs schreven we nog over de originele 288 GTO. Binnenkort wordt namelijk een exemplaar geveild met een uitzonderlijk lage kilometerstand. Voor de liefhebber met cash to blow is dit dus de gelegenheid bij uitstek om de collectie uit te breiden met een zeer gewilde Ferrari.
De 288 GTO stamt alweer uit 1984 en de huidige Ferrari-designtaal heeft weinig meer te maken met het lijnenspel van de auto’s van toen. Matthew Parsons leek het een puik idee om heden en verleden met elkaar te combineren. Zo ontstonden deze schetsen van een moderne GTO.
Het lijnenspel van de klassieker is aardig overeind gebleven en tegelijk herkennen we de dubbele uitlaatpijpen van auto’s als de 430 Scuderia, 360 Challenge Stradale, de 458 Speciale en natuurlijk de 488 GTB. Verder ligt vooral de voorzijde wat mij betreft prettig op het netvlies en klapkoplampen krijgen natuurlijk altijd een duimpje omhoog. Jullie idee?
Jochempie zegt
Nou, sorry hoor, maar dat zijn toch geen verhoudingen?
StijnB zegt
@jochempie:
Yup, de deur is 1/3de van de wagenlengte…
ride zegt
@jochempie: Gelukking zijn er mensen die het begrijpen, wat een kut versie. En dan maar janken over lelijke modificaties/tuning projecten, en dit mooi vinden, hoezo hypocriet!
viezefreddyw zegt
Het spijt me maar ik vind er echt niets aan.
cossiekiller zegt
Hij is wel lekker vierkant gebleven, maar klapkoplampen mogen natuurlijk niet meer tegenwoordig…
Mag nog iets meer naar het origineel neigen van mij.
Heerlijke old school look.
Jochempie zegt
@cossiekiller: Mogen schijnbaar nog wel, maar het is te duur om ze zo te ontwikkelen dat ze voetganger-veilig en aerodynamisch zijn. Maar toegestaan zijn ze nog wel, bij nieuwe auto’s.
trbn zegt
@jochempie: Heeft geen klapkoplampen
Jochempie zegt
@trbn: Dat ontken ik toch niet?
cossiekiller zegt
Eigenlijk is het meer 288GTO meets NSX meets F355…
bassx zegt
@cossiekiller: Zie er meer een Panthera in
simonferrari zegt
Nou doe mij de oude maar. Totaal niet in verhouding deze schetsen. Wel knap gemaakt overigens
Dutchdriftking zegt
Als die afschuwelijke velgen verdwijnen dan vind ik hem best aardig gelukt.
robin147gta zegt
Zou goed door kunnen als een moderne DeTomaso!
dondeboer zegt
@robin147gta: ook mijn gedachte!
kilum zegt
Sowieso veel te laag. De koeling zal een probleem worden. En de daklijn loopt mijn inziens niet lekker.
raymondvaneck zegt
Tis een Ferrari met een onderkin!
E34M5Touring zegt
NSX meets DeTomaso Pantera. No thanks.
f40racer zegt
Ontzettend gaaf ding! Voor mij is dit hoe een Ferrari eruit hoort te zien. Lekker breed en geen overdreven lange motorkap. Ook die ronde achterlichten kan ik altijd waarderen. Jammer dat het hierbij blijft.
davelepeef zegt
@f40racer: ik denk dat de geschiedenis je een beetje tegenspreekt wat betreft de lange motorkap :)
f40racer zegt
@davelepeef: De geschiedenis zal ook niet het enige zijn wat me tegenspreekt. Het ligt er dan ook aan hoever je teruggaat in de geschiedenis. Tov wat jij bedoelt heb ik blijkbaar een andere mening :)
davelepeef zegt
@f40racer: ongeacht hoe ver je teruggaat, het gros van de Ferrari’s heeft de motor in de neus, en daarmee een lange motorkap. Maar ik miste de nuance even in dat je het als een mening poneert ;)
Ondanks dat bijv de 488 waarschijnlijk een grotere/dikkere auto is, oogt de ouwe 288 erg gespierd, dat blijft mooi :)
f40racer zegt
@davelepeef: Okee, ik moet natuurlijk toegeven dat een 250 gto geweldig is. Dus ik snap je punt. Maar ik zou een 355 bijvoorbeeld boven een 599 verkiezen. Hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel haha.
str8six zegt
Hij ziet er in ieder geval smakelijker uit dan de nieuwe Portofino
martingtv zegt
ik zie er meer een nieuw venturi atlantique in dan een moderne versie van de 288 gto
m550d zegt
Dit is in mijn optiek werkelijk schitterend. Als Ferrari dit zou maken, declasseren ze hun hele modelrange tot matige apparaten.
allesmetturbo zegt
Wow! Dit vind ik echt heel dik. Heel wat anders dan ze nu maken maar wel met herkenbare details. Ik zou hier wel voor tekenen.
Edge zegt
Dit ding is lelijker dan de Mondial. Ik pas.
MaartenD zegt
Dít was hopelijk sarcastisch bedoeld anders denk ik toch echt dat je een keer langs moet gaan bij Hans Anders
koen0373 zegt
Lamborghini Jalpa, anyone?
bietje zegt
Sorry… ik ben blij dat dit gedrocht alleen op plaatjes bestaat, hou dat zo en gooi die plaatjes weg… Er zijn genoeg autoliefhebbers die de 25th anniversary uitvoering van de Countach vreselijk vinden met al die skirts en spoilers… eat this ! Op de Countach pruim ik het nog wel, maar dit is echt niet om aan te kijken… dit heeft niets meer met de orginele 288 te maken, maar ik kan mij voorstellen dat dit iedereen van na pak ‘m beet het jaar 2000 aanspreekt, aangezien het voor de gemiddelde puber in de verte overeen komt met de designtaal van Ferrari momenteel.
spotkoningvdaal zegt
Lèlluk! Rebirth vd Toyota MR2
cvoo zegt
De ronde achterlichten vervangen voor rechthoekige units en je hebt de nieuwe De Tomaso Pantera.
Als opvolger daarvan zeker geslaagd, wat mij betreft!
cocoloco zegt
Had ook een nieuwe Vector kunnen zijn. Die waren ook uuuhm bijzonder……
mashell zegt
Waar het origineel rank en elegant oogt ziet deze er juist zwaar uit.
ronnieboy zegt
Ben ik de enige die ‘m geweldig vind !??
drdre1 zegt
@ronnieboy: Nee, zie de reactie van de schrijver.
right zegt
Afblijven van het origineel, veel te link om je hieraan te wagen
tenaci zegt
Late reactie, ik dacht meteen Pantera, was niet de enige zie ik…
drdre1 zegt
Vind hem bijzonder lelijk.
roppp zegt
Het zou verboden moeten worden
jiltjes zegt
Ik vind het eerder een retro Honda NSX.